Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voor een KDV-groentje: waar op letten?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Voor een KDV-groentje: waar op letten? Empty Voor een KDV-groentje: waar op letten?

Bericht  PapillonRose wo 27 jul 2011 - 8:37

Hier meldt zich een groentje op het gebied van KDV´s :P

Mijn meisje gaat na de zomervakantie misschien 1 dag in de week naar het KDV. Als het goed is weet ik binnen nu en 2 weken of het nodig zal zijn. Op het KDV van mijn keuze is in elk geval plek, ze staat namelijk al heel lang op de lijst zonder dat ik er gebruik van maakte.Ik heb dit KDV uitgekozen op basis van de site, een gesprek wat ik heb gehad en de locatie waar ik ben geweest.

Nu is er net een nieuwe locatie open en die is gunstiger voor ons qua ligging. Dus daar zal ik ook nog even gaan kijken, en ik zal een kennismakingsgesprek krijgen met haar leidsters.

Ik weet alleen niet zo goed waar ik allemaal op moet letten Embarassed Ik weet natuurlijk wel een aantal dingen, maar wil niks belangrijks over het hoofd zien. Dus: waar zou jij op letten bij een rondleiding en een kennismakingsgesprek?
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor een KDV-groentje: waar op letten? Empty Re: Voor een KDV-groentje: waar op letten?

Bericht  Liadan wo 27 jul 2011 - 8:42

- Ik zou kijken of het schoon is
- Ik zou willen weten hoe ze omgaan met straffen en belonen
- is er veel verloop onder de leidsters
- hoe gaan de leidsters om met de kinderen op het moment dat je er bent
- hebben ze een taalstimuleringsprogramma en zo ja, wat houdt het in.
- volgens welk pedagogisch beleid werken ze en kunnen ze uitleggen wat dat inhoudt.
- laten ze kinderen huilen
- wat voor activiteiten bieden ze aan
- hoe vaak gaan ze naar buiten met de kinderen
- hoe scoren ze bij de ggd

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor een KDV-groentje: waar op letten? Empty Re: Voor een KDV-groentje: waar op letten?

Bericht  pindaatje wo 27 jul 2011 - 9:18

Mijn dochter gaat binnenkort naar een ander kdv (zijn alles behalve tevreden over waar ze nu zit), en heb daar vorige week een kennismakingsgesprek gehad. Is ook een nieuw kdv (net een jaar open)

Het voelde voor ons heel goed om daar te komen, en ik vind mijn gevoel ook heel belangrijk.
Verder heb ik ook gelet op hygiëne, veiligheid enz.
Ik zag dat alles keurig onderhouden was, en alles goed wordt bijgehouden. De speelplaatsen zien er keurig uit,
er werken niet heel veel leidsters (zijn ook maar maximaal 2 groepen), ze doen leuke dingen en activiteiten met de kinderen.
Vreemde mensen kunnen niet zomaar in en uit lopen, want alles is beveiligd en je krijgt een eigen toegangspasje.
Heb al veel positieve verhalen gehoord.

We voelden ons echt welkom daar, en de sfeer was prettig.
Dus je begrijpt... mijn dochter gaat in elk geval over naar een ander kdv.

Dus als aanvulling op de punten van Liadan zeg ik: volg ook je gevoel!


pindaatje
Prater
Prater

Aantal berichten : 888
Punten : 974
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor een KDV-groentje: waar op letten? Empty Re: Voor een KDV-groentje: waar op letten?

Bericht  Gast wo 27 jul 2011 - 20:49

Eens met bovenstaande! Toen wij ons oriënteerden op kdv's voor B. gingen we ook eerst in onze woonplaats kijken (paar honderd meter van ons huis af). Toen we al 1 stap naar binnen hadden gezet hadden we beiden al geen goed gevoel. Rondleiding en alles gehad maar toch voelde het niet goed. O.a. veel chaos, geen rust voor babietjes die liggen te slapen (op bijv. een verticale groep), kinderen die hard schreeuwen en waar de leidsters niks van zeggen.. Toen gekeken op een ander kdv (buiten onze woonplaats) en we voelden ons meteen welkom, echt een warm bad zeg maar haha. Er was direct een klik met de leidsters en het voelde meteen goed en vertrouwd. Dus net wat er hierboven al is gezegd.. volg vooral ook je gevoel!!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor een KDV-groentje: waar op letten? Empty Re: Voor een KDV-groentje: waar op letten?

Bericht  Annemie do 28 jul 2011 - 0:26

Wij hebben ook ons gevoel gevolgd, eerste kdv waar we gingen kijken kon je gewoon naar binnen lopen, niks beveiligd, het was heel rommelig en het voelde niet prettig, de volgende 3 vonden we ook niet echt super en bij de 5e hadden we meteen een heel goed gevoel, het was goed beveiligd, het was allemaal goed voor elkaar daar, alles veilig voor de kindjes, alles schoon, leuke leidsters, ze doen leuke dingen met de kindjes en ze houden een boekje bij enz. we wisten toen meteen dat het die ging worden en het bevalt nu nog steeds hartstikke goed en hij zit er nu al bijna een jaar.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor een KDV-groentje: waar op letten? Empty Re: Voor een KDV-groentje: waar op letten?

Bericht  Filoria do 28 jul 2011 - 5:35

- hoe lossen ze het op als er een leidster ziek of met vakantie is?

Op het KDV van mijn zoontje werken ze met een stuk of 3 vaste invallers. Hij kent ze alledrie erg goed ondertussen. En omdat Tomas moeilijk went aan nieuwe gezichten is dat superfijn.
Ik heb stage gelopen op kinderdagverblijven waar ze een invalpool met 50 invallers hadden. Dan heb je steeds een ander gezicht.

Verder kan ik zo gauw niks belangrijks bedenken. Zoals Pindaatje zegt: je gevoel is ook erg belangrijk.

Ik ben er zelf erg tegen dat kinderdagverblijven kinderen van die 'standaardknutsels' laten maken: een sneeuwpop waar ze dan de neus op mogen plakken ofzo. Vind ik zo inspiratieloos! Helaas doen ze dat op Tomas' KDV ook. Het is dat er 'Tomas' op zijn knutsels geschreven staat, maar er is niks persoonlijks aan verder.

Maar ik vind het zo belangrijk dat de sfeer op een kinderdagverblijf goed is, dat er vaste gezichten werken en dat Tomas er blij vandaan komt: dat met die knutsels vergeet ik dan maar even :p
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor een KDV-groentje: waar op letten? Empty Re: Voor een KDV-groentje: waar op letten?

Bericht  PapillonRose do 28 jul 2011 - 10:01

Bedankt voor alle tips! Hier kan ik zeker wat mee smile Ik ga in elk geval heel goed op mijn gevoel letten, en daarnaast een aantal dingen navragen. Tot nu toe is mijn gevoel over dit KDV wel goed, over de organisatie en de vestiging waar ik geweest ben dan.. Dus ik hoop dat op de nieuwe locatie het gevoel hetzelfde zal zijn.

De meeste dingen die ik lees had ik al aan gedacht, zit ik daarmee in elk geval goed! En een paar dingen had ik echt niet aan gedacht, zoals een taalbeleid Embarassed

Standaardknutsels vind ik trouwens niet zo erg. Ok, het kan leuker, maar als dat inderdaad het ergste is dan vind ik het niet erg.

Het liefst zou ik haar denk ik naar een antroposofisch kinderdagverblijf doen, maar daar hebben we er geen van in de buurt. Dus hopen maar dat het hier bevalt, ik ga ze in elk geval bestoken met een vragenvuur om vanalles te weten te komen Wink
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Woonplaats : regio Rotterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor een KDV-groentje: waar op letten? Empty Re: Voor een KDV-groentje: waar op letten?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum