Zonneallergie...wat te doen?
+5
Gigi_
ThinkPink
Sneeuwvlok
Kabouter
Moonlight
9 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Zonneallergie...wat te doen?
Ik vraag me af wie van de meiden hier ook wel eens last van heeft op vakantie? En wat doe je eraan behalve niet in de zon zitten? Ik heb voor mijn vakantie in september alvast pilletjes meegekregen van de dokter. Dit tegen jeuk en hij raadde me aan het al te slikken bij dag van aankomst.
Nu vraag ik me af of zwitsal zonnebrand niet goed zal zijn. Aangezien dit voor babyhuidjes is, plus dat het ook beschermt tegen UVA stralen.
Niet in de zon is voor mij gewoon geen optie op vakantie, ik verbrand bijna nooit en bruin redelijk snel dus heb ook niet echt een tere huid ofzo. Toen ik in 2006 naar Griekenland ging had ik er een beetje last van op mijn onderbenen vooral, en toen ik in 2007 naar Turkije ging had ik er geen last van. Maar onlangs in Egypte in 2011 zat ik onder! Mn armen, benen, dijbenen, billen...verschrikkelijk! Gebruikte in Egypte ook olie, dus misschien dat dat te vet was voor mijn huid of niet goed reageerde op mn andere zonnebrand die ik mee had...
Ben benieuwd!
Nu vraag ik me af of zwitsal zonnebrand niet goed zal zijn. Aangezien dit voor babyhuidjes is, plus dat het ook beschermt tegen UVA stralen.
Niet in de zon is voor mij gewoon geen optie op vakantie, ik verbrand bijna nooit en bruin redelijk snel dus heb ook niet echt een tere huid ofzo. Toen ik in 2006 naar Griekenland ging had ik er een beetje last van op mijn onderbenen vooral, en toen ik in 2007 naar Turkije ging had ik er geen last van. Maar onlangs in Egypte in 2011 zat ik onder! Mn armen, benen, dijbenen, billen...verschrikkelijk! Gebruikte in Egypte ook olie, dus misschien dat dat te vet was voor mijn huid of niet goed reageerde op mn andere zonnebrand die ik mee had...
Ben benieuwd!
Moonlight- Prater
- Aantal berichten : 723
Punten : 818
Registratiedatum : 03-12-10
Re: Zonneallergie...wat te doen?
Ik smeer altijd met Vision (hoge factor) en dan heb ik nergens last van.
Kabouter- Kletskop
- Aantal berichten : 2031
Punten : 2123
Registratiedatum : 18-11-10
Zou het dan aan de factor kunnen liggen? Ik heb van alles opgezocht en ik las voornamelijk dat het kan komen doordat een creme te vettig is, of doordat deze niet beschermt is tegen UVA stralen...
Ook kan het zomaar wegtrekken, de meeste dames tussen de 15 en 30 jaar hebben er last van.
Maar ik gebruik netjes factor 20. Soms 15 omdat ik een huidtype heb waarvoor dit staat beschreven. Zo irritant. Hoop niet dat ik het deze vakantie ook krijg.
Ook kan het zomaar wegtrekken, de meeste dames tussen de 15 en 30 jaar hebben er last van.
Maar ik gebruik netjes factor 20. Soms 15 omdat ik een huidtype heb waarvoor dit staat beschreven. Zo irritant. Hoop niet dat ik het deze vakantie ook krijg.
Moonlight- Prater
Bij mij hangt het heel erg van de zonnebrandcreme af die ik gebruik. Soms koop ik halverwege de vakantie daar een andere zonnebrandcreme, en dan krijg ik het ineens. Dus misschien kan je daar een beetje mee experimenteren?
Verder heb ik ooit in griekenland bij de apotheek een keer een creme gekocht, was eigenlijk voor als je verbrand was volgens mij, maar dat hielp heel goed bij mij. Maar aan dit advies heb je niet zoveel natuurlijk
Ik heb trouwens ook van die korreltjes, zijn rond en zitten in een plastic houder in de vorm van een labello.
Het echte advies heb ik ook niet! Ik heb er ook soms ineens last van, echt heel vervelend!
Verder heb ik ooit in griekenland bij de apotheek een keer een creme gekocht, was eigenlijk voor als je verbrand was volgens mij, maar dat hielp heel goed bij mij. Maar aan dit advies heb je niet zoveel natuurlijk
Ik heb trouwens ook van die korreltjes, zijn rond en zitten in een plastic houder in de vorm van een labello.
Het echte advies heb ik ook niet! Ik heb er ook soms ineens last van, echt heel vervelend!
Sneeuwvlok- Prater
- Aantal berichten : 591
Punten : 604
Wat voor korreltjes bedoel jij sneeuwvlok? Ben ik wel benieuwd naar! Maar zoals het bij mij dit jaar in Egypte was is het nog nooit geweest! Heb me nog nooit zo onaantrekkelijk gevoeld als daar met die troep overal
Misschien lag het wel aan die olie. Die is natuurlijk erg vet (maar je kleur er wel snel van haha) en als je dat dan mixt ofzo met andere zonnebrand kan t fout gaan...geen idee wat het bij mij "triggered"...
Misschien lag het wel aan die olie. Die is natuurlijk erg vet (maar je kleur er wel snel van haha) en als je dat dan mixt ofzo met andere zonnebrand kan t fout gaan...geen idee wat het bij mij "triggered"...
Moonlight- Prater
Ik kreeg van de dokter altijd pilletjes die ook tegen hooikoorts hielpen en dat vond ik altijd maar vaag omdat ik nergens zonne-allergie las in de bijsluiter Zyrtec heetten deze pilletjes en ze hielpen redelijk.
In combinatie met die pilletjes gebruikte ik altijd onderstaande zonnebrand factor 50:
Tegenwoordig neem ik geen pilletjes meer en smeer ik met onderstaande zonnebrand van Piz Buin, factor 50, speciaal voor zonne-allergie:
Met deze laatste zonnebrandcrème heb ik het aardig onder controle. Al moet ik zeggen dat ik zelf helemaal niet van de zon houd (ben ook erg wit) en ik dan ook niet graag naar een heel warm land ga voor een standvakantie
In combinatie met die pilletjes gebruikte ik altijd onderstaande zonnebrand factor 50:
Tegenwoordig neem ik geen pilletjes meer en smeer ik met onderstaande zonnebrand van Piz Buin, factor 50, speciaal voor zonne-allergie:
Met deze laatste zonnebrandcrème heb ik het aardig onder controle. Al moet ik zeggen dat ik zelf helemaal niet van de zon houd (ben ook erg wit) en ik dan ook niet graag naar een heel warm land ga voor een standvakantie
ThinkPink- Prater
- Aantal berichten : 705
Punten : 720
Registratiedatum : 19-11-10
Welke pilletjes heb je gekregen?
Ik heb Urtizon gebruikt maar daar begin je niet pas mee als je er bent maar daarvoor al.. Werkte heel goed!
Verder is het belangrijk om je lichaam goed schoon te maken voor je nieuwe lotion opsmeert.
Daar bedoel ik dus mee dat je zorgt dat je zonnebrandspul er goed af is voordat je bijv. aftersun opdoet.
Klinkt vanzelfsprekend maar omdat het vrij vette creme is moet je echt goed met zeep wat ruwer wassen.
Als je dit niet doet hoopt de creme zich op en kan je huid niet ademen met als gevolg dat de allergie alleen maar erger wordt.
Ik heb Urtizon gebruikt maar daar begin je niet pas mee als je er bent maar daarvoor al.. Werkte heel goed!
Verder is het belangrijk om je lichaam goed schoon te maken voor je nieuwe lotion opsmeert.
Daar bedoel ik dus mee dat je zorgt dat je zonnebrandspul er goed af is voordat je bijv. aftersun opdoet.
Klinkt vanzelfsprekend maar omdat het vrij vette creme is moet je echt goed met zeep wat ruwer wassen.
Als je dit niet doet hoopt de creme zich op en kan je huid niet ademen met als gevolg dat de allergie alleen maar erger wordt.
Gigi_- Fluisteraar
- Aantal berichten : 447
Punten : 505
Registratiedatum : 07-12-10
Ik heb Tavegyl gekregen. Maar dat is inderdaad wel een goeie ja. Goed douchen en het van je lichaam "scrubben". wat een gedoe.
En wil ook weer niet factor 50 gebruiken ofzo wil wel lekker doorkleuren als ik op vakantie ben...
En wil ook weer niet factor 50 gebruiken ofzo wil wel lekker doorkleuren als ik op vakantie ben...
Moonlight- Prater
Ik word nooit bruin. Kom altijd wel iets gekleurd terug maar niet veel. Mensen zeggen ook altijd dat ik wit ben, maar daar heb ik schijt aan
Ik heb liever geen tot weinig zonne-allergie dan om gekleurd terug te komen van vakantie. De 'wat zie je wit' opmerkingen ben ik inmiddels wel gewend. Mensen die me kennen zeggen het dan ook niet meer gelukkig.
Ik heb liever geen tot weinig zonne-allergie dan om gekleurd terug te komen van vakantie. De 'wat zie je wit' opmerkingen ben ik inmiddels wel gewend. Mensen die me kennen zeggen het dan ook niet meer gelukkig.
ThinkPink- Prater
Hahaha ja ik heb er ook schijt aan wat andere mensen van me vinden maar ik voel me zelf dan echt helemaal on top of the world! Ga ook regelmatig lekker onder de zonnebank dus heb wel een goed ondergrondje nu. Las ergens dat dit ook kan helpen dat als je je huid laat wennen aan UV stralen (of aan lichttherapie doet) dat je het dan kunt opbouwen en minder snel last kunt hebben van zonneallergie...
Moonlight- Prater
Ja dat heb ik ook eens gehoord. Maar ja ik houd niet van de zon, dus ook niet van de zonnebank en ik vind de zonnebank ook altijd stinken Dus ik heb het dan ook nooit geprobeerd
Als het kan, zou ik wel een aantal dagen van te voren beginnen met de pilletjes zoals al eerder genoemd. Dat deed ik ook altijd en scheelt wel.
Volgens mij hebben ze die Piz Buin zonnebrand speciaal voor zonne-allergie ook in factor 30. Misschien dat dat nog wat is of is dat te hoog? Zie net dat ze ook 15 en 10 hebben:
http://www.drogisterij.net/piz_buin/M
Als het kan, zou ik wel een aantal dagen van te voren beginnen met de pilletjes zoals al eerder genoemd. Dat deed ik ook altijd en scheelt wel.
Volgens mij hebben ze die Piz Buin zonnebrand speciaal voor zonne-allergie ook in factor 30. Misschien dat dat nog wat is of is dat te hoog? Zie net dat ze ook 15 en 10 hebben:
http://www.drogisterij.net/piz_buin/M
ThinkPink- Prater
Oh wat goed! 20 is voor mij precies goed. Maar is Piz Buin goed? Is deze niet te vet? Of is deze ook speciaal voor de gevoelige huid? Zie wel dat hij UVA filter heeft wat goed is en hij bronzt 2 x sneller
Moonlight- Prater
Die korreltjes zijn te koop bij de tuinen als het goed is, daar heb ik ze ook vandaan en bij mij helpen ze heel erg goed. Ik weet alleen niet of ze ze nu nog hebben omdat het seizoen ten einde loopt zeg maar.
Lien- Prater
- Aantal berichten : 559
Punten : 1229
Registratiedatum : 21-11-10
Ik heb toen die factor 50 gebruikt en ik vond deze niet vet. Ik heb een hekel aan een hele vette en plakkerige huid van de zonnebrand. Ik heb deze toen 2 weken lang gebruikt en is mij heel goed bevallen.
Je zou nog even kunnen googlen op ervaringen met lagere factors.
Edit: hebben jullie de allergie alleen in combinatie met de zon of ook met warmte? Is een beetje lastig te omschrijven zo omdat de zon ook warm is
Maar als ik bijvoorbeeld in het zwembad ben, waar het heel warm/vochtig is, dan krijg ik er ook last van. Het zijn dan meer vlekken maar toch...heel vervelend
Je zou nog even kunnen googlen op ervaringen met lagere factors.
Edit: hebben jullie de allergie alleen in combinatie met de zon of ook met warmte? Is een beetje lastig te omschrijven zo omdat de zon ook warm is
Maar als ik bijvoorbeeld in het zwembad ben, waar het heel warm/vochtig is, dan krijg ik er ook last van. Het zijn dan meer vlekken maar toch...heel vervelend
ThinkPink- Prater
Die piz buin lijkt me wel wat! Vooral omdat ik zie dat ze aftersun hebben dat zonneallergie voorkomt...Weet je ook of ze lekker ruiken?
http://www.drogisterij.net/Verzorging-Gezicht-Piz-buin-zonnebrand-after-sun-allergy-lotion-1-1-gratis/P/310-6479200_1
Thanks Lien, ik zal eens kijken!
http://www.drogisterij.net/Verzorging-Gezicht-Piz-buin-zonnebrand-after-sun-allergy-lotion-1-1-gratis/P/310-6479200_1
Thanks Lien, ik zal eens kijken!
Moonlight- Prater
Ik heb ook zonne-allergie, bij mij maakt het niet uit welke zonnebrand ik erop smeer, Ik heb het in een hevige vorm.
Tijdens mijn vakantie was het zo hevig dat ik er ziek van werd. Ben naar een apotheek gegaan en die heeft de ernst van mijn allergie bekeken. Ik kreeg tabletten mee en een gel. De gel moest ik 2 x per dag dun aanbrengen en 1 x per dag moest ik een tablet nemen. Daarnaast kon ik wel gewoon factor 20 blijven smeren, het werd iets minder, maar het was alsnog best hevig.
Weet de namen niet meer van de medicijnen die ik kreeg, was in Turkije.
Tijdens mijn vakantie was het zo hevig dat ik er ziek van werd. Ben naar een apotheek gegaan en die heeft de ernst van mijn allergie bekeken. Ik kreeg tabletten mee en een gel. De gel moest ik 2 x per dag dun aanbrengen en 1 x per dag moest ik een tablet nemen. Daarnaast kon ik wel gewoon factor 20 blijven smeren, het werd iets minder, maar het was alsnog best hevig.
Weet de namen niet meer van de medicijnen die ik kreeg, was in Turkije.
Caramba- Ratel
- Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11
Die after sun van Piz Buin heb ik nooit gebruikt, dus weet niet hoe die is.
Die zonnebrand rook gewoon lekker. Weet de precieze geur niet meer, maar hij stonk in ieder geval niet Ik ben ook een zeikerd wat dat betreft hoor
Die zonnebrand rook gewoon lekker. Weet de precieze geur niet meer, maar hij stonk in ieder geval niet Ik ben ook een zeikerd wat dat betreft hoor
ThinkPink- Prater
Dat is balen, Spetterdespat ik krijg het in de vorm van rode kleine iniminie bultjes en mn huid zet dan op en voelt heel hard en ruw aan op die plekken die bulten. Niet normaal - leek wel een olifantenhuid!
@ Thinkpink: ik krijg het dus alleen op vakantie in de zon. Nooit in NL gehad, of in een zwembad... in de sauna ook niet. Denk je dat die aftersun goed spul is? Ik weet dus niet of het aan de zonnebrand kan liggen of niet. Ik wil wel die aftersun bestellen omdat er specifiek staat dat het zonneallergie helpt voorkomen...
Maar weet niet of ik ook de zonnebrand zelf moet nemen. Is toch weer 35 euro bij elkaar.
@ Thinkpink: ik krijg het dus alleen op vakantie in de zon. Nooit in NL gehad, of in een zwembad... in de sauna ook niet. Denk je dat die aftersun goed spul is? Ik weet dus niet of het aan de zonnebrand kan liggen of niet. Ik wil wel die aftersun bestellen omdat er specifiek staat dat het zonneallergie helpt voorkomen...
Maar weet niet of ik ook de zonnebrand zelf moet nemen. Is toch weer 35 euro bij elkaar.
Moonlight- Prater
ThinkPink schreef:Die after sun van Piz Buin heb ik nooit gebruikt, dus weet niet hoe die is.
Hahaha erg he....maar las dat ze ook zonnebrand tegen zonneallergie hebben en 1 recensie van pas geleden dat die vrouw van alles al had geprobeerd en dit het enige was wat hielp. Ik denk dat ik het er maar op moet wagen en dus 35 euro moet dokken...zijn wel meteen 2 flessen. Zouden ze dit merk ook bij de etos hebben?
is die zonnebrand verder vettig of valt het mee?
Moonlight- Prater
Ik heb er nu geen last meer van maar kreeg altijd een drankje van de huisarts. Helpte echt super, was alleen wel erg smerig.
En met factor 50 wordt je net zo bruin als met 20.
En met factor 50 wordt je net zo bruin als met 20.
Kiwi86- Fluisteraar
- Aantal berichten : 152
Punten : 226
Registratiedatum : 06-06-11
Ja dat hoor ik vaker Kiwi...hoezo word je er net zo bruin mee? Is de hoogte van de factor dan alleen bepalend voor hoe vaak je je moet insmeren? Ik dacht dat het ervoor zorgde dat je dus niet verbrand en niet onwijs snel bruint (ook voor kids etc).
Moonlight- Prater
Ik zou voor die after sun toch even googlen. Ik zou dat niet zo durven zeggen.
Dan zou ik denk ik nog eerder voor die zonnebrand gaan dan de after sun maar dat is ook persoonlijk (gebruik dat zelf namelijk nooit). Zonnebrand is tenslotte erg belangrijk Ik hoop dat het voor jou ook goed werkt.
Van de dokter heb ik trouwens ooit een zalfje gehad met menthol erin om als 'after sun' te gebruiken op de zonne-allergie. Dat verkoelt en zorgt ervoor dat het niet zo erg gaat jeuken.
Zou alleen niet meer weten hoe het heet
Ondanks de erg slechte zomer waar ik vaak lange mouwen in heb gedragen, kreeg ik ook ineens een aantal bultjes op mijn hand
Heb het in het buitenland vrijwel overal gehad: armen, benen, schouders, hals, decolleté, maar nooit op mijn handen.
Edit: ik heb die Piz Buin toen in Italië gekocht. Maar volgens mij moet het ook gewoon bij de Etos of het Kruidvat verkrijgbaar zijn.
Dan zou ik denk ik nog eerder voor die zonnebrand gaan dan de after sun maar dat is ook persoonlijk (gebruik dat zelf namelijk nooit). Zonnebrand is tenslotte erg belangrijk Ik hoop dat het voor jou ook goed werkt.
Van de dokter heb ik trouwens ooit een zalfje gehad met menthol erin om als 'after sun' te gebruiken op de zonne-allergie. Dat verkoelt en zorgt ervoor dat het niet zo erg gaat jeuken.
Zou alleen niet meer weten hoe het heet
Ondanks de erg slechte zomer waar ik vaak lange mouwen in heb gedragen, kreeg ik ook ineens een aantal bultjes op mijn hand
Heb het in het buitenland vrijwel overal gehad: armen, benen, schouders, hals, decolleté, maar nooit op mijn handen.
Edit: ik heb die Piz Buin toen in Italië gekocht. Maar volgens mij moet het ook gewoon bij de Etos of het Kruidvat verkrijgbaar zijn.
Laatst aangepast door ThinkPink op di 23 aug 2011 - 8:26; in totaal 1 keer bewerkt
ThinkPink- Prater
Het merk van die korreltjes was Urtizon, zag het bij gigi staan en dat is wat ik ook gebruik. Heb er de laatste jaren niet zoveel last meer van, maar neem die pilletjes wel standaard mee op vakantie.
Dat is niet zo heel gek, de pilletjes tegen hooikoorts zijn anti-histamine tabletten. Histamine is de stof die bij allergie vrijkomt ervoor zorgt dat je jeuk krijgt etc. Bij zonneallergie komt er dus ook histamine vrij.
ThinkPink schreef:Ik kreeg van de dokter altijd pilletjes die ook tegen hooikoorts hielpen en dat vond ik altijd maar vaag omdat ik nergens zonne-allergie las in de bijsluiter Zyrtec heetten deze pilletjes en ze hielpen redelijk.
Dat is niet zo heel gek, de pilletjes tegen hooikoorts zijn anti-histamine tabletten. Histamine is de stof die bij allergie vrijkomt ervoor zorgt dat je jeuk krijgt etc. Bij zonneallergie komt er dus ook histamine vrij.
Sneeuwvlok- Prater
- Aantal berichten : 591
Punten : 604
Ik heb die Urtizon vroeger ook geprobeerd maar die hielpen niet. Zyrtec hielp wel beter maar weggebleven is het nooit. Maar ja, je probeert toch van alles.Sneeuwvlok schreef:Het merk van die korreltjes was Urtizon, zag het bij gigi staan en dat is wat ik ook gebruik. Heb er de laatste jaren niet zoveel last meer van, maar neem die pilletjes wel standaard mee op vakantie.ThinkPink schreef:Ik kreeg van de dokter altijd pilletjes die ook tegen hooikoorts hielpen en dat vond ik altijd maar vaag omdat ik nergens zonne-allergie las in de bijsluiter Zyrtec heetten deze pilletjes en ze hielpen redelijk.
Ik had toen ook een dokter die me voor me gevoel ook niet goed hielp of er niet genoeg verstand van had. Had meer het idee dat ie me maar wat gaf Maar na jaren weet ik wel beter, het is gewoon heel lastig om er iets aan te doen.
ThinkPink- Prater
De factor in zonnebrand geeft aan hoelang je in de zon kunt zitten. Hoe hoger de factor, hoe langer je in de zon kunt zitten.Moonlight schreef:Ja dat hoor ik vaker Kiwi...hoezo word je er net zo bruin mee? Is de hoogte van de factor dan alleen bepalend voor hoe vaak je je moet insmeren? Ik dacht dat het ervoor zorgde dat je dus niet verbrand en niet onwijs snel bruint (ook voor kids etc).
Dit vond ik op internet:
Zonnebrandcrème smeren is ook een effectieve manier om de huid te beschermen tegen UV-straling. Elke zonnebrandcreme geeft een bepaalde graad van bescherming. Dit staat altijd op de verpakking vermeldt en wordt de Sun Protection Factor (SPF) genoemd. De SPF of beschermingsfactor, in het Nederlands meestal kortweg ‘de factor’ genoemd, geeft aan welke mate van bescherming de zonnebrand geeft. Een voorbeeld maakt het beste duidelijk wat de factor betekent:
Iemand met huidtype 2 verbrandt in de middagzon na ongeveer 20 minuten. Wanneer een zonnebrandcreme wordt gebruikt met een SPF van 12 treedt de zonverbranding pas op na 12 x 20 minuten, dus na 4 uur. Deze persoon zal dus met deze zonnebrandcreme na 4 uur verbranden, ook al heeft hij zich goed ingesmeerd.
Dit is de site waar ook de huidtypes staan:
http://www.huidinfo.nl/zonnebrand.html
ThinkPink- Prater
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» zonneallergie?
» Zonneallergie
» Minder werken...doen of niet doen?
» Zondagavond: Wat ben jij aan het doen? Of ga je nog doen?
» 5:00 wakker; wat doen jullie/zouden jullie doen?
» Zonneallergie
» Minder werken...doen of niet doen?
» Zondagavond: Wat ben jij aan het doen? Of ga je nog doen?
» 5:00 wakker; wat doen jullie/zouden jullie doen?
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: