Patat of friet...
+70
rapa nui
ThinkPink
girli
Blond
Printje
L!ND@
miss piggy
TGR
Lise_E
Pompoen
_DoI
Jelin
Mizz_S
mo-lola
Nora
Jade
Toet
Ilargi
Poisongirl
Teddyaapje
Fred
Kabouter
Ugly Betty
Lejow
Marsy28
Feyd
Summerlovin
Sushi
Caresses
Jerry
minoessepoes
Rush
Jeanette
SoGood
Mida4you
Barbabella
Zwerver
Vanilla Queen
Flip Fluitketel
TwistedAngel
Kaboutertje
Inge
Siamsa
Burn
Happydobby
Suus
Raindrop
TNMN
Oasis
Sugarfall
Arwyn
Leine
Darius
loura
PluDan
Roxi3
Snoes
Beachgirl
Polly
Ellusss
Lady Starstruck
Susan
Sorella
Angela_1986
Gizmo
Highway
silly-one
Tania
Marin
CCC
74 plaatsers
Pagina 5 van 6
Pagina 5 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Re: Patat of friet...
Joy_ schreef:Ik zeg allebei, maar ik denk dat ik de voorkeur voor patat heb.
Is dit hetzelfde als ijskast en koelkast en taartje en gebakje, of verschilt het meer per regio?
Ik zeg ook allebei, maar vooral patat. Volgens mij is het inderdaad regio gebonden. In Amsterdam zeg je patat (een patatje) en geen friet maar doordat ik op zoveel plaatsen gewoond heb weet ik nu niet eens meer waar ze wat zeggen en gebruik ik gewoon vooral patat maar soms ook friet.
Het is niet hetzelfde als ijskast en koelkast dat het ene netter is dan het andere.
Het word toch in de zuidelijke delen van het land toch patat friet genoemd? Waar komt het woord eigenlijk vandaan?
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10
Ik denk dat friet is afgeleid van het woord frituren?
Ik vraag me af waar het woord patat vandaan komt.
Dit vond ik op wikipedia:
Friet of patat is een gerecht van gefrituurde aardappelreepjes. De naam is afgeleid van patates frites, Frans voor 'gefrituurde aardappelen'.
Friet is bekend onder verschillende benamingen: in Vlaanderen wordt meestal van frieten, frietjes of fritten gesproken, in de drie zuidelijke provincies van Nederland spreekt men van friet of frites, en in de rest van Nederland wordt ook vaak het woord patat gebruikt. Vlaamse friet is in Nederland een benaming voor dikke frieten van goede kwaliteit.
Het gebruik van het woord "patat" kan in Vlaanderen, Zeeland, Nederlands-Limburg en Noord-Brabant verwarring veroorzaken, bij de eerste twee omdat het daar in de gewesttaal "aardappel" of "klap/slag" betekent, en in de laatste gevallen omdat het woord er niet of nauwelijks gebruikt wordt.
Ik vraag me af waar het woord patat vandaan komt.
Dit vond ik op wikipedia:
Friet of patat is een gerecht van gefrituurde aardappelreepjes. De naam is afgeleid van patates frites, Frans voor 'gefrituurde aardappelen'.
Friet is bekend onder verschillende benamingen: in Vlaanderen wordt meestal van frieten, frietjes of fritten gesproken, in de drie zuidelijke provincies van Nederland spreekt men van friet of frites, en in de rest van Nederland wordt ook vaak het woord patat gebruikt. Vlaamse friet is in Nederland een benaming voor dikke frieten van goede kwaliteit.
Het gebruik van het woord "patat" kan in Vlaanderen, Zeeland, Nederlands-Limburg en Noord-Brabant verwarring veroorzaken, bij de eerste twee omdat het daar in de gewesttaal "aardappel" of "klap/slag" betekent, en in de laatste gevallen omdat het woord er niet of nauwelijks gebruikt wordt.
Raindrop- Ratel
- Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Haha, toen ik een keer bij de MAC kwam toen ik nog jong was, vroeg ik ook om patat. Zaten ze me zo raar aan te kijken. Sindsdien zeg ik bij de MAC friet. Verder zeg ik meestal patat of patatjes.Alex schreef:Ik heb bij de MAC gewerkt en daar was het zeggen van het woord patat echt uit den boze. Dat is er zo ingebakken dat ik dus friet zeg.
Gast- Gast
Patat!
Lise_E- Fluisteraar
- Aantal berichten : 86
Punten : 117
Registratiedatum : 10-12-10
TGR- Kletskop
- Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10
Netter? Dat lijkt me ook wel regio gebonden. Ik heb nog nooit iemand ijskast horen zeggen.тыквашка schreef:
Het is niet hetzelfde als ijskast en koelkast dat het ene netter is dan het andere.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Maple schreef:Haha oh, en kennen jullie dan patat pinda, patat oorlog en patat flip?
Patatje pinda is met pindasaus
Patatje oorlog is pindasaus en mayo (soms met uitjes, das helemaal lekker)
De laatste ken ik niet..
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Patat pinda is toch gewoon met pindasaus? Oorlog en kernoorlog kennen we wel. Flip niet.Maple schreef:Haha oh, en kennen jullie dan patat pinda, patat oorlog en patat flip?
Rush- Lady Post-a-lot
nope hier is het gewoon frietje met
of frietje met satesaus
of frietje met satesaus
miss piggy- Fluisteraar
- Aantal berichten : 371
Punten : 415
Registratiedatum : 05-12-10
Rush schreef:Netter? Dat lijkt me ook wel regio gebonden. Ik heb nog nooit iemand ijskast horen zeggen.тыквашка schreef:
Nee dat heeft met nette woorden te maken. Ijskast is netter dan koelkast (wat de meeste mensen zeggen). Zelfde geldt voor wc en taartje. Omdat (heel plat gezegd) het volk de nette versie (dus toilet en gebakje) ging gebruiken, gingen de mensen die zich daarboven voelden de andere versie gebruiken om zich te onderscheiden. En dat is blijven hangen. Zie onzetaal waar ik even geen link van heb zo nu.
Maar bij friet en patat is t dus wel regionaal verbonden.
Ik ken patat pinda en oorlog wel, maar Flip niet. Joppie wel.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Oh zo. Ijskast is voor mij een vriezer dan, dat heeft met ijs te maken
Rush- Lady Post-a-lot
Ja het is dan ook vrij achterhaald.
Marin- Lady Post-a-lot
Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of patat flip niet gewoon iets Alphens is ofzo Exht niemand kent het terwijl het hier echt volop gegeten wordt, haha!
Gast- Gast
Wat is het dan?Maple schreef:Ik begin me zo langzamerhand af te vragen of patat flip niet gewoon iets Alphens is ofzo Exht niemand kent het terwijl het hier echt volop gegeten wordt, haha!
Rush- Lady Post-a-lot
Wat is t dan? Misschien kennen we t onder een andere naam. Al ben ik niet zo'n snackbar kenner, de helft van de gerechten is een mysterie voor mij.
Marin- Lady Post-a-lot
Patat Flip is wat bij Lejow patat oorlog is, dus mayo en pindasaus.
En patat oorlog is hier met mayo, pindasaus, curry en uitjes.
Gast- Gast
Laatst stond er een heel artikel in de metro of spits over een frietje/patatje kapsalon.. Ieehww haha dat ga ik dus nooit eten. 1800 Kcal per portie!!
Wat was het nou allemaal.. Friet, shoarma, plakken kaas, knoflooksaus... (misschien vergeet ik nog iets?) ui ofzo?
Brr ik krijg als maagkrampen als ik er aan denk haha.
Wat was het nou allemaal.. Friet, shoarma, plakken kaas, knoflooksaus... (misschien vergeet ik nog iets?) ui ofzo?
Gast- Gast
Dat is dus kern oorlog bij ons.Maple schreef:Patat Flip is wat bij Lejow patat oorlog is, dus mayo en pindasaus.
Rush- Lady Post-a-lot
Punk'd schreef:Laatst stond er een heel artikel in de metro of spits over een frietje/patatje kapsalon.. Ieehww haha dat ga ik dus nooit eten. 1800 Kcal per portie!!
En sambal. En sla, dus ook echt wel iets gezonds
Maar kapsalon is lekker En als je een patat met mayo/pinda en een broodje frikadel speciaal neemt, of misschien beter: een dubbele cheeseburger oid, ben je niet zo heel veel gezonder uit, hoor
Gast- Gast
patat! Ik krijg spontaan trek....
L!ND@- Kletskop
- Aantal berichten : 2391
Punten : 2535
Maple schreef:Punk'd schreef:Laatst stond er een heel artikel in de metro of spits over een frietje/patatje kapsalon.. Ieehww haha dat ga ik dus nooit eten. 1800 Kcal per portie!!
En sambal. En sla, dus ook echt wel iets gezonds
Maar kapsalon is lekker En als je een patat met mayo/pinda en een broodje frikadel speciaal neemt, of misschien beter: een dubbele cheeseburger oid, ben je niet zo heel veel gezonder uit, hoor
Mijn collega kwam laatst vragen wat 'n 'kapsalon' was want ze durfde het niet meer aan haar kinderen te vragen. Ze had namelijk bij de plaatselijke pizzaria een bordje "Nu ook kapsalon!" zien hangen dus wat zegt zij, bloedserieus, tegen de kinderen; 'Nou ja zeg, bij de pizzaria hebben ze ook voort een kapsalon. Wie laat er nou z'n haar knippen bij de pizzaria? Vind 't ook niet helemaal fris.'
Die kinderen kwamen dus niet meer bij van 't lachen en ik eigenlijk ook niet toen ze 't de volgende dag tegen mij vertelde!
Angela_1986- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Joy_ schreef:
Is dit hetzelfde als ijskast en koelkast en taartje en gebakje, of verschilt het meer per regio?
Volgens mij ligt het idd aan waar je woont. Hier zegt iedereen friet.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Pagina 5 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Soortgelijke onderwerpen
» Hoe zelf patat maken?
» Friet en snacks
» welke snack eet jij bij de friet??
» Patat/Frietjes; Hoe eten jullie ze het liefst?
» Welke snack bij de friet vind jij lekker?
» Friet en snacks
» welke snack eet jij bij de friet??
» Patat/Frietjes; Hoe eten jullie ze het liefst?
» Welke snack bij de friet vind jij lekker?
Pagina 5 van 6
Permissies van dit forum: