Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Last hebben van herinneringen

4 plaatsers

Ga naar beneden

Last hebben van herinneringen Empty Last hebben van herinneringen

Bericht  Gast ma 13 dec 2010 - 23:06

Ik heb zo nu en dan nog last van oude herinneringen aan vervelende (maar niet echt heel traumatische) dingen die zijn gebeurd. En dan voornamelijk als ik me klote voel. Zo heb ik bijvoorbeeld 10 jaar geleden een vervelend voorval in een discotheek meegemaakt (een vriendin en ik zijn bedreigd) en als ik mij nu klote voel, kan o.a. deze herinnering weer zo bij mij naar boven komen, zodat ik me nog meer klote voel en ik soms ook moet huilen. Zo zijn er wel meer dingen waar ik plosteling aan moet denken als ik in een dip zit. Zo heb ik op het werk een paar vervelende dingen met klanten meegemaakt (geen fysiek geweld, maar wel schreeuwen) en die herinneringen kunnen dan ook zo naar boven komen.
en iets heel anders, vorig jaar ben ik een hele periode overspannen geweest en heb ik hele vervelende ervaringen gehad met name met de bedrijfsmaatschappelijk werkster. Ik kan nu zo nu en dan nog zo kwaad worden als ik terugdenk aan hoe ik toen ben behandeld.. Het is net alsof ik die dingen geen plaats heb gegeven, omdat ik ze steeds wegduw, maar ze toch naar boven komen.

Het is niet dat mij hele traumatische dingen zijn overkomen, dus daarom vind ik het ook wel een beetje overdreven van mezelf dat ik zo'n last heb van relatief 'kleine ongemakken'. Ben ik raar? Herkent iemand dit?



Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Last hebben van herinneringen Empty Re: Last hebben van herinneringen

Bericht  Lotus ma 13 dec 2010 - 23:16

Ik herken het wel hoor. Het is ook helemaal niet raar. Er is waarschijnlijk een koppeling ontstaan tussen nare gevoelens en die gebeurtenissen, waardoor herinneringen makkelijk naar boven komen als je je niet zo goed voelt. En als je je dan al niet prettig voelt en daarbij die vervelende gebeurtenissen naar boven komen, lijkt het me ook niet raar dat je je daar nog minder goed van gaat voelen.

Als ik me niet goed voel, zie ik al heel snel allemaal situaties voor me waarin ik terecht ben gekomen als ik me eerder niet goed voelde. Dat maakt het er meestal niet beter op. Ik zie dan allemaal beelden van crisisgesprekken, opnames e.d.

Als je echt het idee hebt dat je dingen niet hebt verwerkt, is het verstandig om daar een keer met iemand over te gaan praten. Zeker als je er echt last van hebt.
Lotus
Lotus
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Last hebben van herinneringen Empty Re: Last hebben van herinneringen

Bericht  Gast di 14 dec 2010 - 1:48

Donderwolkje schreef:Ik herken het wel hoor. Het is ook helemaal niet raar. Er is waarschijnlijk een koppeling ontstaan tussen nare gevoelens en die gebeurtenissen, waardoor herinneringen makkelijk naar boven komen als je je niet zo goed voelt. En als je je dan al niet prettig voelt en daarbij die vervelende gebeurtenissen naar boven komen, lijkt het me ook niet raar dat je je daar nog minder goed van gaat voelen.

Als ik me niet goed voel, zie ik al heel snel allemaal situaties voor me waarin ik terecht ben gekomen als ik me eerder niet goed voelde. Dat maakt het er meestal niet beter op. Ik zie dan allemaal beelden van crisisgesprekken, opnames e.d.

Als je echt het idee hebt dat je dingen niet hebt verwerkt, is het verstandig om daar een keer met iemand over te gaan praten. Zeker als je er echt last van hebt.

Dankje voor je reactie Donderwolkje.. Ik denk dat er wel wat in zit wat jij schrijft. Alhoewel de gebeurtenissen die ik beschrijf niet echt 'traumatisch' zijn geweest, hebben ze stuk voor stuk op mij wel een zeer diepe indruk achtergelaten, hebben ze mij diep geraakt. Ik denk dat het ook meespeelt dat ik veel dingen op mezelf betrek, gelijk denk dat ik het misschien wel over me heb afgeroepen of zo.. Tja, en die gedachte heeft ook weer met mijn (lage) zelfbeeld te maken. (Ik word soms zo moe van mezelf :P ) Met mijn verstand zeg ik dat ik alle goede dingen waard ben, maar mijn gevoel zegt soms dat ik die niet verdien, wat weer een verklaring is voor slechte dingen die gebeuren. Gedachtenkronkel, ik weet het..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Last hebben van herinneringen Empty Re: Last hebben van herinneringen

Bericht  Cassiopeia di 14 dec 2010 - 23:53

Een traumatische ervaring wordt door iedereen anders beleefd. Je hoeft niet persé lichamelijk gewond te zijn geraakt om te voelen wat je voelt. De gebeurtenissen die je noemt, hebben overduidelijk een diepe indruk op je gemaakt, waardoor je ze niet los kunt laten en jezelf verwijt dat je het over je af geroepen hebt. Die gedachte moet je echt loslaten hoor! Je hebt die dingen absoluut niet over jezelf afgeroepen omdat je je niet opzettelijk in dit soort situaties manoevreert.

Als je het aandurft, zou ik zeker proberen er met een professioneel iemand over te praten.
Cassiopeia
Cassiopeia
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 42
Punten : 45
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Last hebben van herinneringen Empty Re: Last hebben van herinneringen

Bericht  marjoleinnn wo 15 dec 2010 - 21:41

Ik begrijp het wel. Er zijn dan dingen waarvan je denkt dat ze niet zoveel voorstelden maar ondertussen stelde ze voor jouzelf wel erg veel voor.
Zo heb ik in 2009 mijn enkel op 3 plaatsen gebroken gehad doordat ik met mijn fiets van een afritje fietste en m'n achterband wegslibte waardoor ik viel.
Nu is mijn enkel nog steeds niet beter omdat het kraakbeen beschadigd is, en misschien wordt deze wel nooit meer beter.
Ik heb ook vaak dat ik dan terug denk aan die dag dat dat gebeurde, en dan zie ik nog voor me hoe ik daar bij het afritje zat, hoe ik binnenkwam in het ziekenhuis en hoe ik daar 3 dagen gelegen heb enz. Dan moet ik soms ook huilen.
Blijkbaar heeft dit toch een grotere indruk op me gemaakt dan ik in eerste instantie gedacht had.

Bij jou zijn het wel meer dingen die meespelen dan bij mij, misschien is het inderdaad verstandig om er met iemand over te praten. Deze dingen hebben toch wel een bepaalde invloed op je dagelijks leven en het zou natuurlijk prettiger zijn als je niet zovaak meer aan die dingen denkt.
marjoleinnn
marjoleinnn
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 450
Punten : 523
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Last hebben van herinneringen Empty Re: Last hebben van herinneringen

Bericht  Alias do 16 dec 2010 - 2:17

Breakofday, het is misschien inderdaad verstandig om er hulp voor zoeken. Met iemand praten en/of bijvoorbeeld met EMDR proberen die dingen beter een plaats te kunnen geven.

Ik heb zelf positieve ervaringen met EMDR. Dit is bij mij als hulpmiddel gebruikt voor het beter om kunnen gaan met een heel negatieve ervaring/herinnering op seksueel gebied met mijn eerste vriend.
Maar EMDR kan gebruikt worden bij verwerking van allerlei negatieve gebeurtenissen in het verleden die je niet goed een plek hebt kunnen geven en dus steeds terugkomen. Op onderstaande website staat meer informatie over wat EMDR precies is. Misschien heb je er wat aan.

http://www.eroverpraten.nl/onderwerpen/emdr.php?gclid=CLDLo53s8KUCFRQu3godJ08Uqg
Alias
Alias
Prater
Prater

Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 02-12-10
Woonplaats : Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Last hebben van herinneringen Empty Re: Last hebben van herinneringen

Bericht  Gast do 16 dec 2010 - 2:22

Cassiopeia en Marjoleinn, bedankt voor jullie reacties!

Ik heb in het verleden wel gesprekken gehad met een maatschappelijk werkster. Dat was toen er wat andere dingen speelden. Op zich hebben die gesprekken mij toen wel geholpen, maar echt de diepte durfde ik nooit in te gaan. Zo hebben we het nooit hier over gehad. En ook spelen er nog wel wat andere dingen. Ik heb steeds meer het gevoel (of het inzicht) dat de issues allemaal wel tot het zelfde diepere achterliggende probleem zijn te herleiden. (misschien wat vaag, maar ik wil er nu niet dieper op in gaan).

Nu ben ik wel zo ver dat ik inzie dat dit soort dingen mij in de weg staan om een beter mens van mezelf te maken. Dus is het misschien wel het beste om er nu mee af te rekenen. Ik heb ook het gevoel dat ik er nu meer klaar voor ben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Last hebben van herinneringen Empty Re: Last hebben van herinneringen

Bericht  Gast do 16 dec 2010 - 2:24

Alias (do dec 16 2010, 14:17) schreef:Breakofday, het is misschien inderdaad verstandig om er hulp voor zoeken. Met iemand praten en/of bijvoorbeeld met EMDR proberen die dingen beter een plaats te kunnen geven.

Ik heb zelf positieve ervaringen met EMDR. Dit is bij mij als hulpmiddel gebruikt voor het beter om kunnen gaan met een heel negatieve ervaring/herinnering op seksueel gebied met mijn eerste vriend.
Maar EMDR kan gebruikt worden bij verwerking van allerlei negatieve gebeurtenissen in het verleden die je niet goed een plek hebt kunnen geven en dus steeds terugkomen. Op onderstaande website staat meer informatie over wat EMDR precies is. Misschien heb je er wat aan.

http://www.eroverpraten.nl/onderwerpen/emdr.php?gclid=CLDLo53s8KUCFRQu3godJ08Uqg

Bedankt Alias, ik zal me er eens in gaan verdiepen!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Last hebben van herinneringen Empty Re: Last hebben van herinneringen

Bericht  Alias do 16 dec 2010 - 2:41

Misschien dat het met de EMDR methode ook wat beter gaat om dieper op dingen in te gaan. Het verloop van een sessie is namelijk echt afhankelijk van wat jij bij jouw herinneringen voelt, wat er in je op komt en er kunnen je meer dingen gaan opvallen aan je herinneringen terwijl je een beeld voor je ziet. De sessies kunnen best heel heftig zijn als er onverwacht veel emoties loskomen. Helaas is dit soms wel nodig om verder te komen.

De sessies worden begeleid door een therapeut. Hij/zij vraagt jou regelmatig wat er in je opkomt gedurende de sessie. Bij een volgende sessie wordt eerst doorgenomen wat er uit de vorige sessie kwam en wat jouw belangrijkste emotie daarbij was. Vanuit dat gevoel begin je dan de volgende sessie en zo volgt het elkaar op.

Kijk maar of het misschien iets voor je is. Meestal kun je in een eerste gesprek bij een therapeut eerst rustig alles doorspreken en dan kun je nog zelf beslissen of je het wel of niet wilt.

Succes in elk geval met wat voor hulp je ook verder gaat.
Alias
Alias
Prater
Prater

Aantal berichten : 636
Punten : 676
Registratiedatum : 02-12-10
Woonplaats : Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Last hebben van herinneringen Empty Re: Last hebben van herinneringen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum