Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

babygebarentaal

+2
Nana
Teddyaapje
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

babygebarentaal Empty babygebarentaal

Bericht  Teddyaapje do 5 mei 2011 - 1:39

Ik heb er al eens vaker over gedacht om een soort van gebarentaal te gaan toepassen met mn zoontje (hij is niet doof of slechthorend maar hij kan natuurlijk nog niet praten)...is er hier iemand die dat ook doet en heb je hier een cursus/ workshop voor gedaan, een boek gelezen of heb je zelf wat verzonnen?

xx teddy
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

babygebarentaal Empty Re: babygebarentaal

Bericht  Gast do 5 mei 2011 - 2:12

Ja, leuk!

Ik ben weer druk aan de slag met gebaren haha. Kijk eens op www.lotteenmax.nl Daar staat heel veel informatie en je vindt ook leuke voorbeeldfilmpjes als je via youtube zoekt. Wij hebben de DVD in huis en die is hier bij de oudste een grote hit. En ik hoop dat de jongste het op die manier ook gaat oppikken. Ik ben nu met hem bezig met de gebaren voor 'mama', 'papa', 'eten', 'drinken', 'lekker' en 'meer'.

Het is heel leuk om te doen en het maakt je ook bewust van je taalaanbod, dus het is sowieso goed voor de taalstimulatie!

Gast
Gast

Bericht  Gast do 5 mei 2011 - 2:14

O ja, de liedjes van Lotte en Max zijn héél leuk, maar de mevrouw die het heeft ingezongen kan níet zingen laughcry

(Vraag maar aan Susan Wink )

Gast
Gast

Bericht  Nana do 5 mei 2011 - 3:21

Ik gebruik in mijn werk veel ondersteunende gebaren (Weerklank) en daarom wilde ik dat ook bij mijn zoontje gaan toepassen. Ik heb het boek van Lisa Zeviar 'Babygebaren' gelezen. Ik ben braaf begonnen met mijn gebaren maar het ging me toch te ver om ook thuis consequent veel gebaren te gebruiken. De meest voorkomende gebaren deed ik wel (eten, drinken, slapen, opruimen, spelen) maar daar had ik dat boek eigenlijk niet voor nodig.
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  Gast do 5 mei 2011 - 3:25

Nana schreef:Ik gebruik in mijn werk veel ondersteunende gebaren (Weerklank) en daarom wilde ik dat ook bij mijn zoontje gaan toepassen. Ik heb het boek van Lisa Zeviar 'Babygebaren' gelezen. Ik ben braaf begonnen met mijn gebaren maar het ging me toch te ver om ook thuis consequent veel gebaren te gebruiken. De meest voorkomende gebaren deed ik wel (eten, drinken, slapen, opruimen, spelen) maar daar had ik dat boek eigenlijk niet voor nodig.

Dat boek hebben wij ook en ik vond het ook erg lastig om het consequent vol te houden. Dat is dus niet gelukt toen de oudste nog heel klein was. Maar met deze DVD en de boekjes die erbij horen is het wel makkelijker om er actief mee bezig te zijn vind ik. En ik denk dat het wel makkelijker wordt als je ziet dat je kindje terug gaat gebaren. Dus ik hoop dat Thije het gaat oppikken binnenkort.

Gast
Gast

Bericht  Nana do 5 mei 2011 - 3:30

Minneke schreef:
Nana schreef:Ik gebruik in mijn werk veel ondersteunende gebaren (Weerklank) en daarom wilde ik dat ook bij mijn zoontje gaan toepassen. Ik heb het boek van Lisa Zeviar 'Babygebaren' gelezen. Ik ben braaf begonnen met mijn gebaren maar het ging me toch te ver om ook thuis consequent veel gebaren te gebruiken. De meest voorkomende gebaren deed ik wel (eten, drinken, slapen, opruimen, spelen) maar daar had ik dat boek eigenlijk niet voor nodig.

Dat boek hebben wij ook en ik vond het ook erg lastig om het consequent vol te houden. Dat is dus niet gelukt toen de oudste nog heel klein was. Maar met deze DVD en de boekjes die erbij horen is het wel makkelijker om er actief mee bezig te zijn vind ik. En ik denk dat het wel makkelijker wordt als je ziet dat je kindje terug gaat gebaren. Dus ik hoop dat Thije het gaat oppikken binnenkort.

Ja dan lijkt het me idd ook wel stimuleren!

Maar goed ik ben thuis toch al veel bezig met taal aanbieden (beroepsdeformatie :S) en heb bij mezelf gemerkt dat ik de 'noodzaak' er niet zo van inzie thuis (ik vind het zelf te veel moeite voor wat het oplevert zeg maar). Mijn zoontje begint nu steeds meer taal te gebruiken om zich duidelijk te maken dus de gebaren zijn hier niet echt meer aanvullend/ nodig.

Heb even op die site gekeken en die liedjes enzo zijn echt leuk ... alleen DIE STEM!!!!! Ahhh jullie hebben gelijk!
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  Gast do 5 mei 2011 - 3:31

Ik ga binnenkort naar een workshop/lezing daarover, ben erg benieuwd! Het ideale moment om ermee te beginnen is rond de 6 maanden, sommige kinderen zijn in staat om rond de 8 maanden terug te gebaren.

Gast
Gast

Bericht  PapillonRose do 5 mei 2011 - 3:32

Hier in de buurt is er een cursus:
www.babygebarenrotterdam.nl

Ik zit zelf nog te twijfelen om de cursus te gaan volgen, geen idee of ik het consequent vol zou houden en het is ook maar de vraag in hoeverre A. het zal oppakken. Maar het idee lijkt me wel wat, ik denk er nog even over na en wie weet meld ik me nog gauw aan (nu is dacht ik een goede leeftijd om te gaan beginnen).
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Susan do 5 mei 2011 - 8:08

*

Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 20:45; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast do 5 mei 2011 - 8:25

Ik heb net het basisboek van gebaren met je baby besteld, van hun ga ik ook naar de workshop toe, kan ik alvast oefenen Very Happy Lotte en Max lijken me iets te hysterisch en té vals gezongen, haha

Gast
Gast

Bericht  Susan do 5 mei 2011 - 8:27

Ze zingt niet eens zo heel vals, ze heeft gewoon een heel ielige monotone stem.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 5 mei 2011 - 8:30

dat kan ook, ik heb geen verstand van muziek, ik hoor alleen dat het niet klinkt :P

Gast
Gast

Bericht  Lindsya do 5 mei 2011 - 20:02

Ons buurmeisje is doof geboren. Nu hebben ze een curcus gevolgd aan huis. Ik heb nu veel gebaren geleerd omdat ik af en toe oppast op haar. Mijn zoontje heeft een aantal dingen geleerd op de psz, hun doen alle liedjes met gebaren.
Lindsya
Lindsya
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1640
Punten : 1683

Bericht  Gast za 7 mei 2011 - 2:43

Misschien nog wel even grappig om te vermelden.. Ik ben nu bezig met het lezen/vertalen van een wetenschappelijk onderzoek over het nut van taalaanbod bij kinderen die doof zijn geboren, maar daarin staat dat vroege interventie van taal mét visuele aspecten een gunstig effect heeft op de mondelinge taalontwikkeling van zowel horende als dove kinderen. Het verwerven van één taal, helpt bij de verwerving van een andere taal. Verwerving van de gebarentaal, helpt dus bij de verwerving van de gesproken taal en andersom. Vond het wel grappig om daar juist nu een artikel over te lezen :P

Gast
Gast

Bericht  Susan za 7 mei 2011 - 2:47

*

Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 20:45; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast za 7 mei 2011 - 2:53

Susan schreef:Onze logopediste heeft ons wel verteld dat het bij sommige kinderen verwarrend en dus averechts kan werken, dus dat we er bij Ezra wel voorzichtig mee moeten zijn. De dvd's van Lotte en Max vond ze wel oké, we merken ook wel dat Ezra daar woordjes van oppikt.

Heeft ze ook verteld waarom dat was, heeft dat misschien te maken dat hij onderzocht gaat worden op een stoornis in het autistisch spectrum?

Gast
Gast

Bericht  Susan za 7 mei 2011 - 2:56

*

Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 20:44; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast za 7 mei 2011 - 2:59

ik lees nu ook (studeren en forummen gaat heel goed samen, écht waar Twisted Evil ) dat er correlatie bestaat tussen verminderde taalvaardigheid en sociale problemen. Als hij inderdaad onderzocht gaat worden op een stoornis in het autistisch spectrum, zullen ze dit ook wel mee nemen. Dan zou het in die zin niet vreemd zijn als hij het op dat gebied ook moeilijk heeft. Vind je het interessant als ik dat artikel even naar je stuur? Is wel een engels artikel, ik ben 'm nu aan het vertalen, dus als je de NL-se versie wilt hebben kan ik die verderop vandaag ook sturen.

Gast
Gast

Bericht  Susan za 7 mei 2011 - 3:03

*

Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast za 7 mei 2011 - 3:15

als het goed is moet je elk moment een mailtje van me krijgen!

Gast
Gast

Bericht  Susan za 7 mei 2011 - 3:17

Mailtje is binnen, ik ga het waarschijnlijk vanavond lezen, ga zo weer even naar buiten met de kinderen. Bedankt!
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Wennes za 7 mei 2011 - 7:32

Onze zoon loopt al een paar maanden bij de logopedist ivm eetproblemen. Dit gaat nu super goed, maar ze vindt dat hij een taalontwikkelingsachterstand heeft en ze begon over gebarentaal.
Ze gaf ons deze website mee: http://www.gebarencentrum.nl/woordenboek.asp?idrelease=39&color=y&firsttime=1&zoekterm=MAMA&id=-1554329292
Hier kun je gebaren opzoeken.
Ik weet alleen niet of ik het wel ga doen. Ik heb het idee dat onze zoon gewoon meer tijd nodig heeft voordat hij echt gaat praten. En hij is nog maar 14 maanden.

Dromertje, ik heb je een pm gestuurd of je mij het artikel wilt mailen.
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2097
Punten : 2455

Bericht  Susan za 7 mei 2011 - 7:34

*

Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Wennes za 7 mei 2011 - 7:42

Susan, ik maak me er nu ook nog niet druk om hoor. Maar ze gaf aan dat hij volgens het boek al 5 woordjes moet kunnen zeggen met 13 maanden en dat doet hij niet. Ze ging kijken en zij vindt dat hij op het niveau van een kind van 10 maanden zit.
We hebben over 2 weken een afspraak bij het audiologisch centrum staan om zijn gehoor na te laten kijken. Als dit goed is dan stop ik even met de logopedie en kijk ik het even gedurende de zomer aan. Als de test niet goed is dan is het misschien wel verstandig om met gebarentaal te beginnen. Alleen vind ik dat het dan echt professioneel moet gebeuren zeg maar.
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2097
Punten : 2455

Bericht  Susan za 7 mei 2011 - 7:52

*