Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat maakt nou het verschil?

+12
jena
Printje
Sorella
TukTuk
Snoes
sonly
Jeanette
Tania
loura
TGR
Serena
TwistedAngel
16 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 9:20

Ik ben vegetarier en eet dus ook geen vis..
Toch als ik zie hoe een vis wordt gevangen en doodgemaakt voelt dat anders als wanneer ik zie dat een koe naar de slacht gebracht wordt.
De vis vind ik zielig maar bij een koe kan ik echt huilen. Om over kippen nog maar te zwijgen....

Heeft dat met de aaibaarheidsfactor te maken? Of met het feit dat ik me meer in zou kunnen leven in een koe dan in een vis?

Herkenbaar? Hebben jullie meer moeite met het eten van het ene dier in vergelijking tot het het andere dier?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 9:23

Hoezo kan je je meer inleven in een koe tov een vis laughcry :P

Maar ik snap het wel hoor! Ik snap ook echt niet hoe mensen dierentuindieren kunnen eten :shock:

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 9:24

Hmmm....soort van.

Ik vind paarden bijvoorbeeld stom. Ze stinken en ze poepen gewoon op de weg en zo... heb ik niks mee.
Maar ja, ik ben geen vegetariër dus niet echt in de vorm van eten. Ik heb geen moeite met het eten van dierenvlees, maar je zou mij dus geen hond of kat moeten voorschotelen. Dan vind ik dat wel erger dan een boerderij dier (om ze zo even te noemen)

Maar ik vind paard ook niet lekker. Kip wel.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  TwistedAngel wo 12 okt 2011 - 9:27

heeft inderdaad met het aaibaarheidsfactor te maken..
Ik ben geen vegetariër, maar eet bijvoorbeeld geen paard, dat vind ik dan weer zielig. Ik kom wekelijks op een boerderij met koeien, aai ze, zie ze lopen, en toch kan ik het savonds op bord hebben....
*ben best wreed?*
TwistedAngel
TwistedAngel
Prater
Prater

Aantal berichten : 853
Punten : 1047
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 9:30

Ik denk dat dieren waarmee we ons identificeren het moeilijkst eetbaar zijn. Daarom eten we hier ook geen hond en kat, in China wel, maar daar zijn dit ook geen huisdieren zoals hier. Van koeien, geiten etcetera kunnen we ook emoties aflezen, we zien wanneer ze bang en blij zijn en herkennen onszelf daarin. Een vis kijkt altijd hetzelfde en kunnen we dus niet 'lezen', daarom is het makkelijker te eten.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 10:38

Sunprincess schreef:Ik ben vegetarier en eet dus ook geen vis..
Toch als ik zie hoe een vis wordt gevangen en doodgemaakt voelt dat anders als wanneer ik zie dat een koe naar de slacht gebracht wordt.
De vis vind ik zielig maar bij een koe kan ik echt huilen. Om over kippen nog maar te zwijgen....

Heeft dat met de aaibaarheidsfactor te maken? Of met het feit dat ik me meer in zou kunnen leven in een koe dan in een vis?

Herkenbaar? Hebben jullie meer moeite met het eten van het ene dier in vergelijking tot het het andere dier?

Ik eet wel vis, zeer weinig tot zelden vlees ( heb t een tijd niet gegeten ), en ja, sommige dieren zou ik echt niet eten. Is een gevoelskwestie en het "bah wat vies" idee ( ja kinderachtig, maar toch ).


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 19:56

Ik begrijp het eigenlijk niet zo. Waarom is het voor een koe erger dan voor een vis? Ze lijden toch allebei pijn?

Ik denk trouwens ook dat veel vegetariers niet weten dat ze stiekem toch dierlijke producten binnen krijgen. Dierlijke vetten bijvoorbeeld, of de kleurstof E120.


Laatst aangepast door Storm op wo 12 okt 2011 - 20:04; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 20:01

Zou het niet zijn omdat een vis zijn hele leven rond heeft kunnen zwemmen (behalve natuurlijk de 'fokvissen') en een koe niet zijn hele leven de vrijheid heeft gehad? Gevoelsmatig dan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Serena wo 12 okt 2011 - 20:06

Jolicious schreef:Zou het niet zijn omdat een vis zijn hele leven rond heeft kunnen zwemmen (behalve natuurlijk de 'fokvissen') en een koe niet zijn hele leven de vrijheid heeft gehad? Gevoelsmatig dan.

Hier dacht ik ook meteen aan
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  TGR wo 12 okt 2011 - 20:29

Heeft te maken met opvoeding, herkenning en knuffelheidsfactor en nog veel meer dingen. In Thailand eten ze honden zoals wij vissen eten. Het is maar wat je bent gewend.

Mensen kennen zelfs aan de ene bevolkingsgroep meer waarde toe dan aan anderen. Niet ieder leven is evenveel waard (voor ons) dat is wat ik bedoel te zeggen.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  loura wo 12 okt 2011 - 20:53

Twellie schreef:Ik denk dat dieren waarmee we ons identificeren het moeilijkst eetbaar zijn. Daarom eten we hier ook geen hond en kat, in China wel, maar daar zijn dit ook geen huisdieren zoals hier. Van koeien, geiten etcetera kunnen we ook emoties aflezen, we zien wanneer ze bang en blij zijn en herkennen onszelf daarin. Een vis kijkt altijd hetzelfde en kunnen we dus niet 'lezen', daarom is het makkelijker te eten.

denk ik ook ja
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 20:55

Ik eet vrijwel geen vlees, vind het gewoon niet zo lekker.
Vis eet ik wel...

Dieren die ik sowieso niet eet is lam, kalf, konijn, paard.. Vind dat zielig laughcry

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 21:01

@ Storm: Dat weet ik wel hoor. De dingen die ik kan mijden, mijd ik zoals gelatine en stremsel. Met de schildluizen heb ik weer minder moeite.

Ik ben toch ook opgegroeid met het eten van koeien, toch kan ik absoluut niet zien hoe een koe geslacht wordt.
Ik eet geen vis omdat ik weet dat het net zo gruwelijk is maar toch voelt de confrontatie ermee anders.

Hetzelfde op straat, ik denk dat heel veel mensen onpasselijk worden als ze een doodgereden kat of hond zien liggen maar hier in Amsterdam vinden de meeste mensen het wel normaal dat er overal dode duiven liggen (ik wordt er wel altijd een beetje naar van).
De meeste mensen die ik spreek remmen niet eens.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Tania wo 12 okt 2011 - 21:17

Dat is gewoon het gevoel. Als mijn vader vroeger thuis kwam met konijnen die hij geschoten had, ging ik die echt niet eten. Terwijl ik wel altijd gewoon vlees at, maar als ik ze gezien had hoefde ik echt niet.

Ik heb trouwens laatst een documentaire over vis gezien en watvoor troep daar in zit. Voorlopig hoef ik even niet meer.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Jeanette wo 12 okt 2011 - 21:31

Ik lust juist geen vis, maar wel vlees. Vind het niet voor de ene groep zieliger ofzo. Ik heb allerlei soorten vis geprobeerd, maar vind het gewoon vies. Ik ben dol op vlees, maar zou ook geen dierentuin of huisdieren kunnen eten.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gast do 13 okt 2011 - 2:15

Ik heb een tijd in een slagerij gewerkt. Wanneer er vlees binnenkwam waarin nog duidelijk een koe te zien was, werd ik daar ook onpasselijk van. Maar als er een biefstukje voor me ligt, zie ik dat niet meer als die koe die net binnenkwam.
Ik vind het heel zielig, zeer zeker, maar zodra het verwerkt is tot vlees zie ik het niet meer als een dier.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gast do 13 okt 2011 - 3:19

Storm schreef:

Ik denk trouwens ook dat veel vegetariers niet weten dat ze stiekem toch dierlijke producten binnen krijgen. Dierlijke vetten bijvoorbeeld, of de kleurstof E120.

Nou, dit weet ik als vegetariër wel, maar waar trek je de grens? Ik kies bewust om naast mijn groenten en aardappelen of naast mijn rijst of pasta, geen vlees toe te voegen. Ik kies bewust om geen vleeswaren op mijn brood te eten, etc. Maar daar stopt het ook.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  sonly do 13 okt 2011 - 4:15

Ohh ik las daar deze week nog iets over, ik geloof in psychologie magazine. Daar stond in, dat het o.a. ligt aan hoe groot de ogen zijn van een dier en hoe erg ze op een baby lijken (baby's hebben grote ogen en andere verhoudingen in het gezicht) Hoe groter de ogen in verhouding met de kop van een dier, hoe moeilijker we het vinden om die te eten.
Mij maakt het persoonlijk niks uit en ik dénk dat ik als het lekker klaar gemaakt is zelfs nog wel hond of kat zou willen proeven... Wil alleen geen insecten proeven want dat idee alleen al vind ik zo ontzettend goor!!!
Toen ik wat jonger was (12/13/14) slachte m'n vader wel eens kippen die gewoon bij ons in het hok rondliepen en die at ik dan 's avonds ook gewoon op, maakte me niks uit.
Paardenvlees vind ik ook heerlijk..! (niet het rookvlees, maar gewoon zo'n lapje sudervlees)


Laatst aangepast door sonly op do 13 okt 2011 - 4:53; in totaal 1 keer bewerkt
sonly
sonly
Prater
Prater

Aantal berichten : 823
Punten : 887
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Snoes do 13 okt 2011 - 4:47

Ik eet wel gewoon vlees/vis maar ook niet alles.
Dieren waar ik wat mee 'heb', eet ik niet. Tja, raar of niet, maar zo is het wel. Zo zal ik nooit hond/kat/konijn/lam/paardenvlees etc eten, terwijl varken/koe/kip me dan weer niets uitmaakt. laughcry

Snoes
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  TukTuk do 13 okt 2011 - 5:03

Ik ben geen vegatarier oid, maar toch eet ik liever geen konijn of paardenvlees.. Op een 1 of andere manier is dat voor mij toch anders dan een koe, hoe raar en krom het ook is.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Sorella do 13 okt 2011 - 5:08

Ik ben ook vegetariër en maak geen onderscheid tussen dieren. Als ik me bedenk hoe een vis naar adem happend op het droge ligt te sterven vind ik dat net zo'n gruwelijk idee als een koe (of elk ander dier) moet lijden omdat wij het zo nodig moeten opeten.
Snap ook nooit dat mensen bijvoorbeeld kreeft eten, zo'n beest wordt levend in kokend water gegooid :shock: Of in programma's, als 'grapje' levende insecten eten. De meeste mensen zullen niet veel met insecten hebben maar dan nog kan ik er niet bij hoe je dat kan doen. Het leeft, het heeft gevoel, het voelt pijn/stress/angst alles No
Sorella
Sorella
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1955
Punten : 2035
Registratiedatum : 02-06-11
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gast do 13 okt 2011 - 7:21

Ik maak ook geen onderscheid tussen dieren.
Ik eet alles.

Wel houd ik van dieren, maar wij staan nu eenmaal hoger in de voedselrang.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  TGR do 13 okt 2011 - 8:12

Youandi schreef:Ik maak ook geen onderscheid tussen dieren.
Ik eet alles.

Wel houd ik van dieren, maar wij staan nu eenmaal hoger in de voedselrang.

Helemaal eens.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Printje do 13 okt 2011 - 8:14

Als ik erover nadenk vind ik het voor alle dieren zielig, maar voor mijn gevoel heeft het toch geen nut om het niet meer te eten, ze slachten toch evenveel dieren.

Maar dingen zoals konijn eet ik echt niet dat vind ik nog extra zielig hahaha
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gast do 13 okt 2011 - 8:37

TGR schreef:
Youandi schreef:Ik maak ook geen onderscheid tussen dieren.
Ik eet alles.

Wel houd ik van dieren, maar wij staan nu eenmaal hoger in de voedselrang.

Helemaal eens.
Ook eens! Konijn eet ik dan ook gerust. Elk jaar, met kerst.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Wat maakt nou het verschil? Empty Re: Wat maakt nou het verschil?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum