Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De eetbare tuin

+15
Davinia
litllejoy
dolfijn1982
Willem
*Lookie*
Aziraphale
Blond
Elliot
Jerry
Coco
Pineco
SarahKey
Marin
Sanne
IkSmurfin
19 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Aziraphale za 22 jun 2013 - 23:53

Ik ga deze week ook beginnen met een mini-moestuin! M'n man heeft twee bakken van een vierkante meter voor me getimmerd en we hebben wat kleine groenteplantjes gekocht en zaden. Ik wil er graag de speciale Makkelijke Moestuin Mix in, er is een adres hier in de buurt die dat verkoopt. Dat is een mix die je jarenlang kunt gebruiken, alleen af en toe bijvullen met compost. 

Qua plantjes hebben we prei, rode biet, broccoli, rucola en pompoen gekocht en qua zaden suikermais, courgette, spruitjes, spinazie, pastinaak en artisjok. Verder heb ik al een poosje verschillende kruiden aan de schutting hangen in potjes (oregano, basilicum, munt, peterselie) en een grote aardbeienplant. Van die laatste heb ik gisteren flink kunnen plukken en ze net door de yoghurt gegeten, heerlijk! Ook heb ik een hoekje met een komkommerplant, cherrytomatenplant, rode peperplant en paprikaplant in potten. Die doen het tot nu toe erg goed maar ik heb nog niets kunnen plukken. De komkommerplant heeft nu twee vruchten! De tomatenplant en paprikaplant alleen nog bloemen.

De eetbare tuin - Pagina 2 E4e791035ee3d24f10795f111bf22389_zps2791453b
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  *Lookie* zo 23 jun 2013 - 0:01

Wij hebben op dit moment een perenboom, een pruimenboom, rabarber en een blauwe bessenstruik. Eerder heb ik ook wel sla, worteltjes, radijsjes en diverse kruiden gehad. Straks verhuizen we, dan kunnen de bomen natuurlijk niet mee. De blauwe bessenstruik gaat als enige wel mee.
En hoeveel verstand ik ervan heb: weinig! De perenboom weet ik zo ongeveer hoe en wanneer ik die moet snoeien (op internet opgezocht), de rabarber weet ik van wanneer die klaar is (nu ongeveer) en de blauwe bessen zie ik vanzelf wel aan wanneer ze mooi blauw en zacht zijn. Maar dat duurt nog even, er komen nu besjes aan maar ze zijn nog groen.
Ik word wel aangestoken door jouw enthousiasme, het is inderdaad leuk om te zien hoe het allemaal groeit. We hadden vorig jaar ook best al veel peren (paar jaar geleden de boom geplant) alleen leek het wel of de boom ziek was, er kwamen allemaal zwarte puntjes op de bladeren. Ze waren wel lekker verder. De bessenstruik wordt ook steeds groter met steeds meer bessen, erg leuk!

Aziraphale: Die bakken zien er iig veelbelovend uit! Jij hebt straks een flinke keuze aan verse groente!

Pineco: Jij woont vast niet in mijn regio (noord), want sapwagens heb ik nooit van gehoord. Wel een heel leuk iets trouwens, ik wilde dat dat hier ook zo was! 

Wat betreft de fruitbomen: inderdaad is vaak meer dan de helft al verrot of aangevreten als ze rijp zijn, zo jammer. Met de pruimen is het vaak wel beter dan met de peren. Vorig jaar kwamen er ook allemaal wespen op de perenboom af.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Aziraphale ma 1 jul 2013 - 7:36

De eetbare tuin - Pagina 2 AE6D0CED-EE50-4E3E-B6FB-8EF2DB33FD73-32082-0000247E568FE450_zps9c3089a7

De eetbare tuin - Pagina 2 ED83AF8F-2A76-4648-BF5A-BD88FB33AAB3-32082-0000247E63915F6B_zps44ca6d52

De eetbare tuin - Pagina 2 7A4803EB-D2FD-45F8-832D-32FE89FB305C-32082-0000247E6CE68BC4_zps396cbe4e

Het gaat heel goed! De eerste kiemen komen op; radijsjes, spruitjes en spinazie. Vandaag weer nieuwe zaadjes gezaaid. Echt zo leuk! Klimcourgette, knoflook bieslook, pepermunt en jalopeñopeper.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Willem ma 1 jul 2013 - 7:53

Wauw Azi! Dat gaat zeker goed. Het heeft toch wel zo zijn charme, zo'n tuintje met eetbaar spul. Back to basic.
Willem
Willem
Prater
Prater

Aantal berichten : 655
Punten : 690
Registratiedatum : 03-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Jerry ma 1 jul 2013 - 8:02

Gaaf Very Happy

Wat is dat in de voorste rij? Spruitjes? Ziet eruit alsof dat nog heel groot gaat worden Wink 

Ik heb onze paksoi door laten schieten tot bloei... Ik had 't gekregen voor m'n verjaardag, maar heb 't vroeger eens gegeten en vond 't niet lekker dus deed er nu ook niet zoveel mee... Nu dus maar weggegooid Embarassed 

Heeft iemand toevallig en zaai/plant-kalender voor verschillende fruit/groente?

Onze aardbeien gaan nu hartstikke goed! Iedere dag kan ik er wel een paar plukken, en ze zijn superlekker zoet! 
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Aziraphale ma 1 jul 2013 - 8:13

Leuk hè? :cheering: Ik ben er echt mee in m'n nopjes Wink Ik kijk elke dag even en geef ze goed water nu het zo droog is.

Jerry, die voorste rij is broccoli! De spruitjes heb ik direct ingezaaid in de bak vorige week maandag en ik zag vandaag de eerste kleine kiempjes al opkomen.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Jerry ma 1 jul 2013 - 18:35

Haha, iedere dag even kijken doe ik ook, word er zo blij van, iedere dag wel weer wat nieuws te zien smile
En er zijn heel veel bijtjes bezig om alles lekker te bestuiven!
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Marin ma 1 jul 2013 - 21:29


Wat super leuk Azi! Die vakken zien er alleen al leuk uit en dan groeit er nog wat uit ook smile

Ik ben dus echt super slecht in tuinieren blijkt, bijna alles is al dood.
Maar m'n chili pepers groeien wel goed!

De eetbare tuin - Pagina 2 600206_10152972841020156_531807605_n
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  dolfijn1982 ma 1 jul 2013 - 23:21

wij hebben framboos, rode bes, sla, bloemkool, brocoli, rabarber,snack komkommer, bieslook en peterselie

dolfijn1982
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 94
Punten : 94
Registratiedatum : 15-02-12
Woonplaats : noord-holland

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  litllejoy ma 1 jul 2013 - 23:52

Wij hebben aardbeien, broccoli, wortel, prei, bonen, bieten, sla en frambozen en tomaten. De frambozen en tomaten worden alleen volgens mij niks haha. Heb al wel sla en aardbeien gegeten en komend weekend kunnen we de broccoli oogsten.
litllejoy
litllejoy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Davinia di 2 jul 2013 - 4:18

Ja, ik meld me ook! Very Happy
Wij hebben sla, paprika, aardbeien, courgette, komkommer en cherry tomaatjes. 
Vorige week al 2 keer een komkommer kunnen plukken en nu zie ik al 2 rode aardbeitjes eraan hangen dus die kunnen er ook af smile  Vind het ook zo leuk om te doen!
Davinia
Davinia
Prater
Prater

Aantal berichten : 622
Punten : 680
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Jerry di 2 jul 2013 - 4:31

Paprika in Nederland heeft toch niet zo'n grote kans van slagen?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Davinia di 2 jul 2013 - 5:41

Jerry.. Aha, dat verklaard waarom die dingen het bij mij niet doen Laughing
Davinia
Davinia
Prater
Prater

Aantal berichten : 622
Punten : 680
Registratiedatum : 13-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Jerry do 4 jul 2013 - 20:19

Weet iemand wanneer ik rode kool kan planten? (kleine plantjes zegmaar) En anders iets anders wat nú in de tuin kan? Ik heb ruimte over :P 
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Saga do 4 jul 2013 - 23:22

Paprika's doen het bij mij meestal wel goed! Heb nu ook weer een aantal plantjes staan, maar die heb ik te laat gezaaid dus ze zijn nog niet er groot. 

Mijn tomatenplanten gaan wel als een gek. En het is een verrassing wat voor tomaten waar aan komen, heb namelijk drie soorten gezaaid en ben vergeten om er stokjes met de soorten er bij te zetten :P

Ik heb ook veel aardbeien, en in de sperziebonenplantjes komen nu bloemetjes.
Saga
Saga
Prater
Prater

Aantal berichten : 652
Punten : 634
Registratiedatum : 27-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Parel vr 5 jul 2013 - 10:48

Wij hebben patiofruit geplant vorige week!
2 appelbomen, 1 perenboom, een frambozenstek en een blauwe druiven stek, en een olijfboom voor en een tomatenplantje boven! Zo leuk!
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Jerry ma 26 aug 2013 - 5:21

Wie weet nog leuke groentes die je nu kunt planten en in de herfst/winter kunt oogsten (naast Andijvie, rode kool en boerenkool?)
M'n tuintje wordt weer wat leger (de wortels waren mislukt, dus die er met z'n alleen in één keer uitgehaald...)
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Destino di 27 aug 2013 - 2:53

Hier gaat de tuin ook erg goed! Heb al erg veel tomaten, rode pepers, courgettes en aardbeien kunnen oogsten.
De paprika's zijn ook goed op weg, heb er nu 5 aan de plantjes hangen van zo'n 5 tot 10 cm per stuk smile .
Ben alleen wel benieuwd of ze nog rijp worden/uitgegroeid zijn voor de herfst/winter..
Destino
Destino
Prater
Prater

Aantal berichten : 575
Punten : 585
Registratiedatum : 04-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  litllejoy wo 28 aug 2013 - 20:46

De eetbare tuin - Pagina 2 69hm



Lekker veel tomaten en ze beginnen langzaam aan al een beetje te kleuren.


De eetbare tuin - Pagina 2 Z4sh



En dit is nog wat er over is. Heb inmiddels broccoli, wortels, sla, sperziebonen, aardbeien en frambozen geoogst. 
En ik ben van plan om nog wat boerenkool- en andijvie plantjes neer te zetten (al moet ik dit wel heel snel doen). Tips voor andere herfst plantjes zijn dus ook hier welkom!
litllejoy
litllejoy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Jerry do 29 aug 2013 - 6:59

Littlejoy, ik zie je aardbeien staan... Van een aardbeienkweker de tip gehad: uitlopers geven nooit echt hele goede plantjes (die nieuwe plantjes geven dan niet zoveel aardbeien). Uitlopers moet je afknippen en de 'grote' plant kun je 3 jaar aardbeien van plukken, daarna nieuwe planten kopen, zo heb je de meeste oogst!
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Saga do 29 aug 2013 - 9:15

De uitlopers van mijn aardbeienplant van vorig jaar hebben mij juist super veel aardbeien gegeven dit jaar Very Happy 
Vorig jaar had ik in totaal 1 handje aardbeien, nu kon ik iedere dag wel een hand vol plukken.

Ik heb nu alleen nog tomatenplanten staan, voor de Russische tomaten doen het erg goed, al hebben ze nog wel een paar weekjes nodig gok ik.
Oh en ik heb nog veel mint staan, maar ben de muntthee zo zat laughcry
Saga
Saga
Prater
Prater

Aantal berichten : 652
Punten : 634
Registratiedatum : 27-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  M-G do 29 aug 2013 - 11:25

Het is voornamelijk mijn vriend die zich er mee bezig houd. Ik eet het samen met mijn zoon smakelijk op Very Happy !. Op dit moment staat er een perzikenboom, aardbeienplanten (die mogen niet ontbreken), druiven (ja wat is het? stronk, struik..??) kersenboom (kan geloof ik vrij groot worden), tomatenplanten, spaanse peperplant, kiwiplant en verder probeert hij van alles uit: uit, paprika, aardappel, wortel en ik wil nog graag een bramenstruik en iets met besjes smile .
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Jerry do 29 aug 2013 - 20:23

Saga, dan weet ik niet hoe goed die kweker was :P Heb mijn uitlopers er in ieder geval maar afgeknipt (wel in de tuin gezet), we zien 't wel volgend jaar..!

(ik heb overigens aardbeien met witte en met roze bloemetjes. Aan die roze zit een uitloper waar nu óók weer bloemetjes aankomen, terwijl hij nog aan de plant vast zit en niet eens in de aarde staat :P
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin - Pagina 2 Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum