Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

+2
Annie24
Chelle
6 plaatsers

Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Chelle wo 3 aug 2011 - 7:08

Sinds afgelopen maandag ben ik weer aan het werk na mijn zwangerschapsverlof. Voorheen werkte ik full-time, nu werk ik 3 dagen in de week.

Nu wees mijn werkgever erop dat ik eventueel ouderschapsverlofkoring kan aanvragen.

Nu ben ik benieuwd wie dat hier op het forum ook krijgt. En hoe jullie dit geregeld hebben. Waar vraag je dat aan en zo?
En als je dit aanvraagt, krijg je dan weer minder renteteruggaaf of kinderopvangtoeslag van de belasting (omdat je toch meer inkomsten krijgt)?

Wie kan mij helpen!? angel

Ik ben hier helemaal niet in thuis en mijn werkgever zegt dat ik dat zelf even moet uitzoeken. (jaja, lekker hulpvaardig is hij! haha!).
Maar, ik ben allang blij dat hij hiermee komt. Ik had dit namelijk nooit geweten.

De onderstaande informatie kreeg ik van mijn werkgever:



"Wie na de geboorte van een kind minder wil werken, kan het aantal arbeidsuren in het arbeidscontract aanpassen, óf ouderschapsverlof aanvragen. Wat is voordeliger?

Wie na de geboorte van een kind minder wil werken, kan een verzoek indienen om het aantal arbeidsuren in het arbeidscontract aan te passen. Werkgevers willen hier in de regel wel aan meewerken.

Er is een voordeliger alternatief, de ouderschapsverlofkorting. Althans, in elk geval tot 2013. Minister Kamp van Sociale Zaken schaft de ouderschapsverlofkorting dan waarschijnlijk af.

Geen extra kosten
De medewerker kan voor het aantal gewenste uren arbeidsduurvermindering namelijk ook eerst ouderschapsverlof aanvragen. De totale duur hiervan bedraagt 26 keer de wekelijkse arbeidsduur. Dit mag ook verspreid opgenomen worden totdat het kind 8 jaar is. De werkgever moet de verlofaanvraag in een aparte brief bevestigen aan de werknemer.

Ouderschapsverlof is onbetaald, waardoor de werkgever niet méér kosten heeft dan in het geval van structurele aanpassing van het aantal arbeidsuren direct na het zwangerschapsverlof.

Voordeel werknemer
De werknemer heeft een voordeel van € 4,11 netto per uur. Deze € 4,11 krijgt de werknemer namelijk van de belastingdienst terug bij de aangifte inkomstenbelasting.

Het gaat veelal om een langere periode en heel wat uren, waardoor dit voordeel aardig kan oplopen.

De werkgever kan met deze oplossing zonder nadeel de werknemer een aardig voordeel bezorgen."

Chelle
Chelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 783
Punten : 868
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Annie24 wo 3 aug 2011 - 7:21

Het belangrijkste om te weten is of je contract uren minder zijn geworden of niet. Dus heb je nu ipv een 36 uurs contract nu een 24 uurs contract? Dan kan je namelijk geen ouderschapsverlofkorting aanvragen. Dit kan alleen als je de contracturen van voor je zwangerschap behoudt en dmv de ouderschapsverlofregeling tijdelijk een aantal uren minder gaat werken en zodra je ouderschapsverlof uren op zijn gewoon weer je contracturen gaat werken. Snappie 'm? angel
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Fearie wo 3 aug 2011 - 7:24

En je kunt het aanvragen dmv voorlopige teruggave (maandelijkse betaling belastingdienst) of je belastingaangifte 2011 volgend jaar indienen (dan krijg je alles in 1x uitbetaald).

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Gast wo 3 aug 2011 - 7:26

Hier is een week of twee / drie terug een heel topic over geweest, weet alleen de titel ervan zo niet, maar er stond wel veel info in, misschien dat je het nog terug kunt vinden?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Chelle wo 3 aug 2011 - 8:48

ja, ik had die topic toen ook gezien maar er stond volgens mij niets in over ouderschapsverlofkorting.

@ annie, mijn contract wordt nog veranderd. Moet nog tekenen. Dus het kan nog gewijzigd worden zodat dit voor mij wat oplevert.
Chelle
Chelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 783
Punten : 868
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Annie24 wo 3 aug 2011 - 9:09

Chelle schreef:ja, ik had die topic toen ook gezien maar er stond volgens mij niets in over ouderschapsverlofkorting.

@ annie, mijn contract wordt nog veranderd. Moet nog tekenen. Dus het kan nog gewijzigd worden zodat dit voor mij wat oplevert.

Dan kan je idd beter je fulltime contract nog even houden en de ouderschapsverlofkorting nemen. Je baas betaalt de uren die je niet werkt niet aan jou, dus kan hij daarvoor een andere werknemer betalen, wat hij ook moet doen als je een contract met minder uren neemt. Voor je baas maakt het geen verschil en jij hebt er nog wat belastingvoordeel aan.

Ik weet alleen niet hoe het nou met je pensioensopbouw zit. Ik geloof dat je die over je fulltime contract krijgt, maar dat weet ik niet zeker. Dat moet je maar even bij P&O navragen als je die hebt. Mocht je die niet hebben en het willen weten, geef me dan even een seintje, dan vraag ik het morgen bij mij aan mijn collega van de salarissen (zit tegenover mij)
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Gast wo 3 aug 2011 - 9:15

Misschien een hele domme vraag hoor....maar een man kan toch ook ouderschapsverlof nemen? Ik ben het een en ander aan het uitzoeken gezien ik straks 5 dagen school heb, maar 3 dagen opvang. Ben nu aan het kijken of mijn vriend dan een vaste dag vrij kan krijgen en de andere dag oma/opa.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Liadan wo 3 aug 2011 - 9:16

HeartBeat schreef:Misschien een hele domme vraag hoor....maar een man kan toch ook ouderschapsverlof nemen? Ik ben het een en ander aan het uitzoeken gezien ik straks 5 dagen school heb, maar 3 dagen opvang. Ben nu aan het kijken of mijn vriend dan een vaste dag vrij kan krijgen en de andere dag oma/opa.
Ja, dat kan ook (als hij tenminste al een jaar in dienst is bij zijn werkgever).

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Gast wo 3 aug 2011 - 9:20

Liadan schreef:
HeartBeat schreef:Misschien een hele domme vraag hoor....maar een man kan toch ook ouderschapsverlof nemen? Ik ben het een en ander aan het uitzoeken gezien ik straks 5 dagen school heb, maar 3 dagen opvang. Ben nu aan het kijken of mijn vriend dan een vaste dag vrij kan krijgen en de andere dag oma/opa.
Ja, dat kan ook (als hij tenminste al een jaar in dienst is bij zijn werkgever).

Ok fijn, ga ik het morgen even verder uitzoeken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Chelle wo 3 aug 2011 - 9:44

@ annie, bedankt voor je aanbod om het na te vragen Wink maar ik bouw geen pensioen op.
Chelle
Chelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 783
Punten : 868
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Koetjeboe wo 3 aug 2011 - 10:25

Wat ik weet van mijn werkgever is dat als je voordat je met ouderschapsverlof gaat bijv. 5 dagen werkt, je na de tijd nog een half jaar 5 dagen in de week moet blijven werken, zonder dat je geld terug moet betalen (soort boete ofzo). Na dat half jaar mag je minder gaan werken zonder dat daar nog andere regeltjes aan vast zitten. Dus ik zou het eerst heel goed navragen en uit laten zoeken wat het voor jou betekent! Succes ermee!

Koetjeboe
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 62
Punten : 76
Registratiedatum : 11-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Chelle wo 3 aug 2011 - 17:28

Koetjeboe schreef:Wat ik weet van mijn werkgever is dat als je voordat je met ouderschapsverlof gaat bijv. 5 dagen werkt, je na de tijd nog een half jaar 5 dagen in de week moet blijven werken, zonder dat je geld terug moet betalen (soort boete ofzo). Na dat half jaar mag je minder gaan werken zonder dat daar nog andere regeltjes aan vast zitten. Dus ik zou het eerst heel goed navragen en uit laten zoeken wat het voor jou betekent! Succes ermee!

oh... Goeie tip. Ga ik ook gelijk even uitzoeken.
Bedankt!
Chelle
Chelle
Prater
Prater

Aantal berichten : 783
Punten : 868
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Gast wo 3 aug 2011 - 20:05

Ik plak aan mijn zwangerschapsverlof 4 weken (onbetaald)ouderschapsverlof. Hierna ga ik 30% minder contracturen werken. Kan ik dan nog iets terug zien van ouderschapsverlofkorting, als ik dit invul bij de jaarlijkse belastingaangifte?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  studiebol do 4 aug 2011 - 4:18

Koetjeboe schreef:Wat ik weet van mijn werkgever is dat als je voordat je met ouderschapsverlof gaat bijv. 5 dagen werkt, je na de tijd nog een half jaar 5 dagen in de week moet blijven werken, zonder dat je geld terug moet betalen (soort boete ofzo). Na dat half jaar mag je minder gaan werken zonder dat daar nog andere regeltjes aan vast zitten. Dus ik zou het eerst heel goed navragen en uit laten zoeken wat het voor jou betekent! Succes ermee!

Maar dit is toch alleen als je nog een deel van je loon van je werkgever krijgt? Dat geldt toch niet voor het bedrag wat je terug krijgt van de belastingdienst?

Kijk ik ga een dag in de week opnemen zodat ik 24 uur werk, er is mij vertelt als ik voor 32 uur keer 26 weken die uren opneem en ik dan ontslag neem ik geld terug moet betalen aan mijn baas. Dus ik neem voor 24 uur keer 26 weken op dan hoef ik niks terug te betalen.
Ik dacht dat je altijd recht had op het geld van de belastingdienst en dat het niet uit maakt of je nou wel of geen ontslag neem na die tijd... maar misschien heb ik het ook wel helemaal fout.

Misschien lees ik niet helemaal goed want jij geeft aan dat je het van je werkgever hebt...
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ouderschapsverlofkorting aanvragen?? Empty Re: Ouderschapsverlofkorting aanvragen??

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum