Deel van dak nieuw stadion FC Twente ingestort
+11
Aziraphale
Zininzon
banjer49
Sterre
Inge
May
Pien
Kabouter
Monte
Sarah1985
Lejow
15 plaatsers
Pagina 2 van 3
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Re: Deel van dak nieuw stadion FC Twente ingestort
Fauve schreef:Grapjes erover???? Doe even normaal zeg.
+1, ik snap dat sowieso niet bij zoiets.
Lachen man
Gast- Gast
Ik hoorde het op mijn werk, erg zeg... Je zal er maar aan het werk zijn. De bouw is maar een kutsector om in te werken, wat dat betreft.
Gast- Gast
Tea-Leaf schreef:Ik hoorde het vanmiddag ook al
Mijn favo club is ook FC Twente maar het drama is los van het fan zijn echt heel erg... Ben er zwaar door geschokt.
Ik heb zitten huilen. I know, zielig... Maar het zijn wel mensen die mijn buren zouden kunnen zijn...
Ik ben er ook de hele middag mee bezig geweest. Heb echt een paar uur lang niets anders gedaan dan de sites van rtv oost en tubantie refreshen. Had genoeg te doen op het werk, maar kon mezelf er niet toe zetten.
Ik ben slechts een gelegenheidsfan, maar heb een enorm Tukkerhart en omdat ik in Enschede werk, kwam het toch wel erg dichtbij. Er was zelfs even sprake van dat wij deel zouden uitmaken van een op te richten crisisteam.
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10
.
Laatst aangepast door _MamaRosa_ op do 7 jul 2011 - 7:00; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Maple schreef:Ik hoorde het op mijn werk, erg zeg... Je zal er maar aan het werk zijn. De bouw is maar een kutsector om in te werken, wat dat betreft.
Mijn man heeft al eens een dodelijk ongeluk meegemaakt, erg heftig was dat, zeker omdat hij een heel gesloten persoon is. Ben daarom ook blij dat hij er niet bij was. Vreselijk wat er is gebeurt.
Gast- Gast
Mijn vader heeft ook in de bouw gewerkt en heeft t idd ook eens meegemaakt, wel van dichtbij. Hij is zelf ook maat net ontkomen, was een betonnen wand die omviel, hij kon wegkomen maar een collega dus niet._MamaRosa_ schreef:Maple schreef:Ik hoorde het op mijn werk, erg zeg... Je zal er maar aan het werk zijn. De bouw is maar een kutsector om in te werken, wat dat betreft.
Mijn man heeft al eens een dodelijk ongeluk meegemaakt, erg heftig was dat, zeker omdat hij een heel gesloten persoon is. Ben daarom ook blij dat hij er niet bij was. Vreselijk wat er is gebeurt.
Mijn man heeft ook ooit in de bouw gewerkt maar ik ben blij dat hij eruit is.
Gast- Gast
echt zo vreselijk, als je zijn hyves leest en van zijn vrouw krijg er kippenvel van, zielig voor die kindjes zo jong hun vader al kwijt
banjer49- Prater
- Aantal berichten : 1102
Punten : 1404
Registratiedatum : 13-12-10
Heftig
Tea-leaf, vind dat helemaal niet zielig dat je moest huilen, zulke dingen raken nou eenmaal.
Tea-leaf, vind dat helemaal niet zielig dat je moest huilen, zulke dingen raken nou eenmaal.
Inge- Ratel
- Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Maple schreef:Mijn vader heeft ook in de bouw gewerkt en heeft t idd ook eens meegemaakt, wel van dichtbij. Hij is zelf ook maat net ontkomen, was een betonnen wand die omviel, hij kon wegkomen maar een collega dus niet._MamaRosa_ schreef:Maple schreef:Ik hoorde het op mijn werk, erg zeg... Je zal er maar aan het werk zijn. De bouw is maar een kutsector om in te werken, wat dat betreft.
Mijn man heeft ook ooit in de bouw gewerkt maar ik ben blij dat hij eruit is.
Je hebt een pm
Gast- Gast
echt heel erg wat er gebeurd is. Door dit soort dingen word ik ook weer extra bang dat mijn man ook iets ergs overkomt. Hij heeft ook al eens een ernstig ongeluk mee gemaakt waarbij een betonnen wand om viel op iemand's onderlichaam. Alles tot de navel was verbrijzeld. Hij is zelf ook al eens van het dak gevallen (uit de nok van een eengezinswoning), ik moet er niet aan denken dat hij ook op z'n hoofd had kunnen vallen i.p.v. op zijn rug. Uit angst voor de arbo-inspectie hebben collega's 'm toen in een bedrijfsbusje gelegd en naar de spoedeisende hulp gebracht, terwijl hij z'n rug wel gebroken had kunnen hebben, hij had ik z'n val namelijk ook een steigerpijp geraakt.
Gast- Gast
Klinkt als het verhaal van mijn vriend, die heeft tien jaar geleden een soortgelijk ongeluk gehad. Hij viel van het dak en raakte daarbij met zijn onderrug een keukentrapje. Zijn ruggenwervels waren stuk en hij heeft maanden moeten revalideren...gelukkig is alles redelijk goed gekomen!Dromertje schreef:echt heel erg wat er gebeurd is. Door dit soort dingen word ik ook weer extra bang dat mijn man ook iets ergs overkomt. Hij heeft ook al eens een ernstig ongeluk mee gemaakt waarbij een betonnen wand om viel op iemand's onderlichaam. Alles tot de navel was verbrijzeld. Hij is zelf ook al eens van het dak gevallen (uit de nok van een eengezinswoning), ik moet er niet aan denken dat hij ook op z'n hoofd had kunnen vallen i.p.v. op zijn rug. Uit angst voor de arbo-inspectie hebben collega's 'm toen in een bedrijfsbusje gelegd en naar de spoedeisende hulp gebracht, terwijl hij z'n rug wel gebroken had kunnen hebben, hij had ik z'n val namelijk ook een steigerpijp geraakt.
Vreselijk verhaal van FC Twente stadion, ik hoorde het van mijn collega vanmiddag. Ik was ook echt even ontdaan....haar vriends dochter werkt er maar kon gelukkig op tijd wegkomen.
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Ik ben tukker en supporter. Het is vreselijk wat er gebeurd is. Ik ben vanavond even gaan kijken. Als je het ziet geloof je het pas. Ik dacht eerst dat het om een flauwe grap. Het heeft me heel erg geraakt en een grote indruk achter gelaten. Op dat moment realiseer je je dat voetbal bijzaak is.
rozeblond- Fluisteraar
- Aantal berichten : 52
Punten : 54
Registratiedatum : 29-12-10
Dave Nijkamp (31) komt om in Grolsch Veste AMSTERDAM - De 31-jarige Dave Nijkamp uit Nijverdal is de bouwvakker die donderdag rond het middaguur om het leven kwam toen het dak van de Grolsch Veste het begaf en met grote vaart op de tribune neerstortte.
Dave laat een vrouw en twee jonge kinderen achter. De 31-jarige bouwvakker uit Nijverdal werkte als constructiemedewerker bij Voortman Staalbouw. Volgens buurtbewoners overleed hij nadat hij 19 meter was gevallen. Een dag voor het fatale ongeluk had hij bewoners nog verteld dat er zoveel druk op het werk zat. "En nu is hij er niet meer. Ongelooflijk", zegt buurtbewoner Erjan Hoekjen.
Nijkamp stond in de buurt volgens het AD bekend als een sociaal mens die helemaal gek was van karpervissen. Als hij niet moest werken, bracht hij 's nachts heel wat uurtjes langs het water door.
Dave laat een vrouw en twee jonge kinderen achter. De 31-jarige bouwvakker uit Nijverdal werkte als constructiemedewerker bij Voortman Staalbouw. Volgens buurtbewoners overleed hij nadat hij 19 meter was gevallen. Een dag voor het fatale ongeluk had hij bewoners nog verteld dat er zoveel druk op het werk zat. "En nu is hij er niet meer. Ongelooflijk", zegt buurtbewoner Erjan Hoekjen.
Nijkamp stond in de buurt volgens het AD bekend als een sociaal mens die helemaal gek was van karpervissen. Als hij niet moest werken, bracht hij 's nachts heel wat uurtjes langs het water door.
banjer49- Prater
- Aantal berichten : 1102
Punten : 1404
Registratiedatum : 13-12-10
Ostara schreef:Helaas is er nog iemand overleden.
Daar hield ik al rekening mee toen ik zag dat er nog iemand in zeer kritieke toestand in het ziekenhuis lag..
Verschrikkelijk.
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Antibes schreef:Ostara schreef:Helaas is er nog iemand overleden.
Daar hield ik al rekening mee toen ik zag dat er nog iemand in zeer kritieke toestand in het ziekenhuis lag..
Verschrikkelijk.
Lees het ook net, echt erg.
Gast- Gast
Volgens mij ligt er nu ook nog steeds 1 iemand kritiek. Echt triest dit.
Cheesegirl- Ratel
- Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10
Inge schreef:Heftig
Lees dit nu pas. Dankje, je hebt ook gelijk.
Nu ben ik al snel een jankerd, maar het komt zo dichtbij... Het had best een bekende van me kunnen zijn en het sowieso verschrikkelijk zulke dingen.
Gast- Gast
Heb er geen woorden voor. Verschrikkelijk. Vier jonge kinderen die opgroeien zonder papa.
rozeblond- Fluisteraar
- Aantal berichten : 52
Punten : 54
Registratiedatum : 29-12-10
De andere die is overleden is een jongen van 24 uit Oldenzaal
Erg triest hoor.
Een vriend van mij werkt trouwens bij het staalbedrijf waarvan de constructie is en waar Dave ook werkte.
Erg triest hoor.
Een vriend van mij werkt trouwens bij het staalbedrijf waarvan de constructie is en waar Dave ook werkte.
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Hoe ik t op t nieuws hoorde was t een fout van architectenbrueau of bouwbedrijf....
Gast- Gast
Deskundigen: koppelstaven op stadiondak ontbraken
zaterdag 09 juli 2011 | 00:53 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 09 juli 2011 | 00:56
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Onderzoek is aan de gang. Foto: Toma Tudor
ENSCHEDE - De ramp in De Grolsch Veste is mogelijk het gevolg van een (montage)fout in de draagconstructie. Tot die conclusie komen meerdere deskundigen op basis van foto’s. Koppelstaven aan de achterkant van de dakconstructie waren nog niet aangebracht. Deze waren wel voorzien, want aan de twee andere tribunezijden - die in 2008 werden gebouwd - is dezelfde constructie gebruikt.
Docent constructieleer ing. Gert Snellink van de Universiteit Twente moest zijn visie gisteravond aan velen uitleggen. „Op de foto ontbreken enkele dwarsverbanden aan de achterzijde. Daardoor had de constructie van de spanten de mogelijkheid uit elkaar te wijken. Als dat gebeurt, kan het geheel instorten.
'En dan stort alles in'
Tot het laatste element is aangebracht is de scheidslijn tussen stabiliteit en instabiliteit klein.” Door de langdurige verticale belasting, of een onverwachte horizontale belasting, kan het omslagpunt naar instabiliteit zijn overschreden. „En dan stort alles in.”
Snellink legt uit dat de spanten (de dragende delen die richting het veld steken) voorzien zijn van spanijzers. Die zorgen voor trekkracht en dat maakt de spanten extra stevig. „Het gevolg daarvan is echter”, zegt Snellink, „dat de spanten willen wijken. Om dat te compenseren moet je koppelstaven tussen de spanten aanbrengen. Op de foto’s zie ik dat er een aantal ontbreken.”
'Constructie instabiel tot laatste balk is geplaatst'
Zijn verhaal sluit aan bij de lezing van deskundige Leo de Jong uit Oldenzaal. Hij was jarenlang hoofd experimentele constructie bij een constructiebedrijf. „Ik heb in mijn leven vele constructies geplaatst en ben een man van de praktijk. Ik weet dat in principe elke constructie instabiel is totdat de laatste balk is aangebracht en alle bouten zijn nagetrokken. Bij de montage moet je een strikte volgorde aanhouden, anders gaat het mis. Er is veel ervaring en inzicht nodig. Je moet je afvragen: zit ik op het montageplan, wat is de volgende stap. Er hoeft maar een kleine tik van de zijkant te komen, of er gaat een golf van energie door de constructie. Dat kan net de druppel zijn die problemen veroorzaakt.”
Het lijkt dat er door nog onbekende oorzaak een zijwaartse kracht op de nog instabiele constructie is uitgeoefend. De uitbreiding is getekend door IAA architecten. Woordvoerder Henk Gersen: „Wij hebben het getekend, maar zijn niet verantwoordelijk voor de constructie. De berekening van balkdiktes en draagconstructies is door anderen uitgevoerd.” Hij doelt op constructiebedrijf Aveco de Bondt in Rijssen. Verantwoordelijk man daar, Herman Spekhorst, wil hangende het onderzoek niets zeggen over de mogelijke oorzaken.
zaterdag 09 juli 2011 | 00:53 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 09 juli 2011 | 00:56
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
ENSCHEDE - De ramp in De Grolsch Veste is mogelijk het gevolg van een (montage)fout in de draagconstructie. Tot die conclusie komen meerdere deskundigen op basis van foto’s. Koppelstaven aan de achterkant van de dakconstructie waren nog niet aangebracht. Deze waren wel voorzien, want aan de twee andere tribunezijden - die in 2008 werden gebouwd - is dezelfde constructie gebruikt.
Docent constructieleer ing. Gert Snellink van de Universiteit Twente moest zijn visie gisteravond aan velen uitleggen. „Op de foto ontbreken enkele dwarsverbanden aan de achterzijde. Daardoor had de constructie van de spanten de mogelijkheid uit elkaar te wijken. Als dat gebeurt, kan het geheel instorten.
'En dan stort alles in'
Tot het laatste element is aangebracht is de scheidslijn tussen stabiliteit en instabiliteit klein.” Door de langdurige verticale belasting, of een onverwachte horizontale belasting, kan het omslagpunt naar instabiliteit zijn overschreden. „En dan stort alles in.”
Snellink legt uit dat de spanten (de dragende delen die richting het veld steken) voorzien zijn van spanijzers. Die zorgen voor trekkracht en dat maakt de spanten extra stevig. „Het gevolg daarvan is echter”, zegt Snellink, „dat de spanten willen wijken. Om dat te compenseren moet je koppelstaven tussen de spanten aanbrengen. Op de foto’s zie ik dat er een aantal ontbreken.”
'Constructie instabiel tot laatste balk is geplaatst'
Zijn verhaal sluit aan bij de lezing van deskundige Leo de Jong uit Oldenzaal. Hij was jarenlang hoofd experimentele constructie bij een constructiebedrijf. „Ik heb in mijn leven vele constructies geplaatst en ben een man van de praktijk. Ik weet dat in principe elke constructie instabiel is totdat de laatste balk is aangebracht en alle bouten zijn nagetrokken. Bij de montage moet je een strikte volgorde aanhouden, anders gaat het mis. Er is veel ervaring en inzicht nodig. Je moet je afvragen: zit ik op het montageplan, wat is de volgende stap. Er hoeft maar een kleine tik van de zijkant te komen, of er gaat een golf van energie door de constructie. Dat kan net de druppel zijn die problemen veroorzaakt.”
Het lijkt dat er door nog onbekende oorzaak een zijwaartse kracht op de nog instabiele constructie is uitgeoefend. De uitbreiding is getekend door IAA architecten. Woordvoerder Henk Gersen: „Wij hebben het getekend, maar zijn niet verantwoordelijk voor de constructie. De berekening van balkdiktes en draagconstructies is door anderen uitgevoerd.” Hij doelt op constructiebedrijf Aveco de Bondt in Rijssen. Verantwoordelijk man daar, Herman Spekhorst, wil hangende het onderzoek niets zeggen over de mogelijke oorzaken.
Gast- Gast
Ach ach, je zal er verantwoordelijk voor zijn
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Pagina 2 van 3 • 1, 2, 3
Soortgelijke onderwerpen
» En weer een nieuw deel.. mijn moeder...UPDATE pag 4
» Tent ingestort op Pukkelpop
» Nieuw kapsel/kleding nieuw 'leven'.
» Is er iemand die bij FFF ADO-stadion in Den Haag sport??
» Is er iemand die bij FFF ADO-stadion Den Haag sport?
» Tent ingestort op Pukkelpop
» Nieuw kapsel/kleding nieuw 'leven'.
» Is er iemand die bij FFF ADO-stadion in Den Haag sport??
» Is er iemand die bij FFF ADO-stadion Den Haag sport?
Pagina 2 van 3
Permissies van dit forum: