Stoofperen
+6
Rovine
Toet
Susan
Nora
PluDan
Jelin
10 plaatsers
Pagina 1 van 1
Stoofperen
Ik heb gisteren stoofperen gekocht. Nu heb ik alleen geen idee hoe ik het klaar moet maken, dus wie heeft er een goed recept.
Ik heb al wel op internet rond gekeken, maar bijna alles is met rode wijn en ik wil niet koken met rode wijn, omdat wij dat niet lekker vinden.
Hier wordt het trouwens het nagerecht, dus wat kan ik eventueel naast de stoofpeertje erbij doen?
Alvast bedankt!!
Ik heb al wel op internet rond gekeken, maar bijna alles is met rode wijn en ik wil niet koken met rode wijn, omdat wij dat niet lekker vinden.
Hier wordt het trouwens het nagerecht, dus wat kan ik eventueel naast de stoofpeertje erbij doen?
Alvast bedankt!!
Jelin- Kletskop
- Aantal berichten : 1856
Punten : 1892
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Stoofperen
Ik heb geen idee hoe het klaar gemaakt moet worden .
Zelf vind ik het wel errug lekker, jammie. Ik heb het laatst bij mijn ouders gegeten, want die weten dat ik het zo lekker vind.
Zelf vind ik het wel errug lekker, jammie. Ik heb het laatst bij mijn ouders gegeten, want die weten dat ik het zo lekker vind.
PluDan- Kletskop
- Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10
Ik ga ze dit weekend maken en ga vandaag mn oma bellen hoe ik dat moet doen!
Zij maakt het altijd zonder rode wijn, gewoon heel veel kaneel en lang op laten staan.
Als ik haar heb gebeld kan ik het hier ook wel even neerzetten:)
Naast warme stoofpeertjes is ijs heel lekker. Er bestaat stoofpeertjes ijs, een betere combi is er niet;)
Zij maakt het altijd zonder rode wijn, gewoon heel veel kaneel en lang op laten staan.
Naast warme stoofpeertjes is ijs heel lekker. Er bestaat stoofpeertjes ijs, een betere combi is er niet;)
Nora- Prater
- Aantal berichten : 752
Punten : 837
PluDan schreef:Ik heb geen idee hoe het klaar gemaakt moet worden .
Mijn moeder maakte het idd ook weleens klaar en dat vond ik dan super lekker. Maar sinds ik niet meer thuis woon, heb ik het ook niet meer gegeten. En ik zag ze liggen en ik dacht dat wil ik maken, maar ja wil mijn moeder er niet mee lastig vallen haha..
Jelin- Kletskop
Nora schreef:Ik ga ze dit weekend maken en ga vandaag mn oma bellen hoe ik dat moet doen!
Ben benieuwd. Heb wel gelezen dat je met suiker en kaneel de stoofperen kan bereiden.
Jelin- Kletskop
Hier de beschrijving wat mijn oma doet. Het was nogal warrig maar dit is hoe ik het begrepen heb:p
Voor stoofperen voor 6 personen haalt ze ongeveer 3 kilo (dat is wel voor kerstdiner voor flink wat peertjes). Klinkt veel 3 kilo maar het slinkt nog gigantisch.
Die peren schilt ze en zet ze dan in een kleine laag water. Daar doet ze ongeveer 4/5 el suiker bij en 2/3 kaneelstokjes. Kaneelpoeder ipv kaneelstokjes kon ook zei ze, maar dat bleef dan altijd in het sap hangen en dat vond ze zelf minder.
Ze kookt het dan even (werd me niet duidelijk hoelang) en daarna laat ze het een halve dag sudderen, en dan worden ze vanzelf rood en lekker.
Af en toe even kijken of het water niet droog kookt, en zo nodig dus wat water toevoegen. Dus je moet er wel een middagje voor thuis blijven
Nou dit ga ik het weekend maar eens proberen
Voor stoofperen voor 6 personen haalt ze ongeveer 3 kilo (dat is wel voor kerstdiner voor flink wat peertjes). Klinkt veel 3 kilo maar het slinkt nog gigantisch.
Die peren schilt ze en zet ze dan in een kleine laag water. Daar doet ze ongeveer 4/5 el suiker bij en 2/3 kaneelstokjes. Kaneelpoeder ipv kaneelstokjes kon ook zei ze, maar dat bleef dan altijd in het sap hangen en dat vond ze zelf minder.
Ze kookt het dan even (werd me niet duidelijk hoelang) en daarna laat ze het een halve dag sudderen, en dan worden ze vanzelf rood en lekker.
Af en toe even kijken of het water niet droog kookt, en zo nodig dus wat water toevoegen. Dus je moet er wel een middagje voor thuis blijven
Nou dit ga ik het weekend maar eens proberen
Nora- Prater
Ik zet ze altijd net onder water, op een laag vuur, een kaneelstokje er bij, en perenrood, van die rode suiker in zo'n potje. Daarvan worden ze ook rood, ipv rode wijn dus. (en ze worden sowieso wel rood als ze lang opstaan) Gewone suiker kan ook prima, maar van die perenrood-suiker worden ze net wat roder.
Ik heb ze zeker 3 uur opstaan, heerlijk zacht zijn ze dan.
Ik heb ze zeker 3 uur opstaan, heerlijk zacht zijn ze dan.
Gast- Gast
Wij maakten het voorheen altijd met port, aangelengd met wat water en dan met kaneel, een vanillestokje, suiker en kruidnagelpoeder. Tegenwoordig gebruiken we iets anders dan port zodat de kinderen het ook kunnen eten, vaak pak ik gewoon een paar drinkpakjes Roosvicee Multivit met bosvruchtensmaak.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Je kunt ook bessenjenever (coeberg) gebruiken, dan worden ze lekker zoet! Of wil je helemaal niet met alcohol koken?
Ik doe er één kaneelstokje bij, want vind het niet lekker als je de kaneel goed proeft. 2/3 scheppen suiker en een beetje kruidnagel.
En anders inderdaad gewoon dat kant en klare perensuiker, dat is al roze.
Ik doe er één kaneelstokje bij, want vind het niet lekker als je de kaneel goed proeft. 2/3 scheppen suiker en een beetje kruidnagel.
En anders inderdaad gewoon dat kant en klare perensuiker, dat is al roze.
Toet- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10
Kreeg net dit mailtje van mn oma nog:
Hier heb ik een recept uit een oud kookboek
1 ¼ kg stoofperen
Ca. 50 gr. Suiker
Ca. 3 dl water
1 st pijpkaneel
De peren schillen en in vieren snijden en gaar koken met water ,suiker en kaneel.
Hier nog een filmpje wat ik tegen kwam:
https://www.youtube.com/watch?v=2kEXSV4tPWU&feature=related
Hier heb ik een recept uit een oud kookboek
1 ¼ kg stoofperen
Ca. 50 gr. Suiker
Ca. 3 dl water
1 st pijpkaneel
De peren schillen en in vieren snijden en gaar koken met water ,suiker en kaneel.
Hier nog een filmpje wat ik tegen kwam:
https://www.youtube.com/watch?v=2kEXSV4tPWU&feature=related
Nora- Prater
Nee ik wil helemaal niet met alcohol koken .
Maar bedankt voor de tips, heb ze nu net opstaan, dus nu hopen dat het gaat lukken. Ik zal wel laten weten of het gelukt is.
Maar bedankt voor de tips, heb ze nu net opstaan, dus nu hopen dat het gaat lukken. Ik zal wel laten weten of het gelukt is.
Jelin- Kletskop
Je kunt ook rode siroop gebruiken zoals grenadine of framboos.
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10
Ik maak het ook altijd zonder rode wijn.
Gewoon perenrood en kaneelstokje.
Heerlijk lang laten staan, smullen maar...
Heb er nu al zin in, zal het binnenkort eens maken!
Gewoon perenrood en kaneelstokje.
Heerlijk lang laten staan, smullen maar...
Heb er nu al zin in, zal het binnenkort eens maken!
Cheesegirl- Ratel
- Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10
Ik zie het te laat! Jammer!
Mijn moeder maakt altijd stoofpeertjes en dan met gesmolten pure chocolade en een bolletje vanille ijs... Echt zooo lekker! Stond ooit eens in de Allerhande ofzo vertelde ze
Ben benieuwd of ze gelukt zijn!
Mijn moeder maakt altijd stoofpeertjes en dan met gesmolten pure chocolade en een bolletje vanille ijs... Echt zooo lekker! Stond ooit eens in de Allerhande ofzo vertelde ze
Ben benieuwd of ze gelukt zijn!
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10
Mijn moeder maakt ze met suiker en kaneel en laat ze gewoon lang genoeg opstaan en dan zijn ze ook rood.
Ze schilt ze dan maar laat ze heel en laat het steeltje zitten, dan zet ze al die peertjes rechtop in de pan (het klokhuis zit er dan nog in). Staat heel mooi met opdienen zo'n heel peertje op een bordje.
Ze schilt ze dan maar laat ze heel en laat het steeltje zitten, dan zet ze al die peertjes rechtop in de pan (het klokhuis zit er dan nog in). Staat heel mooi met opdienen zo'n heel peertje op een bordje.
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Volgensmij doet mijn moeder er altijd wat rode limonadesiroop doorheen!
Mijn schoonmoeder doet er ook altijd nog wat custardpoeder door, dan woord het een soort pudding, dat vind ik ook altijd erg lekker!
Mijn schoonmoeder doet er ook altijd nog wat custardpoeder door, dan woord het een soort pudding, dat vind ik ook altijd erg lekker!
Jezzie- Ratel
- Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10
En Jelin, hoe zijn ze geworden?
Nora- Prater
Ja ze zijn gelukt . Heb alleen suiker en een kaneelstokje gebruikt. Peertjes zijn wel rood geworden. Heb ze ruim 3 uur op laten staan.
Bedankt voor alle tips!
Bedankt voor alle tips!
Jelin- Kletskop
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: