Wax verwijderen van kast
4 plaatsers
Pagina 1 van 1
Wax verwijderen van kast
In onze keuken zit zo'n echte ouderwetse buffetkast. De rest van de keuken is helemaal vernieuwd toen wij in het appartement trokken, maar die kast hebben ze laten zitten. Hij zit immers helemaal verankerd in de muur en ze hadden dus de hele muur moeten openbreken om em eruit te halen. Ik vind de kast geniaal, maar ik zou em graag wit schilderen, dan past ie beter bij de rest van de keuken. Ik dacht: gewoon opschuren en schilderen. Maar de kast blijkt helemaal gewaxt te zijn. Mijn oom heeft ernaar gekeken en hij zegt dat we op die manier nooit de verf erop zullen krijgen omdat het niet hecht. Hij zegt dat je normaal dergelijke meubels wegbrengt om ze te laten behandelen zodat de wax oplost ofzo, maar dat is met onze kast dus geen optie. Hoe kunnen we dat oplossen?
Niekske- Kletskop
- Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Wax verwijderen van kast
Kun je dat niet opschuren met een electrische schuurmachine dan?
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Ibbeltje schreef:Kun je dat niet opschuren met een electrische schuurmachine dan?
Mijn oom zegt dat zo'n spul helemaal in het hout trekt en alleen het oppervlak schuren blijkbaar niet genoeg is... en ik vind het zonde om het uit te gaan proberen op een stuk als het straks niet meer op te lossen is zeg maar
Niekske- Kletskop
Ja dat is dan zonde ja.... anders iets van plakfolie eroverheen plakken?
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Ik heb een boek met decoratieve verftechnieken waarin onder andere ook het schoonmaken en repareren enzo aan bod komt.
Hoe kun je zien of er was op een meubelstuk zit? Kras met je nagel over het oppervlak, als zich een vettig laagje onder je nagels ophoopt zit er bijna zeker was op.
Een waslaag kan je niet met schuurpapier verwijderen. Er is geen gemakkelijke manier om een waslaag te verwijderen staat er
Wat heb je nodig?
wasverwijderaar
oude plantenspuit
grove staalwol
heel veel keukenpapier en/of oude lappen
huishoudhandschoenen
Hoewel je was ook kunt oplossen met bijv terpentine gaat de voorkeur uit naar een minder vluchtig middel. Speciale wasverwijderaars zijn meestal minder vluchtig en agressief en houden de was langer zacht.
Doe de wasverwijderaar in de plantenspuit. Zet het meubelstuk op een stuk plastic en op het plastic een laag kranten. Spuit het meubelstuk in, per oppervlak. Niet teveel in 1 keer want dan is het droog voordat je de was gaat verwijderen.
Doe de handschoenen aan en maak van de staalwol een prop. Laat het oplossmiddel even intrekken en begin dan met de prop staalwol van boven naar beneden de opgeloste waslaag te verwijderen. Boen zoveel mogelijk in de nerfrichting om krassen te voorkomen. De smurrie die los komt veeg je weg met een doek. Neem regelmatig schone staalwol. Dit alles moet je herhalen net zolang tot er geen was meer vanaf komt. Als je alle was hebt verwijderd kan je het afnemen met ST Marc of water en ammonia. Daarna afnemen met schoon water en goed laten drogen.
Succes
Hoe kun je zien of er was op een meubelstuk zit? Kras met je nagel over het oppervlak, als zich een vettig laagje onder je nagels ophoopt zit er bijna zeker was op.
Een waslaag kan je niet met schuurpapier verwijderen. Er is geen gemakkelijke manier om een waslaag te verwijderen staat er
Wat heb je nodig?
wasverwijderaar
oude plantenspuit
grove staalwol
heel veel keukenpapier en/of oude lappen
huishoudhandschoenen
Hoewel je was ook kunt oplossen met bijv terpentine gaat de voorkeur uit naar een minder vluchtig middel. Speciale wasverwijderaars zijn meestal minder vluchtig en agressief en houden de was langer zacht.
Doe de wasverwijderaar in de plantenspuit. Zet het meubelstuk op een stuk plastic en op het plastic een laag kranten. Spuit het meubelstuk in, per oppervlak. Niet teveel in 1 keer want dan is het droog voordat je de was gaat verwijderen.
Doe de handschoenen aan en maak van de staalwol een prop. Laat het oplossmiddel even intrekken en begin dan met de prop staalwol van boven naar beneden de opgeloste waslaag te verwijderen. Boen zoveel mogelijk in de nerfrichting om krassen te voorkomen. De smurrie die los komt veeg je weg met een doek. Neem regelmatig schone staalwol. Dit alles moet je herhalen net zolang tot er geen was meer vanaf komt. Als je alle was hebt verwijderd kan je het afnemen met ST Marc of water en ammonia. Daarna afnemen met schoon water en goed laten drogen.
Succes
*Noosa- Fluisteraar
- Aantal berichten : 328
Punten : 374
Registratiedatum : 23-09-11
Poeh, dat klinkt als een flinke klus, dat is jammer zeg!
Weet helemaal niet hoe het zit hoor, maar is het misschien iets als je het opnieuw waxed?
evt in een andere kleur?
Weet niets van waxen, maar wie weet kan het?
Weet helemaal niet hoe het zit hoor, maar is het misschien iets als je het opnieuw waxed?
evt in een andere kleur?
Weet niets van waxen, maar wie weet kan het?
Curious- Kletskop
- Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11
Kalkwas heb je wel in verschillende kleuren, dat kan er denk ik wel overheen. Maar dat gaat in de nerven zitten zeg maar dus de basis van de kast blijft dan alsnog dezelfde kleur.
*Noosa- Fluisteraar
Dankjewel voor jullie reacties! Dit is de kast trouwens:
Ibbeltje: plakfolie is helaas geen optie, door al die kleine randjes en gleufjes.
Michelle: wat een procedure zeg! Dat zal een opgave worden... omdat we de kast niet kunnen verplaatsen, moeten we de keuken dus goed af kunnen dekken lees ik. Hmm ik weet nog niet of ik daar zin in heb, we kunnen de kast immers niet meenemen als we weggaan
Curious & Michelle: misschien dat opnieuw waxen met die kalkwas wel een optie is. Als de kast al een stuk lichter zou worden, scheelt het al. Ik ga daar eens naar zoeken!
Ibbeltje: plakfolie is helaas geen optie, door al die kleine randjes en gleufjes.
Michelle: wat een procedure zeg! Dat zal een opgave worden... omdat we de kast niet kunnen verplaatsen, moeten we de keuken dus goed af kunnen dekken lees ik. Hmm ik weet nog niet of ik daar zin in heb, we kunnen de kast immers niet meenemen als we weggaan
Curious & Michelle: misschien dat opnieuw waxen met die kalkwas wel een optie is. Als de kast al een stuk lichter zou worden, scheelt het al. Ik ga daar eens naar zoeken!
Niekske- Kletskop
Ik denk dat ie met witte kalkwas al een heel stuk mooier wordt Ik ben zelf bezig met een projectje van een tafel. Wil het blad grijs verven en dan witte kalkwas er overheen. Heb gezocht waar de kalkwas het goedkoopste was op internet en dat was via de site van decoratieve verftechnieken. Tenzij je het natuurlijk bij jou in de buurt kan vinden Ik ga zo naar de Praxis voor grijze verf maar volgens mij hebben ze daar geen kalkwas.
Ik heb ook wat gelezen over verniswas, weet alleen niet echt of dat nou hetzelfde doet als kalkwas.
Ik heb ook wat gelezen over verniswas, weet alleen niet echt of dat nou hetzelfde doet als kalkwas.
*Noosa- Fluisteraar
Soortgelijke onderwerpen
» plankdragers in kast
» Ikea pax kast
» Show je Pax-kast!
» Expedit-kast als bankje...?
» Kast in woonkamer
» Ikea pax kast
» Show je Pax-kast!