Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?

5 plaatsers

Ga naar beneden

Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken? Empty Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?

Bericht  Gast za 11 dec 2010 - 14:42

Als de zomer bijna ten einde is, zo begin/midden September, dan begint de winter opeens te kriebelen. De korte dagen en lange avonden, sfeerverlichting aan, de verwarming aan en ik die avonden achtereen met een boek op de bank ploft. Maar het meest lekkere aan de winter zijn de winterse maaltijden.

Mijn oma heeft ooit een recept bedacht of gekregen van Siepelhachee. Dit is mijn lievelingsgerecht al voor ik het woord Siepelhachee kon uitspreken. Mijn moeder heeft van mijn oma geleerd hoe ze Siepelhachee moest maken en aangezien zij mij het nog niet heeft geleerd, zeur ik al sinds September om Siepelhachee. Ik heb zo'n ongelofelijke zin in Siepelhachee! Cool

Nu zitten we al dik in de winter en ik heb nog geen Siepelhachee gehad. Dus ik blijf nog even zeuren tot ze me 1) leert hoe ik het moet maken of 2) ze het me voorzet. Very Happy

Maar wat mag bij jullie deze winter niet ontbreken? Hebben jullie nog gerechten die jullie enkel in de winter eten? Of is dat inmiddels zwaar verouderd? (12 jaar geleden, toen ik nog een bijbaan had in een restaurant, wilde een collega met 30 graden buiten, binnen Stamppot Rauwe Andijvie eten. Ik vond dat destijds zo dom, maar ik draai mijn hand er inmiddels niet meer voor om om zoiets ook in de zomer te maken. Maar met Siepelhachee ligt dat nogal gevoelig. :P )

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken? Empty Re: Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?

Bericht  Gast za 11 dec 2010 - 20:42

Andijviestampot (maar niet rauw bah) met spekkies en een bal gehakt hmmmmmmmmmmmm smile En peen en uien met rookworst. Wat wij ook graag eten in de winter is bietenpan (gehakt/ aardappels/ ui en bietjes gestampt).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken? Empty Re: Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?

Bericht  Caresses za 11 dec 2010 - 22:36

Siepelhachee ken ik niet, maar bij mij mag gewone hachee met rode kool en aardappels niet ontbreken (zo heerlijk, heb het al een paar keer gegeten de afgelopen tijd). Verder natuurlijk stampot boerenkool, ook zo lekker. En snert van de Hema.

Caresses
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken? Empty Re: Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?

Bericht  Gast za 11 dec 2010 - 22:40

Een lekker broodje rookworst met mayonaise smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken? Empty Re: Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?

Bericht  Gast za 11 dec 2010 - 22:45

Boerekool Stampot met spekjes en een Unox rookworst. En lekker veel jus!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken? Empty Re: Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?

Bericht  Makamba za 11 dec 2010 - 23:04

Brennuss schreef:Boerekool Stampot met spekjes en een Unox rookworst. En lekker veel jus!

Dat is echt heerlijk! Very Happy En een stevig bakkie soep mag van mij ook niet ontbreken.
Makamba
Makamba
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken? Empty Re: Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?

Bericht  Susan zo 12 dec 2010 - 0:41

Ik heb ook nog nooit van Siepelhachee gehoord, maar gewone hachee met rode kool en gekookte aardappelen vind ik wel erg lekker, sowieso gerechten met draadjesvlees.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken? Empty Re: Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?

Bericht  Gast zo 12 dec 2010 - 2:44

Susan schreef:Ik heb ook nog nooit van Siepelhachee gehoord, maar gewone hachee met rode kool en gekookte aardappelen vind ik wel erg lekker, sowieso gerechten met draadjesvlees.
Dat is gewoon hachee met uien dus waarschijnlijk gewoon de hachee die jij ook kent alleen met een naam uit het dialect. smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken? Empty Re: Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?

Bericht  Gast zo 12 dec 2010 - 3:25

Purple schreef:
Susan schreef:Ik heb ook nog nooit van Siepelhachee gehoord, maar gewone hachee met rode kool en gekookte aardappelen vind ik wel erg lekker, sowieso gerechten met draadjesvlees.
Dat is gewoon hachee met uien dus waarschijnlijk gewoon de hachee die jij ook kent alleen met een naam uit het dialect. smile

Siepel = ui. Dus inderdaad gewoon dialect. smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken? Empty Re: Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?

Bericht  Catootje zo 12 dec 2010 - 5:52

Ik vind hartige taarten altijd wel lekker als het weer kouder wordt!
Catootje
Catootje
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 105
Punten : 113
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken? Empty Re: Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?

Bericht  Inge zo 12 dec 2010 - 5:55

Hachee ... ik vind Hachee alleen lekkerder met rijst
Rauwe andijviestampot met spekjes en gehaktbal
Erwtensoep
Hutspot
Boerenkool met spekjes vind ik ook erg lekker, maar krijg daar last van de maag van helaas
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken? Empty Re: Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum