Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dilemma kinderopvang

+2
Lejow
Darius
6 plaatsers

Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Dilemma kinderopvang

Bericht  Gast wo 10 aug 2011 - 0:00

Mijn dochter gaat momenteel drie dagen in de week naar het kinderdagverblijf. Ze heeft het daar ontzettend naar haar zin en ik heb het idee dat het echt heel erg goed is voor haar ontwikkeling. Nu zit ik sinds 1 juni in de WW en ik krijg nu de helft van wat ik bij mijn werkgever verdiende aan WW-uitkering.

Van de week heb ik een overzicht gemaakt van ons uitgavenpatroon (vaste lasten) en wat er binnenkomt. Als we alle vaste lasten betaald hebben dan zouden we per maand € 118,00 overhouden (zonder boodschappen!!).

Nu betalen we bijna € 250,- eigen bijdrage aan het kinderdagverblijf. Het zou natuurlijk heerlijk zijn als we die € 250,- bij die € 118,00 konden doen, dan zitten we ineens wat minder krap. Maar ...

Als ik A. nu van het kinderdagverblijf afhaal, komt ze weer opnieuw op de wachtlijst. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ze toch met andere kinderen blijft omgaan en als ze naar mijn (schoon)ouders gaat gebeurt dat niet.

Wat ik zou kunnen doen is kijken of ze 1 of 2 dagen minder naar het kinderdagverblijf gaat, dat ze toch nog 1 of 2 keer per week gaat. Dat scheelt dan in de kosten (we krijgen dan ook wel weer minder fiscaal voordeel, maar dat is logisch) en dan komen we misschien wel beter uit.

Wat zouden jullie doen? Helemaal niet meer naar het kinderdagverblijf? Of 1-2 dagen minder? Of gewoon laten zitten?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Gast wo 10 aug 2011 - 0:04

Wij stoppen per oktober.
Het scheelt ons straks als de tweede er is zo'n 300.- tot 350.- in de maand.

De oudste mag met 2 jaar en 3 maanden naar de peuterspeelzaal.
Dat betekend dat ze dan ongeveer een halfjaar niet naar een KDV o.i.d. gaat.
Dat vind ik nog wel te overzien.

Is dat geen optie?
De PSZ kost vaak minder dan het KDV.

En anders 1 of twee dagen haar daarheen brengen.
Doet jullie KDV ook aan dagdelen? Dat zou dan misschien ook nog kunnen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Gast wo 10 aug 2011 - 0:11

Oh ja, ze werken hier inderdaad ook met dagdelen, dat zou ook nog wel een optie zijn ...

Mijn schoonmoeder had ook al de PSZ voorgesteld, dat dat best wel veel scheelt. Het enige jammere daaraan is dat A. dan weer opnieuw aan kindjes moet wennen en ze speelt zo leuk nu met de kindjes die ze al kent op het kinderdagverblijf. Aan de andere kant is ze volgens mij vrij snel weer gewend, ze is niet zo moeilijk.

Bedankt voor je reactie!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Gast wo 10 aug 2011 - 0:13

Ik zou haar voor nu gewoon minder naar het KDV laten gaan.
het is leuk als ze met kindjes speelt, maar ik denk dat het voor jullie 'leuker' is als je wat meer ademruimte hebt.
Verder zou ik haar als ze naar de psz gaat van het KDV afhalen, ze leren snel genoeg nieuwe kindjes kennen. En misschien gaan sommige kindjes van de psz ook wel naar dezelfde basisschool (tegen die tijd Very Happy)

Liefs

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Gast wo 10 aug 2011 - 0:13

Ja, ik zat daar op zich ook wel mee.
Ook omdat ze het daar zo leuk vind.

Maar over een paar weken gaan de oudste kindjes toch weg (waar ze het meest meespeelt) en komen er bijna alleen maar baby's voor in de plaats en is zij de oudste.
Dus voor die paar maanden had ik zoiets van: Dan straks maar wennen aan andere kindjes. Dat zal vast wel goed gaan.

Dan zou ik eens informeren naar die dagdelen.
En eventueel naast de kosten van de PSZ leggen en kijken wat dan nog het verschil is.

Succes.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Darius wo 10 aug 2011 - 0:14

Ik zou haar gewoon 1 dag in de week laten gaan. Bij ons krijg je extra 'punten' als je kindje op woensdag of vrijdag gaat, zodat je dan voorrang hebt op de dinsdag en donderdag. Dus ik zou a op een woensdag of vrijdag laten gaan, als dat bij jou ook zo is. Mocht je dan weer werk hebben, dan heb je weer meer kans dat je meer dagen kinderopvang kunt krijgen.
Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Lejow wo 10 aug 2011 - 0:15

Het zal niet de laatste keer zijn dat ze zou moeten wennen aan andere kindjes, dus daar zou ik het niet om laten.
En hoe fijn het voor A. is om met andere kindjes te spelen, ik denk dat ademruimte voor jullie een heeeeeel stuk prettiger is!!!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Fearie wo 10 aug 2011 - 0:20

Ik zou kijken voor minder dagdelen of naar PSZ. Misschien is het een optie dat je aangeeft momenteel zonder werk te zitten en dat ze daar rekening mee kunnen houden (weet niet in welke regio je woont en of dat haalbaar is). Mocht je dan wel weer werk hebben, kan je misschien wat sneller een extra dagdeel erbij krijgen en anders misschien je (schoon)ouders die tijdelijk even oppassen.

Ik zou in ieder geval zeker kijken of het minder kan, want financieel kost het dus teveel smile

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Gast wo 10 aug 2011 - 0:57

Ik zou idd ook voor psz kiezen of minder dagen. 2 of 3 ochtenden b.v.

Maar wat ik me nog bedacht... Als je een ww hebt krijg je dan nog wel toeslag voor de kinderopvang ? Want volgens mij is het zo dat dan ook stopt aangezien een ouder thuis is en de belastingdienst dan niet inziet waarom je kinderopvang nodig zou hebben.

Kan zijn dat ik me vergist maar dit is wat mij ervan bijstaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  sanna wo 10 aug 2011 - 9:02

Stuiterbal schreef:Ik zou idd ook voor psz kiezen of minder dagen. 2 of 3 ochtenden b.v.

Maar wat ik me nog bedacht... Als je een ww hebt krijg je dan nog wel toeslag voor de kinderopvang ? Want volgens mij is het zo dat dan ook stopt aangezien een ouder thuis is en de belastingdienst dan niet inziet waarom je kinderopvang nodig zou hebben.

Kan zijn dat ik me vergist maar dit is wat mij ervan bijstaat.

Je hebt eerst nog gewoon recht op kinderopvangtoeslag. Zit je na 6 maanden nog in de ww dan heb je er geen recht meer op!
sanna
sanna
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 61
Punten : 379
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Michje1985 ma 15 aug 2011 - 7:07

Alex balen dat je nu in de ww zit, je had zo een zin toen in je baan! Ik zou haar 2 dagen minder naar de opvang doen, dan heb je toch 125 euro meer voor bij de boodschappen en dat is opzich wel te redden, wij doen het met 2 kinderen vaak 250 euro per maand met boodschappen en dan hebben we meestal wel nog 50-75 euro buffer voor extra uitgaven. En dan eten wij gewoon gezond en heel soms buiten de deur, maar dan wel Ikea ofzo.

Michje1985
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 71
Punten : 84
Registratiedatum : 04-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Gast ma 15 aug 2011 - 8:29

Michje1985 schreef:Alex balen dat je nu in de ww zit, je had zo een zin toen in je baan! Ik zou haar 2 dagen minder naar de opvang doen, dan heb je toch 125 euro meer voor bij de boodschappen en dat is opzich wel te redden, wij doen het met 2 kinderen vaak 250 euro per maand met boodschappen en dan hebben we meestal wel nog 50-75 euro buffer voor extra uitgaven. En dan eten wij gewoon gezond en heel soms buiten de deur, maar dan wel Ikea ofzo.
+1!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Gast ma 15 aug 2011 - 8:31

Storm schreef:
Michje1985 schreef:Alex balen dat je nu in de ww zit, je had zo een zin toen in je baan! Ik zou haar 2 dagen minder naar de opvang doen, dan heb je toch 125 euro meer voor bij de boodschappen en dat is opzich wel te redden, wij doen het met 2 kinderen vaak 250 euro per maand met boodschappen en dan hebben we meestal wel nog 50-75 euro buffer voor extra uitgaven. En dan eten wij gewoon gezond en heel soms buiten de deur, maar dan wel Ikea ofzo.
+1!

Waauuwww nu vraag ik me echt af wat ik verkeerd doe....

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Gast ma 15 aug 2011 - 8:36

Stuiterbal schreef:
Storm schreef:
Michje1985 schreef:Alex balen dat je nu in de ww zit, je had zo een zin toen in je baan! Ik zou haar 2 dagen minder naar de opvang doen, dan heb je toch 125 euro meer voor bij de boodschappen en dat is opzich wel te redden, wij doen het met 2 kinderen vaak 250 euro per maand met boodschappen en dan hebben we meestal wel nog 50-75 euro buffer voor extra uitgaven. En dan eten wij gewoon gezond en heel soms buiten de deur, maar dan wel Ikea ofzo.
+1!

Waauuwww nu vraag ik me echt af wat ik verkeerd doe....
Hoezo?
Ik doelde niet op het uitgavenpatroon van Michje hoor, maar gewoon dat ik het er mee eens ben dat ze 1 of 2 dagen minder kdv moet doen. En dat ze dan meer overhoudt voor boodschappen. De rest van Michje had ik nog niet gelezen Embarassed

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Gast ma 15 aug 2011 - 8:40

Ik doelde idd wel op het uitgave patroon van MIchje. Mij lukt dat niet om met dat bedrag rond te komen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  LMCurious ma 15 aug 2011 - 10:07

Stuiterbal schreef:Ik doelde idd wel op het uitgave patroon van MIchje. Mij lukt dat niet om met dat bedrag rond te komen.

Wij geven ietsje meer uit, zo'n €300,00 per maand aan boodschappen. Maar dan heb ik wel vaak duurder fruit (zoals veel aarbeien/ananas/meloenen/bessen etc.), en de flesvoeding van Milou (€8,59 per week) meegerekend. We hebben in het verleden met 1 kind zuiniger aan moeten doen, en toen kwamen we altijd rond van €50,00 per week. Als ik bij meerdere supermarkten boodschappen doe en ietsje beter oplet met wat ik allemaal koop zou ons dat nu ook lukken. Maar omdat we nu meer te besteden hebben doe ik dat ook graag. :P Maar ik vind het goed te doen eerlijk gezegd.
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Gast ma 15 aug 2011 - 20:19

Maar jullie gebruiken dat natuurlijk alleen voor de boodschappen. MM dan red ik het ook idd makkelijk met 50 euro per week. Minder zelfs in mijn geval. Ik pin namelijk iedere maand 400 euro waarmee ik moet rond komen.
Maar daar doe ik dan echt alles van. Boodschappen, klerenkopen evt, tanken, onvoorziene uitgaven, eens een uitstapje.
Dan valt het nog mee Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  LMCurious ma 15 aug 2011 - 20:22

Stuiterbal, inderdaad, ik doe daar alleen de boodschappen van, wel ook drogisterij artikelen, maar geen kleding enzo. Daar besteden wij met z'n 4-en nog een €400,00 aan per maand Embarassed
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Michje1985 di 16 aug 2011 - 7:08

Stuiterbal, nee? Wij doen het al jaren zo, al sinds we samen wonen, toen ik student was deed ik het zelfs met 100-150 euro per maand.
Doe gewoon per week 50 euro in portemonnee, ik kijk wat ik nog in de kast en vriezer heb en wat we willen eten (globaal) die week. Dan maak ik een lijstje en dan haal ik de boodschappen bij Lidl,Aldi en/of C1000/Jumbo.
Dan haal ik het brood altijd bij bakker bart en fruit meestal op de markt, supermarkt soms of die marktwinkel wat bij ons in de stad zit.
L. en R. eten beide gewoon met de pot mee.
Luiers haal ik meestal ook van dat bedrag, bij mij scheelt het ook wel denk ik dat mijn man om de week niet thuis eet maar op zijn werk.
De 50 euro buffer gebruiken we meestal om 1x wat te halen(chinees of frietjes of Ikea eten).
Hierbij haal ik ook vaak de drogisterij artikelen van dat bedrag, maar soms ook van mijn eigen rekening, ligt eraan of ik opeens ergens een aanbieding zien en ik het niet kan laten liggen maar financieel komt het eigenlijk niet zo uit dan doe ik dat.

Michje1985
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 71
Punten : 84
Registratiedatum : 04-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Michje1985 di 16 aug 2011 - 7:11

Wij hebben ongeveer dan nog 160 euro aan brandstof, maar dat heeft meer met woonwerk verkeer te maken van mijn man en 1x per 2 maanden naar brabant en zeeland. Voor de kinderen doe ik dan ook de kleding en uitstapjes ook. Alleen onvoorziene uitgaven en kleren voor mezelf en man doe ik er niet voor. Dus dan scheelt het ook. Dus komen we ongeveer op hetzelfde uit.


Stuiterbal schreef:Maar jullie gebruiken dat natuurlijk alleen voor de boodschappen. MM dan red ik het ook idd makkelijk met 50 euro per week. Minder zelfs in mijn geval. Ik pin namelijk iedere maand 400 euro waarmee ik moet rond komen.
Maar daar doe ik dan echt alles van. Boodschappen, klerenkopen evt, tanken, onvoorziene uitgaven, eens een uitstapje.
Dan valt het nog mee Very Happy

Michje1985
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 71
Punten : 84
Registratiedatum : 04-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dilemma kinderopvang Empty Re: Dilemma kinderopvang

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum