Sgool
+25
Muurvlindertje
Caramba
Guus
Paper Crown
VeryCherry
Possom
Steep
SuperGrover
loesje
Penny Blossom
Rush
mzcharlotte
Toet
girli
RYW
Susan
CCC
Caroow
Kabouter
Snoes
Lady Starstruck
Jordana
Rumble
mickey
Sushi
29 plaatsers
Pagina 4 van 4
Pagina 4 van 4 • 1, 2, 3, 4
Re: Sgool
SuperGrover schreef:BAM vind ik ook vreselijk. En ik wacht nog altijd op het moment dat het woord 'koning' uit raakt, in de zin van: Dat feest was egt koning jonguh. Tien bier op, BAM.
Pfff, bestaat 'koning' nog steeds? Werd ik 12 jaar geleden echt mee doodgegooid door mijn toenmalige vriend die bij het koor zat. Geen goed nieuws dat dat nog bestaat
Ik blijf benieuwd wat BAM nou betekent. Of heb ik de uitleg daarvan ergens gemist?
jena- Fluisteraar
- Aantal berichten : 228
Punten : 248
Registratiedatum : 26-11-10
Vlakbij mijSuuske schreef:Ik weet waar Rush woont, waar (welk gedeelte van het land) woon jij dan Spetterdespat?
Ik hoor het nooit meer hier (Leiden) en vond het echt raar om het iemand weer eens horen zeggen.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Muurvlindertje schreef:En wat vinden jullie van:
- scoro (school)
- osso (huis)
- faya (lullig)
- fatoe (grappig)
- swa(g)
- fawaka
- wolla
- skere (gierig)
Deze gebruik ik wel eens, maar alleen tegen mijn vriend. Maar, mijn vriend is Surinaams, dus dat mag
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
jena schreef:SuperGrover schreef:BAM vind ik ook vreselijk. En ik wacht nog altijd op het moment dat het woord 'koning' uit raakt, in de zin van: Dat feest was egt koning jonguh. Tien bier op, BAM.
Pfff, bestaat 'koning' nog steeds? Werd ik 12 jaar geleden echt mee doodgegooid door mijn toenmalige vriend die bij het koor zat. Geen goed nieuws dat dat nog bestaat
Ik blijf benieuwd wat BAM nou betekent. Of heb ik de uitleg daarvan ergens gemist?
Dat komt van de New Kids.
Gast- Gast
Muurvlindertje schreef:@ Storm: ik heb er onderzoek naar gedaan. Wat je zegt klopt niet en is een vooroordeel.
Je hebt het of hebt het niet. Mensen die slecht zijn in taal misbruiken dan de term dyslexie, maar met een opfriscursus zijn ze meestal al gered.
Dyslexie heeft ook te maken met hele woordbeelden, lezen, etc.
Ja natuurlijk heb je het of heb je het niet, zoals dat het geval is bij elke aandoening. Maar bij degenen die het wél hebben, bestaan er wel degelijk gradaties in.
Gast- Gast
Cimic schreef:Muurvlindertje schreef:@ Storm: ik heb er onderzoek naar gedaan. Wat je zegt klopt niet en is een vooroordeel.
Je hebt het of hebt het niet. Mensen die slecht zijn in taal misbruiken dan de term dyslexie, maar met een opfriscursus zijn ze meestal al gered.
Klopt wel vaak ja. Soms krijg ik ook het gevoel dan mensen het als excuus gebruiken voor slechte spelling, puur om zo niet te worden afgestraft. Zeg niet dat het hier vaak gebeurd. Maar kan me niet voorstellen dat als je b.v. hoofd met een t gaat schijven dat deze persoon gelijk dislectisch is. Bedoel dit leer je toch op de bassisschool?
Eh Muurvlindertje, dan klopt je 'onderzoek' niet. Er bestaan zeker gradaties in dyslexie. Pas als je gediagnosticeerd bent met 'ernstige dyslexie' heb je officieel dyslexie (voor de wet zeg maar). Dan heb je ook recht op langere examentijd etc. Als je geen ernstige dyslexie hebt, kun je alleen geen dyslexieverklaring krijgen, maar is er zeker wel sprake van een (lichte) vorm van dyslexie.
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10
Beetje het type zwakbegaafde "oh raak je daar zwanger van" figuren.
TGR- Kletskop
- Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10
Zora schreef:Cimic schreef:Muurvlindertje schreef:@ Storm: ik heb er onderzoek naar gedaan. Wat je zegt klopt niet en is een vooroordeel.
Klopt wel vaak ja. Soms krijg ik ook het gevoel dan mensen het als excuus gebruiken voor slechte spelling, puur om zo niet te worden afgestraft. Zeg niet dat het hier vaak gebeurd. Maar kan me niet voorstellen dat als je b.v. hoofd met een t gaat schijven dat deze persoon gelijk dislectisch is. Bedoel dit leer je toch op de bassisschool?
Eh Muurvlindertje, dan klopt je 'onderzoek' niet. Er bestaan zeker gradaties in dyslexie. Pas als je gediagnosticeerd bent met 'ernstige dyslexie' heb je officieel dyslexie (voor de wet zeg maar). Dan heb je ook recht op langere examentijd etc. Als je geen ernstige dyslexie hebt, kun je alleen geen dyslexieverklaring krijgen, maar is er zeker wel sprake van een (lichte) vorm van dyslexie.
Lichte vorm van dyslexie is gewoon luiheid en gebrek aan interesse in de Nederlandse taal. Mensen die echt dyslexie hebben, hebben dit zwart op wit staan en zullen ook bepaalde voordelen bij testen krijgen. Ik heb lang werkwoordspelling gegeven aan eerstejaarsstudenten op het hbo en sommigen brulden dat ze het niet konden leren en dyslexie hadden. Na een paar keer oefenen snapte ze het echter gewoon. Een enkeling had echt de diagnose en bleef daadwerkelijk keer op keer woorden verkeerd lezen. Daar kreeg ik het dan ook gewoon bijna niet in. Plus dat ik vermoed dat mensen met dyslexie vaak ook problemen hebben met zich concenteren, maar dat kan ik niet onderbouwen, het is puur een gevoel.
TGR- Kletskop
Storm schreef:Dat zou kunnen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.Susan schreef:Storm schreef:wat érg....ik vind dat zielig voor het kind.Caroow schreef:Ik heb iemand op hyves die steeds dingen plaats als 'met me baby na het concentratieburoo gweest: me baby is groowt gechroeit'.
Ik denk dan, ben jij wel oud genoeg voor een baby?
Misschien is diegene wel zwaar dyslectisch, weet jij veel.
Mijn vriend is zwaar dyslectisch en die schrijft echt niet zo belabberd hoor.
Gast- Gast
TGR schreef:Zora schreef:Cimic schreef:Muurvlindertje schreef:@ Storm: ik heb er onderzoek naar gedaan. Wat je zegt klopt niet en is een vooroordeel.
Lichte vorm van dyslexie is gewoon luiheid en gebrek aan interesse in de Nederlandse taal. Mensen die echt dyslexie hebben, hebben dit zwart op wit staan en zullen ook bepaalde voordelen bij testen krijgen. Ik heb lang werkwoordspelling gegeven aan eerstejaarsstudenten op het hbo en sommigen brulden dat ze het niet konden leren en dyslexie hadden. Na een paar keer oefenen snapte ze het echter gewoon. Een enkeling had echt de diagnose en bleef daadwerkelijk keer op keer woorden verkeerd lezen. Daar kreeg ik het dan ook gewoon bijna niet in. Plus dat ik vermoed dat mensen met dyslexie vaak ook problemen hebben met zich concenteren, maar dat kan ik niet onderbouwen, het is puur een gevoel.
TGR, dit is onzin. Lichte vorm van dyslexie bestaat. Die mensen voldoen gewoon net niet aan de criteria voor ernstige dyslexie. Ik ben wel met je eens dat het te vaak wordt gebruikt als excuus.
Zora- Ratel
Mijn vriend had altijd een pasje bij zich voor zijn tentamens en examens, en mocht er ook langer over doen. Hij schrijft woorden als 'mischien' en 'knufel', en hij weet echt heel vaak niet wat links of rechts is.
Maar hij kan zich verder prima uitdrukken in geschrift en mocht hij twijfelen dan help ik hem af en toe.
Een concentratieprobleem heeft hij niet, maar hij leest gewoon ontzettend langzaam omdat hij de woorden niet altijd meteen snapt.
Maar ik vind ook dat mensen snel roepen dat ze iets hebben, zonder een vastgestelde diagnose.
Maar hij kan zich verder prima uitdrukken in geschrift en mocht hij twijfelen dan help ik hem af en toe.
Een concentratieprobleem heeft hij niet, maar hij leest gewoon ontzettend langzaam omdat hij de woorden niet altijd meteen snapt.
Maar ik vind ook dat mensen snel roepen dat ze iets hebben, zonder een vastgestelde diagnose.
Gast- Gast
Oh en TGR, het klopt idd dat dyslexie relatief vaak voorkomt met concentratieproblemen/ADHD, maar nog altijd in de meeste gevallen natuurlijk gewoon niet
Zora- Ratel
Zora schreef:TGR schreef:Zora schreef:Cimic schreef:Muurvlindertje schreef:@ Storm: ik heb er onderzoek naar gedaan. Wat je zegt klopt niet en is een vooroordeel.
TGR, dit is onzin. Lichte vorm van dyslexie bestaat. Die mensen voldoen gewoon net niet aan de criteria voor ernstige dyslexie. Ik ben wel met je eens dat het te vaak wordt gebruikt als excuus.
Ik geloof niet zo dat het onzin is. Bepaalde tekortkomingen in iemands hoofd wat betreft taalgevoel in combinatie met een persoonlijkheid die niet gespitst is op het aanleren en verbeteren van dingen is gewoon pech, geen lichte dyslexie. Leuk voor die mensen dat ze dan wegkomen met de diagnose "lichte dyslexie", maar daar kom je bij mij (als ik je bijles geef) niet mee weg. Met loodzware dyslexie ook niet trouwens, maar dat is nog hard te maken.
Ik ben niet zo goed in rekenen, zeg maar behoorlijk slecht. Als ik me hier voor zou laten testen zou ik misschien wel de diagnose dyscalculie kunnen krijgen. Dit wil ik zelf niet want ik vind het belangrijker om juist beter te worden in rekenen dan me te verschuilen achter een diagnose.
Dat geldt trouwens voor alle soorten diagnoses, ik ben gewoon wie ik ben of dat nu depressief heet, dyslectisch, lang, borderliner, autist enz. Leuk dat die labels er zijn, maar uiteindelijk ben je wie je bent en kunnen de meeste mensen prima aangeven welke dingen voor hen werken, je gemakkelijk neerleggen bij zaken die je slecht afgaan of waar je moeite mee hebt is dan de gemakkelijkste weg. Meer wilen, beter willen, jezelf beter snappen en een beter mens worden en zijn voor jezelf en anderen is een grote uitdaging, eentje die ik graag aan ga en veel te weinig om me heen zie worden uitgevoerd.
Egt waar.
TGR- Kletskop
Tea-Leaf schreef:Mijn vriend had altijd een pasje bij zich voor zijn tentamens en examens, en mocht er ook langer over doen.Hij schrijft woorden als 'mischien' en 'knufel', en hij weet echt heel vaak niet wat links of rechts is.
Zo herkenbaar. Hij vraagt me vaak om e-mails na te kijken die hij naar zijn werk verstuurd en vooral de dubbele (of niet) is bij hem een probleem. 'Koomen' is ook zo'n voorbeeld, soms plakt hij er extra letters aan. Zijn broer en oom hebben dezelfde moeite met lezen en schrijven.
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
TGR, werkwoordsspelling heeft toch juist niets met dyslexie te maken dacht ik altijd?
blondje1313- Kletskop
- Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10
blondje1313 schreef:TGR, werkwoordsspelling heeft toch juist niets met dyslexie te maken dacht ik altijd?
Niet in de eerste plaats, het gaat vooral mis bij het lezen. Maar als je niet goed leest, dan kun je woordjes over het hoofd zien.
"Hij heeft geloofd", als je heeft niet leest, dan is denk je dat je gelooft moet schrijven (om maar een voorbeeld te geven)
TGR- Kletskop
@ Blondje: ook werkwoordspelling kan worden beïnvloed door dyslexie.
@ TGR: Goed dat je mensen niet 'laat wegkomen' met slechte spelling, alleen vanwege dyslexie. Dat vind ik ook altijd een heel vervelend excuus, en met een heleboel oefenen is het echt wel een gigantisch deel te verbeteren. Het automatiseren is voor mensen met dyslexie gewoon veel lastiger, maar dat wil niet zeggen dat 'ze' de juiste spelling helemaal niet kunnen aanleren.
Je kunt willen discussiëren over de terminologie, maar lichte dyslexie bestaat nou eenmaal wel. Die tekortkoming die jij benoemt, dat is wat de (lichte) dyslexie is. Wat mensen daar verder mee doen, daar kun je wel verder over discussiëren.
@ TGR: Goed dat je mensen niet 'laat wegkomen' met slechte spelling, alleen vanwege dyslexie. Dat vind ik ook altijd een heel vervelend excuus, en met een heleboel oefenen is het echt wel een gigantisch deel te verbeteren. Het automatiseren is voor mensen met dyslexie gewoon veel lastiger, maar dat wil niet zeggen dat 'ze' de juiste spelling helemaal niet kunnen aanleren.
Je kunt willen discussiëren over de terminologie, maar lichte dyslexie bestaat nou eenmaal wel. Die tekortkoming die jij benoemt, dat is wat de (lichte) dyslexie is. Wat mensen daar verder mee doen, daar kun je wel verder over discussiëren.
Zora- Ratel
TGR schreef:blondje1313 schreef:TGR, werkwoordsspelling heeft toch juist niets met dyslexie te maken dacht ik altijd?
Niet in de eerste plaats, het gaat vooral mis bij het lezen. Maar als je niet goed leest, dan kun je woordjes over het hoofd zien.
"Hij heeft geloofd", als je heeft niet leest, dan is denk je dat je gelooft moet schrijven (om maar een voorbeeld te geven)
Sorry, maar het kan zowel bij lezen als bij spelling fout gaan, of bij beide. Een kind met of lichte of ernstige dyslexie kan best redelijk lezen maar niet kunnen spellen of omgekeerd.
Zora- Ratel
Zora schreef:TGR schreef:blondje1313 schreef:TGR, werkwoordsspelling heeft toch juist niets met dyslexie te maken dacht ik altijd?
Sorry, maar het kan zowel bij lezen als bij spelling fout gaan, of bij beide. Een kind met of lichte of ernstige dyslexie kan best redelijk lezen maar niet kunnen spellen of omgekeerd.
Excuses aanvaard.
TGR- Kletskop
Mooi zo, fijn dat je het met me eens bent
Zora- Ratel
Zora schreef:Cimic schreef:Muurvlindertje schreef:@ Storm: ik heb er onderzoek naar gedaan. Wat je zegt klopt niet en is een vooroordeel.
Dit is niet waar. Als je gediagnosticeerd bent, heb je officieel dyslexie en voldoe je aan alle normen van dyslexie.
Die anderen die "lichte"' hebben, hebben gewoon leesproblemen of moeite met spelling.
Muurvlindertje- Prater
- Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11
Ook vervelend: mensen die niet goed kunnen rekenen (omdat je alleen hoeft te hoofdrekenen op de basisschool) en dan nu zeggen dat ze dyscalculie hebben. 99% die dat zegt, is niet getest.
Ik vind het moeilijk om al die popie-jopie nieuwe "stoornissen" te aanvaarden.
Vroeger bestond er geen add en adhd, dyslexie, dyscalculie. Mijn moeder zegt dat je vroeger dan gewoon gek of dom was.
Maar het lijkt wel alsof er op ieder kind/mens een labeltje geplakt moet worden. Ook qua HSP'ers, opeens zijn mijn vriendinnen allemaal hoogsensitief.
Ik vind het moeilijk om al die popie-jopie nieuwe "stoornissen" te aanvaarden.
Vroeger bestond er geen add en adhd, dyslexie, dyscalculie. Mijn moeder zegt dat je vroeger dan gewoon gek of dom was.
Maar het lijkt wel alsof er op ieder kind/mens een labeltje geplakt moet worden. Ook qua HSP'ers, opeens zijn mijn vriendinnen allemaal hoogsensitief.
Muurvlindertje- Prater
- Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11
Muurvlindertje schreef:Zora schreef:Cimic schreef:Muurvlindertje schreef:@ Storm: ik heb er onderzoek naar gedaan. Wat je zegt klopt niet en is een vooroordeel.
Dit is niet waar. Als je gediagnosticeerd bent, heb je officieel dyslexie en voldoe je aan alle normen van dyslexie.
Die anderen die "lichte"' hebben, hebben gewoon leesproblemen of moeite met spelling.
Volgens mij zeg ik dat ook, alleen misschien niet helemaal duidelijk Lichte dyslexie is inderdaad geen diagnose. Het is meer een conclusie die je wel kunt trekken uit een dyslexieonderzoek. Er is dan wel duidelijk te zien dat sprake is van dyslexie, maar die is niet ernstig genoeg om te voldoen aan de criteria voor het label dyslexie.
Edit: dyscalculie is ook (nog) niet erkend als officiele stoornis/diagnose.
Zora- Ratel
Muurvlindertje, vroeger kon men ook nog niet zoveel qua onderzoek als nu natuurlijk. Dus dat vind ik nogal een kulopmerking.
Gast- Gast
Pagina 4 van 4 • 1, 2, 3, 4
Pagina 4 van 4
Permissies van dit forum: