aandachttrekken van leerling
+7
May
Aziraphale
Zininzon
Lynn_
Susan
Lejow
Silva
11 plaatsers
Pagina 1 van 1
aandachttrekken van leerling
Ik loop nu stage in een nieuwe klas, waarbij één leerling erg amicaal is naar mij toe. Wil veel knuffelen, aandacht enzovoorts.
Nou ken ik dit wel uit andere stages en mijn oplossing is vaak: geen aandacht aan geven, dan leert ze dat ik gewoon de leerkracht ben en geen vriendin.
Maar: hoe zouden jullie zoiets oplossen? Zouden jullie bijvoorbeeld zeggen dat je dit liever niet hebt? Of geef het op een andere manier aan? De leerling is nog maar 9 jaar oud.
Nou ken ik dit wel uit andere stages en mijn oplossing is vaak: geen aandacht aan geven, dan leert ze dat ik gewoon de leerkracht ben en geen vriendin.
Maar: hoe zouden jullie zoiets oplossen? Zouden jullie bijvoorbeeld zeggen dat je dit liever niet hebt? Of geef het op een andere manier aan? De leerling is nog maar 9 jaar oud.
Silva- Fluisteraar
- Aantal berichten : 190
Punten : 265
Registratiedatum : 08-12-10
Re: aandachttrekken van leerling
Ik snap niet zo zeer waarom je refereert aan dat je de leerkracht bent en niet een vriendinnetje.
Ik merk in mijn klas regelmatig dat er kinderen zijn die net even iets meer de behoefte hebben aan een knuffel, of een aai over de bol. Die ze dan van mij ook gerust krijgen. Ze weten dan ook, dat er na die knuffel gewoon weer doorgewerkt moet worden en dat het niet de hele dag alleen maar knuffeltijd is.
Kinderen vragen er (in de meeste gevallen) niet voor niets om, dus om dat gedrag maar te negeren vind ik nou niet echt professioneel.
Dus: Mijn oplossing, af en toe een knuffel halen mag, zolang ze ook maar weten wanneer er gewerkt moet worden.
Ik merk in mijn klas regelmatig dat er kinderen zijn die net even iets meer de behoefte hebben aan een knuffel, of een aai over de bol. Die ze dan van mij ook gerust krijgen. Ze weten dan ook, dat er na die knuffel gewoon weer doorgewerkt moet worden en dat het niet de hele dag alleen maar knuffeltijd is.
Kinderen vragen er (in de meeste gevallen) niet voor niets om, dus om dat gedrag maar te negeren vind ik nou niet echt professioneel.
Dus: Mijn oplossing, af en toe een knuffel halen mag, zolang ze ook maar weten wanneer er gewerkt moet worden.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Ik ben zelf geen leerkracht, maar ik neig wel meer naar Lejow's standpunt, ik zou ook niet júist een kind dat meer aandacht vraagt expres minder (of zelfs geen?) aandacht geven.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Ik geef de meiden uit mijn klas regelmatig een knuffel (na schooltijd als ze naar huis gaan). Ze komen zelf om een knuffel vragen en ik vind dat prima. Heb overigens groep 7 :-). Je hoeft er niet altijd in mee te gaan maar ik vind dat je het zeker niet mag negeren. Er is niks fout aan, toch? Ik zou het beperken maar zeker niet negeren.
Lynn_- Kletskop
- Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10
Ja tuurlijk, een knuffel of een aai over de bol geef ik natuurlijk ook! Dat is heel normaal en alle kinderen hebben gewoon aandacht nodig. Maar er is er een die er behoorlijk uitspringt. Wil zelfs op schoot zitten en omhelst je ongeveer vier keer per dag haha. Nou vind ik dat als persoon alleen maar lief bedoeld, maar in dit geval moet er tegenover de rest van de kinderen ook een grens aan gegeven worden. Snappen jullie? Dat bedoelde ik eigenlijk.
Silva- Fluisteraar
- Aantal berichten : 190
Punten : 265
Registratiedatum : 08-12-10
Misschien vergezocht van mij hoor, maar heb je er wel eens aan gedacht dat er mogelijk ene reden achter dat hele knuffelige zou zitten? Voordat je hara op afstand houdt, zou je daar eens rekening mee kunnen houden?
Persoonlijk hou ik knuffelige kinderen niet op afstand. Maargoed, een babygroep is dan ook wat anders dan groep 4 of 5.
Persoonlijk hou ik knuffelige kinderen niet op afstand. Maargoed, een babygroep is dan ook wat anders dan groep 4 of 5.
Gast- Gast
Offtopic: Silva, heb nergens meer gelezen hoe je stage-verhaal is afgelopen... Dat was jij toch, die ineens alles 'verkeerd' deed?
Ben wel benieuwd!
Ben wel benieuwd!
Zininzon- Ratel
- Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Ik zou met haar afspreken (en met de rest van de klas dan ook...) dat je alleen voor of na schooltijd of bijv. in de pauze even knuffelt.
Ik heb nu groep 3, een enorme knuffelklas... Wij knuffelen alleen voor en na schooltijd, en in de pauzes! Dat werkt prima en zo hoef je ze niet op afstand te houden. Dan komen er dus ook echt 10 kinderen op me afgerend voor een groepsknuffel. Er zijn ook kinderen die wachten speciaal op een 'eigen' knuffel.
Ik heb nu groep 3, een enorme knuffelklas... Wij knuffelen alleen voor en na schooltijd, en in de pauzes! Dat werkt prima en zo hoef je ze niet op afstand te houden. Dan komen er dus ook echt 10 kinderen op me afgerend voor een groepsknuffel. Er zijn ook kinderen die wachten speciaal op een 'eigen' knuffel.
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Maple schreef:Misschien vergezocht van mij hoor, maar heb je er wel eens aan gedacht dat er mogelijk ene reden achter dat hele knuffelige zou zitten? Voordat je hara op afstand houdt, zou je daar eens rekening mee kunnen houden?
Dikgedrukte was ook het eerste waar ik aan dacht.. Houd dat ook even in de gaten.
En verder kan ik me alleen maar aansluiten bij wat Lejow heeft gezegd.
Gast- Gast
Ik was zo'n kind dat vroeger alleen maar om de juf heen hing, en het liefst de hele dag met de juf knuffelde en bij haar op schoot zat. Bij mij kwam het voort uit het feit dat ik me anders voelde als andere kinderen, en dat vond ik best eng. Door veel bij de juf te zijn gaf me dat veel veiligheid. De juf heeft me hier overigens wel in begrenst en het kon ook niet altijd, maar dan legde ze het altijd netjes aan mij uit en vertelde wanneer het wel mocht.
Ik zou me denk ik gigantisch rot hebben gevoeld als ze me genegeerd had. Ik denk dat ik me dan alleen maar nog raarder had gevoeld.
Op mijn werk knuffel ik ook veel met mijn cliënten, maar ook hier begrens ik ze er af en toe wel in.
Ik zou me denk ik gigantisch rot hebben gevoeld als ze me genegeerd had. Ik denk dat ik me dan alleen maar nog raarder had gevoeld.
Op mijn werk knuffel ik ook veel met mijn cliënten, maar ook hier begrens ik ze er af en toe wel in.
May- Ratel
- Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Aziraphale schreef:Ik zou met haar afspreken (en met de rest van de klas dan ook...) dat je alleen voor of na schooltijd of bijv. in de pauze even knuffelt.
Aaaahwww hier krijg ik gewoon serieus een brok van in m'n keel
Zora- Ratel
- Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Ik sta niet meer voor de klas maar zit op kantoortje 1x per week op de school waar ik lesgaf en in de pauze komen er elke keer een paar een knuffel halen. Is overigens VSO.
Gast- Gast
Ik kan me helemaal niet herinneren dat wij vroeger knuffelden met onze leraar/lerares ...
Gast- Gast
Ik weet nog wel dat er in groep 3 kinderen waren die de juf een kus gaven als ze naar huis gingen, maar dat deed ik zelf nooit.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:Ik weet nog wel dat er in groep 3 kinderen waren die de juf een kus gaven als ze naar huis gingen, maar dat deed ik zelf nooit.
Er zijn idd ook kinderen die vroegen in het begin van dit jar om een kus, maar dat doe ik niet. Vind ik toch wat te 'ver' gaan, knuffelen vind ik prima
Aziraphale- Ratel
Birgit schreef:Ik kan me helemaal niet herinneren dat wij vroeger knuffelden met onze leraar/lerares ...
Ik zat me dat tijdens het lezen van dit topic ook te bedenken. Kan me dat helemaal niet voorstellen dat dat 'vroeger' bij ons op school gebeurde... Ook niet dat ik daar behoefte aan gehad zou hebben. Maar het zou inderdaad kunnen dat er een reden achter zit bij dit kindje en dan is het wel goed om die te weten. Je kunt er dan rekening mee houden maar het wel begrenzen.
Angela_1986- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Zora schreef:Aziraphale schreef:Ik zou met haar afspreken (en met de rest van de klas dan ook...) dat je alleen voor of na schooltijd of bijv. in de pauze even knuffelt.
Aaaahwww hier krijg ik gewoon serieus een brok van in m'n keel
Dat vind ik leuk om te lezen!
Aziraphale- Ratel
Huh, ik kan me ook niet voorstellen dat je zou knuffelen met een leraar, misschien alleen in groep 1 en 2? Op mijn basisschool werd echt niet geknuffeld verder hoor, vind het eerlijk gezegd ook een beetje apart... Je moet toch wel enige afstand houden als leraar?
Gast- Gast
ik knuffel niet echt met mijn leerlingen,toen ik in groep 1 werkte hadden de leerlingen die behoefte meer maar ik beperkte dat een beetje.
Niet omdat ik niet van knuffelen hou,troosten op schoot of even aparte aandacht of een arm om de schouder vind ik allemaal heel goed maar echt knuffelen doe ik niet zo gauw. Ik weet niet zo goed: aandacht en genegenheid kun je ook op een andere manier tonen en ik vind dat juist heel er gbelangrijk en investeer hier ook heel erg in! maar echt knuffelen en dan regelmatig vind ik meer iets voor de ouders.
Nu werk ik tegenwoordig met kinderen met autisme die dat over het algemeen toch wat minder hebben.(maar goed in die relatie moet je wel heel veel investeren op een andere manier)
.
waar ik altijd een beetje moeite mee heb is dat als een juf knuffelt het schattig/lief/normaal is maar wat nou als je meester bent, dan ga je heel snel te ver in ogen van anderen. lastig lastig!
wel ben ik het met de rest eens dat je een kind die hierom vraagt niet moet negeren maar moet observeren en wat vaker individuele aandacht zou kunnen geven. Als het kind voelt en weet dat je er voor hem bent en voor hem zorgt zal het misschien minder die lichamelijke bevestiging zoeken.
Niet omdat ik niet van knuffelen hou,troosten op schoot of even aparte aandacht of een arm om de schouder vind ik allemaal heel goed maar echt knuffelen doe ik niet zo gauw. Ik weet niet zo goed: aandacht en genegenheid kun je ook op een andere manier tonen en ik vind dat juist heel er gbelangrijk en investeer hier ook heel erg in! maar echt knuffelen en dan regelmatig vind ik meer iets voor de ouders.
Nu werk ik tegenwoordig met kinderen met autisme die dat over het algemeen toch wat minder hebben.(maar goed in die relatie moet je wel heel veel investeren op een andere manier)
.
waar ik altijd een beetje moeite mee heb is dat als een juf knuffelt het schattig/lief/normaal is maar wat nou als je meester bent, dan ga je heel snel te ver in ogen van anderen. lastig lastig!
wel ben ik het met de rest eens dat je een kind die hierom vraagt niet moet negeren maar moet observeren en wat vaker individuele aandacht zou kunnen geven. Als het kind voelt en weet dat je er voor hem bent en voor hem zorgt zal het misschien minder die lichamelijke bevestiging zoeken.
bolus26- Ratel
- Aantal berichten : 3031
Punten : 3217
Registratiedatum : 29-11-10
Noa schreef:Huh, ik kan me ook niet voorstellen dat je zou knuffelen met een leraar, misschien alleen in groep 1 en 2? Op mijn basisschool werd echt niet geknuffeld verder hoor, vind het eerlijk gezegd ook een beetje apart... Je moet toch wel enige afstand houden als leraar?
Ja in groep 1 en 2 vind ik het ook normaal, dat zijn gewoon kleine kinderen die je na een val of iets verdrietigs moet kunnen knuffelen, maar verder? Ik heb op mijn basisschool nooit geknuffeld met de leraren, die afstand was er gewoon dat voelde je aan. En dat vind ik prima, knuffelen doe je thuis.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
bolus26 schreef:ik knuffel niet echt met mijn leerlingen,toen ik in groep 1 werkte hadden de leerlingen die behoefte meer maar ik beperkte dat een beetje.
.
Hier ben ik het dus volledig mee eens, kinderen uit groep 1 en 2 knuffelen gewoon als ze iemand lief vinden, die uiten dat op die manier. Maar vanaf groep 3 word dat toch anders denk ik. En inderdaad een aai, of even een aanraking of een blik kan voor een kind ook al fijn zijn, om erkend te worden.
Ik zou het niet fijn vinden als er op de basisschool waar mijn zoon zit zo amicaal met de kinderen word omgegaan, maar in het geval van de leraar (to) zou ik het inderdaad in de gaten houden.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
Bij mij was het inderdaad ook voornamelijk in groep 1 en 2. Vanaf groep 3 begon dat bij mij wel af te nemen. Maar kreeg toen af en toe wel een aai over de bol oid. Maar dat lag ook weer aan de meester/juf die ik had.
May- Ratel
- Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Ik kan me dat ook echt niet herrineren eigenlijk, heb het verdrongen denk ik
Ik heb zelf ook stage gelopen bij verschillende groepen in het basisonderwijs en bij groep 1/2 merkte je wel dat ze veel wilde knuffelen en dat deed ik dan ook gewoon.
Mijn laatste stage in groep 5 kwamen er ook kinderen even voor een knuffel en vond dat ook gewoon kunnen. *nu ik daar geen stage meer loop en ze buiten nog zie komen ze ook nog steeds een knuffel halen.
Ik heb zelf ook stage gelopen bij verschillende groepen in het basisonderwijs en bij groep 1/2 merkte je wel dat ze veel wilde knuffelen en dat deed ik dan ook gewoon.
Mijn laatste stage in groep 5 kwamen er ook kinderen even voor een knuffel en vond dat ook gewoon kunnen. *nu ik daar geen stage meer loop en ze buiten nog zie komen ze ook nog steeds een knuffel halen.
Gast- Gast
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: