Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

bizarre regeling

+13
Ugly Betty
TukTuk
Mari
blondje1313
Tania
minoessepoes
Merai
Zora
Bimbam
Shisha
Monte
Lynn_
Chocolate Cookie
17 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

bizarre regeling Empty bizarre regeling

Bericht  Gast do 7 apr 2011 - 4:06

Vanwege hevige gezondheidsklachten ben ik sinds 1 januari 2011 al een aantal keren thuisgebleven van werk, omdat ik verplichte rust moest nemen. Ik had het daarover met een vriendin en zij vertelde me toen over een regeling bij haar man op het werk, waar ik echt nog nooit eerder van had gehoord: 0 ziekmeldingen per jaar is 1000 euro bonus, 1x is 500, 2x 250 en meer dan 2x is geen bonus. Ligt dit aan mij of is dit echt bizar? Natuurlijk zijn er altijd werknemers die bij 2x hoesten doen alsof ze Mex. griep hebben en zich te vaak te snel ziekmelden, maar door zo'n regeling bevorder je toch al helemaal dat mensen elkaar aansteken zodra er weer een virus heerst in NL? Ik vind het bizar dat zulke regelingen doorgang vinden in bedrijven/organisaties. Hoe zien jullie dit?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

bizarre regeling Empty Re: bizarre regeling

Bericht  Gast do 7 apr 2011 - 4:08

Heel raar belonings systeem.

Met als het negatief uitwerkt mensen dus ziek op de werkvloer lopen, om maar geld te krijgen.

Gast
Gast

Bericht  Chocolate Cookie do 7 apr 2011 - 4:09

Mijn vader had laatst ergens gesolliciteerd waarbij de regeling was de dagen die je ziek bent van je vakantiedagen af gaan.

Kvind hetzelf belachelijk, alsof het leuk is om ziek te zijn.
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast do 7 apr 2011 - 4:11

Marin schreef:Heel raar belonings systeem.

Met als het negatief uitwerkt mensen dus ziek op de werkvloer lopen, om maar geld te krijgen.

En vaker dan 2x ziek dus de drempel voor jezelf verlagen en je sneller ziek gaan melden, omdat je toch geen bonus meer krijgt. Ik vind dit een typisch voorbeeld van dat de goede werknemers onder de minder goede werknemers (qua motivatie) lijden.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 7 apr 2011 - 4:12

Maar ziekte zegt ook lang niet altijd iets over de kwaliteit van de werknemer.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 7 apr 2011 - 4:15

Marin schreef:Maar ziekte zegt ook lang niet altijd iets over de kwaliteit van de werknemer.

Ik bedoelde meer dat als je meer dan 2x echt ziek bent geweest door aanhoudende klachten, dat de motivatie dan behoorlijk kan dalen om het wel te gaan proberen als je op een ochtend wakker wordt en je even niet zo fit voelt, maar voor jezelf wel weet dat je wel was gaan werken als die regeling niet bestond. Op deze manier werk je volgens mij alleen maar in de hand dat werknemers die zich sneller ziekmelden dat opeens niet meer gaan doen, maar werknemers die zich normaal niet snel ziekmelden maar dit echt alleen doen als het niet anders kan, dit juist weer sneller gaan doen als ze toch al meer dan 2x vanwege echt ziek zijn niet konden werken.

Gast
Gast

Bericht  Lynn_ do 7 apr 2011 - 4:15

Op zich vind ik zo'n regeling wel goed. Máár, ik vind na één keer ziek zijn zo'n groot bedrag eraf wel bizar.
Lynn_
Lynn_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10

Bericht  Monte do 7 apr 2011 - 4:15

Chocolate Cookie schreef:Mijn vader had laatst ergens gesolliciteerd waarbij de regeling was de dagen die je ziek bent van je vakantiedagen af gaan.

Kvind hetzelf belachelijk, alsof het leuk is om ziek te zijn.

Wow daar zou ik dus echt niet willen werken. Meestal ben ik 1x per jaar wel echt ziek door de griep en dan zou ik 2 a 3 dagen(zij het niet nog meer) moeten inleveren van mijn vakantiedagen, nou echt wat belachelijk.

Guattari: Ik vind de regel ook wel raar, maar weet ook dat er bedrijven zijn die zo'n slechte organisatie(directie) hebben dat mensen zich snel ziek melden en dan lekker thuis zitten en ook nog geld vangen. Dan kan zo'n bonus natuurlijk stimulerend werken. Maar goed, dat werkt het natuurlijk nog beter om de organisatie eens aan te pakken en te kijken waarom zoveel mensen zich snel ziek melden.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410

Bericht  Gast do 7 apr 2011 - 4:16

Guattari schreef:
Marin schreef:Maar ziekte zegt ook lang niet altijd iets over de kwaliteit van de werknemer.

Ik bedoelde meer dat als je meer dan 2x echt ziek bent geweest door aanhoudende klachten, dat de motivatie dan behoorlijk kan dalen om het wel te gaan proberen als je op een ochtend wakker wordt en je even niet zo fit voelt, maar voor jezelf wel weet dat je wel was gaan werken als die regeling niet bestond. Op deze manier werk je volgens mij alleen maar in de hand dat werknemers die zich sneller ziekmelden dat opeens niet meer gaan doen, maar werknemers die zich normaal niet snel ziekmelden maar dit echt alleen doen als het niet anders kan, dit juist weer sneller gaan doen als ze toch al meer dan 2x vanwege echt ziek zijn niet konden werken.

Oh zo, ja inderdaad..

Gast
Gast

Bericht  Gast do 7 apr 2011 - 4:17

heeeeel raar. Dit werkt toch ook niet lijkt mij. De een is nou eenmaal sneller ziek dan een ander, of heeft bepaalde klachten waardoor het vaker terug komt. Telt dan dan ook mee? Of heb je weer uitzonderingen?
En idd als je toch geen bonus meer krijgt meld je denk ik daarna ook makkelijker ziek. Maar als je je bonus wel wil houden, loop je misschien wel ziek op je werk.

Gast
Gast

Bericht  Chocolate Cookie do 7 apr 2011 - 4:17

@ Monte: Daarom heeft hij dus ook niet die baan aangenomen :P
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809

Bericht  Gast do 7 apr 2011 - 4:24

Theedoosje schreef:heeeeel raar. Dit werkt toch ook niet lijkt mij. De een is nou eenmaal sneller ziek dan een ander, of heeft bepaalde klachten waardoor het vaker terug komt. Telt dan dan ook mee? Of heb je weer uitzonderingen?
En idd als je toch geen bonus meer krijgt meld je denk ik daarna ook makkelijker ziek. Maar als je je bonus wel wil houden, loop je misschien wel ziek op je werk.

Er zijn dus geen uitzonderingen, ziek = ziek. Ik vind dat echt niet kunnen bij bepaalde klachten. Dat iemand 4x per jaar 1-2 wk griep heeft kan je mij bijv. wat moeilijker verkopen dan dat je lichamelijke klachten hebt, waarvoor je bijv. ook rust voorgeschreven krijgt van een arts/fysio.

Gast
Gast

Bericht  Shisha do 7 apr 2011 - 4:28

Ik vind het een rare regeling. Mensen gaan dan juist langer doorlopen met klachten wat weer kan leiden tot langdurige ziek zijn dus uiteindelijk schieten ze er niks mee op.
Bij mijn vriend op het vorige werk hadden ze de regeling dat je zelf vervanging moest zoeken. Dus als je 's nachts ziek werd en dienst had om 7u 's morgens moest je maar alle vrije collega's gaan bellen in de hoop dat er iemand voor je wilde werken. Kon je niemand vinden dan moest je gewoon komen...
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Bimbam do 7 apr 2011 - 4:30

Bij mij op mijn werk hadden ze dit beloningssysteem ook, ze hebben het vorig jaar afgeschaft omdat het niet bleek te werken. Daarnaast willen ze bij mij op het werk absoluut geen zieke mensen (griep e.d.) aan het werk wat hierdoor juist soms wel gebeurde (ik werk in een instellingskeuken, ivm hygiene willen ze dit dus niet).

Ik vind het een raar iets, alsof je er wat aan doen kunt dat je ziek bent.
Bimbam
Bimbam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11

Bericht  Gast do 7 apr 2011 - 4:31

Echt belachelijk naar mijn idee dus Wink

Shisha> bij ons moet je ook zelf vervanging regelen, maar meestal doen de collega's dat wel die al aanwezig zijn, die hebben het rooster en weten wie er nog vrij is.

Gast
Gast

Bericht  Zora do 7 apr 2011 - 4:34

Ja, dit ben ik ook al vaker tegengekomen inderdaad. Ontzettend rare regel, met veel te veel nadelen. Ik kan me aan de andere kant wél voorstellen dat men iets wil doen aan het verschil tussen gemotiveerde werknemers die zich niet zo snel ziek melden tegenover werknemers die sneller vrijnemen/zich ziek melden. Ik merk het zelf ook op mijn werk dat het soms niet helemaal eerlijk is, of niet eerlijk gaat. Mijn collega kwakkelt vaak een beetje, vaak behoorlijk verkouden, maar niet ziek. Soms gaat ze dan een halve dag eerder naar huis, meldt ze zich ziek. Afgezien van het feit dat het werk dan op anderen neerkomt, vind ik het ook gewoon wat scheef geregeld.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289

Bericht  Gast do 7 apr 2011 - 4:34

Ik vind het een aparte regeling. Ik heb er weleens vaker van gehoord.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 7 apr 2011 - 4:36

Nah aan de ene kant kan ik het wel begrijpen, er zijn mensen die bij het minste of geringste thuis blijven en misschien hopen ze met deze regeling dat tegen te gaan. Maar dan loop je als bedrijf zijnde wel het risico dat er mensen hoewel ze ziek zijn toch gaan werken omdat ze die bonus willen. Maar ik heb hier ook zo`n soort regeling, ik heb 30 vakantiedagen per jaar en als ik ze niet allemaal opgebruik krijg ik ze aan het eind van het jaar uitbetaald. Mijn baas zegt ja als jij er niet bent moet ik komen en misschien helpt dit om minder vrije dagen te pakken. Ik zie wel of ik ze opmaak of niet.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 7 apr 2011 - 4:38

Uiteraard begrijp ik dat je zo minder gemotiveerde werknemers, dus werknemers die zich te snel ziek melden, met deze regeling motiveert dit niet meer zo snel te doen. Echter 'pak' je hier ook de werknemers mee die zich niet snel ziek zouden melden.

Gast
Gast

Bericht  Monte do 7 apr 2011 - 4:50

Chocolate Cookie schreef:@ Monte: Daarom heeft hij dus ook niet die baan aangenomen :P

Nou groot gelijk heeft hij.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410

Bericht  Merai do 7 apr 2011 - 4:55

Ik vind het ook echt een vreemde regeling, bij ons het op werk is er ook zoiets. Als je niet ziek bent of vrij neemt krijg je 4% bovenop je loon. Nu is het voor mij een bijbaantje tijdens mijn studie en vind ik het niet zo'n drama maar het klopt gewoon niet.
Merai
Merai
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4765
Punten : 5075

Bericht  minoessepoes do 7 apr 2011 - 5:01

In veel gevallen werkt het averechts. Mensen gaan dan denken, ik heb 2 wachtdagen gehad, of ik ben een deel van mijn bonus kwijt, dus nu ziek ik ook echt goed uit en blijf ik thuis tot ik me wel heel erg goed voel en dan blijf ik nog een dagje thuis voor de zekerheid. In veel gevallen zijn mensen dan dus langer "ziek" thuis en schiet je je doel dus voorbij.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast do 7 apr 2011 - 5:14

Bij ons verzinnen ze ook belachelijke dingen. Als je ziek bent, krijgen collega's nog 3 dagen lang dat werk wat anders naar jou zou gaan (dus je collega's worden 3 dagen extra belast omdat je ziek bent) maar als je 's ochtends gewoon vrij neemt krijgen je collega's geen extra werk.

En als je 3x 1 dag ziek bent dan moet je je 'verantwoorden' want dan ben je veel ziek maar als je 1 keer 4 weken ziek bent is er niks aan de hand.

Gast
Gast

Bericht  Tania do 7 apr 2011 - 5:15

Op mijn werk hebben ze ook zo'n soort regeling. Ik krijg bijna nooit wat omdat ik wel is ziek ben maar sommige mensen krijgen een behoorlijk bedrag als ze niet ziek zijn geweest.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  blondje1313 do 7 apr 2011 - 6:05

Met zo'n regeling zullen mensen als ze ziek zijn misschien ook proberen om ipv een ziektedag een vrije dag op te nemen. Op mijn bijbaantje was het zo dat de fulltimers als ze niet ziek waren een week extra vakantie kregen, veel collega's namen dan één snipperdag als ze een dag ziek waren om zo 4 dagen 'winst' te maken.
Op zich mogen mensen die nooit ziek zijn best beloond worden vind ik, het is toch fijn voor het bedrijf (ook al kunnen mensen die ziek zijn er niets aan doen)

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende