Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Armoedegrens

+14
_Lacey_
girli
Caresses
Niekske
SuperGrover
Siem
Jeanette
Herfstblaadjes
Niene
Tazz
Suus
Rush
Antibes
slaatje
18 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Armoedegrens - Pagina 2 Empty Re: Armoedegrens

Bericht  Caresses wo 7 dec 2011 - 5:12

girli schreef:
Smikkell schreef:Ik vind trouwens ook dat studenten in deze niet helemaal meetellen.
Hoe komt het dat je dat vindt? Studenten maken toch dezelfde kosten als die in de openingspost staan?

Niet elke student heeft ouder(s) die bijspringen in alle kosten.

+1. Ik vind het juist gek dat studenten niet meetellen.

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast wo 7 dec 2011 - 5:14

girli schreef:
Smikkell schreef:Ik vind trouwens ook dat studenten in deze niet helemaal meetellen.
Hoe komt het dat je dat vindt? Studenten maken toch dezelfde kosten als die in de openingspost staan?

Omdat zij vaak zeker wel een lager uitgavepatroon hebben (zoals maaltijden delen) en lagere woonlasten die inclusief zijn.

Niet in alle gevallen en ik weet dat niet iedereen die financiele steun krijgt. In de meeste gevallen hebben zij ook uitzicht op een hoger inkomen.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 7 dec 2011 - 5:14

Caresses schreef:
girli schreef:

+1. Ik vind het juist gek dat studenten niet meetellen.
Ja, ik ben inmiddels ook een beetje aan het nadenken en merk dat ik niet echt een onderbouwing heb.

Gast
Gast

Bericht  Caresses wo 7 dec 2011 - 5:16

Als je nou ouders hebt die bijspringen en veel van jouw kosten betalen dan hou je per maand natuurlijk veel meer over dan studenten die alles zelf moeten bekostigen.
Maar dat is voor de overheid natuurlijk lastig te achterhalen, misschien dat ze studenten om die reden niet meetellen?

Caresses
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 7 dec 2011 - 5:18

Caresses schreef:Als je nou ouders hebt die bijspringen en veel van jouw kosten betalen dan hou je per maand natuurlijk veel meer over dan studenten die alles zelf moeten bekostigen.
Maar dat is voor de overheid natuurlijk lastig te achterhalen, misschien dat ze studenten om die reden niet meetellen?
Ik denk dat je zou moeten kijken naar het bedrag dat de student overhoudt om vrij te besteden na de vaste lasten (al dan niet betaalt door de ouders) en het doen van boodschappen (voldoende om gezond te kunnen eten).

Veel studenten werken naast hun studie en het ontvangen van hun beurs en komen zo boven de armoede grens uit.

Gast
Gast

Bericht  Antibes wo 7 dec 2011 - 5:58

Eigenlijk vind ik het ook juist vreemd. Lagere leefkosten gaan lang niet altijd op, kamers kosten tegenwoordig al snel wat een sociale huurwoning kost. Eten delen werkt in mijn omgeving ook niet hoor, dat wordt nauwelijks gedaan eigenlijk. En vergeet niet dat een studie ook al snel meer dan 250 per maand is aan vaste lasten...
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gast wo 7 dec 2011 - 6:01

Antibes schreef:Eigenlijk vind ik het ook juist vreemd. Lagere leefkosten gaan lang niet altijd op, kamers kosten tegenwoordig al snel wat een sociale huurwoning kost. Eten delen werkt in mijn omgeving ook niet hoor, dat wordt nauwelijks gedaan eigenlijk. En vergeet niet dat een studie ook al snel meer dan 250 per maand is aan vaste lasten...
Ik betaal voor mijn huis inderdaad ook minder dan de gemiddelde prijs van een studentenkamer hier in de stad scratch

Misschien mogen (sommige) studenten er dan toch onder vallen.

Ik ben trouwens ook onder de armoedegrens opgegroeid, zal dat meespelen in mijn beeld nu? Los van de studenten, maar dat ik dat bedrag niet (altijd) armoede vind?

Gast
Gast

Bericht  Caresses wo 7 dec 2011 - 6:03

Zou best kunnen Smikkel (ik heb hetzelfde). Hmm misschien moet iemand reageren die juist altijd een stuk meer te besteden heeft gehad. Kijken wat diegene vind.

Caresses
Kletskop
Kletskop

Bericht  girli wo 7 dec 2011 - 6:05

Ik zit zwaar onder die grens alleen, maar gelukkig woon ik samen. Wel betaal ik de helft van alles en heb ik weinig tot niets te besteden. Volgend jaar wordt nog zwaarder, maar het is allemaal voor een goed doel.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  Gast wo 7 dec 2011 - 6:06

girli schreef:Ik zit zwaar onder die grens alleen, maar gelukkig woon ik samen. Wel betaal ik de helft van alles en heb ik weinig tot niets te besteden. Volgend jaar wordt nog zwaarder, maar het is allemaal voor een goed doel.
In dat geval zou je even moeten kijken welk bedrag ze aanhouden voor twee mensen die samen wonen. Moeilijk om je situatie te meten aan deze info/bedragen.

Gast
Gast

Bericht  _Lacey_ wo 7 dec 2011 - 6:08

Ik leef niet op/onder de armoedegrens en heb dat ook nooit gedaan.
Wel kom ik door mijn werk mensen tegen die dat wel doen.

Vind het knap als mensen van een laag bedrag per maand rond kunnen komen.

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2441
Punten : 2489
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Antibes wo 7 dec 2011 - 6:09

Yasmin schreef:Ik zit er ook onder maar ik ben ook nog student. Ik voel me echt niet arm, maar dat is ook omdat ik weet dat het tijdelijk is en ik straks een baan heb en meer te besteden heb. Het hoort ook een beetje bij het student zijn.
Ik heb erg weinig te besteden, omdat ik alles zelf moet betalen. Soms is dat wel frustrerend omdat ik weet dat mijn ouders erg veel te besteden hebben en wel wat zouden kunnen missen. Maar aan de andere kant waardeer ik het juist heel erg dat ze hiervoor hebben gekozen om mij alles te laten betalen, doordat ik nu geleerd heb goed met geld om te gaan, ik kan zelfs nog wat sparen smile

Oeh, dat zou ik wel lastig vinden. Mijn ouders willen mij namelijk gewoon graag helpen en zij leven er nog goed van en hebben zoiets van 'we kunnen het beter nu in je investeren, zodat je lekker een studieschuldloze goede start kunt maken, dan dat je het over 20 jaar erft als je zelf al een goede baan hebt'. Eigenlijk vind ik dat ook wel logisch, zij hebben het geld en willen graag dat ik mijn studie goed doe en ook nog een beetje van het leven kan genieten en leuke dingen kan doen (denk aan een reisje met mijn studentenvereniging), simpelwel omdat ze van me houden en ze dat dus graag met mij delen.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 7 dec 2011 - 6:13

Ik zit er gelukkig niet op of onder (ook nooit gezeten sinds ik werk), en zou er ook niet van kunnen leven. Tenminste niet op de manier hoe ik nu leef. Mijn vaste lasten zijn hoger, en dan moeten er nog boodschappen, benzine, gemeentebelastingen, enz bij. Maar zouden ze bij die 900-zoveel euro dan nog wel uitkeringen en huurtoeslag enzo krijgen? Anders kom je toch niet rond? Een huurhuis is al snel 500 euro per maand, en dan moet je nog alle andere lasten erbij betalen, dat red je dan toch nooit?

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 7 dec 2011 - 6:16

Bobbie schreef:Ik zit er gelukkig niet op of onder (ook nooit gezeten sinds ik werk), en zou er ook niet van kunnen leven. Tenminste niet op de manier hoe ik nu leef. Mijn vaste lasten zijn hoger, en dan moeten er nog boodschappen, benzine, gemeentebelastingen, enz bij. Maar zouden ze bij die 900-zoveel euro dan nog wel uitkeringen en huurtoeslag enzo krijgen? Anders kom je toch niet rond? Een huurhuis is al snel 500 euro per maand, en dan moet je nog alle andere lasten erbij betalen, dat red je dan toch nooit?
Dit is inclusief huurtoeslag enz.

Gast
Gast

Bericht  Antibes wo 7 dec 2011 - 6:18

Bobbie schreef:Ik zit er gelukkig niet op of onder (ook nooit gezeten sinds ik werk), en zou er ook niet van kunnen leven. Tenminste niet op de manier hoe ik nu leef. Mijn vaste lasten zijn hoger, en dan moeten er nog boodschappen, benzine, gemeentebelastingen, enz bij. Maar zouden ze bij die 900-zoveel euro dan nog wel uitkeringen en huurtoeslag enzo krijgen? Anders kom je toch niet rond? Een huurhuis is al snel 500 euro per maand, en dan moet je nog alle andere lasten erbij betalen, dat red je dan toch nooit?

Daarom is het ook de armoedegrens gok ik. Wink

Je komt denk ik redelijk rond qua vaste lasten. Huur/gas/water, verzekeringen, eten. Dat red je dan denk ik net. Maar nieuwe kleren worden al een stuk lastiger en als er iets kapot gaat heb je een probleem.

Laatst aangepast door Antibes op wo 7 dec 2011 - 6:19; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast wo 7 dec 2011 - 6:18

Misschien dat deze definitie nog kan helpen in de discussie betreft studenten:

De grens van armoede ligt voor ieder land weer anders. Wat voor de een armoede is, is voor een ander juist luxe. In principe zou ieder mens een menswaardig bestaan moeten kunnen leven, waarin een dak boven het hoofd, voedsel, goed drinkwater, school en kleding belangrijke uitgangspunten zijn. Luxe zoals vakanties, een auto, abonnement of vereniging, huisdier of andere luxe artikelen worden niet meerekent. Alleen de basisbehoeften dus. Wanneer men de basis nog maar net kan betalen, leeft men op de armoedegrens. Onder de armoedegrens leven degene die zich zelfs deze basisbehoeften niet kunnen permitteren

Gast
Gast

Bericht  Antibes wo 7 dec 2011 - 6:29

En studenten moeten lenen voor basisbehoefte school! clown
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Susan wo 7 dec 2011 - 6:38

Smikkell schreef:
girli schreef:

Omdat zij vaak zeker wel een lager uitgavepatroon hebben (zoals maaltijden delen) en lagere woonlasten die inclusief zijn.

Niet in alle gevallen en ik weet dat niet iedereen die financiele steun krijgt. In de meeste gevallen hebben zij ook uitzicht op een hoger inkomen.

Ik denk ook omdat dat tijdelijk is, en het normaal wordt gevonden dat je als student nog niet een bepaalde levensstandaard hebt. Je hebt dan ook privileges die je als niet-student niet hebt, zoals bepaalde studententarieven, wonen in een studentenhuis tegen een betrekkelijk lage, inclusieve huur, daar moet je tegenwoordig vaak weg als je afgestudeerd bent.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Gast wo 7 dec 2011 - 6:43

Susan schreef:
Smikkell schreef:
girli schreef:

Ik denk ook omdat dat tijdelijk is, en het normaal wordt gevonden dat je als student nog niet een bepaalde levensstandaard hebt. Je hebt dan ook privileges die je als niet-student niet hebt, zoals bepaalde studententarieven, wonen in een studentenhuis tegen een betrekkelijk lage, inclusieve huur, daar moet je tegenwoordig vaak weg als je afgestudeerd bent.
Maar met een uitkering of onder de armoedegrens heb je dan weer vrijstelling van gemeentebelastingen, en in sommige steden korting in het openbaar vervoer, bioscoop, kringloop, musea, zwembad enz. Korting op je zorgverzekering en kun je gratis je fiets stallen of goedkoop een fiets kopen en kun je een bijdrage krijgen bij bijvoorbeeld de aanschaf van een wasmachine en soms zelfs het opknappen van je huis.

Ook worden hier in de stad uitjes georganiseerd naar pretparken voor een klein bedrag,

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 7 dec 2011 - 6:47

Is dit trouwens een normale gang van zaken of komt dit alleen voor op de site voor mensen met een uitkering die blijkbaar lager worden ingeschat?

Op internet gebruiken we hiervoor DigiD (spreek uit: 'Diegiedee').

Gast
Gast

Bericht  Lavendel wo 7 dec 2011 - 6:50

Smikkell schreef:
Susan schreef:
Smikkell schreef:
girli schreef:

Maar met een uitkering of onder de armoedegrens heb je dan weer vrijstelling van gemeentebelastingen, en in sommige steden korting in het openbaar vervoer, bioscoop, kringloop, musea, zwembad enz. Korting op je zorgverzekering en kun je gratis je fiets stallen of goedkoop een fiets kopen en kun je een bijdrage krijgen bij bijvoorbeeld de aanschaf van een wasmachine en soms zelfs het opknappen van je huis.

Ook worden hier in de stad uitjes georganiseerd naar pretparken voor een klein bedrag,

Als student kun je ook gratis met het OV en heb je ook vaak veel korting op zorgverzekering (collectieve verzekering via universiteit) en korting op bioscoop, studentenhap in eetcafe's etc. Ik moest trouwens ook alles zelf betalen als student zijnde en kreeg best veel, samen met mijn bijbaantje, paar avonden in de horeca verdiende ik boven de armoedegrens. Als student is het dus zeker te doen om hierboven te komen en hoeven ze van mij ook niet meegerekend te worden.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920

Bericht  Gast wo 7 dec 2011 - 6:58

Lavendel schreef:
Als student kun je ook gratis met het OV en heb je ook vaak veel korting op zorgverzekering (collectieve verzekering via universiteit) en korting op bioscoop, studentenhap in eetcafe's etc. Ik moest trouwens ook alles zelf betalen als student zijnde en kreeg best veel, samen met mijn bijbaantje, paar avonden in de horeca verdiende ik boven de armoedegrens. Als student is het dus zeker te doen om hierboven te komen en hoeven ze van mij ook niet meegerekend te worden.
Klopt, maar dat zegt Susan toch ook Wink

Daarom gaf ik aan dat het ook met een uitkering/laag inkomen zo is.

Edit: trek je van je stufie dan wel je eigen bijdrage en eventuele lening af?

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover wo 7 dec 2011 - 7:18

Met het risico om weer een vraag-het-SG associatie op te roepen: De reden dat studenten zijn uitgesloten voor de definitie van armoede, is ten eerste omdat het een overgangssituatie betreft. Studenten zijn arm, maar wel met de redelijke zekerheid later een goede baan te krijgen. Hierdoor is het perspectief volledig anders, en is het maken van schulden ook compleet anders dan iemand in de bijstand. En het tweede is de creativiteit van studenten m.b.t. kosten. Studenten zijn vaak goed thuis in waar ze recht op hebben qua toeslagen en kortingen, terwijl mensen in de bijstand over het algemeen daar juist weinig kennis van hebben en daardoor geld mislopen. Bij studenten is het ook geaccepteerd om alles low budget te houden. Feestje met het thema bling? Binnenkomen versierd met zilverfolie is dan heel geaccepteerd. In de grote mensenwereld niet. Zoiets.

Ik moet trouwens ook alles zelf betalen, maar ik voel me echt totaal niet arm.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741

Bericht  Gast wo 7 dec 2011 - 7:21

SuperGrover schreef:Met het risico om weer een vraag-het-SG associatie op te roepen: De reden dat studenten zijn uitgesloten voor de definitie van armoede, is ten eerste omdat het een overgangssituatie betreft. Studenten zijn arm, maar wel met de redelijke zekerheid later een goede baan te krijgen. Hierdoor is het perspectief volledig anders, en is het maken van schulden ook compleet anders dan iemand in de bijstand. En het tweede is de creativiteit van studenten m.b.t. kosten. Studenten zijn vaak goed thuis in waar ze recht op hebben qua toeslagen en kortingen, terwijl mensen in de bijstand over het algemeen daar juist weinig kennis van hebben en daardoor geld mislopen. Bij studenten is het ook geaccepteerd om alles low budget te houden. Feestje met het thema bling? Binnenkomen versierd met zilverfolie is dan heel geaccepteerd. In de grote mensenwereld niet. Zoiets.

Hier kan ik mij wel in vinden en is wel een beetje wat ik bedoelde.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 7 dec 2011 - 7:52

Smikkell schreef:
SuperGrover schreef:Met het risico om weer een vraag-het-SG associatie op te roepen: De reden dat studenten zijn uitgesloten voor de definitie van armoede, is ten eerste omdat het een overgangssituatie betreft. Studenten zijn arm, maar wel met de redelijke zekerheid later een goede baan te krijgen. Hierdoor is het perspectief volledig anders, en is het maken van schulden ook compleet anders dan iemand in de bijstand. En het tweede is de creativiteit van studenten m.b.t. kosten. Studenten zijn vaak goed thuis in waar ze recht op hebben qua toeslagen en kortingen, terwijl mensen in de bijstand over het algemeen daar juist weinig kennis van hebben en daardoor geld mislopen. Bij studenten is het ook geaccepteerd om alles low budget te houden. Feestje met het thema bling? Binnenkomen versierd met zilverfolie is dan heel geaccepteerd. In de grote mensenwereld niet. Zoiets.

Hier kan ik mij wel in vinden en is wel een beetje wat ik bedoelde.

Eeeeeens! Nu even lenen, later wat pijn, maar ik studeer toch ook, zodat ik later een fatsoenlijk inkomen heb om dit af te kunnen lossen?

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

Permissies van dit forum: