Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De eetbare tuin

+15
Davinia
litllejoy
dolfijn1982
Willem
*Lookie*
Aziraphale
Blond
Elliot
Jerry
Coco
Pineco
SarahKey
Marin
Sanne
IkSmurfin
19 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty De eetbare tuin

Bericht  Jerry za 18 mei 2013 - 23:14

Wij hebben dit voorjaar eindelijk onze tuin aangepakt (het was een bejaardentuin met 15 hortensias en een strook kunstgras). Voor mijn verjaardag heel veel tuincentrum-bonnen gekregen en die allemaal welbesteed :cheering:

Mijn vriend en ik vinden het heel erg leuk om een moestuin/fruittuin te hebben. Niet alleen maar eetbare dingen, maar wel een aantal :P

We hebben aan fruitplanten:

Een bramenstruik
Een frambozenstruik
Aardbeienplanten
Blauwe bessen
Abrikozenboom (maar die gaat hoogstwaarschijnlijk geen fruit geven)

In onze 'moeshoek' hebben we:

pak soi
venkel
rode bietjes
wortels
sla
tomaten


Wie van jullie heeft er ook een moestuin en of fruitplanten? Wat allemaal en hoeveel verstand heb je ervan?

Ik wil nog graag een kersenboom, maar weet niet hoe groot die worden, wil 'm wel een beetje klein houden Yes
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Gast za 18 mei 2013 - 23:21

Ik mis de kruiden! Verse tuinkruiden zijn zo lekker I love you

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  IkSmurfin za 18 mei 2013 - 23:51

Oooooo leuk, ik ben jaloers!

Ik zou er nog kruiden bijzetten en wat ook leuk is is om aardappels te kweken. Dat kan heel makkelijk door in een oude vuilnisbak of grote pot de bodem te bedekken met grond, dan een paar aardappels met uitlopers erop, dan weer grond etc. Na een paar weken heb je dan heel veel aardappels. Of een aarbeientoren, dus een cirkel van kleine stenen omhoog bouwen met daartussen aardbeienplantjes, dan krijgen ze meer licht en rotten ze niet snel omdat ze de grond niet raken.
IkSmurfin
IkSmurfin
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 48
Punten : 52
Registratiedatum : 13-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Sanne zo 19 mei 2013 - 0:21

Wij hebben een 'eetbaar' balkon. We hebben twee hangbakken met bloemen, voor de rest is alles eetbaar. Drie hangbakken met aardbeien, een rekje met kruiden, een paar potjes met kruiden, een tomatenplant en een cherrytomatenplant, hangpotten met rucola en onze grote trots ( Very Happy ): twee mini-appelbomen, erg leuk voor kleine tuinen en balkons. Zoek maar eens op minitree.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Jerry zo 19 mei 2013 - 5:52

Lennox schreef:Ik mis de kruiden! Verse tuinkruiden zijn zo lekker I love you

Oh ja! Die heb ik ook nog! :P Rozemarijn, tijm, basilicum en salie Very Happy


Edit: én ik heb nog munt, gewone en chocolade :P

én Oost Indische kers nerd
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Marin zo 19 mei 2013 - 22:38

Wat is chocolade munt?

Klinkt als een heerlijke tuin, Jerry, letterlijk en figuurlijk Very Happy

Ik moet het helaas ook met een eetbaar balkon doen, maar ik vind het wel heel erg leuk!

Ik heb nu een basilicumplantje, een muntplantje en ik heb net chili pepertjes gezaaid. Heb nog niet echt een foto van alle drie, maar hier zie je klein beetje:

De eetbare tuin 966827_10152816081845156_1711732310_o
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Jerry zo 19 mei 2013 - 23:25

Nice Very Happy Doen chilipepertjes het goed? Had vorig jaar een snack-paprikaplantje, waar uiteindelijk één groen zielig dingetje aanhing wat er uiteindelijk afgerot is...

Oh, ik vind m'n tuin echt lovely, loop er iedere dag wel even doorheen om de plantjes te bekijken hoeveel knopjes er al in de braam en framboos zitten en of de tomaat al wat groter is en hoever de rucola is (dáár zie je echt per dag verschil :cheering: ). Wat een tuinmuts, but I love it Wink

Chocolademunt is een muntsoort (die ontzéttend woekert....) die een beetje naar chocola smaakt (nouja, vooral ruikt, gaat om het idee, ruikt een beetje naar after eight :P ). Ik had vorig jaar ook bananenmunt en zag vorige week aardbeienmunt bij de GroenRijk staan Wink

Heb dit jaar 'gewone' munt in een bak gezaaid. De chocolademunt kwam willekeurig overal in m'n tuin weer boven. Heb er een stuk uitgetrokken en tussen de kiemplantjes in de bak gezet.
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Marin zo 19 mei 2013 - 23:26

Wat leuk!~ Ik heb nog veel te leren, merk ik al :P
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Jerry zo 19 mei 2013 - 23:29

google zegt dat onder andere:

chocolademunt, sinaasappelmunt, grapefruitmunt, appelmunt, Engelse munt, gembermunt, basilicummunt, aardbeienmunt, bananenmunt, corsicaanse munt, vrouwenmunt, en marokaanse munt bestaat Yes

Appelmunt I love you
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Coco ma 20 mei 2013 - 1:28

Wij hebben een heel groot stuk als groente tuin. Wij hebben er oa aardbeien, snijbonen, sperziebonen, doperwten, wortels, rode kool, bieten, verschillende sla soorten, gele en groene courgette, aubergine, spinazie, rabarber, uien, komkommer, bloemkool, bleekselderij, appelboom, pruimen, van die kleine rode besjes, diverse kruiden en ik zal vast nog wat vergeten.
Bij huis heb ik trouwens ook kruiden, peterselie, koriander, selderij, munt en bieslook. Vooral munt is favoriet voor na het koken, even met mijn vingers over de blaadjes wrijven en ze ruiken weer lekker en niet naar knoflook. Very Happy
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  SarahKey ma 20 mei 2013 - 1:46

Wij hebben voor het eerst een moestuin.
Een heel klein stukje maar, maar om te beginnen groot genoeg.
Dit hebben we erin:
bloemkool, broccoli, doperwt, wortel, spinazie, uien, courgette, prei en bieten

En we hebben in de tuin een appelboompje (was toen een kado voor ons huwelijk)
en daar om heen staan wat kruiden: peterselie, basilicum, munt en nog wat maar ben de naam kwijt.

Voorheen hadden we ook vaak tomaten en paprika planten, aardbeiplantjes en sla maar onze ervaring is daar niet zo goed mee.
Tomaten en paprika wouden nauwelijks groeien, aardbeien werden opgegeten door vogels ondanks netten etc en sla eten we gewoon te weinig voor.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Pineco ma 20 mei 2013 - 2:18

Dat klinkt lekker allemaal! Wij hebben vorig jaar een paar hoogstambomen geplant: kers, appel, peer, pruim en tamme kastanje en er stond al een walnotenboom. Verder hebben we een paar weken geleden kruisbessen, rode bessen, bosbessen, frambozen (3 soorten) en een soort Japanse bes geplant. Kruiden en aardbeiden wil ik er ook nog graag bij, maar dat wordt waarschijnlijk iets voor volgend jaar. We pakken ieder jaar een nieuw stukje tuin aan.

Ik heb er overigens helemaal geen verstand van, geef het gewoon water en zie wel wat er aan groeit Laughing Maar het blijft wel heerlijk, uit je eigen tuin kunnen eten!
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 2:44

Wij hebben bij de vijver 12 fruitbomen staan met verschillende oude soorten appels en peren. Verder hebben we nog een pruimenboom die ik bij mijn geboorte heb gekregen van mijn peetouders. Volgend jaar wil ik misschien wel een paar m2 voor wat verschillende groente/fruit zoals aardbeien en sla ofzo. Wat makkelijke dingetjes om mee te beginnen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Jerry ma 20 mei 2013 - 4:32

Pineco en Rejoy, dan hebben jullie een flinke tuin of niet?! :O

Over die fruitbomen: hebben jullie per fruitsoort meer dan één boom? Ik las namelijk dat zelfbestuivende bomen het toch beter doen als je er een andere soort bij in de buurt zet...

En Pineco, hoe groot wordt die kersenboom? Ik wil misschien een laagstam of halfstam, maar geen idee hoe groot dat in de omvang wordt zegmaar...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Pineco ma 20 mei 2013 - 5:43

We hebben inderdaad een wei achter het huis, anders zou het wel krap worden ;-) Wij hebben wel voor hoogstam gekozen, daar wordt in onze gemeente subsidie op gegeven. Maar mijn ouders hebben een paar jaar geleden halfstam geplant en dat is wel een mooie maat. Je kunt de onderste kersen dan ongeveer vanaf de grond plukken en voor de bovenste heb je een trapladder nodig, maar je hoeft niet echt met lange ladders aan de slag.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Pineco ma 20 mei 2013 - 5:44

Oh, en we hebben van alles maar één soort. Ik vind het niet zo erg als er niet megaveel fruit aan groeit. Dat krijgen we toch nooit op ben ik bang Laughing
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 6:33

WIj hebben van alle bomen meerdere soorten, behalve van de pruim, daar hebben we maar één boom van. We hebben trouwens inderdaad een flinke tuin, de bomen staan bij een natuurvijver. Wij hebben ook hoogstammen, daar hebben wij ook subsidie op gekregen vanuit de gemeente. Ook de beukenhaag rondom het weiland hebben we subsidie op gekregen (denk dat het om ongeveer 2km beukenheg gaat, dus dat was maar goed ook), om het ouderwetsche landschap weer terug te zien.

Pineco, is het fruit dat van jullie bomen af komt allemaal wel te eten? Meestal is het fruit hier al aan het rotten als het er vanaf valt, of zitten er wormen in ofzo. Grootste deel gaat naar de schapen, van de 12 fruitbomen komt er ongeveer zoveel fruit vanaf dat we het precies op kunnen krijgen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 6:39

Volgens mij wil ik jouw tuin, Rejoy....

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Coco ma 20 mei 2013 - 6:42

Wij hebben een grote kersenboom in de achtertuin maar die zijn idd ook al aan het rotten voor ze eraf vallen of met wormen. De vogels plukken volgens mij de goede eruit want als er al een mooie uit valt is die aangevreten.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Jerry ma 20 mei 2013 - 6:42

Pineco schreef:Maar mijn ouders hebben een paar jaar geleden halfstam geplant en dat is wel een mooie maat. Je kunt de onderste kersen dan ongeveer vanaf de grond plukken en voor de bovenste heb je een trapladder nodig, maar je hoeft niet echt met lange ladders aan de slag.

En laagstam, weet je dat ook? Kun je daar (zo ongeveer) de hele boom vanaf de grond plukken?

Wij hebben een tuin van ongeveer 6 meter breed en 19 diep. Niet een kleine tuin voor een rijtjeshuis, maar om 'm nou vol te zetten met bomen :P

Ik wil echt heel graag kersenbomen, maar ik ben zo'n impuls-aankoper. Volgens verschillende bronnen kun je ze 't beste tussen november en februari planten, dus ik heb nog even geduld angel
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Gast ma 20 mei 2013 - 7:15

Lennox schreef:Volgens mij wil ik jouw tuin, Rejoy....

moet je ook even zorgen dat je mijn ouders als buren hebt;) Ik ben heel blij dat ik al dat gras niet hoef te maaien en de hele heg niet ieder jaar hoef te snoeien;)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Elliot ma 20 mei 2013 - 19:14

Wij hebben ook een moestuin(tje). Er staan verschillende kruiden in (munt, peterselie, bieslook, basilicum en nog meer), radijsjes, maïs, bloemkool, aardbeien, rabarber, paprika en een appelboompje.

Mijn moeder heeft echt een megamoestuin, daar groeit echt zoveel! Zal van de week eens een foto showen, haar tuin is echt prachtig!
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Jerry vr 24 mei 2013 - 3:27

Ben benieuwd Elliot!

M'n buurvrouw heeft ook rabarber, vind 't wel mooi, maar ik lust 't niet Embarassed

Vandaag een tweede bosbessenstruik gehaald, kunnen ze mekaar lekker bestuiven én ik ga denk ik toch niet wachten tot 't najaar met 'n kersenboompje :cheering: angel
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Blond vr 24 mei 2013 - 3:51

Ik heb alleen een kruidenhoekje in de plantenbak op mijn terras, met koriander, basilicum, peterselie en bieslook. Ik wil nog graag een paprika en tomatenplant, maar die moeten in potten want mijn bakken zitten nu helemaal vol.

Mijn ouders hebben een Elstar appelboom, dat wil ik later ook. Manden vol appels in augustus/september, love it!
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Pineco vr 24 mei 2013 - 4:28

Jerry schreef:
Pineco schreef:Maar mijn ouders hebben een paar jaar geleden halfstam geplant en dat is wel een mooie maat. Je kunt de onderste kersen dan ongeveer vanaf de grond plukken en voor de bovenste heb je een trapladder nodig, maar je hoeft niet echt met lange ladders aan de slag.

En laagstam, weet je dat ook? Kun je daar (zo ongeveer) de hele boom vanaf de grond plukken?

Wij hebben een tuin van ongeveer 6 meter breed en 19 diep. Niet een kleine tuin voor een rijtjeshuis, maar om 'm nou vol te zetten met bomen De eetbare tuin 253468018

Ik wil echt heel graag kersenbomen, maar ik ben zo'n impuls-aankoper. Volgens verschillende bronnen kun je ze 't beste tussen november en februari planten, dus ik heb nog even geduld De eetbare tuin 2474380249

Sorry, was dit topic uit het oog verloren, maar laagstam kun je inderdaad vrijwel helemaal vanaf de grond plukken. Helemaal bovenin misschien niet, maar dat zullen de vogels wel voor je doen Laughing

En Rejoy, onze fruitbomen staan er pas sinds vorig jaar, dus wij krijgen er dit jaar als het goed is pas voor het eerst echt fruit aan (vorig jaar welgeteld 1 kers en 9 appels mogen oogsten De eetbare tuin 281626781). Maar mijn ouders hebben ook een hoogstamboomgaard en daar is het inderdaad vaak zo dat een groot deel van het fruit verloren gaat. Het is gewoon te veel en te lastig te plukken. Hier in de regio is het trouwens wel heel gebruikelijk dat er rond de pluktijd sapwagens rondrijden. Daar kun je eigen (overrijpe) appels en peren aanbieden om gratis sap van te laten persen. Daarvoor kun je dan ook vaak fruit gebruiken dat op de grond is gevallen. Zo gaat er toch iets minder verloren.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De eetbare tuin Empty Re: De eetbare tuin

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum