Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Lampionnen maken

3 plaatsers

Ga naar beneden

Lampionnen maken Empty Lampionnen maken

Bericht  Gast vr 4 nov 2011 - 1:16

Juffen, leidsters, moeders,

wat voor lampion maken jullie met de kinderen?
En hoe maak je hem?

Ik ben benieuwd naar leuke ideeën (voor volgend jaar Wink én tips, voor mijn onderstaande probleempje:

Ik ga dit jaar een uil maken met mijn groep 3 smile Een heel schattige, ronde uil; net Calimero I love you
Ze hebben nu een voor- en een achterkant uitgeknipt en een brinta-doosje met bruin papier beplakt.
Die voor en achterkant komen tegen het brinta-doosje aangeplakt. Dus, de doos zit tussen de voor- en achterkant van de uil ingeklemd.
Nu moet ik nog zien te bedenken hoe ze de veren, de ogen en de snavel er uit gaan prikken zonder dat het doosje instort.
Ze moeten dus door het papier van de vogel én door het dooskarton heen prikken.
Vervolgens moet ik nog iets bedenken om de lampion-stok aan te bevestigen.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Lampionnen maken Empty Re: Lampionnen maken

Bericht  Aziraphale vr 4 nov 2011 - 9:39

Ik heb dit jaar met mijn groep (0/1/2/3) drie verschillende lampionnen gemaakt. Een kabouter Plop paddenstoel, een lieveheersbeestje en een vlinder.
Wat ik meestal doe is twee gelijke delen laten prikken/knippen van mooi stevig karton, bijv de vlinder 2x. Daaruit prikken ze dan vormpjes en plakken ze vliegerpapier erachter. Vervolgens knip je twee dikke stroken, die knip je in met 'knipjes' of driehoekjes zodat het buigzamer wordt. En die stroken plak je dan rondom tussen de voor en achterkant. De bovenkant vd lampion laat je open, daar doe je ijzerdraad tussen waar het lampenstokje aan kan worden bevestigd. Hmm klinkt erg abstract zo :P

Ik denk dat je ze eerst had moeten laten prikken en aan het einde de twee delen tegen het doosje aan laten plakken... Hoe ga je er nu bijv. vliegerpapier tussen doen? Maak je trouwens niet eerst zelf een voorbeeldlampion?
Aan de bovenkant, de open kant, van het doosje kun je dan ijzerdraad spannen voor het lampje. Maar het lampje schijnt toch niet door het doosje heen? Prikken door papier én een doosje is wel heel lastig hoor, dan zetten ze zoveel kracht dat het scheurt.

Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Fayebella za 5 nov 2011 - 0:51

Zitten de voor- en achterkant nog niet erop geplakt? Dan zou ik in het bruine doosje een groot "gat" knippen, en dan de veren, ogen, snavel uit de voor- en achterkant laten prikken door de kinderen. Als je dan de voor- en achterkant erop plakt, dan komt het licht er evengoed doorheen. En dan zou ik het gat in het bruine doosje beplakken met vliegerpapier. Dit kan eventueel ook aan de buitenkant van het doosje, want de voor- en achterkant komen er toch overheen.
Om het vast te maken idd, ijzerdraad. Wij hebben dit jaar chenilledraad (schrijf dat zo??) gebruikt.
Fayebella
Fayebella
Prater
Prater

Aantal berichten : 863
Punten : 902
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Tazz za 5 nov 2011 - 1:28

Hebben jullie misschien foto's dan krijg ik een wat duidelijker beeld van? Wel een leuk idee!
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383

Bericht  Gast za 5 nov 2011 - 2:32

De voor- en achterkant zitten er nog niet op hoor smile

Ik maak geen voorbeeld, omdat ik wil dat de kinderen hun eigen creativiteit inzetten.

Aziraphale, ik was inderdaad van plan om ze door het papier én het doosje te laten prikken. Da's niet zo handig waarschijnlijk, dus misschien is dat idee van Fayebella wel een mooie oplossing.

Gast
Gast

Bericht  Aziraphale za 5 nov 2011 - 2:36

Youandi schreef:De voor- en achterkant zitten er nog niet op hoor smile

Ik maak geen voorbeeld, omdat ik wil dat de kinderen hun eigen creativiteit inzetten.

Aziraphale, ik was inderdaad van plan om ze door het papier én het doosje te laten prikken. Da's niet zo handig waarschijnlijk, dus misschien is dat idee van Fayebella wel een mooie oplossing.

Ik bedoel een voorbeeld zodat jij weet hoe de lampion in elkaar gezet kan worden, zodat je niet tegen dit soort dingen aanloopt smile Hoef je niet aan de kids te laten zien, meer voor jezelf.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 5 nov 2011 - 3:50

Ah, op die fiets. Ja, dat was slim geweest. Maar ja, ik kan er nu niks meer aan veranderen. Al zal ik het idee van dat gat eerst wel even uitproberen, voordat ik straks 18 mislukte lampionnen heb :o

Gast
Gast

Bericht  Aziraphale za 5 nov 2011 - 5:06

Misschien kun je alsnog met ronde stroken de lampion in elkaar zetten? Of zijn ze lang bezig geweest met de doosjes?

Ik zal maandag even foto's maken van de lampions in mijn groep. Heb ze donderdag met ijzerdraad afgemaakt en ze hangen nu voor het raam te wachten tot hun lichtje branden mag Cool
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Aziraphale za 5 nov 2011 - 5:07

Youandi schreef:Ah, op die fiets. Ja, dat was slim geweest. Maar ja, ik kan er nu niks meer aan veranderen. Al zal ik het idee van dat gat eerst wel even uitproberen, voordat ik straks 18 mislukte lampionnen heb :o

Nu kun je het idd niet meer veranderen, mss een idee voor volgend jaar smile Ze worden vast heel leuk joh, komt wel goed.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 12 nov 2011 - 3:38

Dit was het resultaat. Ik heb er kurken tussen gezet met sterke lijm. Daarna vleugels er op geplakt en die vastgeniet, zodat de lampion donker genoeg is en het licht zich niet verspreidt.

Lampionnen maken 388800_307750492568421_100000004177933_1372759_1366477186_n

Al met al ben ik er best tevreden over. De kinderen ook! smile

Gast
Gast

Bericht  Tazz di 15 nov 2011 - 8:04

aah die zien er lief uit!
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383

Bericht  Fayebella di 15 nov 2011 - 10:15

Ze zien er erg leuk uit!
Fayebella
Fayebella
Prater
Prater

Aantal berichten : 863
Punten : 902
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast di 15 nov 2011 - 14:29

Ziet er goed uit!

Die avond was ik even bij de AH en er was dus een jongetje, wat zal het zijn geweest, 6/7 jaar met een lampion, toen ik even aan dit topic moest denken. Dit kindje had een oud cola light flesje met een beetje verf en wat kartonnen vleugeltjes. Ik weet nog dat ons project mislukte, een ballon beplakken met kranten, en toen hebben we van nood iets anders moeten bouwen op de basisschool, maar het zag er zeer zeker niet zo slecht uit als het jongetje het had. Beetje jammer vond ik het wel, zeer zeker als ik zie wat er wel kan worden gebouwd en waar ik mee heb rondgelopen.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: