Joepie, ons water wordt zachter!
+10
Pussycat
blondje1313
Parisienne
Engeltje23
Joli86
Angela_1986
Antibes
TukTuk
BJA
Zininzon
14 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Joepie, ons water wordt zachter!
Lees net in de krant dat in onze regio (Twente) het drinkwater binnenkort zachter wordt. Joepie, daar ben ik blij mee! We hebben erg hard water (14 DH) en gaan nu naar 8,5 DH. Dat is een heel verschil!
Vind het water bij ons door de hardheid helemaal niet lekker, dus ik drink erg weinig. Ik weet zo niet wat de waterhardheid in Utrecht is, maar ik heb daar een jaar een cursus gevolgd en als ik terug ging met de trein vulde ik mijn flesje altijd nog even. Zo lekker vond ik het daar!
Vind het water bij ons door de hardheid helemaal niet lekker, dus ik drink erg weinig. Ik weet zo niet wat de waterhardheid in Utrecht is, maar ik heb daar een jaar een cursus gevolgd en als ik terug ging met de trein vulde ik mijn flesje altijd nog even. Zo lekker vond ik het daar!
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Joepie, ons water wordt zachter!
Wat grappig! Ik heb nog nooit gehoord dat water zachter wordt gemaakt?
Koop je geen water dan? Krijg je toch nog wat vocht binnen.
Koop je geen water dan? Krijg je toch nog wat vocht binnen.
BJA- Prater
- Aantal berichten : 874
Punten : 961
Registratiedatum : 11-12-10
Ja, het heeft te maken met de hoeveelheid kalk die in de bodem zit (water wordt lokaal gewonnen). Dus hoe meer kalk in de bodem, hoe meer kalk in het water. Bij ons zit dus veel kalk en er wordt nu een nieuwe onthardingsinstallatie geplaatst om te ontkalken..
Ik drink meestal thee, dan valt de hardheid van het water niet zo op.
Maar ehh... ik zie nog meer voordelen! Minder kalkaanslag
Ik drink meestal thee, dan valt de hardheid van het water niet zo op.
Maar ehh... ik zie nog meer voordelen! Minder kalkaanslag
Zininzon- Ratel
Dat is wel fijn! Ik had het precies andersom, toen ik van Almere naar Den Bosch verhuisde. In Almere was het water zoveel zachter, en was dus ook heel goed te drinken. Hier is het niet te zuipen het water.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Volgens mij vond ik het al niet prettig vanaf de veluwe naar Amsterdam en ik geloof dat de hardheid daar nog niet eens de tien haalt! Dus ik kan me voorstellen dat je blij bent! =D
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Oh wat fijn zeg! Ik heb jaren vlak bij Maastricht gewoond en het water was daar ontzettend hard. Waterkoker kon je iedere week wel uitkoken en ik wil dus niet weten wat dat water met onze wasmachine heeft gedaan.... Maar ik woon nu in Maasmechelen al 4 maanden en er is nog geen spoortje kalk te zien in onze waterkoker. Fantastisch gewoon!
Gast- Gast
Hoe kom je er trouwens achter wat de hardheid van je water is?
Gast- Gast
Vergeet-me-nietje schreef:Hoe kom je er trouwens achter wat de hardheid van je water is?
Volgens mij staan op internet wel iets van schema's.
Op mijn werk, 40 km. van hier, is het water ook harder dan ik dus gewend ben... Niet lekker om te drinken en we moeten echt regelmatig de waterkoker e.d. ontkalken.
Kan me voorstellen dat je blij bent dat het water zachter wordt!
Angela_1986- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Vergeet-me-nietje schreef:Hoe kom je er trouwens achter wat de hardheid van je water is?
Dat staat op de internetpagina van je waterleverancier (in mijn geval Vitens)
Zininzon- Ratel
Gevonden! Wow, waar ik eerst woonde, was het gewoon 19 D! Nu tussen de 6 en 12 volgens de website, maar ik vermoed dat we dan eerder richting die 6 gaan gezien de hoeveelheid kalkaanslag in de waterkoker.
Gast- Gast
Vergeet-me-nietje schreef:Gevonden! Wow, waar ik eerst woonde, was het gewoon 19 D! Nu tussen de 6 en 12 volgens de website, maar ik vermoed dat we dan eerder richting die 6 gaan gezien de hoeveelheid kalkaanslag in de waterkoker.
Nee richting 12 dan. Hoe hoger het getal, hoe harder het water, hoe meer kalk
Zininzon- Ratel
Wij, in Brabant, hebben al super zacht water. Ons kraanwater schijnt zelfs gezonder te zijn dan bv Spa.
Gast- Gast
Ja daarom. Waar we nu zitten hebben we juist zo goed als geen kalkZininzon schreef:Vergeet-me-nietje schreef:Gevonden! Wow, waar ik eerst woonde, was het gewoon 19 D! Nu tussen de 6 en 12 volgens de website, maar ik vermoed dat we dan eerder richting die 6 gaan gezien de hoeveelheid kalkaanslag in de waterkoker.
Gast- Gast
Zininzon schreef:Vergeet-me-nietje schreef:Gevonden! Wow, waar ik eerst woonde, was het gewoon 19 D! Nu tussen de 6 en 12 volgens de website, maar ik vermoed dat we dan eerder richting die 6 gaan gezien de hoeveelheid kalkaanslag in de waterkoker.
Ja richting de 6 dan dus
In Amsterdam vind ik het water best lekker hoor! Maar bij mijn ouders wel weer lekkerder. En bij mijn ouders hebben we inderdaad veel minder kalkaanslag.
Gast- Gast
Vergeet-me-nietje schreef:Ja daarom. Waar we nu zitten hebben we juist zo goed als geen kalkZininzon schreef:Vergeet-me-nietje schreef:Gevonden! Wow, waar ik eerst woonde, was het gewoon 19 D! Nu tussen de 6 en 12 volgens de website, maar ik vermoed dat we dan eerder richting die 6 gaan gezien de hoeveelheid kalkaanslag in de waterkoker.
Oh, ik las het zo dat je juist veel kalkaanslag zag Maar dan heb jij gelijk idd
Zininzon- Ratel
Lize schreef:Wij, in Brabant, hebben al super zacht water. Ons kraanwater schijnt zelfs gezonder te zijn dan bv Spa.
Wat nou sporten... Wij wonen gewoon in een gezonde provincie!!
Joli86- Prater
- Aantal berichten : 1384
Punten : 1463
Registratiedatum : 06-12-10
Ons kraanwater in H.outen vlakbij Utrecht zit juist vol met kalk!
Gast- Gast
Oh, bij ons is het maar 6,3. Ik dacht altijd dat het water in het westen echt ontzettend hard was...
Gast- Gast
Op de website http://www.aquacell-waterontharder.nl/waterhardheid/search heb ik net even gekeken wat de hardheid van ons water is. Deze is 7,0 dh met als melding "Tamelijk hard".
Zie je wel, die witte vlekken op de tegels is niet te wijten aan mijn schoonmaakkunst.
Zie je wel, die witte vlekken op de tegels is niet te wijten aan mijn schoonmaakkunst.
Gast- Gast
7 dh is bij Delta (Zeeland) dan weer 'zacht water'
Hardheid van water
De hardheid van water drukken we in Nederland uit in Duitse graden hardheid (°D).
Wat betekenen de verschillende hoeveelheden?
Aantal graden °D Betekenis
0 - 4 °D Zeer zacht water
4 - 8 °D Zacht water
8 - 12 °D Gemiddeld water
12 - 18 °D Vrij hard water
18 - 30 °D Hard water
Hardheid Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee
Tussen 11 en 13 °D.
Rest van Zeeland en Brabantse Wal
Tussen 7 en 9 °D.
Hardheid van water
De hardheid van water drukken we in Nederland uit in Duitse graden hardheid (°D).
Wat betekenen de verschillende hoeveelheden?
Aantal graden °D Betekenis
4 - 8 °D Zacht water
18 - 30 °D Hard water
Hardheid Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee
Tussen 11 en 13 °D.
Rest van Zeeland en Brabantse Wal
Tussen 7 en 9 °D.
Engeltje23- Fluisteraar
- Aantal berichten : 28
Punten : 30
Registratiedatum : 28-11-10
Op de site die ik heb geplaatst zijn andere hardheden zichtbaar. En dan hebben ze het ook daadwerkelijk over DH, terwijl ze het op de andere site over andere getallen hebben. Beetje vreemd. Lijkt bijna of het vrij te interpreteren is of je hard water hebt of niet. Tenzij je onder de drie zit, maar volgens mij is er geen gemeente onder de 3 dh.
Gast- Gast
Engeltje23 schreef:
4 - 8 °D Zacht water
18 - 30 °D Hard water
Dit hanteert Vitens ook
Zininzon- Ratel