afbouwen vitamine k en D bij overstap naar flesvoeding
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
afbouwen vitamine k en D bij overstap naar flesvoeding
Ik ben nu langzaam aan het overstappen op flesvoeding. Hij krijgt nu 3x fv en verder bv.
Maar wanneer kan ik nu de vitamines afbouwen? Vitamine d mag je geloof ik blijven geven maar
vitamine k zit al in poedermelk.
Nu heb ik op de verpakking gekeken en er staat dat er per 100ml bereide fv 7,7gr vitamine k in zit.
Dan moet je toch bijna 2 liter geven wil je ooit aan de 150gr vitamine k komen die wordt geadviseerd?!
Zal ik de vitamine K gewoon nog even blijven geven de komende 3 weken? Weet niet of het kwaad kan als
hij teveel ervan binnenkrijgt.
Maar wanneer kan ik nu de vitamines afbouwen? Vitamine d mag je geloof ik blijven geven maar
vitamine k zit al in poedermelk.
Nu heb ik op de verpakking gekeken en er staat dat er per 100ml bereide fv 7,7gr vitamine k in zit.
Dan moet je toch bijna 2 liter geven wil je ooit aan de 150gr vitamine k komen die wordt geadviseerd?!
Zal ik de vitamine K gewoon nog even blijven geven de komende 3 weken? Weet niet of het kwaad kan als
hij teveel ervan binnenkrijgt.
chipa- Prater
- Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
Registratiedatum : 18-11-10
Re: afbouwen vitamine k en D bij overstap naar flesvoeding
dit vond ik via google
vitamine K
Deze vitamine kan ook door bacteriën in de darmen worden aangemaakt. Daarom twijfelen sommige wetenschappers eraan of vitamine K wel een echte vitamine is. Deze voedingsstof is belangrijk voor de vorming van protrombine in je lichaam. Dit is een chemische stof dat het bloedstollingproces regelt.
Dit is een belangrijke functie voor pasgeboren baby’s. De eerste drie maanden zijn er nog onvoldoende darmbacteriën om vitamine K te fabriceren. Om hersenbloedingen te voorkomen krijgen zij dan ook vitamine K toegediend.
Andere functies van vitamine K:
het helpen om de botten sterk te houden, het mede reguleren van de menstruatiecyclus en het gezond houden van de lever zijn andere functies van vitamine K.
vitamine K
Deze vitamine kan ook door bacteriën in de darmen worden aangemaakt. Daarom twijfelen sommige wetenschappers eraan of vitamine K wel een echte vitamine is. Deze voedingsstof is belangrijk voor de vorming van protrombine in je lichaam. Dit is een chemische stof dat het bloedstollingproces regelt.
Dit is een belangrijke functie voor pasgeboren baby’s. De eerste drie maanden zijn er nog onvoldoende darmbacteriën om vitamine K te fabriceren. Om hersenbloedingen te voorkomen krijgen zij dan ook vitamine K toegediend.
Andere functies van vitamine K:
het helpen om de botten sterk te houden, het mede reguleren van de menstruatiecyclus en het gezond houden van de lever zijn andere functies van vitamine K.
loesje- Kletskop
- Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Ja, het kan wel kwaad als je teveel vitamine K binnenkrijgt en ook als je teveel vitamine D binnenkrijgt, dus ik zou even advies aan het consultatiebureau vragen over hoeveel druppels je er eventueel nog bij kunt geven.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Ons meisje heeft op de couveuse afdeling in het ziekenhuis gelegen, toen wij naar huis gingen was ze 1 week oud. Vanaf de dag daarna moesten wij dus beginnen met vitamine k en d. Dit moeten wij geven zolang ze borstvoeding drinkt en niet meer als 550cc aangevuld krijgt met kunstvoeding. De kinderarts legte uit dat zodra ze 550cc kunstvoeding binnen krijgen, ze voldoende vitamine binnen hebben.
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
N.inthe heeft een tijdje een combinatie van borstvoeding en kunstvoeding gehad en wij zaten met dezelfde vraag. Volgens de lactatiekundige kun je de druppels achterwege laten als je meer dan 500ml kunstvoeding geeft.
Novalee- Kletskop
- Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10
Ok bedankt! Hij zit nu nog maar op 300ml per dag aan kunstvoeding dus ik kan voorlopig dus nog even de druppels blijven geven. Donderdag moet ik trouwens toch bij het consulatiebureau zijn en dan vraag ik het hun ook nogmaals, maar als artsen 500ml aanhouden dan zal dat wel het beste zijn.
chipa- Prater
Volgens mij zijn beiden in vet-oplosbare vitamines die dus moeilijker dan bijvoorbeeld C of E afgevoerd kunnen worden in de urine, dus teveel geven is niet goed, dat blijft in het lichaam aanwezig. Ik heb toen op internet opgezocht wat de ADH was voor kinderen van D.'s leeftijd en daar heb ik de hoeveelheid vitamines op aangepast.
Gast- Gast
Teveel lijkt me ook niet goed, vandaar mijn vraag.
Maar toch vreemd:
Per 100ml zit er ongeveer 8mcg aan vitamine K in poedermelk
Wil ik aan de aanbevolen 150mcg komen dan zou een baby toch wel belachelijk veel moeten drinken?!
Ik dacht ik kijk hoeveel mcg vitamine K hij krijgt uit de kunstvoeding en dit trek ik dan van het aantal druppels af.
(5 druppels is 150mcg dus 30mcg per druppel)
Vanaf morgen krijgt hij 400ml kunstvoeding dus dat is 32mcg vitamine K en dan zou ik hem nog 4 druppels bij moeten geven volgens mijn logica:)
Maar toch vreemd:
Per 100ml zit er ongeveer 8mcg aan vitamine K in poedermelk
Wil ik aan de aanbevolen 150mcg komen dan zou een baby toch wel belachelijk veel moeten drinken?!
Ik dacht ik kijk hoeveel mcg vitamine K hij krijgt uit de kunstvoeding en dit trek ik dan van het aantal druppels af.
(5 druppels is 150mcg dus 30mcg per druppel)
Vanaf morgen krijgt hij 400ml kunstvoeding dus dat is 32mcg vitamine K en dan zou ik hem nog 4 druppels bij moeten geven volgens mijn logica:)
chipa- Prater
Soortgelijke onderwerpen
» Overstap flesvoeding van 1 naar 2
» vitamine D
» overstap naar peuterbed / groot bed
» Overstap peuterbed, lastige slaper.
» Vitamine K
» vitamine D
» overstap naar peuterbed / groot bed