Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

+6
Guusje
Gympie
Discordia
Bazinga
Benthe
Susan
10 plaatsers

Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Susan do 26 apr 2012 - 1:53

Even in het kort: een vijftienjarige scholier schrijft een gedicht over zijn oudoom, die is omgekomen in de oorlog en vocht voor de SS, zijn gedicht is uitgekozen om voorgedragen te worden tijdens de dodenherdenking op de Dam, het Auschwitz Comité dreigt de dodenherdenking te boycotten als het gedicht niet wordt teruggetrokken. Wat is jullie mening? Moet dit gedicht kunnen of is het ongepast?

Hier het hele bericht, met daarin een link naar het gedicht.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Gast do 26 apr 2012 - 1:55

Ik vind het geen probleem als er verschillende aspecten belicht worden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Gast do 26 apr 2012 - 1:59

Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n heel schokkend gedicht. Ik begrijp het standpunt van het Auschwitz comité wel, slachtoffers en daders kunnen niet tegelijk herdacht worden. Maar aan de andere kant, deze jongen kan er niets aan doen dat zijn oom een foute keuze heeft gemaakt (die hij waarschijnlijk alleen maar heeft gemaakt om te kunnen overleven).. Lastige kwestie!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Gast do 26 apr 2012 - 2:12

Zoey schreef:Ik vind het eerlijk gezegd niet zo'n heel schokkend gedicht. Ik begrijp het standpunt van het Auschwitz comité wel, slachtoffers en daders kunnen niet tegelijk herdacht worden. Maar aan de andere kant, deze jongen kan er niets aan doen dat zijn oom een foute keuze heeft gemaakt (die hij waarschijnlijk alleen maar heeft gemaakt om te kunnen overleven).. Lastige kwestie!
+1, moeilijke kwestie inderdaad.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Benthe do 26 apr 2012 - 2:14

Hmm, ik vind het gedicht op zich niet erg schokkend en denk dat het ook best goed is daar aandacht aan te besteden. Maar ik vind de gelegenheid wel erg ongepast. En ik kan goed begrijpen dat het Comité niet achter dit gedicht staat tijdens de dodenherdenking.
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 594
Punten : 621
Registratiedatum : 16-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Bazinga do 26 apr 2012 - 2:18

Er is toch al besloten dat 't niet doorgaat, dat gedicht?

Ik vind 't niet de plaats of tijd, voor dat gedicht, maar ik vind wel dat 't gehoord moet worden; er zou meer ruimte moeten zijn, in de maatschappij, voor kinderen en familie van 'foute personen'. Die werden vlak na WO2, heel begrijpelijk, in de verdoemhoek geduwd, maar jaren later is dat eigenlijk nooit echt veranderd.

Voor geinteresseerden;

http://hetverhalenarchief.nl/kinderen-van-foute-ouders/

Staan hele heftige verhalen tussen, maar 't is wel interessant.
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Discordia do 26 apr 2012 - 2:27

Wat een ontzettend slecht gedicht (15 jaar of niet). Ik vind dat dodenherdenking staat voor het herdenken van doden en niet alleen voor slachtoffers van één kant.
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Benthe do 26 apr 2012 - 2:42

Het gedicht zal inderdaad niet voorgedragen worden.



http://www.nu.nl/binnenland/2796798/omstreden-gedicht-niet-dodenherdenking.html
Benthe
Benthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 594
Punten : 621
Registratiedatum : 16-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Gympie do 26 apr 2012 - 2:44

Ik vind dat het wel gehoord moet worden, maar niet op die dag en op die plaats.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Gast do 26 apr 2012 - 2:46

Discordia schreef:Wat een ontzettend slecht gedicht (15 jaar of niet). Ik vind dat dodenherdenking staat voor het herdenken van doden en niet alleen voor slachtoffers van één kant.

Wat vind je er zo slecht aan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Discordia do 26 apr 2012 - 2:54

Zoey schreef:
Discordia schreef:Wat een ontzettend slecht gedicht (15 jaar of niet). Ik vind dat dodenherdenking staat voor het herdenken van doden en niet alleen voor slachtoffers van één kant.

Wat vind je er zo slecht aan?

Het had veel mooier en poëtischer ingepakt kunnen worden. Ze zullen het gedicht wel gekozen hebben vanwege het thema en niet vanwege de schoonheid.
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Guusje do 26 apr 2012 - 2:58

Dat deze man 'fout' was is een feit, dat staat ook wel in het gedicht. En aan de ene kant vind ik het ook wel een logische keuze van het comité om het gedicht niet te laten voordragen, het gaat om het herdenken van de slachtoffers en niet van de daders. Maar aan de andere kant kent een oorlog inderdaad alleen maar verliezers en dat waren deze man (of jongen hoe oud was hij eigenlijk?) en zijn familie ook. Maar of de Dodenherdenking daarvoor de juiste plek is weet ik ook niet. Maar is er überhaupt een juiste plek voor?
Guusje
Guusje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 347
Punten : 386
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Gympie do 26 apr 2012 - 3:00

Ik denk het wel, niet als in de precieze plaats, maar ik denk wel dat mensen er open voor staan het te horen.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Gast do 26 apr 2012 - 3:08

Gympie_ schreef:Ik denk het wel, niet als in de precieze plaats, maar ik denk wel dat mensen er open voor staan het te horen.

Ik sta er best open voor. Het lijkt me heel naar om te weten dat je familie fout is geweest in de oorlog, en zeker om daar zelf op aangekeken te worden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  SparklingEyes do 26 apr 2012 - 3:09

Discordia schreef:Wat een ontzettend slecht gedicht (15 jaar of niet). Ik vind dat dodenherdenking staat voor het herdenken van doden en niet alleen voor slachtoffers van één kant.

+1
SparklingEyes
SparklingEyes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1222
Punten : 1506
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Purmereutel

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Gympie do 26 apr 2012 - 3:13

Zoey schreef:
Gympie_ schreef:Ik denk het wel, niet als in de precieze plaats, maar ik denk wel dat mensen er open voor staan het te horen.

Ik sta er best open voor. Het lijkt me heel naar om te weten dat je familie fout is geweest in de oorlog, en zeker om daar zelf op aangekeken te worden.

Ja, en ook het hoe en waarom mensen 'foute' dingen deden. Die mensen mogen ook wel gehoord worden, moeten hun verhaal ook kunnen vertellen. Of de familie in dit geval.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Jeanette do 26 apr 2012 - 5:46

Gympie_ schreef:Ik vind dat het wel gehoord moet worden, maar niet op die dag en op die plaats.

Mee eens!
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Raven do 26 apr 2012 - 7:30

Ik denk dat veel mensen een foute keuze hebben gemaakt toen.
Al denk ik wel dat ze wisten dat wat ze deden of gingen doen fout was. Maar dat neemt niet weg dat hun verhaal niet verteld mag worden.
Raven
Raven
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 258
Punten : 265
Registratiedatum : 19-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Nora do 26 apr 2012 - 7:36

Snap de ophef eigenlijk niet zo. Voor mij is dodenherdenking voor alle slachtoffers van WOII, en die zijn aan beide kanten gevallen.
Nora
Nora
Prater
Prater

Aantal berichten : 752
Punten : 837
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Gast do 26 apr 2012 - 7:45

Nora schreef:Snap de ophef eigenlijk niet zo. Voor mij is dodenherdenking voor alle slachtoffers van WOII, en die zijn aan beide kanten gevallen.

+1 Zijn de mensen die gevochten hebben voor de ss echt daders of zijn ook slachtoffer van het regime? En mogen de nabestaanden dan ook niet meer rouwen om hun foute familielid?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Gast do 26 apr 2012 - 7:58

Ik vind het gedicht niet bepaald moeders mooiste. Het maakt helemaal gaan indruk op me, om eerlijk te zijn, terwijl ik gewoonlijk wel snel onder de indruk ben van zaken die met de oorlogen te maken hebben.

Anyway, ik ben van mening dat ook de nabestaanden van omgekomen oorlogsmisdadigers een plekje verdienen in de Dodenherdenking. Het zijn tenslotte allemaal slachtoffers. Slachtoffers van de situatie.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Nora do 26 apr 2012 - 8:01

Sunprincess schreef:
Nora schreef:Snap de ophef eigenlijk niet zo. Voor mij is dodenherdenking voor alle slachtoffers van WOII, en die zijn aan beide kanten gevallen.

+1 Zijn de mensen die gevochten hebben voor de ss echt daders of zijn ook slachtoffer van het regime? En mogen de nabestaanden dan ook niet meer rouwen om hun foute familielid?
Jij gebruikt de woorden die ik even niet kon vinden, goed verwoord smile
Nora
Nora
Prater
Prater

Aantal berichten : 752
Punten : 837
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Gast do 26 apr 2012 - 8:05

Ik denk inderdaad dat het niet slecht hoeft te zijn om een andere kant te belichten. Al kan ik me wel heel goed voorstellen dat dit wrang is voor de mensen die de oorlog nog hebben meegemaakt. Zou toch ook niet kunnen als mensen die figuren gaan herdenken die zichzelf te pletter vlogen in de twin towers... En ik denk dat 'rouwen om' iets anders is dan zo iemand aanhalen tijdens een dergelijke herdenking.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Susan do 26 apr 2012 - 8:06

Aan de ene kant kan ik me wel voorstellen dat het bij sommige mensen gevoelig ligt, aan de andere kant hebben nabestaanden van mensen die aan de kant van de SS vochten ook behoefte aan een herdenking. Om daar nou een aparte dag of een aparte plek voor uit te kiezen, dat is ook weer zo stigmatiserend.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking Empty Re: Auschwitz Comité dreigt met boycot dodenherdenking

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum