Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Opzoek naar een studie

+8
girli
PapillonRose
Atelier Madame
Possom
Chocoholic
Sneeuwvlok
Antibes
Truus
12 plaatsers

Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Opzoek naar een studie

Bericht  Truus vr 28 okt 2011 - 23:57

Om te beginnen zal ik mijn situatie even ongeveer uitleggen. Ik ben nu ruim een maand geleden gestopt met 6 atheneum. Niet omdat ik wilde werken, geld wilde gaan verdienen of er gewoon geen zin meer in had, het ging door omstandigheden gewoon echt niet meer. Een ongewone keuze, maar er was geen andere uitweg. Ik besloot een jaartje te gaan werken en daar ben ik nu dus mee bezig. Ondertussen ben ik natuurlijk wel aan het nadenken over wanneer en wat ik weer ga doen straks.

Er zijn niet zo heel veel mogelijkheden voor mij, aangezien ik geen diploma heb. Ik zou atheneum of desnoods havo kunnen gaan afmaken, maar ik zie het niet zitten om terug te gaan naar de middelbare school. Vavo is dan een mogelijkheid maar volgens mij wordt dat een duur grapje als je al je vakken nog halen moet. Wat nog zou kunnen, is wachten tot mijn 21e en dan een toelatingstest voor het HBO gaan doen maar dat duurt nog zo lang (ik word in januari 19).

Nu zit ik erover te denken of ik in augustus met een MBO-opleiding zal starten. Ik denk namelijk dat dat een goed moment is voor mij om weer met school te beginnen (na één jaar 'rust') maar nu is natuurlijk de grote vraag: Welke opleiding zal ik dan kiezen?

Aangezien ik van het vwo kom werd je daar niet voorgelicht voor het MBO en weet ik hier dus ook bar weinig vanaf. Ik weet over mezelf alleen dat ik graag dingen regel maar mezelf niet de hele dag achter een bureau zie zitten, de verzorging me wel trekt maar misschien niet voor de komende 40 jaar en ik gek ben op reizen. Ook wil ik graag een opleiding waarmee je altijd nog in het buitenland kan gaan werken.

Nu heb ik de volgende opleiding gevonden http://jongeren.rocmn.nl/opleiding/manager-verkoop-reizen en dit lijkt me misschien wel wat. Nu vraag ik me eigenlijk af: Zijn hier mensen die deze opleiding doen/hebben gedaan, en mij er meer over kunnen vertellen? Of zijn er mensen die ook vroegtijdig de middelbare school af zijn gegaan en wat zijn jullie toen gaan doen? Of zijn er gewoon nog anderen met goede tips of ideeën? Ik hoop het want ik vind het maar lastig!
Truus
Truus
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 24
Punten : 38
Registratiedatum : 19-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Antibes za 29 okt 2011 - 0:00

Wil je voor voltijd MBO gaan? Het kan aan mij liggen, maar dat lijkt me een stuk schoolser dan nog een jaartje 6VWO of VAVO doorbijten en dan lekker studeren. Of wil je überhaupt niet studeren (dat kan natuurlijk ook). Het lijkt mij met VWO hersens nogal frustrerend denk ik, 3/4 jaar MBO.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Truus za 29 okt 2011 - 0:32

Ik zou dan inderdaad voor voltijd willen gaan.

De universiteit trekt me sowieso niet echt en het HBO... eigenlijk ook niet zo. Ik vind het met alle omstandigheden ook gewoon eng om me weer volop in iets te moeten storten waar je een aantal jaar aan vast zit (zoals school) en denk dat het MBO dan in ieder geval makkelijker zal gaan, gewoon door de stof... als het dan weer eens niet lukt een tijdje door tja, toch weer die omstandigheden, heb ik minder snel een probleem dan op bijvoorbeeld de universiteit (of wat ik had op het vwo..) omdat de stof me makkelijker af zal gaan. Ik kan me alleen zo slecht een voorstelling maken van wat ik kan verwachten en de open dagen duren nog even.
Truus
Truus
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 24
Punten : 38
Registratiedatum : 19-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Gast za 29 okt 2011 - 0:52

Het ligt er nogal aan wat je omstandigheden zijn natuurlijk. Ik was de vavo gaan doen (heb het zelf ook een jaar gedaan), dan zijn je mogelijkheden gewoon een stuk groter. Maar ik ben jou niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Sneeuwvlok za 29 okt 2011 - 0:56

Ik zou niet mbo gaan doen, zeker niet als het je op het atheneum wel goed afging altijd. Kan je geen sprinthavo/vwo gaan doen? Of moet je dat ook zelf betalen? Ik zou in ieder geval het afmaken.. ik weet natuurlijk niet wat jouw omstandigheden zijn, maar het is echt zonde om op een halfjaar na iets niet af te maken. Als je je havo of vwo hebt kan je altijd nog mbo gaan doen
Sneeuwvlok
Sneeuwvlok
Prater
Prater

Aantal berichten : 591
Punten : 604
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Antibes za 29 okt 2011 - 1:07

Ik snap wel wat je bedoelt. Ik ben zelf in 4VWO gestrand door een depressie en toen via VAVO-HAVO, HBO-P en VAVO-VWO-deelcertificaten toch weer opgeklommen richting universiteit. Voor mij was het qua niveau goed te doen, dus zelfs daarbinnen had ik wel wat speling voor betere en mindere momenten. En ook juist door de uitdaging en het gevoel wel echt iets te presteren (niet dat MBO niet presteren is, maar voor mij was het wel beneden mijn eigen kunnen) voelde ik me er goed bij. Maar ik weet uiteraard niet wat jouw problematiek is.

MBO kan overigens ook juist door de schoolse opzet, juist meer van je vragen dan HBO of WO waar je meer je eigen ding kunt doen en invullen. Makkelijker qua niveau is niet per definitie makkelijker om te voltooien.

Ik zou echt daar een goede beslissing over nemen en ook eens een MBO bellen en vragen of je er rond mag kijken of een dagje kunt meelopen, zodat je de sfeer en opzet kunt proeven.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Chocoholic za 29 okt 2011 - 1:17

Ik heb een tijdje terug de MBO opleiding Middenkader Functionaris Reizen gedaan (Niv 4) op 't ROC, die lijkt precies op die studie waar je 't nu over hebt. Ik weet niet precies wat je er over wilt weten? Wat mijn ervaring is iig: Leuke en interessante studie (reizen is gewoon een kei leuk onderwerp om over te praten/leren), maar ik vond het makkelijk (ik doe nu HBO wat meer uitdaging biedt) dus misschien voor jou ook te makkelijk, en als je er uiteindelijk werk in vind verdiend het zeer weinig. (Voor mij ook 1 van de redenen om door te studeren) Als je 't fijn vind om aan 'het handje gehouden' te worden, dan is 't wel meer passend vergeleken met bv het HBO, wat meer zelfstandigheid vereist.
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Antibes za 29 okt 2011 - 1:18

Overigens betekent HBO/WO ook niet dat je het zelf uit mag zoeken hoor. Ook daar hebben ze studie-begeleiders en vertrouwenspersonen en tutoren etc. waarbij je aan kunt kloppen als je het allemaal niet red. Zowel bij HU als bij UvA hebben ze mij altijd ruimte geboden en met me meegedacht.

Ik wil je echt niet overtuigen om voor HBO/WO te gaan en als je écht MBO wilt doen, moet je dat zeker doen. Het is puur dat ik je wil helpen en het heel zonde zou vinden als je door wellicht onterechte angsten het niet aan zou durven (maar eigenlijk wel zou willen).
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Gast za 29 okt 2011 - 2:02

Ik heb zelf door omstandigheden geen vwo of havo afgemaakt en heb uiteindelijk een vmbo diploma gehaald en zit nu (na hiervoor nog 2 tussen jaren te hebben gehad) in het laatste jaar van MBO international business and communication. Dit is een 3 jarige, tweetalige (engels en nederlands) niveau 4 opleiding. Dit wordt als een zware mbo-opleiding gezien.

Ik kan je vertellen, ik verveel me rot. De enige uitdaging zijn de Engelse en Spaanse taal omdat mijn interesse bij taal ligt.

Als jij 6 jaar vwo hebt gedaan, zal een mbo-opleiding heel frustrerend voor je zijn.

Natuurlijk is elk persoon anders, maar even in het algemeen gezien, ga je je simpelweg gewoon rot vervelen. Als je vavo/hbo/wo echt niet ziet zitten en je hart hier naar uitgaat, moet je gewoon je gevoel volgen. Maar ik zou me er wel eerst heel goed in verdiepen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Possom za 29 okt 2011 - 5:01

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een opleiding onder je niveau erg demotiverend en frustrerend werkt. Ik had graag iemand gekend die mij dat vantevoren had verteld!
Possom
Possom
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 439
Punten : 480
Registratiedatum : 20-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Atelier Madame za 29 okt 2011 - 11:07

Zou sowieso je middelbare school diploma proberen te halen, zo zonde om die te laten gaan imo.

En kan je geen deeltijd opleiding op het mbo of hbo volgen zodat je daarnaast lekker kan werken?
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  PapillonRose za 29 okt 2011 - 11:26

Zonde dat je gestopt bent! Maar je schrijft al dat je niet voor niks gestopt bent, dus je hebt er natuurlijk je redenen voor. Lijkt me geen makkelijke keuze die je hebt moeten maken.

Wat ik van mijn broertje weet (die heeft MBO gedaan) is MBO inderdaad vrij schools, wat de anderen hier ook al zeggen. Zelf heb ik een paar maanden op de uni gezeten, maar dat was de verkeerde keuze (inhoud van de studie bleek niet zoals verwacht). Ben uiteindelijk HBO gaan doen, vergelijkbare opleiding en wel de inhoud die me aanspreekt. Op de uni en het HBO ben je wat vrijer, al ben je natuurlijk niet compleet vogelvrij (gelukkig ook maar).

Maar ik merk duidelijk dat ik een beetje onder mijn niveau bezig ben. Met name in de tentamens en opdrachten merk ik dat het me ontzettend makkelijk afgaat. Heel fijn hoor, wat dat betreft hoor je me niet klagen. Maar er zit soms weinig uitdaging in. Nu heb ik dit jaar wel een pittige stage, dus uitdaging is er nu wel.

Ik weet alleen niet hoe het bij jou zit, maar ik denk dat het mij erg zou demotiveren als ik nog verder onder mijn niveau zou gaan zitten. Tenzij het natuurlijk de opleiding van mijn dromen zou zijn. Al kan ik me dan nog steeds niet voorstellen dat ik er dan genoeg uitdaging in zou vinden. Daar zou ik dus goed over nadenken. Als het makkelijk is, is het wel fijn natuurlijk. Maar constant té makkelijk kan ook erg saai zijn en demotiverend werken. Succes met je keuze!
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Gast za 29 okt 2011 - 15:01

Possom schreef:Ik kan je uit ervaring vertellen dat een opleiding onder je niveau erg demotiverend en frustrerend werkt. Ik had graag iemand gekend die mij dat vantevoren had verteld!
Helemaal eens.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  girli za 29 okt 2011 - 19:16

Wat zie je niet zitten aan teruggaan naar de middelbare school?
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Gast za 29 okt 2011 - 20:12

Smikkell schreef:
Possom schreef:Ik kan je uit ervaring vertellen dat een opleiding onder je niveau erg demotiverend en frustrerend werkt. Ik had graag iemand gekend die mij dat vantevoren had verteld!
Helemaal eens.

+1!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Blond za 29 okt 2011 - 22:33

Ik zou het echt zo zonde vinden van al die jaren VWO om nu MBO te gaan doen. Ben je niet bang dat je totaal geen uitdaging gaat vinden?

Ik zou toch echt dat laatste jaar VWO afmaken, desnoods door thuis zelf te gaan studeren, of anders naar het Luzac of zo te gaan. Ik zeg niet dat je WO moet gaan doen, maar ik zou echt mijn middelbare school diploma willen halen. Straks vind je MBO ook niets, en dan heb je echt niets hè, ook geen middelbare school diploma. En je keuze mogelijkheden zijn zoveel breder als je een diploma hebt.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Gast za 29 okt 2011 - 22:48

Ik zou verdergaan op het HBO en dan een kleine hogeschool kiezen. Dan heb je heel veel persoonlijke begeleiding, en word je ook aan het handje genomen net als op het MBO. Want heb je er ook al over gedacht dat als je nu VWO op je CV zet en je hebt straks een MBO opleiding, denk niet dat je snel werk vind omdat werkgevers denken dat je hogerop wilt komen en gaan dan niet al die energie erin steken

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Serena za 29 okt 2011 - 23:32

Ik zou, net als wat anderen ook zeggen, toch proberen havo of vwo op de een of andere manier te halen en dan hbo of uni te doen. Ik weet van mensen die voor mbo vmbo hebben gedaan en die verveelde zich ook tijdens de opleiding(niveau 3 en 4). Het lijkt me heel frustreren om zo onder je niveau te leren. Heel veel succes ermee iig!
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Gast zo 30 okt 2011 - 8:44

Jolicious schreef:
Smikkell schreef:
Possom schreef:Ik kan je uit ervaring vertellen dat een opleiding onder je niveau erg demotiverend en frustrerend werkt. Ik had graag iemand gekend die mij dat vantevoren had verteld!
Helemaal eens.

+1!

Ha, dit werkt bij mij juist helemaal andersom. Ik heb voor mijn werk wel aanvullende opleidingen gedaan die onder mijn niveau lagen en dat vond ik altijd erg prettig: minimale moeite, maximaal resultaat smile.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Gast zo 30 okt 2011 - 8:56

Ja, maar ik denk dat het anders was geweest als je de opleiding gedaan tot je huidige beroep dat onder je niveau lag, lijkt me?

Crisis, wat een vage zin. Krijg hem even niet anders uit mij strot laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Gast zo 30 okt 2011 - 9:24

Jolicious schreef:Ja, maar ik denk dat het anders was geweest als je de opleiding gedaan tot je huidige beroep dat onder je niveau lag, lijkt me?

Crisis, wat een vage zin. Krijg hem even niet anders uit mij strot laughcry

Ik snap hem hoor!

Ja klopt, een beroep onder niveau lijkt me op de lange termijn wel vervelend voor de meeste mensen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Jeanette zo 30 okt 2011 - 23:54

Ik zou proberen het VWO of Havo af te maken. Maar als het niet gaat vanwege redenen en liever MBO wilt doen, moet je dat doen. Alleen is de uitdaging verder te zoeken. Ik ben zelf van Havo naar MBO gegaan. Ik ben toen SPW 4 gaan doen. Ik heb er zelf geen moment spijt van gehad, maar dat kwam mede door mijn stages. School zelf was echt te gemakkelijk en heb daar geen enkele uitdaging gehad. Ik heb het dan ook met gemak gehaald. Echter waren de stages helemaal super en heb daar een leuke tijd gehad. Na mijn studie heb ik op mijn eindstage een vast contract voor onbepaalde tijd gekregen en daar werk ik nu. Zelf heb ik nu wel veel uitdaging op mijn werk, maar dat komt ook omdat ik telkens bepaalde dingen erbij ga doen. Ik volg intern ook allerlei cursussen.

Je moet doen waar je jezelf lekker bij voelt. Ik zou me goed verdiepen in wat je leuk vind en jezelf in de toekomst ziet doen. Is een beroepskeuze test niks voor je? En die opleiding die je aan gaf, kun je misschien een dag mee lopen?
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Truus di 1 nov 2011 - 23:42

Bedankt voor alle reacties, ik heb er echt heel erg veel aan!

Op dit moment probeer ik via zoveel mogelijk wegen er achter te komen of deze studie en het MBO wat voor mij zijn. Dit topic, scholen mailen, meeloopdag proberen te krijgen, mensen spreken die ooit onder hun niveau naar school zijn gegaan, mensen spreken die deze opleiding hebben gedaan... en scholen vergeleken!

Zelf woon ik in Utrecht en ik zit hier prima op mijn plek dus probeer ook in die omgeving een school te zoeken. Utrecht zelf klinkt het makkelijkst, maar die bieden de opleiding niet versneld (3 ipv 4 jaar) aan en dat is wel iets wat ik heel graag wil.

In Amersfoort kan dit wel, het enige minpunt voor mij is daar dat Duits verplicht zal terugkeren terwijl ik juist heel veel vreugdedansjes heb staan doen toen dat ophield op de middelbare school. Maargoed, misschien kan ik dan daar zelfs nog uitdaging in vinden of is het juist leuker omdat het eenvoudiger is dan op het vwo en ik het eens wél snap...

Zoals jullie hier misschien al wel lezen word ik voor de studie zelf steeds maar enthousiaster. Het enige is echt dat ik gewoon niet in kan schatten of het te makkelijk zal worden of dat dit juist wel fijn is gezien de omstandigheden. Ik heb echt heel veel aan jullie reacties, blijf kritisch en ga verder met het ondervragen van andere mensen!
Truus
Truus
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 24
Punten : 38
Registratiedatum : 19-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Lemon di 1 nov 2011 - 23:53

Truus schreef:Bedankt voor alle reacties, ik heb er echt heel erg veel aan!

Op dit moment probeer ik via zoveel mogelijk wegen er achter te komen of deze studie en het MBO wat voor mij zijn. Dit topic, scholen mailen, meeloopdag proberen te krijgen, mensen spreken die ooit onder hun niveau naar school zijn gegaan, mensen spreken die deze opleiding hebben gedaan... en scholen vergeleken!

Zelf woon ik in Utrecht en ik zit hier prima op mijn plek dus probeer ook in die omgeving een school te zoeken. Utrecht zelf klinkt het makkelijkst, maar die bieden de opleiding niet versneld (3 ipv 4 jaar) aan en dat is wel iets wat ik heel graag wil.

In Amersfoort kan dit wel, het enige minpunt voor mij is daar dat Duits verplicht zal terugkeren terwijl ik juist heel veel vreugdedansjes heb staan doen toen dat ophield op de middelbare school. Maargoed, misschien kan ik dan daar zelfs nog uitdaging in vinden of is het juist leuker omdat het eenvoudiger is dan op het vwo en ik het eens wél snap...

Zoals jullie hier misschien al wel lezen word ik voor de studie zelf steeds maar enthousiaster. Het enige is echt dat ik gewoon niet in kan schatten of het te makkelijk zal worden of dat dit juist wel fijn is gezien de omstandigheden. Ik heb echt heel veel aan jullie reacties, blijf kritisch en ga verder met het ondervragen van andere mensen!

Ik denk niet dat Duits een probleem voor je zal zijn aangezien je van het vwo af komt.
Zelf heb ik VMBO-t gedaan en ik zit nu in het laatste jaar van de opleiding Manager Front Office en ik heb Duits al die jaren gewoon gehaald, terwijl ik nu nog steeds geen woord Duits kan Embarassed Dus maak je daar vooral geen zorgen over.
Lemon
Lemon
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 51
Punten : 55
Registratiedatum : 10-01-11
Woonplaats : in de buurt van Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Jeanette wo 2 nov 2011 - 0:18

Of het gaat tegen gaat vallen, hangt natuurlijk af van het feit hoe leuk je de opleiding vindt en wat voor uitdaging je eruit kan gaan halen. Laat je niet tegen je gevoel in ompraten. Mensen hebben ook vaak tegen mij gezegd dat ze niet snapte dat ik van Havo naar MBO ben gegaan en dat dat zo zonde is. Maar inmiddels werk ik met veel plezier en heb nergens spijt van gehad. Ga gewoon op je gevoel af!
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Opzoek naar een studie Empty Re: Opzoek naar een studie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum