Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

+2
Filoria
Toet
6 plaatsers

Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Toet ma 12 maa 2012 - 11:54

Ik ga per september 2012 studeren en wil/moet dan op kamers in Tilburg. Per wanneer is het verstandig serieus op zoek te gaan naar een woonruimte? Volgens mij zijn de kamers in Tilburg niet erg schaars en vrij makkelijk/snel te krijgen, als ik nu op websites kijk staan er pagina's vol met kamers die per maart of april al beschikbaar zijn. Nu weet ik natuurlijk niet hoeveel mensen er op zo'n kamer reageren.
Ik wil wel direct in september daar wonen, wanneer moet ik dan serieus opzoek? Zou juni/juli op tijd zijn?
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Filoria ma 12 maa 2012 - 12:08

Mijn zusje heeft een kamer in Tilburg en dat ging inderdaad vrij makkelijk. Ze heeft toen tegelijk met een vriendin gezocht (dus 2 kamers in één huis) en zelfs dat was goed te doen. Ze hadden de kamers in juli geregeld geloof ik.

Er reageren daar een stuk minder mensen op een kamer dan in Utrecht of Amsterdam ofzo.

Hoeveel kun je maximaal besteden aan huur? Dat maakt ook wel wat uit natuurlijk.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Toet ma 12 maa 2012 - 12:10

Ik weet nog niet precies hoeveel ik maximaal kan besteden, maar ik hoor van veel mensen dat je in Tilburg makkelijk voor 300 euro per maand kan wonen. Als ik het zo op internet zie staan er ook veel kamers voor minder dan 300 euro p.m dus dat hou ik een beetje aan.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Gast ma 12 maa 2012 - 12:25

Ik zou zelf graag een kamer wil die echt een beetje op een goede locatie is etc. Ik zou daarom in juni gaan zoeken. Dan weet je zeker dat je er per september één hebt. Mocht het per augustus zijn dan is dat ook heel fijn. Je kunt dan in de zomer alles inrichten en tijdens de introductie heb je dan al een kamer. Tilburg is inderdaad niet heel moeilijk, maar sta goed stil bij de locatie voor je ergens op reageert. De ervaring leert dat beginnende studenten vaak wat verder buiten de stad zitten, maar daarna toch weer willen verhuizen naar iets wat meer centraal is. Dus: waarom niet meteen goed Wink?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Toet ma 12 maa 2012 - 12:36

Ja dat is waar June, goeie tip! Ik denk nu ook: als school/station een stuk fietsen zijn maakt me dat niet zo uit, maar ik kan me wel voorstellen dat dat later toch een irritatiepunt kan gaan worden.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Gast ma 12 maa 2012 - 12:38

Zeg maar rustig binnen een paar weken. Je zult merken dat anderen wel dichterbij wonen en zeker na het stappen altijd alleen naar huis is ook niet leuk. Het zou me nu niet zo heel veel meer uitmaken, maar ik ben blij dat ik de eerste jaren van mijn studie dichtbij het centrum woonde.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Toet ma 12 maa 2012 - 12:40

Maar jouw school is wel weer een eindje weg toch? Of zit ik nu verkeerd te denken?
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Gast ma 12 maa 2012 - 12:49

Ja, tien minuten fietsen. Ik heb een paar maanden dichtbij de uni gewoond, maar dat was wel ver van het centrum. Als je om vijf uur 's nachts naar huis gaat, is het fijn om niet nog over een donkere weg te fietsen in je eentje en om gewoon binnen vijf minuten met je lamme ballen in bed te liggen. Colleges zijn grotendeels verplicht en daar ga ik dus toch wel naartoe.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Gast ma 12 maa 2012 - 13:17

Aan het begin van een nieuw studiejaar zal het wel meer vraag naar kamers zijn dan nu in maart, toch?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Marin ma 12 maa 2012 - 21:26

Ik zou vanaf nu de website goed in de gaten houden. Zeker als er bij staat per wanneer ze beschikbaar zijn, zie je waarschijnlijk september steeds dichterbij komen. Dan kan je vanaf mei/juni echt bewust reageren. Maar in de tussentijd door te kijken bouw je ervaring op met het bekijken van die advertenties, wat vind je belangrijke eisen, welke buurten staan veel kamers in, hoe duur zijn de kamers meestal, hoe snel zijn ze weg. Dan kan je als je echt gaat reageren veel adequater zoeken.
Ik zou ook het centrum adviseren of een wijk waar veel studenten zitten bij het centrum. En in augustus verhuizen is idd wel handig qua inrichten enzo.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Zora di 13 maa 2012 - 9:46

Ik zou rond april/mei serieus gaan kijken. In de zomer gaat iedereen kijken (aan de andere kant komt er dan ook weer veel vrij). Maar goed, wat let je nu al rond te gaan kijken smile
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Gast di 13 maa 2012 - 23:38

Als je in Amsterdam, Utrecht of Nijmegen moest zoeken, zou ik ook in april beginnen en dan ook gewoon kamers vanaf juni nemen, maar in Tilburg is dat gewoon echt niet nodig. Daar is meer dan genoeg aanbod.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Atelier Madame di 13 maa 2012 - 23:46

En vergeet je niet in te schrijven bij de woningbouw, soms heb je zelfs een woningbouw voor studentenkamer en kun je voor een veel betere prijs kamers huren (SSHU in Utrecht, studentenwoningweb Amsterdam, SSHN Nijmegen etc).
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Marin di 13 maa 2012 - 23:49

June schreef:Als je in Amsterdam, Utrecht of Nijmegen moest zoeken, zou ik ook in april beginnen en dan ook gewoon kamers vanaf juni nemen, maar in Tilburg is dat gewoon echt niet nodig. Daar is meer dan genoeg aanbod.

Wat maakt het uit als je eerder gaat zoeken? Als je daardoor nét die mooie kamer die anders snel weg was, weet te vinden.. Ik vond het altijd zo leuk om kamers/woonruimte uit te zoeken, dat ik al maanden van te voren zat te orienteren. Zo leer je ook beetje de stad al kennen, hoeveel aanbod er in welke buurt is.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Gast di 13 maa 2012 - 23:56

Het kan inderdaad geen kwaad, maar Toet vraagt vanaf wanneer je serieus op zoek moet. Ik zou dan niet april aanraden, ook al gaat iedereen in de zomer op zoek. Inderdaad, normaal levert dat problemen op, maar in Tilburg gewoon niet. Juni is echt wel op tijd dan, want er is gewoon veel ruimte. Vriendinnen van me wonen er en hadden vaak gewoon een maand een kamer leegstaan, omdat er geen student was. Gewoon vast websites en kamers scannen is iets anders en vond ik zelf ook leuk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Gast di 13 maa 2012 - 23:57

Atelier Madame schreef:En vergeet je niet in te schrijven bij de woningbouw, soms heb je zelfs een woningbouw voor studentenkamer en kun je voor een veel betere prijs kamers huren (SSHU in Utrecht, studentenwoningweb Amsterdam, SSHN Nijmegen etc).

Eens. Ik riep altijd dat ik dat niet wilde, omdat ik niet op zo'n gang wilde wonen, maar de SSHN heeft steeds betere kamers (ook met alles zelf en zo.. ja, daar zit je dan zonder wachttijd).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Atelier Madame wo 14 maa 2012 - 0:18

June schreef:
Atelier Madame schreef:En vergeet je niet in te schrijven bij de woningbouw, soms heb je zelfs een woningbouw voor studentenkamer en kun je voor een veel betere prijs kamers huren (SSHU in Utrecht, studentenwoningweb Amsterdam, SSHN Nijmegen etc).

Eens. Ik riep altijd dat ik dat niet wilde, omdat ik niet op zo'n gang wilde wonen, maar de SSHN heeft steeds betere kamers (ook met alles zelf en zo.. ja, daar zit je dan zonder wachttijd).

Ik heb altijd op een kamer aan een gang gewoond in Utrecht, gigantisch studentencomplex waar ook nog eens bijna al mn vriendinnetjes woonden. Super leuke tijd gehad! En omdat ik een combi inschrijving had met woningnet kon ik daarna zo een eigen huisje vinden!
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Gast wo 14 maa 2012 - 0:33

Bij ons zijn die gangen echt zo verschrikkelijk goor. Je hebt al een ziekte als je ademt. Althans, de dertig die ik gezien heb Wink.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Toet wo 14 maa 2012 - 10:36

Snapt iemand dit? Bij onderstaande kamer bijvoorbeeld staat: huurteslag mogelijk? Ja.

Terwijl op toeslagen.nl staat dat je alleen recht op huurtoeslag hebt als je een zelfstandige woning hebt (eigen keuken/toilet) en dat studentenkamers daar meestal buiten vallen.

http://www.klikvoorkamers.nl/zoekvind/studentenwoningen/details?ID=4809

Als ik op toeslagen.nl de berekening doe, daar dus invul dat het wel gaat om een studentenkamer maar dat die aangewezen staat voor huurtoeslag komt daar uit dat ik inderdaad recht heb op ongeveer 50 euro huurtoeslag. Allemaal leuk en aardig, maar ik snap het verschil niet meer. Waarom bij de meeste studentenkamers niet, en bij sommige toch wel? Terwijl deze kamer ook geen eigen keuken en toilet heeft.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Gast wo 14 maa 2012 - 11:10

In Nijmegen is het zo dat bepaalde panden van de studentenwoningen aan zijn gewezen als 'huurtoeslagwoningen'. Dus als je daar zit heb je toch een soort van een eigen huisnummer. Stel je deelt met drieën een keuken etc., maar je hebt allemaal wel een eigen adres, bijvoorbeeld: 241-1 241-2 241-3, omdat de gemeente dat zo bedacht heeft, heb je wel een soort eigen 'voordeur' en dus recht op huurtoeslag. Om huurtoeslag te krijgen gaat het echt om een eigen voordeur of persoonlijk adres. Althans: dat hoorde ik van twee vriendinnen die in zo'n speciaal aangewezen pand in Nijmegen wonen. Ze delen alles samen, hebben samen een voordeur, maar op papier wel een eigen adres en dus recht op huurtoeslag, ook al heb je eigenlijk een eigen voordeur.

Ik weet niet of het heel helder is zo, ik heb het niet uit de wet, maar uit ervaring.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Toet wo 14 maa 2012 - 11:11

Hmm, zoiets zal het zijn ja. Wel fijn, ik ben al een paar kamers tegengekomen waar ik echt super goedkoop zou kunnen wonen.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Toet wo 14 maa 2012 - 11:16

Verder heb ik trouwens -op aanraden van jullie en een aantal goede tips die ik o.a. via pm gekregen heb- besloten vanaf mei actief op zoek te gaan naar een kamer. De meeste studenten gaan er voor de zomervakantie al uit, in juni of juli, dus vanaf mei zullen ze de advertenties online gaan zetten. Tot die tijd hou ik gewoon af en toe de sites in de gaten. Wat jij zegt Marin, geldt voor mij ook, het is leuk om te zoeken en me te verdiepen in wat ik wil. Ik ben in de afgelopen paar dagen al het een en ander te weten gekomen over de stad, leuke en minder leuke, veilige en minder veilige wijken etc. etc.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  GreenGrass za 17 maa 2012 - 19:46

Schrijf je in op site van brebant wonen (woningbouw). Die bieden veel mooie kamers aan, gaat wel op imschrijfduur...
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Toet zo 18 maa 2012 - 1:58

GreenGrass schreef:Schrijf je in op site van brebant wonen (woningbouw). Die bieden veel mooie kamers aan, gaat wel op imschrijfduur...

Ja bedankt, die tip kreeg ik ook van iemand anders en die hebben inderdaad mooie kamers waar je vaak ook recht op huurtoeslag hebt!
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer serieus opzoek naar een kamer? Empty Re: Wanneer serieus opzoek naar een kamer?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum