Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

5 plaatsers

Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Zora di 28 jun 2011 - 7:24

Wij huren particulier een deel van een woning (benedenverdieping, met ook kamers boven). Onze bovenbuurjongen gaat nu verhuizen en de huisbaas heeft nu besloten dat het eindelijk tijd wordt voor een renovatie. Ze wil cv aanleggen en kozijnen vervangen o.a. Dit hoorden we net van onze bovenbuurjongen. Mag zij dit nou zomaar doen, zonder ons dat te laten weten? Ik vind het zo gek dat zij misschien wel een paar weken dit huis kan gaan verbouwen, zonder ons op de hoogte te stellen van eventuele overlast.

Daarnaast is het zo stom van haar dat ze niet ons huis ook meeneemt. Ons huis is echt zooo oud en koud en verlept, maar echt prachtig te maken als je er wat geld tegenaan gooit. Ze wil echter alleen cv gaan installeren als wij eruit gaan (zodat zij aan een nieuwe huurder meer huur kan vragen). Ik snap niet dat ze dat niet even aan de kant zet, en geld bespaart door het hele huis in een keer op te knappen.

Zucht, oude krent!

Maar goed, iemand een idee hoe het zit met die verbouwing? Kan alleen maar op internet vinden dat huurder niet zomaar mogen verbouwen zonder toestemming van verhuurder, logisch. Maar andersom?
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Gast di 28 jun 2011 - 7:26

Ja dat mag. Je bent vrij om te verbouwen zoveel als je wilt, ELKE dag (dus ook zaterdag en zondag) van 08.00 tot 20.00 uur.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Susan di 28 jun 2011 - 7:36

Zouden jullie ook meer huur willen betalen als ze jullie appartement opknapt? Ik snap op zich wel dat ze het niet voor niks gaat doen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Zora di 28 jun 2011 - 7:40

Ik had gehoopt dat er ergens een common decency-wetje was Very Happy

Susan, ze heeft het ons nooit gevraagd maar gaat er gewoon vanuit. Wij zijn inderdaad wel bereid om meer te betalen, maar hebben er nu natuurlijk ook niet echt zicht op hoe ingrijpend de verbouwing zou zijn. Denk dat we het zelf maar even moeten gaan voorstellen. Ik vind het gewoon zo raar hoe zij dat aanpakt smile
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Gast di 28 jun 2011 - 7:48

Dat mag. Wij zitten middenin een verbouwing van 10 maanden van ons hele gebouw nu. Ze beginnen om 7u 's ochtends. Echt netjes is het niet als ze het jullie niet zou laten weten maar ze is het niet verplicht.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  girli di 28 jun 2011 - 8:01

Ik weet niet hoe het zit met particuliere huur. Ik zat zelf te denken dat als jullie nu al huren, zij er altijd maar een maximum aan bedrag extra kan vragen per maand. Voor zover ik weet kan ze niet spontaan 200 euro extra per maand vragen. Misschien vindt ze dat ze jullie huur niet genoeg omhoog kan gooien om te compenseren voor de kosten die ze maakt met het verbouwen.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Zora di 28 jun 2011 - 8:29

Jeetje Arden, da's ook heftig :shock:

Ik heb haar net toch maar even gebeld. En nee, ze had er niet over na gedacht dat het weleens overlast kon veroorzaken... ze vroeg meteen hoe lang wij hier nog willen blijven wonen (op zo'n toontje :p). Ik heb meteen maar eerlijk gezegd dat wij ook graag cv en dubbele beglazing willen, en best bereid zijn daar wat meer huur voor te betalen. Dat veranderde de zaak, haha. Toch opeens wel aardig werd ze. Nu komt ze volgende week met ons praten.

Wat zouden jullie een normale huursverhoging vinden?
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  girli di 28 jun 2011 - 8:40

Dat ligt er wat mij betreft aan wat het haar kost en oplevert. Ik zou kijken naar de kosten en hoeveel jaar het mee moet gaan en aan de hand daarvan een maandbedrag berekenen.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Gast di 28 jun 2011 - 8:47

Ja, dat mag ze.

Ik zou het niet bovenop de kale huurprijs laten komen, maar haar servicekosten laten rekenen. Moet ze sowieso doen, zij moet de CV onderhouden maar die kosten mag ze door belasten aan jullie. Echter kan ze de huur dan niet meteen met honderden euro's omhoog gooien, ik zou even naar het puntensysteem kijken. Ik denk dat ik zou inzetten op 20 a 30 euro meer per maand, en niet meer.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Sterre di 28 jun 2011 - 9:22

Hoe is het met jullie huizenjacht Zora? Balen weer dit, volgens mij mag het inderdaad wat je huisbaas doet. Netjes is het verre van, hoe moeilijk is het om even te bellen of een mail te sturen...

Zou je hier langer willen blijven wonen als het wordt opgeknapt? Dan zou je inderdaad bij je huisbaas kunnen aankloppen om te kijken of jullie wat voor elkaar kunnen betekenen.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Atelier Madame di 28 jun 2011 - 10:35

Ik weet dat onze woningbouw voor meerwerk een huurverhoging doet die rekening houdt met de afschrijvingswaarde. En cv schrijf je over 15 ? jaar af oid? Dubbel glas mss w over 30? Dat moet toch wel per maand te berekenen zijn. Deel voor haar als eigenaar omdat de woning wel meer waard wordt, deel voor jullie omdat jullie extra woongenot krijgen.

En Ik twijfel nog even of dit bij de kale huur of servicekosten hoort, aangezien. het een aanpassing aan het object is neig ik naar een stijging van de kale huur (los van jaarlijkse indexactie)
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Gast di 28 jun 2011 - 11:01

Afschrijving en onderhoud CV valt onder de servicekosten. Dubbel glas bij de kale huur. (Ik werk bij een woningverhuurbedrijf)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Zora di 28 jun 2011 - 18:25

Ik vraag me af of onze servicekosten wel erg omhoog zullen gaan. We hebben nu een gaskachel die hard moet werken in de winter, met enkel glas. Maar goed, dat is zeker iets om rekening mee te houden als we het hebben over huursverhoging. We wonen exclusief smile

Sterre, thanks for asking! Die staat een beetje stil. Althans, ik kijk nog steeds elke dag fanatiek op Funda. Ik ben alleen een tijdje geleden tegen een probleem aangelopen op mijn werk (opleiding niet geldig, misschien gelezen in mijn topic? smile) dus ik ga vanaf september opnieuw (deeltijd) studeren. Het is dus allemaal een beetje onzeker nu (en maar goed dat we een tijdje geleden dus niet al het perfecte en dus te dure huis gevonden hebben!), dus eigenlijk staan wij er wel heel erg voor open om hier te blijven wonen als er gerenoveerd wordt. We willen sowieso niet meer zo'n winter meemaken Very Happy
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Sterre di 28 jun 2011 - 21:45

Ik heb je topic wel gelezen maar toen was het nog onzeker of je opleiding wel of niet geldig zou zijn, ik heb de afloop volgens mij gemist. Wat ontzettend k*t!

Dan zou ik inderdaad nu even een dealtje met je huisbaas proberen te maken, want zo'n verbouwing kan ook beter in de zomer dan in de winter plaatsvinden. En als ze toch aan de gang gaan in het andere appartement is het misschien wel een goede timing.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 3:29

Toen wij de flat huurde konden we kiezen voor zonneschermen.
Dan zou de huur met 60.- :shock: per maand omhoog gaan!
Ja daaaaaaag, dan laat maar zitten!

Dat vond ik dus erg duur.

Ik weet niet wat een normale prijsverhoging zou zijn voor de dingen die zij wil aanpakken...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Zora wo 29 jun 2011 - 5:49

Oh, dan heb je de cliffhanger dus inderdaad gemist Sterre Very Happy Ik baal ook echt ongelooflijk, maar probeer er maar niet teveel aan te denken. Gewoon hup, gaan!

We hebben net ook van een overbuurman gehoord die de huisbaas wel kent dat het een enorme golddigger is (joh) en altijd hoog inzet. Hij raadde ons aan om heel goed te onderhandelen. Dat gaan we dus zeker doen, heb er nu al zin in Very Happy

60 euro is idd veeeeel Hazeltje! Ik kom bedragen op internet tegen van toch wel redelijk invasieve renovaties waarbij huur 20 tot 50 euro omhoog gaat...
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 5:59

Ik gaf je eerder al aan dat het 20 euro redelijk is...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Zora wo 29 jun 2011 - 7:14

_Leaf_ schreef:Ik gaf je eerder al aan dat het 20 euro redelijk is...

Haha ook op internet dus Very Happy naast jouw schatting heb ik zelf ook even rondgekeken. Meer dan 1 bron is altijd fijn :p
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 11:12

Ja klopt! Toevallig had ik vandaag nog iets soortgelijks, je verhuurder moet dit ook schriftelijk aan jou aangeven met daarbij 'bewijs' van de verbeteringen aan de woning. Anders hoef je ook weer niet akkoord te gaan:P


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 11:14

Betalen jullie G/W/E zelf? Of zit dat bij de huurprijs in? In het eerste geval, met dubbel glas en CV ga je daaraan minderen betalen, dus waarschijnlijk heft die verhoging elkaar op...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Zora wo 29 jun 2011 - 18:16

Ja we betalen exclusief smile Het zal wel een stuk schelen inderdaad!
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 21:31

Nou, lijkt me een win-win situatie dan :-)


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Gast wo 29 jun 2011 - 21:40

Oh nou! Voor 20.- zou ik het doen.
Als zij daarmee accoord gaat!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Zora do 30 jun 2011 - 5:07

Ja ik durf ook nog niet al te blij zijn, maar ben het voorzichtig wel een beetje. We wonen hier al 5 jaar, en omdat we nu beide geen student meer zijn, en zien dat anderen om ons heen toch gaan kopen, begint het bij ons ook wel een beetje te kriebelen dat we in zo'n verlept huis wonen. Maar ja, de buurt en het huis an sich is wel leuk en we zouden hier graag blijven wonen. Huisbaas heeft het nooit ingezien, maar ik denk dat ze nu ook wel inziet dat ze veel meer kan verdienen met het huis boven ons als ze veel verbouwt. Dan zal ze vast in 1 klap meer vragen. Bij ons kan dat lekker niet Very Happy
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen Empty Re: Mag dit? Huisbaas gaat woning boven ons verbouwen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum