Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

4 plaatsers

Ga naar beneden

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor. Empty Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

Bericht  Flemy wo 29 jun 2011 - 9:40

Ik zit echt met een dubbele situatie en heb even wat meningen nodig..Ik ga het proberen kort samen te vatten.

Sinds 2 maanden heb ik een andere baan (ik werk in de horeca), maar dat was niet vol te houden qua werktijden dus nu ga ik twee banen combineren. Mijn 'oude baan' 2 dagen overdag doordeweeks en de nieuwe 1 avond in het weekend. Dit omdat ik die baan heel erg graag wil houden omdat ik het super leuk vind.

Máár, nu heb ik alles vandaag uitgerekend bij de belastingdienst. Doordat ik dan een stuk meer verdien, krijgen we per maand een stuk minder aan kinderopvangtoeslag (en zorgtoeslag en KGB helemaal niet meer).
In oktober staat de jongste ook in de planning om naar KDV te gaan, dus dat zou dan betekenen dat we zelf 300 euro per maand moeten gaan betalen voor 2 kinderen.
Doordat we minder toeslagen krijgen en we dus zelf meer moeten betalen, hou ik maar de helft over van mijn nieuwe baan. En dat is niet zo bijzonder veel dan.

Tweede situatie is dat ik heel erg twijfel of ik de oudste nog naar KDV wil laten gaan.
Mijn dochter zit daar voor mijn gevoel helemaal niet op haar plek. Ze vindt het zelf heel leuk zegt ze, maar ik bekijk het meer als moeder dan.
Ze is maandag 3 jaar geworden, maar ze kan zo door voor een 4-jarige. Letterlijk iedere dag weer hoor ik het van mensen en zelfs de leidsters op het KDV (die dan niet op haar groep staan) dachten allemaal dat ze 4 jaar werd en dat ze dus binnenkort naar de basisschool zou gaan. Het is een ontzettend slimme en zelfstandige meid en ze heeft ook nog eens haar lengte mee. Ze steekt met kop en schouders boven haar groepsgenoten uit.
Op het KDV is ze in de 'oudste groep' geplaatst, bij kindjes van 2,5 tot 4 jaar. De meeste kindjes zijn daar al een poosje 3, dus ze is eigenlijk nog de jongste. Toch is ze veruit de slimste en het 'meest ver' van allemaal.
Aan de ene kant ben ik super trots natuurlijk, maar toch voelt het aan de andere kant als een soort 'probleem'.
Ze kan er gewoon niet in meekomen en ze verveelt zich daar dan ook veel. De kindjes slapen allemaal nog 's middags, zij niet. Ze leren zindelijk worden, zij is het al een jaar. Kinderen uit haar groep krassen zeg maar een tekening vol, zij werkt keurig binnen de lijntjes. Ze schrijft zelfs al 3 letters. Ze praat ook ontzettend goed en wijs, vergeleken met de andere kinderen zijn dat dan echt nog 'dreumessen' (echt niet lullig bedoelt hoor, maar dit is het enige wat ik kan vergelijken). De leidsters zijn er ook telkens weer verbaasd over hoe bijdehand ze al kan doen soms. Zelfs ouders hebben dat trouwens gezegd.
Laatst had een leidster een prikblok aangeschaft speciaal voor haar, omdat ze dacht dat mijn dochter dit wel zou kunnen. En inderdaad, ze prikte keurig langs de lijnen een tekening uit met de prikpen waar andere kinderen overal een gaatje zetten. Dat soort kleine dingen, ik kan wel even doorgaan maar ik wil alleen duidelijk maken hoe mijn dochter dus is. Ze wordt daar ook de moeder van de groep genoemd, omdat ze voor iedereen alles wil regelen. Hierdoor gaat ze ook juist vaak erg stout doen, op die manier uit ze haar frustratie dat de rest niet mee gaat in haar doen en denken. Dat is thuis ook zo met de jongste samen. De oudste wil zo graag bepaalde dingen doen die niet kunnen, dan mag ze het dus niet en dat frustreert haar weer. Ze bedoelt het allemaal zo goed, maar dat wordt niet goed begrepen op het KDV. Ze wil gewoon dingen die zij kan, delen met andere kinderen.

Dat herken ik ook wel van thuis, ze doet het liefst hetzelfde als ik. Zo voeden we haar ook wel op hoor, heel zelfstandig (heeft ze ook bijna een jaar moeten doen toen ik niks kon in mijn 2e zwangerschap). Maar nu heb ik het gevoel dat we niet het juiste doen voor haar. Ik stond er laatst vooral heel erg bij stil met 2 dingen. De eerste was toen ik haar riep en ze antwoorde dat ze de was aan het doen was. Toen ik kwam kijken was ze inderdaad de was aan het opvouwen en echt bijna zo goed dat ik het in de kast kon leggen. De tweede is dat wanneer ik de jongste eten geef en even niet oplet (bijvoorbeeld ondertussen de krant lees), zij al bezig is met verder 'voeren'. Dat waren voor mij dingen, gewoon om de manier hóe het gebeurde, dat ik echt dacht; 'meisje, dit hoor jij nog niet zo te doen..'.

Mijn twijfel is dus of ik haar wel op KDV zal laten, of dat zij (ook) naar mijn moeder/schoonmoeder gaat wanneer ik werk. Ik heb alleen wel de voorwaarde dat ze dan naar bijvoorbeeld peutergym o.i.d. gaat, zodat ze toch onder de kinderen blijft. De mogelijkheid is er, alleen ik wil(de) mijn kinderen op het KDV voor het sociale aspect.

Dit in combinatie met mijn eerste stuk over werk en inkomen, maakt me dus erg aan het twijfelen.. Haar weghalen van KDV vind ik toch een behoorlijke stap aangezien ze er wel vriendjes heeft en ze gaat er toch iedere keer graag naar toe (alleen zien we dus allemaal dat ze zich verveelt e.d. en daardoor gaat ze dus vaak stout doen).
Aan de andere kant denk ik dat ze zich rustiger kan ontwikkelen in haar eigen omgeving, waar ze ook met oudere kindjes kan spelen uit de buurt, wat ze echt heel erg leuk vindt. En waar ze 1 op 1 contact heeft (met mijn moeder of schoonmoeder dus) die dingen met haar kunnen doen die zij graag wil en kan.

Maar dan weer een punt; er komt een moment dat ze naar school moet en dan krijgt ze ook te maken met kinderen die misschien nog niet zo ver zijn als zij..

Pfffff ik vind dit zo'n moeilijke situatie!

*lekker kort verhaal ook zie ik.. ahum..*
Flemy
Flemy
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 552
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor. Empty Re: Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

Bericht  LMCurious wo 29 jun 2011 - 9:52

Ik kan je helaas niet helpen, maar wilde wel even zeggen dat het me inderdaad een lastige situatie lijkt zo. Mijn gevoel zegt dat ik voor en combi zou gaan. Dus misschien een dag minder naar de opvang, waardoor ze daar nog wel komt bij haar leeftijdsgenootjes, maar ook meer een op een aandacht kan krijgen. En ik weet neit hoe het is bij peutergym oid, is dat met gemengde leeftijden? Ik kan me voorstellen dat ze daar wel wat meer haar ei kwijt kan, en dan misschien liever is op de opvang? Maar ik weet het ook echt niet, heb er geen verstand van en geen ervaring mee.

Succes, hoop dat je toch een passende oplossing vind.

Is er trouwens een reden voor dat de jongste naar oma gaat en de oudste naar het kdv?
LMCurious
LMCurious
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor. Empty Re: Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

Bericht  Lady4 wo 29 jun 2011 - 11:56

Kan ze niet wat eerder naar de peuter of naar groep 1?
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor. Empty Re: Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

Bericht  Flemy wo 29 jun 2011 - 18:42

LMCurious; Ja de jongste gaat naar oma (zoals de oudste dat eerst ook ging) omdat ik geen baby op het KDV wil, om het maar even zo te zeggen Wink Ik wil in elk geval het eerste jaar volledige zorg thuis voor mijn kind en gelukkig is de mogelijkheid er. Met wat aanpassingen, die tevens mogelijk zijn, kunnen ze ook gewoon allebei bij oma en dus helemaal niet meer naar het KDV. Alleen daar wil ik dan wel echt helemaal achter staan en dat sta ik dus nog niet..

Ik heb er gisteravond nog heel goed over nagedacht en inderdaad ook bedacht dat ze misschien wel 1 dag samen naar KDV kunnen en 1 dag samen bij oma. Of eventueel de een naar mijn moeder en de ander naar mijn schoonmoeder, ze kunnen allebei dus dan kunnen de kinderen zelfs nog zelf kiezen.

Ik ben gewoon bang dat ze niet op de juiste manier kan ontwikkelen nu en dat dit zorgt voor negatief gedrag. Misschien hoort het wel helemaal bij haar leeftijd e.d., maar voor mijn gevoel is dit niet zo. Als ik met haar alleen ben zit ze zo lekker in haar vel en is ze echt een heerlijk kind. Dan heb ik werkelijk nooit 'problemen' met haar. Het negatieve komt pas in de buurt als er andere kindjes zijn die òf jonger zijn òf niet zo ver zijn als haar. Dat vind ze duidelijk niet leuk. Maar ja, op deze leeftijd komt ze weinig oudere kinderen tegen op het KDV hè..


Lady4, is dat serieus een mogelijkheid dan? Mijn man zei ook al zoiets, maar we hebben allebei geen idee hoe dat zit. Ik dacht eerder dat ze er het kind naar was om dan tegen die tijd groep 1 over te slaan, bijvoorbeeld hoor.
Flemy
Flemy
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 552
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor. Empty Re: Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 18:56

Volgens mij kan een kind van net 3 nog niet naar groep 1, ik heb daar in ieder geval nog nooit van gehoord (dat wil niet zoveel zeggen haha, maar volgens mij "doen" ze daar gewoon niet aan, zeker als ze echt pas NET drie is). Kan je kinderen van die leeftijd eigenlijk al laten testen op iq en eq? Als je dochter zoveel voorloopt, zowel intellectueel als emotioneel, zal ze dat misschien ook de basisschool doen (zoals je zegt). Je hoeft haar niet per se klein te houden, maar het kan haar natuurlijk ook erg dwars gaan zitten. Ik zou in ieder geval denk ik wat instanties bellen (basisschool bijv) of een onderwijstherapeut (bestaat dat?) of desnoods een psycholoog, om een beetje te kijken wat je kan doen. Misschien is er wel heel simpel iets van een lesplan voor slimme driejarigen zodat ze uitgedaagd wordt, ik noem maar wat. Misschien gedraagt ze zich dan ook beter op het kdv.

Over je werksituatie weet ik niet echt het fijne smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor. Empty Re: Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 19:00

Kan ze niet naar de psz toe? dan krijgt ze wat meer aangeboden op haar leeftijd en kunnen ze haar ook echt uitdagen. Een kdv is meestal toch meer alleen om te spelen.
Volgens mij kun je alleen in Belgie eerder naar de basisschool toe met 2,5... niet hier in Nederland anders had ik indy er ook naar toe gedaan Very Happy haha

Verder lijkt het me erg lastig hoe te doen...
Ik zou zelf KDV er voor de oudste helemaal afhalen en psz in de plaats doen en vragen of oma/opa dan de tijd dat ze klaar is op de psz wil oppassen.

liefs

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor. Empty Re: Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 19:05

Oh ja de peuterspeelzaal! Dat lijkt me ook wel een goed plan, ik vergat dat stapje :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor. Empty Re: Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

Bericht  Flemy wo 29 jun 2011 - 19:24

Daar heb ik ook nog niet aan gedacht!
Ik ga dat ook nog eens even meenemen in mijn gedachten.. Wink
Edit; Niet bij stil gestaan toen ik het typte, maar die wachtlijsten zijn hier zo lang dat je een jaar van te voren al moet inschrijven..
Flemy
Flemy
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 552
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor. Empty Re: Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 19:51

Flemy schreef:Daar heb ik ook nog niet aan gedacht!
Ik ga dat ook nog eens even meenemen in mijn gedachten.. Wink
Edit; Niet bij stil gestaan toen ik het typte, maar die wachtlijsten zijn hier zo lang dat je een jaar van te voren al moet inschrijven..
Ik zou het toch gewoon proberen, je mag (bij ons) 3 opties opgeven voor de psz. bij ons is er ook een apart traject voor kindjes van 3.. misschien bij jullie ook zodat de wachtlijst in dat geval ook korter is?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor. Empty Re: Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 19:55

Flemy, ik herken best wel wat van jouw oudste in mijn oudste als ik je verhaal zo lees (al is Fenne niet zó groot en zelfstandig, maar ze is ook nog wat jonger natuurlijk). Zij vindt het ook moeilijk om om te gaan met kinderen die kleiner/jonger zijn dan zij. Ze verwacht dan van ze dat ze met haar kunnen en willen spelen zoals zij dat doet, maar dat gaat dan niet. Op zo'n moment raakt ze gefrustreerd en reageert ze zich af door nog meer 'haantjesgedrag' te vertonen. Dat kan vaak fysiek zijn (duwen, trekken etc.). Dit heeft ze ook met de jongste. Sinds hij kan kruipen en staan etc. verwacht ze van hem dat hij echt met haar kan spelen, maar dat lukt natuurlijk (nog) niet. Dat irriteert haar dan.

Bij ons op het KDV is er een Peuter+ groep (van 3 tot 4 jaar) waarin de kinderen echt al een beetje worden voorbereid op de kleuterperiode straks. Dus ze hebben 's ochtends een kringgesprek bijvoorbeeld. Of ze maken 'werkjes' en gaan op (kleine) uitstapjes. Daar kijkt Fenne nu heel erg naar uit en ik denk dat dit haar ook goed zal doen. Dan is ze in een groep met kinderen die toch wat ouder en verder zijn.

Maar desondanks vind ik het ook belangrijk dat ze leert omgaan met het feit dat er ook jongere kinderen zijn en hoe ze zich daarin aan moet passen. Ze zal dit de komende jaren thuis immers ook hebben. Ik merk ook wel echt dat dit steeds beter gaat. Ze neemt nu ook een beetje die moeder-rol op zich als er kleine kindjes zijn. En dan is ze echt heel lief en verzorgend en voorzichtig.

Ik snap je dilemma dus. Maar m.i is het niet altijd de oplossing om de moeilijke situatie dan maar te mijden. Wellicht is een ander KDV een optie, als er op dit KDV weinig aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van M.? Wij zijn het afgelopen jaar mede om deze reden geswitcht en we zijn daar allemaal erg blij mee.

Succes iig!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor. Empty Re: Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

Bericht  Flemy wo 29 jun 2011 - 20:50

Minneke schreef:Maar m.i is het niet altijd de oplossing om de moeilijke situatie dan maar te mijden.
Succes iig!

Dat is ook een reden waarom ik twijfel. Maar aan de andere kant; al onze buren (naast, achter en tegenover ons) en mijn beste vriendin hebben kinderen die minimaal een jaar jonger zijn. Ze leert daar op die manier dus ook wel mee omgaan.

En als ik dan weer het topic over de bezuinigingen lees krijg ik nog meer twijfel!! confused
Flemy
Flemy
Prater
Prater

Aantal berichten : 516
Punten : 552
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor. Empty Re: Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

Bericht  Jilke wo 29 jun 2011 - 22:22

Heb het hele verhaal gelezen, en weet zosnel ook geen oplossing. Wat wij wel eens doen als we kindjes hebben die voor lopen is ze af en toe op de bso mee laten draaien. Stel dat ze op maandag en donderdag komt, dan bv op maandag (dan is het wat rustiger bij ons) kan ze de maandagmiddag vanaf 3 uur meedraaien tot ze opgehaald word. Dit ligt dan natuurlijk wel aan het kindaantal op de bso, maar op die momenten krijgt ze wel uitdaging extra, en blijft ze toch ook tussen de kleinere kids zitten waar ze mee leert omgaan. Dit natuurlijk allemaal wel in overleg met de ouders, en meestal is dit pas als ze 3,5 jaar geweest zijn, maar misschien is dit een mogelijkheid? Weet uberhaupt niet of er een bso aan het kdv zit?
Jilke
Jilke
Prater
Prater

Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor. Empty Re: Ik wil heel graag jullie mening, heb er geen titel voor.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum