Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ernstige afplatting, 's nachts zijliggingskussen?

+11
Wennes
Nijntje
-Ieniemienie-
Kat1980
Happydobby
Annie24
Woezies
peach
Fiebje
meisjesmama
Schism
15 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Ernstige afplatting, 's nachts zijliggingskussen? Empty Ernstige afplatting, 's nachts zijliggingskussen?

Bericht  Schism di 15 nov 2011 - 5:44

Mijn zoontje heeft een hele heftige afplatting van 115%
De fysio mocht mij officieel niet aanraden om 's nachts een zijliggingskussen te gebruiken, maar ze zei als het zo erg is zou ik het persoonlijk wel doen.
De keuze is dus aan ons en ik vind het zo verschrikkelijk moeilijk! Hij heeft een voorkeurshouding dus ligt heel de nacht op zijn platte kant. Ja zijn hoofd is heel erg plat, maar ga ik 's nachts dat risico lopen? Ik weet wel dat de kans op wiegendood klein is, maar stel dat het gebeurt dan vergeef ik het mezelf nooit.

Wat zouden jullie doen?

En heeft er iemand ervaring met afplatting en een redressiehelm?
Schism
Schism
Prater
Prater

Aantal berichten : 805
Punten : 888
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ernstige afplatting, 's nachts zijliggingskussen? Empty Re: Ernstige afplatting, 's nachts zijliggingskussen?

Bericht  Gast di 15 nov 2011 - 5:52

Hier heeft 1 van de 2 ook een flinke afplatting, maar vlg de fysio komt het wel goed als hij gaat rollen. Hij slaapt ook altijd in zijn voorkeurshouding. Meting hebben ze niet gedaan.

Ligt hij heel stabiel in het kussen? Hoe lang gebruik je het al?
Anders eerst een paar dagen 'oefenen' voor je het er evt 's nachts in legt? Dan heb je er misschien meer vertrouwen in.

Gast
Gast

Ernstige afplatting, 's nachts zijliggingskussen? Empty Re: Ernstige afplatting, 's nachts zijliggingskussen?

Bericht  meisjesmama di 15 nov 2011 - 5:53

Als ik jou was zou ik ook eens op Snoozzz googlen. Daarin kan je hem ook op zijn zij leggen maar dan vast waardoor hij geen kant op kan.
Hier was de helm uit eindelijk niet nodig. We hebben er zelf alles aan gedaan om het weer rond te krijgen.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Fiebje di 15 nov 2011 - 6:36

Kan je eventueel het bedje nog draaien.
Hier heeft ie ook op alle mogelijke plekken gestaan en heb nu (eindelijk) de juiste plek gevonden (hier kijkt hij dus niet naar het licht maar een donker gat in) wat ervoor zorgt dat hij met slapen niet meer op de voorkeuurskant ligt.

Fiebje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1476
Punten : 1552

Bericht  peach di 15 nov 2011 - 7:06

hier nog 1 met een voorkeurshouding. Mij werd het kussen afgeraden.heb er wel 1 maar daar heeft ze niet in geslapen 's nachts Kan je hem er niet overdag in de box in leggen? als je erbij bent?
De fysio heeft een soort rolletje van een hydrofieldoek gemaakt stukje dubbel gevouwen en die onder de hoeslaken gedaan en ook 1 in de boxs. Met de heup moets ze daar half op liggen en met hoofdje ook, zo draaide ze bij mij met dr hoofd naar de niet voorkeurskant. Hier gaat dat nu erg goed, heb de hydrofieldoek erzelfs onderuit gehaald.
peach
peach
Prater
Prater

Aantal berichten : 524
Punten : 828
Registratiedatum : 04-01-11

Bericht  Schism di 15 nov 2011 - 9:35

@PM: Ja hij ligt op zich wel stabiel in het kussen. Gebruik het pas sinds gister dus ga inderdaad eerst maar een paar dagen kijken hoe het gaat. Het gaat niet zo zeer om het feit dat hij op zijn buik kan komen, maar meer de kans op wiegendood omdat hij niet op zijn rug ligt.

@ Meisjesmama: Ik heb even gezocht, maar mijn probleem is niet zozeer dat ik bang ben dat hij op zijn buik komt, maar meer dat de zijligging alleen ook al een groter risico op wiegendood geeft. Hoe groot was de afplatting bij jullie, of is die niet gemeten?

@ Fiebje: Hij kijkt nu naar de kale muur met zijn voorkeurshouding, maar wie weet kijkt hij daar gewoon graag naar Wink Zal morgen zijn bedje eens omdraaien.

@ Peach: Overdag gebruik ik hem inderdaad wanneer ik erbij ben. Probleem is dat hij 's nachts een uur of 12 op zijn platte kant ligt, en dan kan ik met die paar uurtjes per dag natuurlijk nooit compenseren.
Kun je mij eens uitleggen hoe je die rolletjes maakt?

We hebben besloten om hem 's nachts niet in het kussen te leggen. Een scheef hoofd heeft hij toch al, dus het risico op wiegendood wil ik gewoon niet lopen. We gaan hem overdag veel op zijn zij leggen en verder heel veel oefenen om zijn voorkeurshouding eruit te krijgen. Hopen dat het dan iets minder wordt, maar een helpje moet hij toch sowieso al over een paar maanden.

Schism
Schism
Prater
Prater

Bericht  Woezies di 15 nov 2011 - 9:42

Mijn dochter had ook een behoorlijke afplatting.
Hier kreeg zij fysio voor en zij adviseerde ons om haar s'nachts ook te laten slapen op het zijliggings kussen.
Dat hebben we geprobeerd, maar onze dochter wurmde net zolang tot ze gewoon weer op haar rugje lag. (Ze had het achterhoofd dus plat)
Naar ons gevoel hebben we er alles aan gedaan om het beter te maken, maar het mocht niet helpen.

Ze heeft begin dit jaar een helmpje gekregen en op gehad tot en met half augustus.
Ik vond dit heeeeel moeilijk, ik geef eerlijk toe, mijn dochter had er geen weet van, maar ik vond het verschrikkelijk. Ook de reaktie's van mensen.. :shock:
Maar.. Ik kan je foto's laten zien, het is een wereld van verschil!!
Ze heeft nu een super mooi bol aflopend hoofdje, ik ben écht heel blij dat we dit gedaan hebben!

Wil je meer weten, foto's zien, let me know!
Woezies
Woezies
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 162
Punten : 276
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Schism di 15 nov 2011 - 9:46

Onze zoon lag net ook al in een onmogelijk positie om zo toch nog zijn hoofd naar de voorkeurskant te draaien Laughing
Hoe groot was de afplatting van je dochter? Ik heb me wel neergelegd bij het feit dat hij dat helmpje moet, hoeveel ik het ook echt niet leuk vindt. Weet dat hij erg geen last van heeft, maar gewoon het feit dat je kind met zo'n stom ding op zijn hoofd loopt Wink
Ik ben erg benieuwd wat voor reakties mensen gaven bij jullie, en ik zou wel graag wat fotos willen zien!
Schism
Schism
Prater
Prater

Bericht  Annie24 di 15 nov 2011 - 9:51

Y. had ook een voorkeur. Hebben bij de fysio gelopen en zelf een zijligkussen gekocht. Overdag ging het hier juist goed, maar 's nacht ging hij gewoon op zijn foute kant liggen. Dan lag zijn lichaampje wel goed, maar hij draaide enkel zijn hoofdje (de afplatting zat een soort scheef op de achterkant, niet écht zijkant, maar ook niet écht achterkant :P )

We hebben ook dat Snoozz ding gekocht, maar dat hielp hier niet: hij draaide gewoon.

Veel gespeeld zodat hij de juiste kant op keek. Ook regelmatig op zijn buikje neergelegd en vanaf de andere kant verschonen kregen wij ook nog als tip. Dat verschonen is voor jezelf best onhandig, omdat je het niet gewend bent angel

Inmiddels heeft Y. nog een lichte afplatting, maar niet zo erg meer en als je het niet weet zie je het niet. Wij hebben er dus ook niet voor gekozen een helmpje te doen. Het is hier iig een héél stuk verbeterd nadat hij ging draaien/kruipen enzo.

Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676

Bericht  Happydobby di 15 nov 2011 - 9:54

Hier ook een lichte afplatting en de fysio adviseerde snachts rugligging en overdag op zijn zij.
Wat ik ook heb gedaan is naar de osteopaat gaan, hij heft de voorkeur op waardoor je kindje geen voorkeur meer heeft, ik ben 2 keer geweest en ga morgen voor de derde keer en ik zie al een hele verbetering.

De fysio zou een meting doen vorige week maar ze was ziek dus ze komt a.s vrijdag.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast di 15 nov 2011 - 9:57

@Schism: Heb je een foto van zijn hoofdje? Ben wel benieuwd hoe het eruit ziet als het ernstig is.
Ik vond het bij S ook behoorlijk scheef, de CB arts ook, maar de fysio doet er vrij luchtig over.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 15 nov 2011 - 10:02

Wat adviseert de fysio?

Mijn zoontje had een torticollis, verharding van de nekspier. Waarschijnlijk heeft hij dit opgelopen door een voorkeurshouding in de baarmoeder. Hij heeft tot 3 maanden niet naar rechts kunnen kijken en zijn nek trok naar links, dus zijn hoofdje groeide scheef.

Het kussen hebben wij overdags gebruikt in de box en snachts tot hij kwam voor een voeding.

Rond 3 a 4 maanden oud is zijn oorafstand vergroeid (niet symetrisch, ene oortje staat verder naar achter dan het andere oortje), dit kan niet door een helmpje worden verholpen. Ook had hij een verdikte linkerwang en een zijwaartse afplatting.

Doordat zijn nek geen helmpje aankon hebben we de natuur zijn gang moeten laten gaan.. en ik ben erg tevreden. Zijn oortje staat nog wel iets naar achter maar het valt niet meteen meer op, het is iets wat je moet weten. Ook de verdikte wang is weg en zijn afplatting is bijna weg. Tot 2,5 jaar zal dit nog verbeteren.

Vorige week hebben we de fysiotherapie afgerond.

Gast
Gast

Bericht  meisjesmama di 15 nov 2011 - 10:05

Schism schreef:
@ Meisjesmama: Ik heb even gezocht, maar mijn probleem is niet zozeer dat ik bang ben dat hij op zijn buik komt, maar meer dat de zijligging alleen ook al een groter risico op wiegendood geeft. Hoe groot was de afplatting bij jullie, of is die niet gemeten?

Ik wist niet dat de risico op wiegendood er was als ze op hun zij slapen. Mijn oudste heeft tot ze ging rollen op haar zij geslapen! Maar ja toen waren de regels anders dan nu.
De afplatting was op het randje voor een helm of zelf oplossen met hulp van een fysio. We hebben het 1 maand de tijd gegeven om het zelf te doen en dat gaf genoeg resultaat.

meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861

Bericht  Schism di 15 nov 2011 - 10:15

@ Annie: overdag doet K het ook wel goed en kijkt hij alle kanten op, maar zodra hij in slaap valt draait zijn hoofd de verkeerde kant op. Terugdraaien proberen we maar heeft totaal geen zin, hij draait meteen weer terug. Fijn dat het bij jullie zo verbeterd is, hoop er hier stiekem ook nog op, maar de fysio zei dat tbijna onmogelijk was.

@ HD: ik zal ook eens aan de fysio vragen of een osteopaat zin heeft, heb er goede verhalen over gelezen maar volgens mij vergoedt mijn verzekering dat niet.

@ PM: ik zal morgen proberen een foto te maken. Heb jij een foto van S?

@ shoesdontlie: de fysio adviseert om ook s nachts het kussen te gebruiken, maar ik vind dat gewoon niet prettig.
Fijn dat het er bij jullie nu zo goed uit ziet! Inderdaad regelt de natuur vaak een hoop zelf, maar in mijn geval wacht ik dat liever niet af. K zijn oortjes staan ook al niet meer recht en op zijn voorhoofd begin ik ook al verschil te zien
Schism
Schism
Prater
Prater

Bericht  Gast di 15 nov 2011 - 10:26

*

Laatst aangepast door Shoesdontlie op di 15 nov 2011 - 10:58; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Schism di 15 nov 2011 - 10:29

Wow dan is het bij K wel heel erg, vind jouw foto heel erg meevallen. Zal morgen ook een foto maken
Schism
Schism
Prater
Prater

Bericht  Gast di 15 nov 2011 - 10:34

Ik zal is bovenkantfoto's maken maar het is echt heel erg verbeterd.

Ik vind trouwens dat ze in het eemland te Amersfoort mooie helmpjes hebben.

Gast
Gast

Bericht  Kat1980 di 15 nov 2011 - 20:34

Mijn jongste zoontje had eerst een voorkeurshouding naar links. We zijn er al vrij snel mee naar een fysio en osteopaat gegaan en daardoor is de afplatting links nooit heel erg geweest. Alleen kreeg hij toen een voorkeur voor het slapen op zijn achterhoofd (als hij wakker was, lag hij vak op zijn buik of stimuleerde we hem naar een zijkant te kijken) Hij zat echt op het randje tussen wel of niet een helmpje en de fysio heeft toen gezegd dat als we een helmpje wilde voorkomen we hem ook het beste 's nachts in het zijliggingskussen konden leggen. Dus met 5 maanden zijn we dat ook nog gaan doen en dat heeft in een maand tijd zo'n verschil gemaakt. Met 6 maanden ging hij zelf omrollen van rug naar buik (ook in de box en dergelijke) en hebben we hem er niet meer in gelegd. Nu is hij al een tijd van een voorkeurshouding af (voornamelijk door de osteopaat) en wisselt hij af op welke kant hij slaapt. Ook is zijn hoofdje nog duidelijk ronder geworden na die 6 maanden. Van de fysio begreep ik dat zelfs tot 2 jaar de vorm van het hoofdje nog veranderd.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  -Ieniemienie- di 15 nov 2011 - 21:37

Onze dochter had het ook, en ik heb haar wel snachts in een zijligkussen gedaan.
Ik had er een goed gevoel bij, want ze was erg sterk in haar nekje en doordraaien met dat kussen is erg moeilijk.
Mede daardoor het haar hoofdje nu mooi rond, zonder helmpje.
-Ieniemienie-
-Ieniemienie-
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1716
Punten : 2113

Bericht  Nijntje di 15 nov 2011 - 21:44

slaapt hij 's nachts nog bij jullie op de kamer? misschien dat jy je er dan fijner bij voelt om hem in het zijliggingskussen te laten slapen. Mijn dochter heeft er ook in geslapen 's nachts. het is misschien ook even kijken en proberen hoe het gaat en hoe je zoontje reageert.
Nijntje
Nijntje
Prater
Prater

Aantal berichten : 512
Punten : 519

Bericht  Wennes di 15 nov 2011 - 21:58

Onze zoon had ook een voorkeurshouding en toen zijn we naar de osteopaat gegaan. Hierdoor was het al snel verdwenen.
Misschien kun je het kussen voorlopig alleen voor overdag gebruiken?
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2097
Punten : 2455

Bericht  Happydobby di 15 nov 2011 - 22:05

De fysio heeft wel een andere denkwijze dan een osteopaat. Mijn fysio vond de osteopaat onzin terwijl ze zelf nooit kan en al ziek geweest is, als jou zoon een flinke afplatting heeft zou ik het geld er wel voor over hebben, straks heeft hij een scheve schedel omdat jullie geen geld wilde uitgeven voor 3 a 4 behandelingen bij een osteopaat.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  peach di 15 nov 2011 - 23:48

@schism: een hydrofiel doek, in de lengte opvouwen zodat je een platte rol krijgt zeg maar.( Plat opvouwen zegmaar) Ongeveer 12 cm breed. en dan ongeveer 18 cm omvouwen. Zodat je een iets dikker stuk krijgt. Hopelijk snap je het. Dan leg je hem met z'n heupje half op de doek van het dikkere stuk en het hoofd gewoon aan het eind van de doek. Bij mij ging ze dan met dr hoofd automatisch de andere kant op. Dit heeft de fysio bij ons aangeraden,omdat ze een zijliggings kussen niet meer mocht advieseren. Het gaat hier nu heel goed, ze draait vaak naar de niet voorkeurskant nu.
peach
peach
Prater
Prater

Aantal berichten : 524
Punten : 828
Registratiedatum : 04-01-11

Bericht  Woezies wo 16 nov 2011 - 1:42

Schism schreef:Onze zoon lag net ook al in een onmogelijk positie om zo toch nog zijn hoofd naar de voorkeurskant te draaien Laughing
Hoe groot was de afplatting van je dochter? Ik heb me wel neergelegd bij het feit dat hij dat helmpje moet, hoeveel ik het ook echt niet leuk vindt. Weet dat hij erg geen last van heeft, maar gewoon het feit dat je kind met zo'n stom ding op zijn hoofd loopt Wink
Ik ben erg benieuwd wat voor reakties mensen gaven bij jullie, en ik zou wel graag wat fotos willen zien!

Ik pm je even mijn email adres, ik weet namelijk werkelijk niet hoe ik hier foto's moet plaatsen en liever houd ik dat ook prive!
Woezies
Woezies
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 162
Punten : 276
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Schism do 17 nov 2011 - 4:59

@ Woezies: Ik zal je als ik er zo aan toe kom even mailen!

@ Peach: Dankje! Als ik het goed begrijpt ligt de doek dus vooral onder de heup en niet onder het hoofd? Ik zal eens gaan proberen of het hier ook lukt.

@ HD: Het is niet dat ik het geld er niet voor over heb, maar ik vind het wel een hoop geld mocht het niet lukken bij de ostepaat. Zo breed hebben we het momenteel niet dus dat soort dingen denk ik graag eerst wat over na. Zeker omdat hij sowieso al een helmpje moet.

@ Nijntje: Hij slaapt niet bij ons op de kamer, we hebben besloten hem er alleen in te laten als wij erbij zijn, dus vooral overdag in de box.

Vandaag heb ik gebeld en we staan nu op de wachtlijst voor een helmpje. In februari wordt er contact met ons opgenomen. We hebben besloten hem alleen onder toezicht in het kussen te laten liggen, en overdag als hij slaapt zijn hoofd blijven draaien. 's Nachts gaan we nog proberen om het bed aan 1 kant hoger te zetten, of een handdoek onder het matras, dat soort dingen.
Ik vind het erg moeilijk om op de foto te krijgen, maar op de foto is het ook al erg duidelijk. Niet quoten aub

Ernstige afplatting, 's nachts zijliggingskussen? 61cdfd99

Ernstige afplatting, 's nachts zijliggingskussen? 7f8c8d69
Schism
Schism
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: