Combinatietest
+14
M@niek
Tania
LotteK
Susan
Darius
loesje
*Troela*
joyce0606
Floor
Happydobby
PapillonRose
shadow
Rumble
studiebol
18 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Combinatietest
Ik zit te twijfelen of ik deze keer de combinatietest wel of niet zal laten doen. Wie heeft het wel gedaan en waarom? Of waarom juist niet?
Gast- Gast
Re: Combinatietest
Wij bij de eerste wel. We wilden het weten als er iets zou zijn. Achteraf misschien een beetje naief, niet erbij stilgestaan dat het de zwangerschap een stuk onzekerder had kunnen maken. Een kindje met down of een andere afwijking hadden we sowieso niet weg laten halen.
Bij de tweede dus niet. Nu bij de derde hebben we het er nog niet over gehad maar van mij hoeft het niet.
Bij de tweede dus niet. Nu bij de derde hebben we het er nog niet over gehad maar van mij hoeft het niet.
Gast- Gast
Wij hebben geen combinatietest laten doen. Al zou er wel iets uitkomen, dan zouden we er nog niet voor kiezen de zwangerschap af te breken. Ook een kindje met een afwijking is bij ons welkom.
Gast- Gast
Mijn vriend wilde het sowieso graag. Maar toen het bleek dat het 2 kindjes waren wilde ik het ook. Ik had zoiets van 2 kindjes zal al super druk worden dan wil ik, in hoeverre dat kan, me er op voorbereiden als er wel wat aan de hand was. Vandaar dat wij het wel hebben gedaan.
studiebol- Ratel
- Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb dat niet laten doen maar ook eigenlijk niet veel verder over nagedacht.
Gast- Gast
Ben je weer zwanger? Wat leuk! Gefeliciteerd! Dat had ik even gemist...
Wij hebben wel de combinatietest gedaan, als je het weet kun je je er op voorbereiden ongeacht welke keuze je maakt..
Wij hebben wel de combinatietest gedaan, als je het weet kun je je er op voorbereiden ongeacht welke keuze je maakt..
Rumble- Prater
- Aantal berichten : 1438
Punten : 1584
Registratiedatum : 24-11-10
Wij hadden nu bewust gekozen om het niet te doen. Het is een kansberekening en ik denk dat de grote afwijkingen ook zichtbaar zijn met de 20weken echo.
Wij/ik vielen niet in de risicogroep dus ik wist ook niet zeker dat als de kansberekening slecht(er) was of we dan op dat moment verder onderzoek zou laten doen.
Wij/ik vielen niet in de risicogroep dus ik wist ook niet zeker dat als de kansberekening slecht(er) was of we dan op dat moment verder onderzoek zou laten doen.
shadow- Fluisteraar
- Aantal berichten : 244
Punten : 268
Ik heb het wel laten doen. Niet zozeer dat ik van plan was de zwangerschap af te laten breken als er iets afwijkends gevonden zou worden, dat was voor mij geen optie. Maar wel om mezelf voor te kunnen bereiden mocht ik een kindje met een handicap verwachten, of erger. Ik ken mezelf, en ik weet liever iets van tevoren als het mogelijk is, dan kan ik me er zo goed mogelijk op voorbereiden. Al weet ik dat zo'n test natuurlijk ook niet alles zegt, een goede uitslag wil nog niet zeggen dat je kindje helemaal gezond is. Ook een slechte uitslag kan ernaast zitten.. Dat vind ik dan wel weer moeilijk, dan laat je een test doen en de uitslag is niet 100% betrouwbaar. Toch vind ik het fijn dat ik het heb laten doen, voor mijn eigen gemoedsrust.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Wij hebben het niet gedaan, met deze test kan je namelijk niet alle handicaps zien. Er is zoveel meer dan alleen het downsyndroom.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Wij hebben de combinatietest wel laten doen.
Het enige wat we niet weten is de exacte uitslag. De uitslag is doorgeven aan de verloskundige, wij hebben haar gevraagd alleen te vertellen of de uitslag goed was of niet (in geval van niet, konden we verder onderzoek doen. In geval van goed was er geen verder onderzoek mogelijk).
Het enige wat we niet weten is de exacte uitslag. De uitslag is doorgeven aan de verloskundige, wij hebben haar gevraagd alleen te vertellen of de uitslag goed was of niet (in geval van niet, konden we verder onderzoek doen. In geval van goed was er geen verder onderzoek mogelijk).
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
wij hebben het uiteindelijk ook niet gedaan. op mijn leeftijd is de test het meest onbetrouwbaar. en ik zou toch geen vervolgonderzoek doen, vanwege mogelijk miskraam.
succes met je keuze, ik vond het wel moeilijk om te kiezen!
succes met je keuze, ik vond het wel moeilijk om te kiezen!
joyce0606- Kletskop
- Aantal berichten : 2710
Punten : 2902
@happydobby, er wordt niet alleen gekeken naar Down maar ook naar 2 andere syndromen.
Downsyndroom, Patausyndroom of Edwardssyndroom.
Downsyndroom, Patausyndroom of Edwardssyndroom.
Floor- Ratel
- Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Wij hebben hem niet gedaan. Het is en blijft een kansberekening, en je kindje kan altijd die 1e zijn, of dat 1 op 100 of 1 op 1000 is. Wat hier in die beslissing meespeelden was dat we het niet weg zouden laten halen. Ook zouden we geen vruchtwaterpunctie laten doen ( ook weer verhoogde kans op miskraam). Dus het zou hier bij die kansberekening blijven en wilde daardoor niet in onzekerheid komen te zitten.
Denk dat je bij de beslissing vooral moet kijken naar wat je wil gaan doen met een verhoogde kans. Laat je dan een punctie doen of niet? Blijkt er iets mis te zijn laat je het dan weg halen of niet?
Denk dat je bij de beslissing vooral moet kijken naar wat je wil gaan doen met een verhoogde kans. Laat je dan een punctie doen of niet? Blijkt er iets mis te zijn laat je het dan weg halen of niet?
*Troela*- Prater
- Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11
+1
+1
loesje- Kletskop
- Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Er kan zoveel mis zijn, en er is nog zoveel anders dan de verschillende syndromen, daarom hebben wij het niet gedaan.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Darius schreef:Er kan zoveel mis zijn, en er is nog zoveel anders dan de verschillende syndromen, daarom hebben wij het niet gedaan.
+1 en ook vanwege mijn leeftijd niet!
Gast- Gast
Darius schreef:Er kan zoveel mis zijn, en er is nog zoveel anders dan de verschillende syndromen, daarom hebben wij het niet gedaan.
Dit dus, er zijn zoveel afwijkingen die je met die test helemaal niet kunt opsporen, volgens mij staan veel mensen daar nauwelijks bij stil. Daarbij was een kindje met Downsyndroom bij ons ook welkom geweest.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:Darius schreef:Er kan zoveel mis zijn, en er is nog zoveel anders dan de verschillende syndromen, daarom hebben wij het niet gedaan.
Dit dus, er zijn zoveel afwijkingen die je met die test helemaal niet kunt opsporen, volgens mij staan veel mensen daar nauwelijks bij stil. Daarbij was een kindje met Downsyndroom bij ons ook welkom geweest.
+1
LotteK- Fluisteraar
- Aantal berichten : 242
Punten : 252
Laurientje85 schreef:Darius schreef:Er kan zoveel mis zijn, en er is nog zoveel anders dan de verschillende syndromen, daarom hebben wij het niet gedaan.
+1 en ook vanwege mijn leeftijd niet!
Zeer mee eens, wij hebben het beide keren ook niet gedaan. Wat als we het wel gedaan hadden, welke keuze zou je gemaakt hebben ? Nee, daarnaast gaat het 'maar' om 3 syndromen, en zie wat voor kind wij hebben gekregen, zo'n test sluit maar 3 van de 1000 ernstige dingen uit. Een kind met downsyndroom was bij ons meer dan welkom geweest.
Gast- Gast
Een collega van mij heeft een test gedaan. (ze zijn deze zomer ouders geworden) Daar kwam uit dat zij geen verhoogde kans hadden om een kind met down te krijgen. "Helaas' werd hun dochter toch geboren met down. Ik zet "helaas" duidelijk even tussen aanhalingstekens gezet. Ze zijn heel blij met hun dochter natuurlijk. Maar als je zon test doet ga je er vanuit dat alles goed is. Dat is het dus niet.
Ik probeer er maar mee te zeggen dat die test je niet alles verteld.
Gast- Gast
klopt het is een kansbereking, ook al is het één op de 6530. het kan zomaar zijn dat jullie kindje die ene is. (hier zelf ook meegemaakt met een collega)
joyce0606- Kletskop
- Aantal berichten : 2710
Punten : 2902
Wij hebben het niet gedaan. Ik zou de vervolgonderzoeken niet willen ivm de risico's. Dus dan heb je nog geen zekerheid en heeft het in mijn ogen weinig nut.
De zwangerschap zouden we toch niet af laten breken dus daarvoor hoefden we het ook niet te doen.
De zwangerschap zouden we toch niet af laten breken dus daarvoor hoefden we het ook niet te doen.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Ostara schreef:Een collega van mij heeft een test gedaan. (ze zijn deze zomer ouders geworden) Daar kwam uit dat zij geen verhoogde kans hadden om een kind met down te krijgen. "Helaas' werd hun dochter toch geboren met down. Ik zet "helaas" duidelijk even tussen aanhalingstekens gezet. Ze zijn heel blij met hun dochter natuurlijk. Maar als je zon test doet ga je er vanuit dat alles goed is. Dat is het dus niet.
Ook dat inderdaad. Je kunt een kans hebben van 1 op 5 en een kind krijgen zonder Down en je kunt een kans van 1 op 10.000 hebben en net die ene zijn. Al met al vind ik dat die test een soort schijnzekerheid geeft.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Wij hebben het niet gedaan ik vond het toch erg veel geld (we kregen het niet vergoed) voor iets wat je toch niet zeker weet.
M@niek- Ratel
- Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Wij hebben m wel laten doen aangezien er wat verder weg in de familie down-syndroom voor komt. Hoe hard t ook klinkt maar wij hadden wel de zwangerschap afgebroken als er iets flink mis bleek te zijn. De ander 2 syndromen waar op getest worden zijn ook niet mis en is de levenskwaliteit ook erg gering.
pitbullgup- Prater
- Aantal berichten : 1132
Punten : 1159
Registratiedatum : 24-11-10
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: