Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Konijn ziek, iemand een idee?

+11
Lejow
rozeblond
Lady Starstruck
Sorella
Carra
Tsjip
Annemie
Beachgirl
TGR
norah
Koffieleut
15 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Gast zo 31 jul 2011 - 19:50

Wij hebben sinds 3 weken 2 hangoor konijntjes. Nu kom ik net bij het hok, en ligt er 1 helemaal languit, ademt nog wel, maar reageert niet echt meer. Blijft gewoon stil liggen en kijkt me heel zielig aan. Sad
Ik zag bij haar wat natte keutels liggen, dus ik vrees diarree, wat ik zo op internet kan vinden.

Iemand verder nog tips wat ik er zelf aan kan doen? Ik kan vandaag niet naar de dierenarts, we moeten zo naar het ziekenhuis, maar ik vrees dus het ergste!
Ik las al wat over hooithee maken en geven, en water. Water heb ik net al met een spuitje geprobeerd, maar dat lukte bijna niet. Dat ga ik zo nog een keer proberen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Koffieleut zo 31 jul 2011 - 19:59

Als de darmen van een konijn stil liggen ben je vaak al te laat...

Je kan proberen wat olvarit wortel (volgens mij vanaf 4 maanden) in een spuitje te doen, en dat te geven.

Zitten de konijntjes bij elkaar? Dan zou ik ze uit elkaar halen nu, het kan coccidiose zijn, een ziekte die vooral bij jonge konijntjes voorkomt, en volgens mij is dat besmettelijk voor andere konijnen.

Edit: Is er niet iemand die voor je naar de dierenarts kan?
Koffieleut
Koffieleut
Prater
Prater

Aantal berichten : 1116
Punten : 1158
Registratiedatum : 14-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  norah zo 31 jul 2011 - 21:04

ja inderdaad die ovarit geven, ik heb zelf cavia's maar ik heb het voer ook wel eens geweekt in water en met een spuitje gegeven, maar heb je kunnen zien of ze/hij helemaal niet meer eet of drinkt? want dan is het verstandig even iemand te vragen om met m naar de dierenarts te gaan.

oh ja het is idd verstandig ze even uit elkaar te halen

succes ik hoop dat je nijn snel opknapt
norah
norah
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 113
Punten : 174
Registratiedatum : 25-11-10
Woonplaats : veluwe

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Gast zo 31 jul 2011 - 21:28

Gisteren was er niks aan de hand. Ik vrees dat het door de komkommer komt, mijn dochtertje heeft een stukje gegeven, maar misschien was dat nog wat teveel?

Ineens lag ze er zo bij. Ik heb net water erin gekregen, dat lukte wel. Ze beweegt de pootjes nu wel weer wat meer, dus ik denk dat ik gewoon regelmatig water ga proberen te geven, met voer moet je nu oppassen las ik, dus hooithee lijkt mij nu het beste.

Ik heb niemand die naar de dierenarts kan nee, helaas. Ik vind het zo erg!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Koffieleut zo 31 jul 2011 - 22:23

Kun je proberen haar wat hooi of droog brood te geven? Dit wil nog wel eens helpen om de ontlasting dikker te krijgen. En ze moet echt iets eten, als een konijn niks in haar darmen heeft dan stoppen ze met werken. Als ze gestopt zijn gaan ze niet ineens weer werken zoals bij ons... Dan zal het konijn dus overlijden...
Koffieleut
Koffieleut
Prater
Prater

Aantal berichten : 1116
Punten : 1158
Registratiedatum : 14-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  TGR zo 31 jul 2011 - 23:29

Dierenarts bellen?

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Beachgirl zo 31 jul 2011 - 23:44

Koffieleut schreef:Kun je proberen haar wat hooi of droog brood te geven? Dit wil nog wel eens helpen om de ontlasting dikker te krijgen. En ze moet echt iets eten, als een konijn niks in haar darmen heeft dan stoppen ze met werken. Als ze gestopt zijn gaan ze niet ineens weer werken zoals bij ons... Dan zal het konijn dus overlijden...

Absoluut geen droog brood geven!! Dat is echt slecht voor konijnen als ze teveel krijgen.

Geef je konijntje de komende dagen elke dag vers water, en alleen maar hooi, dus geen normaal voer meer. Hooi maakt de ontlasting weer normaal. Wat ze nu heeft zijn blindedarmkeutels, die eten ze normaal 's nachts zelf op maar als ze last hebben van hun darmen dus niet.

Heeft het verder geen last van de warmte ofzo?
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Annemie zo 31 jul 2011 - 23:52

Mijn konijn krijgt ook elke dag droog brood en de konijnen bij mijn ouders ook en die zijn al hartstikke oud, dus volgens mij is dat echt niet slecht.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Beachgirl ma 1 aug 2011 - 0:09

Annemie schreef:Mijn konijn krijgt ook elke dag droog brood en de konijnen bij mijn ouders ook en die zijn al hartstikke oud, dus volgens mij is dat echt niet slecht.

Het is ook niet slecht (al is elke dag wel veel) maar als konijntjes last van hun darmen hebben kun je het beter niet geven. Hooi is veel beter.
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Koffieleut ma 1 aug 2011 - 0:26

Beachgirl_24 schreef:
Koffieleut schreef:Kun je proberen haar wat hooi of droog brood te geven? Dit wil nog wel eens helpen om de ontlasting dikker te krijgen. En ze moet echt iets eten, als een konijn niks in haar darmen heeft dan stoppen ze met werken. Als ze gestopt zijn gaan ze niet ineens weer werken zoals bij ons... Dan zal het konijn dus overlijden...

Absoluut geen droog brood geven!! Dat is echt slecht voor konijnen als ze teveel krijgen.

Geef je konijntje de komende dagen elke dag vers water, en alleen maar hooi, dus geen normaal voer meer. Hooi maakt de ontlasting weer normaal. Wat ze nu heeft zijn blindedarmkeutels, die eten ze normaal 's nachts zelf op maar als ze last hebben van hun darmen dus niet.

Heeft het verder geen last van de warmte ofzo?

O, echt?? Ik dacht juist dat dat zo goed was... Gewoon hooi geven dan!!
Koffieleut
Koffieleut
Prater
Prater

Aantal berichten : 1116
Punten : 1158
Registratiedatum : 14-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Gast ma 1 aug 2011 - 2:07

Ik heb een medicijn om door het water te doen, dat zit dus in de drinkfles, alleen drinkt ze dus zelf niet. Heb haar net weer water met het medicijn via een spuitje gegeven, en er is wel wat ingegaan.
Alleen eten lukt niet.
Heb al hooithee gemaakt, maar vrees dat dat niet voldoende is? Ben bang dat de darmen het dus gaan opgeven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Gast ma 1 aug 2011 - 2:13

Dat klinkt niet goed. Ik zou de dierenarts bellen en vragen wat je het beste kunt doen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Beachgirl ma 1 aug 2011 - 2:15

Koffieleut schreef:
Beachgirl_24 schreef:
Koffieleut schreef:Kun je proberen haar wat hooi of droog brood te geven? Dit wil nog wel eens helpen om de ontlasting dikker te krijgen. En ze moet echt iets eten, als een konijn niks in haar darmen heeft dan stoppen ze met werken. Als ze gestopt zijn gaan ze niet ineens weer werken zoals bij ons... Dan zal het konijn dus overlijden...

Absoluut geen droog brood geven!! Dat is echt slecht voor konijnen als ze teveel krijgen.

Geef je konijntje de komende dagen elke dag vers water, en alleen maar hooi, dus geen normaal voer meer. Hooi maakt de ontlasting weer normaal. Wat ze nu heeft zijn blindedarmkeutels, die eten ze normaal 's nachts zelf op maar als ze last hebben van hun darmen dus niet.

Heeft het verder geen last van de warmte ofzo?

O, echt?? Ik dacht juist dat dat zo goed was... Gewoon hooi geven dan!!
ja hooi was eigenlijk bedoeld als basis voer voor konijnen maar in de loop der jaren is dat vervangen door konijnenvoer. Maar konijnenvoer hoort eigenlijk aanvullend voer naast hooi te zijn, en dus niet andersom.
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Tsjip ma 1 aug 2011 - 4:11

Dan zou ik je konijn toch gaan dwangvoeren. Olvarit (worteltjes) in een spuitje doen en dit in het bekje spuiten. Makkelijk zal het absoluut niet gaat maar zo krijgt ze wel wat voedsel binnen.

Tsjip
Prater
Prater

Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Carra ma 1 aug 2011 - 5:37

Het kan ook zomaar zijn dat het beestje gewoon even geen zin heeft. Te veel komkommer, diarree, ik zou me ook niet lekker voelen. Niet gelijk in de stress schieten maar hem even met rust laten kan ook helpen. Dwangvoeren lijkt me alleen maar stressvoller.

Ik gaf mijn konijn als hij diarree had een stuk wilgentak. Niet te veel blaadjes, maar de tak zelf. Daar zit een soort van 'paracetamol' in heb ik me laten vertellen. Het werkte in ieder geval prima.
Carra
Carra
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2018
Registratiedatum : 03-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Sorella ma 1 aug 2011 - 7:31

Staan ze je konijntjes buiten of binnen?

Het kan inderdaad van de komkommer komen, probeer ze alleen hooi en brok te geven. Áls ze buiten staan heb je ze dan ingeënt tegen myxomatose?
Sorella
Sorella
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1955
Punten : 2035
Registratiedatum : 02-06-11
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Tsjip ma 1 aug 2011 - 7:36

Maar als zo'n beestje al zolang niets heeft gegeten móet je wel!

Tsjip
Prater
Prater

Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Lady Starstruck ma 1 aug 2011 - 8:01

Ik heb geen ervaring met konijnen, maar wel met cavia's. Ik weet dat cavia's idd diarree kunnen krijgen van komkommer, dus ik vermoed konijnen ook wel. Mijn cavia is twee weken geleden ook ziek geweest. Ze at ook niks meer. En ik heb haar ieder uur gedwangvoerd met een pipetje. Helaas heeft ze het niet gehaald. Maar ik zou idd zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan. Ik vermoed dat konijnen die een paar dagen niks eten ook erg hard achteruit gaan. Ik hoop dat het goed komt met je konijn in ieder geval.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Gast ma 1 aug 2011 - 8:54

Hoe voelt z'n buik? Opgezet of rommelig? Ik zou ook gaan dwangvoeren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  rozeblond ma 1 aug 2011 - 10:11

Mijn konijntje was ook een keer heel ziek. Ik heb haar toen op hooi en water gezet. Ik had haar perongeluk teveel kool gegeven. Op een gegeven moment was het net een ballon, heel zielig. Ik zou zorgen dat het beestje water binnenkrijgt. Eten komt wel weer.

rozeblond
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 52
Punten : 54
Registratiedatum : 29-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Beachgirl ma 1 aug 2011 - 10:13

rozeblond schreef:Mijn konijntje was ook een keer heel ziek. Ik heb haar toen op hooi en water gezet. Ik had haar perongeluk teveel kool gegeven. Op een gegeven moment was het net een ballon, heel zielig. Ik zou zorgen dat het beestje water binnenkrijgt. Eten komt wel weer.

Niet mee eens. Zoals zoveel mensen al gezegd hebben, als de darmen van een konijn stil komen te liggen is het einde verhaal.

Dus gewoon hooi en water geven en afwachten. Heeft het na een dag nog niks gegeten de dierenarts bellen. Dwangvoeren levert naar mijn mening alleen nog maar meer stress op.
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  rozeblond ma 1 aug 2011 - 10:16


Niet mee eens. Zoals zoveel mensen al gezegd hebben, als de darmen van een konijn stil komen te liggen is het einde verhaal.

Dus gewoon hooi en water geven en afwachten. Heeft het na een dag nog niks gegeten de dierenarts bellen. Dwangvoeren levert naar mijn mening alleen nog maar meer stress op.[/quote]

persoonlijk zou ik trouwens beginnen met het bellen van de dierenarts. Ik ben gewoon geen voorstander van beesten dwingen om te eten. Je krijgt er idd stress van. Ik ga er wel vanuit dat de darmen van een konijn niet binnen een paar uur ermee stoppen.

rozeblond
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 52
Punten : 54
Registratiedatum : 29-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Koffieleut ma 1 aug 2011 - 19:27

Hos is het nu??
Koffieleut
Koffieleut
Prater
Prater

Aantal berichten : 1116
Punten : 1158
Registratiedatum : 14-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Beachgirl ma 1 aug 2011 - 23:08

Koffieleut schreef:Hos is het nu??

Daar ben ik ook benieuwd naar!
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Lejow ma 1 aug 2011 - 23:10

Ik ook!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Konijn ziek, iemand een idee? Empty Re: Konijn ziek, iemand een idee?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum