Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

uitkering na je studie?

+2
Janelie
SleepingBeauty
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty uitkering na je studie?

Bericht  SleepingBeauty di 1 feb 2011 - 8:33

Als je uiteraard geen baan kunt vinden...
Weten jullie of dat mogelijk is?

Ik vind wel informatie, maar dat is allemaal na 36 weken werk en als je dan ontslag hebt gekregen...
SleepingBeauty
SleepingBeauty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1855
Punten : 2407
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 8:38

Nee, daar heb je geen recht op denk ik. Ja of je moet die weken gewerkt hebben. Dan ga je richting bijstand :P Maar goed, je kan altijd wel productiewerk doen of schoonmaakwerk of post bezorgen gok ik.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Janelie di 1 feb 2011 - 8:40

Volgens mij heb je er ook geen recht op, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb het nooit uitgezocht aangezien ik nog wel even aan het studeren ben. Ben jij bijna klaar?
Janelie
Janelie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3159
Punten : 3189
Registratiedatum : 29-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 8:49

Ik dacht dat je alleen recht hebt op een uitkering bij ontslag buiten jou schuld, onder de voorwaarde dat je 26 weken aaneengesloten hebt gewerkt. Ontslag buiten jou schuld is volgens mij ook als je een tijdelijk contract hebt. Kijk anders even op de website van het UWV of van je gemeente. Misschien kan DUO hier ook nog antwoord op geven?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 8:49

Toevallig had ik hier met mn ouders een discussie over. Maar je krijgt niks, bijstand is pas vanaf 27 jaar

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 8:51

Is dat sinds dit jaar dat de bijstand vanaf 27 jaar is? Wat ontzettend raar zeg...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Feline di 1 feb 2011 - 8:53

Ik ben net afgestudeerd en krijg een WIJ-uitkering (wet investering jongeren) maar dat is geloof ik alleen omdat ik tijdelijk afgekeurd ben. Een vriendin van mee wilde 'm ook aanvragen maar had er geen recht op omdat ze gewoon HBO heeft en dus 'gemakkelijk' zelf een baan kan vinden.
Feline
Feline
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2234
Punten : 2527
Registratiedatum : 21-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 8:56

En terecht. Anders gaat elke afgestudeerde student (dat klopt niet :P ) op z'n reet zitten en wachten tot er een droombaan voorbij komt.

Nou kom maar op, dames Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 8:59

Volgens mij heb je dan geen recht op een uitkering. Bijstand ontvang je niet onder de 27 en ook niet als je een werkende partner hebt, WW krijg je alleen als je gewerkt hebt. En anders moet je dus óf tijdelijk werk gaan doen wat niet in je straatje past óf je hebt geen inkomen.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:02

Liva schreef:Is dat sinds dit jaar dat de bijstand vanaf 27 jaar is? Wat ontzettend raar zeg...

Is helemaal niet raar:
De Wet investeren in jongeren (WIJ) verplicht gemeenten om jongeren die zich melden voor een bijstandsuitkering een aanbod te doen. Dat aanbod kan een baan zijn, een vorm van scholing of een combinatie van beide, afhankelijk van de situatie van de jongere. Deze regeling geldt sinds 1 oktober 2009 voor jongeren van 18 tot 27 jaar die een bijstandsuitkering aanvragen. Jongeren van 16 en 17 jaar hebben geen recht op een bijstandsuitkering. Zij krijgen soms wel een werkleeraanbod van hun gemeente.

Je bent gewoon verplicht om íets te doen, óf school óf een baan. Tenzij je kinderen hebt geloof ik, dan worden de regels weer anders. Het is natuurlijk anders als je een Wajong ofzo hebt, dan krijg je gewoon een uitkering. Maar bijstand is zo'n laatste redmiddel, daar hoor je als jongere niet in te zitten, omdat je óf kunt werken óf naar school moet zodat je makkelijker werk vindt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:04

Bijstand is toch alleen om je inkomen aan te vullen tot het minimum? Of voor mensen die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn en daardoor minder kunnen verdienen dan het minimum?

Er bestaat wel een soort bijstand voor 18 tot 27 jarige, maar dat is alleen een tijdelijke overbrugging nadat je uitkering is gestopt en je hebt nog steeds geen werk.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:05

BeautyFuL-RoSe-90 schreef:Bijstand is toch alleen om je inkomen aan te vullen tot het minimum? Of voor mensen die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn en daardoor minder kunnen verdienen dan het minimum?

\
Wanneer heb ik recht op bijstand?


U woont in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien.
U kunt geen beroep meer doen op een andere uitkering.
U bent niet gedetineerd.
Uw eigen vermogen komt niet boven een bepaald bedrag uit

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Susan di 1 feb 2011 - 9:12

Reva schreef:En terecht. Anders gaat elke afgestudeerde student (dat klopt niet :P ) op z'n reet zitten en wachten tot er een droombaan voorbij komt.

Nou kom maar op, dames Very Happy

Ik weet niet of je nu op een felle discussie hoopt, maar je hebt gewoon een sollicitatieplicht als je een bijstandsuitkering hebt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:12

Susan schreef:
Reva schreef:En terecht. Anders gaat elke afgestudeerde student (dat klopt niet :P ) op z'n reet zitten en wachten tot er een droombaan voorbij komt.

Nou kom maar op, dames Very Happy

Ik weet niet of je nu op een felle discussie hoopt, maar je hebt gewoon een sollicitatieplicht als je een bijstandsuitkering hebt.

Inderdaad. Daarbij, een bijstandsuitkering is zelfs voor een student geen vetpot.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:39

Susan schreef:
Reva schreef:En terecht. Anders gaat elke afgestudeerde student (dat klopt niet :P ) op z'n reet zitten en wachten tot er een droombaan voorbij komt.

Nou kom maar op, dames Very Happy

Ik weet niet of je nu op een felle discussie hoopt, maar je hebt gewoon een sollicitatieplicht als je een bijstandsuitkering hebt.

Ik bedoelde dat veel mensen misschien het wel een 'recht' vinden. Maar, die sollicitatieplicht kun je net zo serieus nemen als je wil. Kom dagelijks genoeg mensen tegen die voor de sollicitatieplicht even een visitekaartje nodig hebben of op bizarre en/of onmogelijke vacatures solliciteren zodat ze toch onmogelijk ooit een uitnodiging krijgen. Maar daar ging het niet over.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Susan di 1 feb 2011 - 9:42

Je hebt echt niet genoeg aan een visitekaartje, je krijgt van het CWI zelf ook vacatures mee om op te solliciteren, ze nemen ook je sollicitatiebrieven en CV met je door. Het is echt onzin dat je gewoon kunt gaan zitten wachten op je droombaan en je moet echt wel verantwoording afleggen over het eventueel niet vinden van werk.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 9:48

Susan schreef:Je hebt echt niet genoeg aan een visitekaartje, je krijgt van het CWI zelf ook vacatures mee om op te solliciteren, ze nemen ook je sollicitatiebrieven en CV met je door. Het is echt onzin dat je gewoon kunt gaan zitten wachten op je droombaan en je moet echt wel verantwoording afleggen over het eventueel niet vinden van werk.

Okee, Susan. Ik zei volgens mij niks over 'geen verantwoording hoeven afleggen' etc. En mijn eerste post over studenten die dan kunnen zitten wachten op een droombaan met uitkering op zak is omdat dat dan een denkbeeld zou zijn van mensen die afstuderen. Ik heb dagelijks te maken met het UWV en mensen die op deze manier 'een soort van sollicteren'. Maar we hoeven niet allebei hetzelfde te vinden uiteraard.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Zininzon di 1 feb 2011 - 10:06

Je hebt als (edit: uitwonende) jongere onder de 27e wel recht op een bijstandsuitkering, alleen is deze (in het kader van de WIJ) lager dan de gewone bijstandsgrens!
En inderdaad geldt dan gewoon de sollicitatieplicht/leerplicht.
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 10:12

Met een WIJ uitkering moet je wel een werkleeraanbod aanvaarden voordat je iets ontvangt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Zininzon di 1 feb 2011 - 10:29

ZachtCookie schreef:Met een WIJ uitkering moet je wel een werkleeraanbod aanvaarden voordat je iets ontvangt.

En je wordt op je uitkering gekort als je geld verdient met je leer/werktraject. Als je daar geen inkomsten uit hebt, krijg je dus meer uitkering.

Onder de 21 jaar moet je denken aan een bedrag rond de 220 euro en van 21 tot 27 rond de 650 (weet de bedragen niet precies uit mijn hoofd).
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 10:40

Zininzon schreef:
ZachtCookie schreef:Met een WIJ uitkering moet je wel een werkleeraanbod aanvaarden voordat je iets ontvangt.

En je wordt op je uitkering gekort als je geld verdient met je leer/werktraject. Als je daar geen inkomsten uit hebt, krijg je dus meer uitkering.

Onder de 21 jaar moet je denken aan een bedrag rond de 220 euro en van 21 tot 27 rond de 650 (weet de bedragen niet precies uit mijn hoofd).

Ja maar goed, je rondt geen opleiding af om vervolgens weer een werkleertraject te gaan volgen. Ik vraag me af of het überhaupt een optie is hoor.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 23:01

Lilith schreef:Volgens mij heb je dan geen recht op een uitkering. Bijstand ontvang je niet onder de 27 en ook niet als je een werkende partner hebt, WW krijg je alleen als je gewerkt hebt. En anders moet je dus óf tijdelijk werk gaan doen wat niet in je straatje past óf je hebt geen inkomen.


Dit had ik dus toen ik thuis kwam te zitten na mijn studie inderdaad, ik had nergens recht op en ik had niet genoeg weken gewerkt bij mijn bedrijf (door stages) om in aanmerking voor iets te komen, helaas.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 23:03

.


Laatst aangepast door Darcy op di 1 maa 2011 - 20:40; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Rovine di 1 feb 2011 - 23:13

Bijstand krijg je niet onder je 27e.

Die WIJ-wet is ook geen groot feest verder. Wat zij aanbieden is een halfjaar werk, wat gratis is voor de werkgever, zij betalen jou minimumloon. Intentie is wel dat die werkgever je aanneemt na een halfjaar. Hoewel ik op een gegeven moment zo wanhopig was dat ik het wel wilde, is het gewoon niet handig. Je zit er toch aan vast en kunt in die tijd niks sparen als buffer, 800 euro krijg je dan ongeveer voor fulltime werk?

Ik ben ongeschoold werk gaan doen via een studentenuitzendburo. 2 weken doorpezen en weken van 50 uur maken. Daarna weer 2 weken werk zoeken tot mijn geld op was en weer een nieuw baantje aannemen.
Je kunt ook nog even tijdelijk maximaal lenen vlak voor je je studie afrondt voor een buffertje.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gast di 1 feb 2011 - 23:14

.


Laatst aangepast door Darcy op di 1 maa 2011 - 20:40; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

uitkering na je studie? Empty Re: uitkering na je studie?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum