Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?
Als de zomer bijna ten einde is, zo begin/midden September, dan begint de winter opeens te kriebelen. De korte dagen en lange avonden, sfeerverlichting aan, de verwarming aan en ik die avonden achtereen met een boek op de bank ploft. Maar het meest lekkere aan de winter zijn de winterse maaltijden.
Mijn oma heeft ooit een recept bedacht of gekregen van Siepelhachee. Dit is mijn lievelingsgerecht al voor ik het woord Siepelhachee kon uitspreken. Mijn moeder heeft van mijn oma geleerd hoe ze Siepelhachee moest maken en aangezien zij mij het nog niet heeft geleerd, zeur ik al sinds September om Siepelhachee. Ik heb zo'n ongelofelijke zin in Siepelhachee!
Nu zitten we al dik in de winter en ik heb nog geen Siepelhachee gehad. Dus ik blijf nog even zeuren tot ze me 1) leert hoe ik het moet maken of 2) ze het me voorzet.
Maar wat mag bij jullie deze winter niet ontbreken? Hebben jullie nog gerechten die jullie enkel in de winter eten? Of is dat inmiddels zwaar verouderd? (12 jaar geleden, toen ik nog een bijbaan had in een restaurant, wilde een collega met 30 graden buiten, binnen Stamppot Rauwe Andijvie eten. Ik vond dat destijds zo dom, maar ik draai mijn hand er inmiddels niet meer voor om om zoiets ook in de zomer te maken. Maar met Siepelhachee ligt dat nogal gevoelig. )
Mijn oma heeft ooit een recept bedacht of gekregen van Siepelhachee. Dit is mijn lievelingsgerecht al voor ik het woord Siepelhachee kon uitspreken. Mijn moeder heeft van mijn oma geleerd hoe ze Siepelhachee moest maken en aangezien zij mij het nog niet heeft geleerd, zeur ik al sinds September om Siepelhachee. Ik heb zo'n ongelofelijke zin in Siepelhachee!
Nu zitten we al dik in de winter en ik heb nog geen Siepelhachee gehad. Dus ik blijf nog even zeuren tot ze me 1) leert hoe ik het moet maken of 2) ze het me voorzet.
Maar wat mag bij jullie deze winter niet ontbreken? Hebben jullie nog gerechten die jullie enkel in de winter eten? Of is dat inmiddels zwaar verouderd? (12 jaar geleden, toen ik nog een bijbaan had in een restaurant, wilde een collega met 30 graden buiten, binnen Stamppot Rauwe Andijvie eten. Ik vond dat destijds zo dom, maar ik draai mijn hand er inmiddels niet meer voor om om zoiets ook in de zomer te maken. Maar met Siepelhachee ligt dat nogal gevoelig. )
Gast- Gast
Re: Het is winter;Welke maaltijd mag deze winter niet ontbreken?
Andijviestampot (maar niet rauw bah) met spekkies en een bal gehakt hmmmmmmmmmmmm En peen en uien met rookworst. Wat wij ook graag eten in de winter is bietenpan (gehakt/ aardappels/ ui en bietjes gestampt).
Gast- Gast
Siepelhachee ken ik niet, maar bij mij mag gewone hachee met rode kool en aardappels niet ontbreken (zo heerlijk, heb het al een paar keer gegeten de afgelopen tijd). Verder natuurlijk stampot boerenkool, ook zo lekker. En snert van de Hema.
Caresses- Kletskop
- Aantal berichten : 2591
Punten : 2770
Registratiedatum : 22-11-10
Een lekker broodje rookworst met mayonaise
Gast- Gast
Boerekool Stampot met spekjes en een Unox rookworst. En lekker veel jus!
Gast- Gast
Brennuss schreef:Boerekool Stampot met spekjes en een Unox rookworst. En lekker veel jus!
Dat is echt heerlijk! En een stevig bakkie soep mag van mij ook niet ontbreken.
Makamba- Kletskop
- Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb ook nog nooit van Siepelhachee gehoord, maar gewone hachee met rode kool en gekookte aardappelen vind ik wel erg lekker, sowieso gerechten met draadjesvlees.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Dat is gewoon hachee met uien dus waarschijnlijk gewoon de hachee die jij ook kent alleen met een naam uit het dialect.Susan schreef:Ik heb ook nog nooit van Siepelhachee gehoord, maar gewone hachee met rode kool en gekookte aardappelen vind ik wel erg lekker, sowieso gerechten met draadjesvlees.
Gast- Gast
Purple schreef:Dat is gewoon hachee met uien dus waarschijnlijk gewoon de hachee die jij ook kent alleen met een naam uit het dialect.Susan schreef:Ik heb ook nog nooit van Siepelhachee gehoord, maar gewone hachee met rode kool en gekookte aardappelen vind ik wel erg lekker, sowieso gerechten met draadjesvlees.
Siepel = ui. Dus inderdaad gewoon dialect.
Gast- Gast
Ik vind hartige taarten altijd wel lekker als het weer kouder wordt!
Catootje- Fluisteraar
- Aantal berichten : 105
Punten : 113
Hachee ... ik vind Hachee alleen lekkerder met rijst
Rauwe andijviestampot met spekjes en gehaktbal
Erwtensoep
Hutspot
Boerenkool met spekjes vind ik ook erg lekker, maar krijg daar last van de maag van helaas
Rauwe andijviestampot met spekjes en gehaktbal
Erwtensoep
Hutspot
Boerenkool met spekjes vind ik ook erg lekker, maar krijg daar last van de maag van helaas
Inge- Ratel
- Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Soortgelijke onderwerpen
» Wat mag er niet ontbreken bij een paasbrunch?
» Ontbijtbuffet, wat mag niet ontbreken?
» wat mag er niet ontbreken in de keuken?
» Paas brunch; wat mag niet ontbreken?
» Welk nummer mag niet in jouw afspeellijst ontbreken?
» Ontbijtbuffet, wat mag niet ontbreken?
» wat mag er niet ontbreken in de keuken?
» Paas brunch; wat mag niet ontbreken?
» Welk nummer mag niet in jouw afspeellijst ontbreken?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: