Toch weer betalen voor ID-kaart
+10
Poisongirl
Olijfje
Possom
love
silly-one
miss22
TwistedAngel
girli
Nora
Monte
14 plaatsers
Pagina 1 van 1
Toch weer betalen voor ID-kaart
DEN HAAG - Mensen die donderdag of later een ID-kaart aanvragen, moeten daarvoor dan toch weer betalen. Dat is het gevolg van een wetsontwerp dat minister Piet Hein Donner (Binnenlandse Zaken) woensdagavond heeft ingediend en, indien aangenomen, met terugwerkende kracht vanaf 22 september 2011 zal gelden. Hangende de procedure, moeten aanvragers dus alvast weer over de brug komen.
Op 9 september stelde de Hoge Raad dat er geen leges mochten worden gevraagd. De juridische grondslag was er niet en de dienst die werd verleend, was volgens het orgaan niet genoeg om het geld zonder die juridische grondslag toch te vragen. Het was niet tegen dovemansoren gezegd; massaal trok men ten stadhuize voor een gratis ID-kaart. De documentjes dreigden op te raken en de kosten voor de overheden liepen toch aardig op.
In het wetsontwerp staat gewoon als wetgeving dat er betaald moet worden, zoals dat ook voor bijvoorbeeld het rijbewijs het geval is.
--------------------------------------
Het moet toch niet gekker worden Echt belachelijk!
Op 9 september stelde de Hoge Raad dat er geen leges mochten worden gevraagd. De juridische grondslag was er niet en de dienst die werd verleend, was volgens het orgaan niet genoeg om het geld zonder die juridische grondslag toch te vragen. Het was niet tegen dovemansoren gezegd; massaal trok men ten stadhuize voor een gratis ID-kaart. De documentjes dreigden op te raken en de kosten voor de overheden liepen toch aardig op.
In het wetsontwerp staat gewoon als wetgeving dat er betaald moet worden, zoals dat ook voor bijvoorbeeld het rijbewijs het geval is.
--------------------------------------
Het moet toch niet gekker worden Echt belachelijk!
Monte- Ratel
- Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Toch weer betalen voor ID-kaart
Ik zie het jaBirgit schreef:Haha, ik haal net dat andere topic omhoog :-)
Monte- Ratel
- Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Vind het echt vreemd. Ik vond het hartstikke logisch dat je niet meer voor de id-kaart hoefde te betalen. Voor mensen die nooit reizen is het toch een soort van extra belasting waarop de overheid onder een andere noemer geld kan ophalen. En nu het van de rechter niet mag, verzinnen ze gewoon een andere manier om geld te innen.
Nora- Prater
- Aantal berichten : 752
Punten : 837
Ook vreemd, omdat je voor de wet verplicht bent om je te legitimeren. Niet iedereen heeft 50 euro over om dat ding te kunnen kopen.
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
wat weer bijzonder.. dat zoiets maar weer kan.. Heeft hij vast lang over na liggen denken Kniepzak!!
TwistedAngel- Prater
- Aantal berichten : 853
Punten : 1047
Registratiedatum : 27-11-10
Ik vind het echt vreemd gewoon, je word verplicht om je te kunnen legitimeren, maar toch moet je het zelf betalen.
Ik had van de week even heen willen gaan voor een gratis legitimatie kaart voor ons zoontje haha, niet dat ik het hier om laat hoor hij heeft er toch 1tje nodig maar anders hadden we mooi 10 euro bespaard
Ik had van de week even heen willen gaan voor een gratis legitimatie kaart voor ons zoontje haha, niet dat ik het hier om laat hoor hij heeft er toch 1tje nodig maar anders hadden we mooi 10 euro bespaard
miss22- Fluisteraar
- Aantal berichten : 219
Punten : 299
Registratiedatum : 03-12-10
Ik lees het net op twitter. Vermoeiend hoor die politiek.
Gast- Gast
Misschien dat er dan een Nederlandse ID kaart gaat komen. Een kaart die alleen in Nederland geldig is waarmee je je kan legitimeren en die ook gratis is. Want ze moeten nu wel ergens mee komen om het verplicht legitimeren kosteloos te houden na de uitspraak van de rechter een paar weken geleden.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
pfff ben ik ff blij dat ik hem net vandaag gratis heb opgehaald
maar belachelijk dit, zeker omdat ze hier veel geld mee vangen voor de kas..
maar belachelijk dit, zeker omdat ze hier veel geld mee vangen voor de kas..
love- Kletskop
- Aantal berichten : 1571
Punten : 1784
Maar dat is eigenlijk ook zo met je zorgverzekering. Mensen die daar geen gebruik van maken zijn ook verplicht dit te betalen en dat is 100 euro per maand ipv 50 euro 1x per 5 jaar.
Ik baal wel dat mijn vriend geen tijd heeft gehad een nieuwe ID kaart aan te vragen deze week.
Ik baal wel dat mijn vriend geen tijd heeft gehad een nieuwe ID kaart aan te vragen deze week.
Possom- Fluisteraar
- Aantal berichten : 439
Punten : 480
Registratiedatum : 20-05-11
Possom schreef:Maar dat is eigenlijk ook zo met je zorgverzekering. Mensen die daar geen gebruik van maken zijn ook verplicht dit te betalen en dat is 100 euro per maand ipv 50 euro 1x per 5 jaar.
Ik vind dat niet met elkaar te vergelijken hoor. Van een zorgverzekering weet je toch niet of je daar zelf ooit eens 'gebruik van moet maken'. En dan ben je er echt wel blij mee hoor.
Olijfje- Fluisteraar
- Aantal berichten : 289
Punten : 296
miss22 schreef:Ik vind het echt vreemd gewoon, je word verplicht om je te kunnen legitimeren, maar toch moet je het zelf betalen.
Dat klopt niet. Voor je zoontje moet je hoe dan ook betalen, als hij jonger dan 14 jaar is. De gratis kaart geldt alleen voor iedereen die identificatieplicht heeft, dus vanaf 14 jaar. Voor iedereen jonger dan dat geldt het jeugdtarief van 9.20 euro.
Poisongirl- Kletskop
- Aantal berichten : 1642
Punten : 1809
LOL. Mijn vriend wilde er morgen 1 gaan halen.
Waar zitten eigenlijk die rechters voor? Omdat een minister het niet eens is met de uitspraak wijzigt hij zomaar even een wet.
Waar zitten eigenlijk die rechters voor? Omdat een minister het niet eens is met de uitspraak wijzigt hij zomaar even een wet.
RioolSpook- Prater
- Aantal berichten : 824
Punten : 905
Hmm, vis ik toch achter het net ben ik bang Shit!
Kaboutertje- Kletskop
- Aantal berichten : 1594
Punten : 1991
Registratiedatum : 30-12-10
Dit ga je toch niet menen he...
Ik stond dinsdag voor het gemeentehuis, mocht ik niet omdat het op afspraak moet als je hem gratis wil.
Wilde ik een afspraak maken kwam ik niet door het systeem, en nu weer dokken?
Die zijn niet goed hoor...
Ik stond dinsdag voor het gemeentehuis, mocht ik niet omdat het op afspraak moet als je hem gratis wil.
Wilde ik een afspraak maken kwam ik niet door het systeem, en nu weer dokken?
Die zijn niet goed hoor...
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Ja nee wel niet gratis...vind het vervelend dat het nu opeens weer niet gratis is.
Gast- Gast
Ik vind het ronduit een blunder.
Net als dat hele wegenbelasting gebeuren. Het succes is zo groot van die wegenbelasting vrije autootjes dat ze nu toch wel heeeeeel veel geld mislopen. Dus weet je wat, we gaan de mensen gewoon weer laten betalen!
Ik durf te wedden dat die halve tweede kamer een verlopen ID had, en dat die hem nu allemaal gratis binnengehaald hebben.
en ik vraag me af hoe ze het met de wachttijd gaan doen. Die nu opgelopen was tot 6 weken, als je er voor moet betalen, moet je hem ook met een week hebben ook!
Net als dat hele wegenbelasting gebeuren. Het succes is zo groot van die wegenbelasting vrije autootjes dat ze nu toch wel heeeeeel veel geld mislopen. Dus weet je wat, we gaan de mensen gewoon weer laten betalen!
Ik durf te wedden dat die halve tweede kamer een verlopen ID had, en dat die hem nu allemaal gratis binnengehaald hebben.
en ik vraag me af hoe ze het met de wachttijd gaan doen. Die nu opgelopen was tot 6 weken, als je er voor moet betalen, moet je hem ook met een week hebben ook!
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Oh wat stom zeg!
Ik zag dat de wachttijden heel lang waren en snapte niet zo goed waarom iedereen dat nu meteen gelijk moest gaan regelen. Ik zat te denken om het over een maand of 2 te doen, omdat het dan rustiger zou zijn. Had ik beter niet kunnen doen.
Ik zag dat de wachttijden heel lang waren en snapte niet zo goed waarom iedereen dat nu meteen gelijk moest gaan regelen. Ik zat te denken om het over een maand of 2 te doen, omdat het dan rustiger zou zijn. Had ik beter niet kunnen doen.
Gast- Gast
Yvaine schreef:Oh wat stom zeg!
dat dacht ik dus ook
Kayleigh- Fluisteraar
- Aantal berichten : 145
Punten : 201
Registratiedatum : 15-08-11
Maar hoe zit het dan met de mensen die de id-kaart hebben aangevraagd in de tijd dat die gratis was en nu wachten tot ze het kunnen ophalen? Moeten die niet alsnog betalen daarvoor dan? Of betaal je meteen als je hem aanvraagt? Weet even niet meer hoe dat zat
Gast- Gast
Kayleigh schreef:Yvaine schreef:Oh wat stom zeg!
dat dacht ik dus ook
Baal nu ook flink dat ik het nog niet gedaan heb
Gast- Gast
Gefelicitass schreef:Maar hoe zit het dan met de mensen die de id-kaart hebben aangevraagd in de tijd dat die gratis was en nu wachten tot ze het kunnen ophalen? Moeten die niet alsnog betalen daarvoor dan? Of betaal je meteen als je hem aanvraagt? Weet even niet meer hoe dat zat
Nee, dan hoef je niet te betalen. Ze hebben de spoedwet ingevoerd met terugwerkende kracht tot 22 september, vandaag dus.
Gast- Gast
Soortgelijke onderwerpen
» Ik kan mijn kaart niet weer vinden...
» Weer meer betalen aan opvang, neem jij maatregelen?
» Wat ben ik toch weer een sukkel...
» Kaart voor Nintendo 3DS XL
» Toch weer schrikken. -> Update 17 mrt
» Weer meer betalen aan opvang, neem jij maatregelen?
» Wat ben ik toch weer een sukkel...
» Kaart voor Nintendo 3DS XL
» Toch weer schrikken. -> Update 17 mrt
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: