Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Van borst en kunstvoeding combi naar helemaal borstvoeding?

+4
missy.
Happydobby
Novalee
chipa
8 plaatsers

Ga naar beneden

Van borst en kunstvoeding combi naar helemaal borstvoeding? Empty Van borst en kunstvoeding combi naar helemaal borstvoeding?

Bericht  Gast wo 21 sep 2011 - 3:14

Hallo allemaal,

Ons kindje is een aantal weken te vroeg geboren en heeft hierdoor een tijdje in het ziekenhuis gelegen, hierbij ook kunstvoeding uit een flesje/sonde gekregen. Nou duurde het vrij lang voor de borstvoeding op gang kwam en we zijn nog steeds aan het klungelen met de voedingen. Alleen borstvoeding lukt niet, moeten dus flesjes bij.
Maar ik vind het wel erg lastig. Weet natuurlijk niet wat er precies gedronken wordt tijdens het borstvoeden. En het kost allemaal erg veel tijd doordat het allebei gegeven moet worden. Ik vraag me af of het nog wel zal gaan lukken met borstvoeding alleen. Iemand anders ervaring hiermee? Voor mijn idee ben ik alleen maar steeds met die voedingen bezig en zo niet echt aan het genieten van ons kindje. Dan komen er ook nog eens kloven bij, dus echt leuker wordt het er niet van.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Van borst en kunstvoeding combi naar helemaal borstvoeding? Empty Re: Van borst en kunstvoeding combi naar helemaal borstvoeding?

Bericht  chipa wo 21 sep 2011 - 3:40

Bij mij lukte de bv ook niet. De kleine man hapte niet goed dus het aanleggen lukte niet. Toen heb ik 8 weken alles afgekolft. Daarna ben ik langzaam overgegaan op poedermelk. Nu krijgt hij alleen dat.
Ik wilde heel graag bv geven maar door het kolven werd het er idd niet leuker op en toen heb ik deze beslissing gemaakt (al baalde ik wel want had zo graag bv gegeven)
chipa
chipa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
Registratiedatum : 18-11-10

Van borst en kunstvoeding combi naar helemaal borstvoeding? Empty Re: Van borst en kunstvoeding combi naar helemaal borstvoeding?

Bericht  Novalee wo 21 sep 2011 - 3:49

Ons meisje heeft ook een tijdje zowel borst- als flesvoeding gehad. Eerst kreeg ze de borstvoeding uit de borst, nu uit de fles. Wij lieten haar eerst de borstvoeding drinken en maakten daarna nog een flesje KV. Daarvan dronk ze dan zoveel als ze nog dorst had. Omdat je borstvoeding niet teveel kan geven hielden wij ons niet erg bezig met de hoeveelheden, maar we lieten haar wel regelmatig wegen op het weeguurtje om te kijken of ze goed aankwam. Helaas is het drinken aan de borst hier ook niet gelukt, om dezelfde reden als bij Chipa. Ik kolf nu fulltime en dat gaat goed. Het kostte wat tijd om de productie met kolven goed op gang te krijgen, maar inmiddels krijgt ze al een hele tijd alleen borstvoeding.

Kolf je nu ook wel eens? Ik zou proberen met kolven je productie op te hogen. Als je een uur na een voeding kolft dan kun je dat na de volgende voeding in de fles aanbieden. Zo stimuleer je je productie en zal je kindje waarschijnlijk vanzelf meer uit de borst krijgen en geen flesje meer nodig hebben.

Het begin is inderdaad erg zwaar en alles draait om de borstvoeding. Maar als je er nu veel tijd en moeite in investeert moet het zeker kunnen lukken en gaat het op een gegeven moment meer vanzelf. Dan krijg je vanzelf weer wat meer tijd voor andere dingen hug
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast wo 21 sep 2011 - 3:53

Toen we nog in het ziekenhuis lagen, werd mijn dochter ook bijgevoed met kunstvoeding. Toen we eenmaal thuis waren, heb ik alleen nog maar borstvoeding gegeven. Is gewoon een kwestie van vaak aanleggen en vaak kolven.

Gast
Gast

Bericht  chipa wo 21 sep 2011 - 4:15

Twellie schreef:Toen we nog in het ziekenhuis lagen, werd mijn dochter ook bijgevoed met kunstvoeding. Toen we eenmaal thuis waren, heb ik alleen nog maar borstvoeding gegeven. Is gewoon een kwestie van vaak aanleggen en vaak kolven.

Was het maar zo simpel, dan had ik zeker nog bv gegeven.
chipa
chipa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1332
Punten : 1665

Bericht  Happydobby wo 21 sep 2011 - 4:21

chipa schreef:
Twellie schreef:Toen we nog in het ziekenhuis lagen, werd mijn dochter ook bijgevoed met kunstvoeding. Toen we eenmaal thuis waren, heb ik alleen nog maar borstvoeding gegeven. Is gewoon een kwestie van vaak aanleggen en vaak kolven.

+1 hier nog een baby die gewoon niet wilde happen.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast wo 21 sep 2011 - 4:21

chipa schreef:

Ik snap natuurlijk dat het niet in alle gevallen zo werkt. Ik bedoelde hiermee dat het dan in de meeste gevallen een kwestie van stimuleren is meer melk te krijgen om zo de kunstvoeding te kunnen vervangen. Ik geef geen 100% garantie op bovenstaande uitspraak smile.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 21 sep 2011 - 5:04

ik zou er een aantal dagen voor uit te trekken, zorgen dat je helemaal niks hebt en de hele dag aan je kindje kunt besteden. Dan kun je je kindje heel vaak aanleggen, wat de productie verhoogd. Zolang je blijft combineren met kunstvoeding, zal je productie ook niet omhoog gaan, omdat het eenvoudigweg niet nodig is, je lichaam denkt dat er niet meer melk aangemaakt moet worden, doordat je kindje niet vaker aangelegd wordt. Je kunt dan bij ieder hongersignaal je kindje aanleggen en dat kan best om het uur zijn.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 21 sep 2011 - 5:26

Mijn jongens waren ook prematuur, en ivm mijn zwangerschapsdiabetes moesten ze echt direct voeding hebben. Dus hebben ze gelijk een fles gehad.
Heb ze wel aangelegd, en gelijk begonnen met kolven en bijvoeden (kunstvoeding, het duurde wel een week voor het echt op gang kwam), maar het koste J. teveel energie en die groeide niet.
Ben toen fulltime gaan kolven evt aangevuld met kunstvoeding wat ik te kort kwam. Heb ze de fles gegeven met speciale borstvoedingspenen en regelmatig blijven aanleggen.
Toen ze echt goed groeiden ben ik op sommige dagen alleen BV gaan geven, en dat gaat ook prima. Het lukt J prima, S niet zo, die is er te ongeduldig voor.
Dus bij mij lukt combineren prima, ze schakelen heel makkelijk van borst naar fles en andersom, zolang ik ze maar regelmatig aanleg zodat ze het bijhouden.

Gast
Gast

Bericht  missy. wo 21 sep 2011 - 8:24

Wat vervelend dat de voedingen nog zo moeilijk gaan. Gaat het aanleggen wel goed of hapt je kindje ook niet goed? Je zou dan eventueel een lactatiekundige kunnen bellen om goed te helpen met aanleggen. En verder net wat Rejoy zegt lekker veel aanleggen en misschien tussendoor nog kolven om je productie te verhogen?
En voor de kloven kun je misschien iets van purelan gebruiken.
Maar echt als de bv eenmaal goed loopt is het zo genieten.
missy.
missy.
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 242
Punten : 292
Registratiedatum : 13-12-10

Bericht  Printje wo 21 sep 2011 - 8:25

Ik zou persoonlijk stoppen met de bv als je daardoor niet meer kan genieten van je kindje.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Gast do 22 sep 2011 - 22:07

Bedankt voor de reacties. Ik heb al meerdere keren contact gehad met de lactatiekundige uit het ziekenhuis.
Zij heeft mij ook goede tips gegeven om ons kindje te helpen met drinken. Het probleem is waarschijnlijk de vroeggeboorte waardoor het drinken nog steeds niet optimaal gaat. Ik merk wel door de flesjes die erna gegeven worden, dat het drinken aan de borst nu wat minder wordt. Maar helaas moeten deze flesjes wel in verband met een lage gewichtstoename van ons kindje.

Ik denk dat ik er idd eens bij wil gaan kolven. Volgens mij is de productie het probleem niet, mijn borsten voelen nu ook zwaar en vol aan. Maar dan is het wel handig als het eruit gedronken wordt Very Happy
Overigens is het 's avonds wel zo dat ik volgens mij weinig melk heb, tenminste het voelt dan allemaal erg zacht aan.

Voor degenen die kolven, doe je dit met een hand of een electrische kolf? Ik heb nadat ik uit het ziekenhuis kwam een kolf gehuurd. Vond ik al fijner als die uit het ziekenhuis, maar ook niet echt optimaal. Ik wil er ook niet teveel geld aan uitgeven, aangezien ik ook niet 100% zeker weet of het niet aan mijn productie ligt, dat de borstvoeding nog niet echt lukt. Ik zat zelf even bij de Philips Avent handkolf te kijken. Iemand ervaring met een handkolf?

Gast
Gast

Bericht  Gast do 22 sep 2011 - 22:13

Ik heb een electrische, maar kolf dan ook voor 2 kindjes. Met een handkolf heb ik geen ervaring.
Maar als de kans erin zit dat je fulltime moet gaan kolven, dus alle voedingen, en die per fles gaat geven zou ik kiezen voor een dubbele electische kolf hoor, kost veel minder tijd!

Ik heb m bij de Vos Medische Artikelen gekocht (online), daar kan je ook huren met optie tot koop, dus kan je m eerst uitproberen!

Gast
Gast

Bericht  missmarm do 22 sep 2011 - 22:39

het kan maar dan moet je er 100% achterstaan. Als je stopt met bijgeven van KV krijg je meer vraag en een paar dramadagen/nachten en daarna gaat je productie op peil komen. Tot je weer een regeldag(en) krijgt.

Het is soms pittig maar wel hele mooi en fijn.

Hier 6 maand bijna gehaald en nachten gaan vaak van 22:00 tot 3/4 uur tegenwoordig en dan tot 7 uur dus best goed

missmarm
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 191
Punten : 238

Bericht  Teddyaapje do 22 sep 2011 - 23:05

chipa schreef:

Als ze goed aanhappen dan is het in de meeste gevallen zo simpel...ik denk dat er vaak te moeilijk gedaan wordt over bv. Ik bedoel dit in het algemeen niet naar jou!!
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Teddyaapje do 22 sep 2011 - 23:15

Ik heb zelf nooit met een handkolf gekolfd dus daar heb ik geen ervaring mee maar als je van plan bent veel te gaan kolven dan denk ik niet dat je het hier lang mee volhoudt (nogmaals, ik spreek hierbij niet uit eigen ervaring).

Ik kolf zelf fulltime en heb een dubbele electrische kolf (ameda lactina). Hij komt ook van Vos Medische artikelen. Ik vind de kolf niet duur en als je eens vergelijkt wat je anders kwijt bent aan kunstvoeding heb je hem er zo uit. Als je nog niet wilt kopen zou ik hem (eerst) huren. Of misschien ken je wel iemand waarvan je een kolf mag lenen/ overnemen (let wel op dat het er een is met een dichte motor).

Om nog even op je eerste post te reageren...als je kindje het nu qua gewicht nog nodig heeft om voeding te krijgen naast de 'live voeding' zou je die voedingen dus zelf kunnen kolven zodat hij alleen mm (moedermelk) krijgt en zodat bij jou de productie goed op gang komt. Wat ook een optie is om hier nog even mee door te gaan op deze manier tot hij goed op gewicht zit en dat je dan over gaat op alleen bv. Het heeft misschien een paar dagen nodig voordat je voeding goed opgang is en hierdoor zul je de eerste dag(en) dus veel bezig zijn met aanleggen en voeden maar zodra het op gang is wordt dat minder.

succes!
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast do 22 sep 2011 - 23:50

Teddyaapje schreef:
chipa schreef:

Als ze goed aanhappen dan is het in de meeste gevallen zo simpel...ik denk dat er vaak te moeilijk gedaan wordt over bv. Ik bedoel dit in het algemeen niet naar jou!!
Helaas werkt het bij prematuren vaak niet zo makkelijk, ze zijn er een soort nog niet aan toe. En ze zijn vaak zwakker en kleiner, dus mogen niet afvallen, vandaar dat ze gelijk bijgevoed moeten worden.

J. ging het eigenlijk pas een beetje snappen wat hij er mee moest toen hij ruim 4 weken was, dus pas na mijn uitgerekende datum. Vlg de lactatiekundige komt dat vaak voor bij prematuren.

Daarom ben ik iedere week een paar keer blijven aanleggen, niet zo zeer voor het drinken, maar om het er in te houden, en op een dag ging het bijna vanzelf. Hij hapte en dronk.

Al kies ik nu weer het meeste voor gekolfde voeding in een flesje, dan kan ik ze tegelijk voeden. Als mijn man thuis is leg ik ze de laatste dagen samen aan de borst, maar dan moeten ze niet al te veel honger hebben en huilerig zijn, dan lukt het niet meer.

Gast
Gast

Bericht  Fiebje vr 23 sep 2011 - 0:07

Ik weet niet of je straks weer aan het werk gaat of school maar denk dat een dubbele elektrische ponp makkelijker is dan een hand pomp. Ik heb de medela freestyle gekocht via mp. En de starterset kolf (30 euro) nieuw gekocht o ja en bakjes om mm in te bewaren.
Ik moest eerst ook na iedere voeding een flesje nageven nu is het alleen nog met de laatste avond voeding dit ook omdat het er dan niet veel meer uitkomt. Wel doe ik dan na de fles nog ff kolven. Je kan ook bvthee drinken en zorg dat je na iedere voeding genoeg water drinkt (halve liter) om er voor te zorgen dat je productie nog toeneemt.

Fiebje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1476
Punten : 1552

Bericht  Gast vr 23 sep 2011 - 0:39

Ik heb straks voor als ik weer aan het werk ga ongeveer 1 tot 2 keer per dag/ dit 4 dagen in de week een kolf nodig. Voor de rest kan ik gewoon aanleggen, ben dan lekker thuis.
Het zou er nu alleen om gaan om de productie echt lekker op gang te hebben en te houden. Aangezien de momenten van echt goed drinken momenteel nog heel wisselend zijn. En straks voor als ik weer ga werken.

Het aanleggen gaat eigenlijk best goed, de ene keer wat beter als de andere keer. Ligt eraan hoeveel zin ons kindje erin heeft. Soms duurt het even. Maar de lactatiekundige heeft al een aantal keer meegekeken en ze zei dat ik dat goed doe. De ene keer wordt er heel alert gedronken en de andere keer heel slaperig en zal er niet veel uitkomen. In het laatste geval is het wel handig als ik dan nog even kan afkolven. Nu is het hier overigens lekker stil met alleen borstvoeding gegeven. Ben benieuwd hoelang er wordt geslapen en of er straks een goede plasluier aanwezig is.

Wat betreft hand of electrisch kolven, ik lees er veel verschillende meningen over. De 1 vind hand weer veel fijner en de ander electrisch. Ik snap wel als je echt heel veel moet gaan kolven je het dan electrisch gaat doen, anders is het geen doen.

@proudmama: wel druk zeker met 2 kindjes tegelijk en dan ook nog eens tegelijk voeden. Als ik zie hoe druk ik er met 1 al kan zijn.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: