Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kinderopvang dilemma

+4
Susan
TukTuk
loesje
Supertalentje
8 plaatsers

Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Kinderopvang dilemma

Bericht  Supertalentje di 27 sep 2011 - 21:44

Mijn contract loopt tot mijn zwangerschapsverlof, dat betekend dat ik daarna werkeloos ben. Ik ben 14 januari uitgerekend, dus waarschijnlijk eindigt mijn zwangerschapsverlof eind maart. Dan kan ik de WW in, hier heb ik 11 maanden rechtop, en kunnen we prima van leven.
Ik wil dit natuurlijk niet, ik wil asap aan het werk na mijn verlof, maar ik weet niet of dit gaat lukken. Nu heb ik 3 uur reistijd per dag en straks wil ik graag dichterbij huis werken. Daarnaast werk ik in de financiele sector en ik heb totaal geen inzicht hoe de arbeidsmarkt in mijn branche zal zijn straks. En zolang ik thuis ben wil ik zelf voor kleine baby zorgen.

Nu had ik begrepen dat je je kon inschrijven bij een kinderdagverblijf, dat ze dagen reserveren en dat je later kunt bespreken welke dagen je uiteindelijk gebruik wilt maken van de opvang en per wanneer. Nu heb ik zojuist een definitieve plaatsingsoverenkomst ontvangen, ongeacht of ik baby zal brengen, deze dagen zullen vanaf de ingangsdatum in rekening gebracht worden. De enige optie die de meneer van het KVD mij gaf is om of dagen te reserveren en een baan te zoeken die hierop aansluit, of om pas contact op te nemen zodra het nodig is met de vraag of ze plaats hebben, met als risico dat ik een baan moet afwijzen omdat ik geen opvang heb. Beide opties vind ik eigenlijk niet ideaal, zolang ik geen baan heb wil ik zelf voor baby zorgen, maar slaat het wel een financieel gat als ik wel iedere maand €600 moet betalen voor 2 dagen zonder belastingteruggaaf. Aan de andere kant, ik ga ervanuit dat de arbeidsmarkt krap is straks en wil ook geen baan afwijzen omdat ik geen opvang heb.

Dus, wie is hier tegenaan gelopen, heeft een oplossing, andere optie of goede argumenten voor oplossing 1 of 2?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  loesje di 27 sep 2011 - 21:48

om pas contact op te nemen zodra het nodig is met de vraag of ze plaats hebben, met als risico dat ik een baan moet afwijzen omdat ik geen opvang heb. Ik zal hier voor kiezen.
want je weet niet of je wel zo snel een baan vind en voor hoeveel dagen/uren dat dat is en 600 euro in de maand voor noppes betalen vind ik wel erg veel.
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  TukTuk di 27 sep 2011 - 21:48

Het is zonde om te moeten betalen als je geen gebruik maakt van het KDV.. Ik zou me dus uitschrijven en pas weer inschrijven op het moment dat je zekerheid hebt kwa werk. Mocht je nou toch op korte termijn werk vinden, kan je je kindje altijd naar een gastouder brengen of een gastouder in huis nemen? Volgens mij is dat veel sneller geregeld. Heb zelf enkele maanden als gastouder gewerkt en dat was volgens mij binnen 2 weken ofzo allemaal geregeld.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  Susan di 27 sep 2011 - 22:09

Ik zou niet betalen voor een plaats waar ik (nog) geen gebruik van maak, 600 euro per maand is best een fors bedrag.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  Liadan di 27 sep 2011 - 22:16

Wij hebben op het kdv een opzegtermijn van 2 maanden, is dat bij jullie niet? Ik zou jullie kindje dan voor nu ingeschreven laten staan, als je snel na je verlof een baan hebt dan kan je gebruik maken van de opvang, als dat nog niet het geval is kan je het alsnog 2 maanden van tevoren opzeggen.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  meisjesmama di 27 sep 2011 - 22:30

Een baan afwijzen omdat je geen opvang hebt word door de ww niet goed gekeurd kan je de plaats ook niet een paar maanden opschuiven?
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  Susan di 27 sep 2011 - 22:36

meisjesmama schreef:Een baan afwijzen omdat je geen opvang hebt word door de ww niet goed gekeurd kan je de plaats ook niet een paar maanden opschuiven?

Eigenlijk wel krom, dan zou je ook gewoon recht moeten hebben op kinderopvangtoeslag als je een sollicitatieplicht hebt. Ze kunnen toch niet van iemand met een uitkering verwachten dat diegene even 600 euro per maand ophoest?
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  PapillonRose di 27 sep 2011 - 22:39

Kan je geen ander KDV vinden? Hier is het zo dat ik haar ruim op tijd had ingeschreven, zodat ze op de wachtlijst stond. Heb toen aangegeven per wanneer ik misschien opvang nodig zou hebben. Ze was op tijd aan de beurt, maar had nog geen opvang nodig. Hoefde dus niks te betalen. Het is hier bij het KDV zo dat je pas hoeft te betalen als je zeker weet dat je kindje komt en je een contract tekent. Aan de andere kant is het zo dat wanneer je de datum op 'misschien' houdt, je ook een kleine kans hebt dat er geen opvang beschikbaar is wanneer je ineens toch per direct opvang nodig hebt.

Hier had ik afgelopen februari opgegeven als gewenste startmaand, maar heb het op misschien gehouden. Uiteindelijk was het niet nodig en gaat ze pas sinds kort voor 1 dag in de week. Dat wist ik 6 weken van tevoren en was gelukkig genoeg om op tijd aan de beurt te komen.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  meisjesmama di 27 sep 2011 - 22:39

Susan schreef:
meisjesmama schreef:Een baan afwijzen omdat je geen opvang hebt word door de ww niet goed gekeurd kan je de plaats ook niet een paar maanden opschuiven?

Eigenlijk wel krom, dan zou je ook gewoon recht moeten hebben op kinderopvangtoeslag als je een sollicitatieplicht hebt. Ze kunnen toch niet van iemand met een uitkering verwachten dat diegene even 600 euro per maand ophoest?

Het is ook krom maar je hebt ook recht op kinderopvangtoeslag. Als jij in 2011 gewerkt hebt heb je recht op kinderopvang ook al werk je maar 1 dag (ook zo'n kromme regel!)
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  Susan di 27 sep 2011 - 22:42

Ja, maar Supertalentje bevalt in 2012 en dan heeft ze nog niet gewerkt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  meisjesmama di 27 sep 2011 - 22:43

Susan schreef:Ja, maar Supertalentje bevalt in 2012 en dan heeft ze nog niet gewerkt.
dan is het super zuur! Ik had bij de jongste ook niet meteen een baan en heb de plaatsing 3 maanden opgeschoven.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  Darius di 27 sep 2011 - 23:40

De meest drukke dagen zijn hier duidelijk de dinsdag en de donderdag, en vlak daarna de maandag. Op woensdag en vrijdag is er vrijwel meteen plek. Dit zou je even moeten navragen bij jouw kdv. Ik zou dan niet je kinderen inschrijven, maar proberen een baan te zoeken voor iig de woensdag en vrijdag. Als je kindjes op de woensdag en vrijdag gaan, dan is het hier zo, dat je dan voorrang krijgt voor de andere dagen. En misschien kun je die dagen eerst oplossen met opa en oma? Vaak is er trouwens bij een gastouder wel meteen plek.

Dus, ik zou ze nog niet gaan inschrijven, maar even afwachten.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  Supertalentje wo 28 sep 2011 - 0:08

Bedankt allemaal, ik ben weer wat gerustgesteld.

Er zitten hier een stuk of 6 kinderdagverblijven in de buurt (op loopafstand al 3) en nog wat gastouders, iemand zal toch wel een plekje hebben tegen die tijd? Ik ga even rondbellen of ik op een reservelijst kan of pas later een definitieve inschrijving kan doen. En gelijk na de bevalling gaan solliciteren, dan hoop ik dat ik de kvd geen 2 weken vantevoren hoef te regelen.
Opa en oma willen maandag en dinsdag oppassen, maar zij wonen hier een half uur met de auto vandaan dus dan zou die daar ook moeten blijven slapen. Dat vinden zij niet erg, ik wel, maar als er nog geen plekje is, dan kan dat wel even.

Ik had begrepen dat de woendag en de vrijdag vaak geen drukke dagen zijn, dus dan zou ik sowieso al kunnen kiezen uit vier dagen waarop ik kan werken. Meestal staan er bij vacatures toch wel dagen waarop een parttime functie vervuld dient te worden?

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  Gast wo 28 sep 2011 - 0:32

PapillonRose schreef:Kan je geen ander KDV vinden? Hier is het zo dat ik haar ruim op tijd had ingeschreven, zodat ze op de wachtlijst stond. Heb toen aangegeven per wanneer ik misschien opvang nodig zou hebben. Ze was op tijd aan de beurt, maar had nog geen opvang nodig. Hoefde dus niks te betalen. Het is hier bij het KDV zo dat je pas hoeft te betalen als je zeker weet dat je kindje komt en je een contract tekent.
Hier gelukkig ook!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Kinderopvang dilemma Empty Re: Kinderopvang dilemma

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum