Houdbaarheidsdatum
+7
minoessepoes
Angela_1986
sanne-84
Kiara
Jerry
Monte
Sneeuwvlok
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
Houdbaarheidsdatum
Ik heb net niet zo goed opgelet tijdens het boodschappen doen, heb twee hamburgers gekocht. Een van die hamburgers eet ik vandaag, maar de andere kan ik pas vrijdag op eten.
De hamburger is houdbaar tot de 23ste, de 24ste kan ik hem dus pas eten.
Kan ik dan de hamburger op de 23ste bakken, en op de 24ste pas eten? Zijn de bacteriën dan genoeg gedoodt? Of eet ik dan eigenlijk nog steeds een hamburger die over de datum is?
De hamburger is houdbaar tot de 23ste, de 24ste kan ik hem dus pas eten.
Kan ik dan de hamburger op de 23ste bakken, en op de 24ste pas eten? Zijn de bacteriën dan genoeg gedoodt? Of eet ik dan eigenlijk nog steeds een hamburger die over de datum is?
Sneeuwvlok- Prater
- Aantal berichten : 591
Punten : 604
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Houdbaarheidsdatum
Kun je hem niet invriezen? Volgens mij kan bakken op de datum en de dag erna eten wel hoor. Weet van mijn moeder dat ze het wel eens met gehakt deed(al was het dan geloof ik een dag ervoor braden en op de houdbaarheidsdag opeten)
Maar weet dit ook niet zeker.
Maar weet dit ook niet zeker.
Monte- Ratel
- Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
ik neem 't nooit zo nauw met tht's... het is tenminste houdbaar tot die datum, dat wil niet zeggen dat 't de dag erna bedorven en ziekmakend is.. (behalve sla, dat gaat echt rotten zo'n zakje :p )
Ik zou 'm vrijdag gewoon opbakken...
Ik zou 'm vrijdag gewoon opbakken...
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Van te voren bakken, laten afkoelen en dan in een bakje of een bordje met folie de koelkast in!
Gast- Gast
Ik zou die hamburger vandaag invriezen. Als je geen vriezer hebt, dan zou ik 'm op de 22e of 23e bakken en in de koelkast bewaren tot de 24e. Na het bereiden geldt de oorspronkelijke houdbaarheidsdatum volgens mij niet meer en is de hamburger de 24e dus niet meer over datum.
Kiara- Fluisteraar
- Aantal berichten : 73
Punten : 76
Registratiedatum : 13-01-11
mijn voorkeur gaat ook naar invriezen. en anders donderdag opbakken en vrijdag weer opwarmen (weer in pan of in magnetron)
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Ik zou hem ook invriezen.
En anders gewoon vrijdag bakken. (tenzij hij echt al helemaal ontrokken is van vocht.. dan is hij zo grijzig.. dat vind ik wel smerig )
En anders gewoon vrijdag bakken. (tenzij hij echt al helemaal ontrokken is van vocht.. dan is hij zo grijzig.. dat vind ik wel smerig )
Gast- Gast
Een vriezer heb ik helaas niet, anders was dat idd een goede oplossing geweest.
Ik ga idd maar gewoon de 23ste bakken en de 24ste opeten.. zal er vast niet ziek van worden!
Ik ga idd maar gewoon de 23ste bakken en de 24ste opeten.. zal er vast niet ziek van worden!
Sneeuwvlok- Prater
Nee dat geloof ik ook niet, dat je er ziek van zult worden. Ik zou 'm zelf gewoon de 24e bakken en opeten maar zoals jij het zegt kan het natuurlijk ook!
Angela_1986- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Na bereiding kan je gewoon aanhouden dat dingen daarna nog 48 houdbaar zijn. Maakt niet uit wat de oorspronkelijk houdbaarheidsdatum is. Dus ik zou de hamburger inderdaad ook woensdagavond of donderdag bakken en afgedekt in de koelkast bewaren!
minoessepoes- Ratel
- Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10
Ik ben ook niet zo nauw met de data. Als hij nog goed ruikt er er goed uitziet zou ik hem op vrijdag gewoon nog bakken. Ik heb jaren in een slagerij gewerkt en het was altijd jammer dat we vlees weg moesten gooien vanwege de tht, want soms vergaten wij het ( lag het al wel achter) en dan na 2 dagen over de tht zag het er nog goed uit en rook het ook nog goed ( moest het dan in de derving bak gooien en rook daar dat het nog goed was).
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Op vlees (en zuivel en nog een paar dingen) staat een "te gebruiken tot"-datum en geen "ten minste houdbaar tot"-datum. Die datum is dus ietsje strikter dan een tht-datum.
Maar goed, ik moet eerlijk zeggen dat ik het er ook niet zo nauw mee neem. ALs iets er nog goed uitziet en nog goed ruikt, gooi ik het echt niet weg. En de dag van tevoren vast bakken is ook een goede oplossing inderdaad.
Maar goed, ik moet eerlijk zeggen dat ik het er ook niet zo nauw mee neem. ALs iets er nog goed uitziet en nog goed ruikt, gooi ik het echt niet weg. En de dag van tevoren vast bakken is ook een goede oplossing inderdaad.
Gast- Gast
Inderdaad bakken en dan nog 48 uur bewaren.
Ik vind overigens de tip van invriezen juist niet handig.. Tijdens het invriezen en het ontdooien, groeien de bacteriën namelijk gewoon door. Er staat niet voor niets op veel producten invriezen 'op de dag van aankoop', dat zou ik dus niet meer doen een dag voor de houdbaarheidsdatum verloopt!
Ik vind overigens de tip van invriezen juist niet handig.. Tijdens het invriezen en het ontdooien, groeien de bacteriën namelijk gewoon door. Er staat niet voor niets op veel producten invriezen 'op de dag van aankoop', dat zou ik dus niet meer doen een dag voor de houdbaarheidsdatum verloopt!
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Het is toch de uiterste verkoopdatum? Lijkt me dat je het dan nog prima kan eten een dag na het verstrijken van die datum.
Gast- Gast
Op zeer bederfelijke producten zoals vlees, vis , kip, voorgesneden groenten en koelverse maaltijden staat: te gebruiken tot. Dit is de zogenaamde TGT-datum. Deze datum is de uiterste datum waarop het product gegeten mag worden. Eigenlijk is het dus te gebruiken tot en met de vermelde datum. Te gebruiken tot betekent dat het product na de vermelde datum niet meer betrouwbaar is. De TGT-datum is alleen haalbaar als het product is bewaard volgens de instructies op de verpakking.
Ten minste houdbaar tot
Op andere producten, zoals groente in blik, koekjes en meel, staat ten minste houdbaar tot: de zogenaamde THT-datum. Deze geeft aan dat de verkoper of fabrikant tot die datum een goede kwaliteit garandeert. Ten minste houdbaar tot wil zeggen dat de kwaliteit van het product na de vermelde datum achteruit kan gaan. Het product zal dan niet zo lekker meer smaken, maar u zult er normaal gesproken niet ziek van worden. Uiteraard is voorzichtigheid geboden als het gaat om meer bederfelijke producten, zoals melk of eieren.
Ten minste houdbaar tot
Op andere producten, zoals groente in blik, koekjes en meel, staat ten minste houdbaar tot: de zogenaamde THT-datum. Deze geeft aan dat de verkoper of fabrikant tot die datum een goede kwaliteit garandeert. Ten minste houdbaar tot wil zeggen dat de kwaliteit van het product na de vermelde datum achteruit kan gaan. Het product zal dan niet zo lekker meer smaken, maar u zult er normaal gesproken niet ziek van worden. Uiteraard is voorzichtigheid geboden als het gaat om meer bederfelijke producten, zoals melk of eieren.
Gast- Gast
Wordt het vlees dan niet erg droog als je hem de 23ste bakt en de 24ste op eet?
patjuhhh- Prater
- Aantal berichten : 1070
Punten : 1103
Heb m vandaag opgegeten en vond het wel meevallen. Heb de hamburger gewoon weer gebakken in een pannetje, was misschien iets droger dan eerst.. maar ach, dat kan ik wel aan
Sneeuwvlok- Prater
Ik let er nooit zo erg op. Ik eet & drink regelmatig dingen die over datum zijn of al wat langer op zijn. Ik ben er nog nooit ziek van geworden. En vind dat het met de smaak ook wel meevalt, ik heb mijn vriend in iedergeval nog nooit horen klagen
xxDila- Prater
- Aantal berichten : 976
Punten : 1204
Registratiedatum : 19-11-10
Sneeuwvlok schreef:Heb m vandaag opgegeten en vond het wel meevallen. Heb de hamburger gewoon weer gebakken in een pannetje, was misschien iets droger dan eerst.. maar ach, dat kan ik wel aan
oww ja het was gisteren de 24ste hahaha
patjuhhh- Prater
- Aantal berichten : 1070
Punten : 1103
Soortgelijke onderwerpen
» Houdbaarheidsdatum
» Houdbaarheidsdatum op bodylotion etc.
» Houdbaarheidsdatum zonnebrand....
» Dolce Gusto Cups (Houdbaarheidsdatum)
» Houdbaarheidsdatum op bodylotion etc.
» Houdbaarheidsdatum zonnebrand....