Camera vraag --> nikon 3100
2 plaatsers
Pagina 1 van 1
Camera vraag --> nikon 3100
Op dit moment heb ik een oude(6 jaar) canon powershot. Qua kleuren ben ik erg tevreden, alleen qua scherpte van de foto's niet. Nu wil ik dus graag een nieuwe camera kopen en zit ik te twijfelen tussen de olympus pen E-pl1(bridge/systeemcamera) en de nikon D3100(spiegel). Heeft iemand een van deze camera's en kan er iets meer over vertellen.
ps. Naar de winkel ben ik al geweest, qua prijs scheelt het niets(beide €610) en qua scherpte ook niet zo veel. Het enige is dat de pen iets compacter is(want geen spiegel), maar die heeft geen zoeker. De nikon is zwaarder en groter(zeker met lens) en heeft wel een zoeker.
En weet iemand hoe het zit met de kleuren van foto's. De kleuren in foto's die ik nu maak met mijn powershot zijn namelijk perfect. Als ik dan kijk naar de foto's die mijn broer maakt met zijn canon 450D dan zijn de kleuren veel fletser. Hij past ze dan aan, maar dat is iets dat ik absoluut niet wil doen.
ps. Naar de winkel ben ik al geweest, qua prijs scheelt het niets(beide €610) en qua scherpte ook niet zo veel. Het enige is dat de pen iets compacter is(want geen spiegel), maar die heeft geen zoeker. De nikon is zwaarder en groter(zeker met lens) en heeft wel een zoeker.
En weet iemand hoe het zit met de kleuren van foto's. De kleuren in foto's die ik nu maak met mijn powershot zijn namelijk perfect. Als ik dan kijk naar de foto's die mijn broer maakt met zijn canon 450D dan zijn de kleuren veel fletser. Hij past ze dan aan, maar dat is iets dat ik absoluut niet wil doen.
Monte- Ratel
- Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Camera vraag --> nikon 3100
Ik weet niets van Nikon maar wil even inhaken op het laatste stukje wat je schreef. Je kan bij de Canon spiegelreflex camera's de kleurprogramma's instellen. ik heb 'm bijvoorbeeld altijd op Faithful staan, ipv Standard. Dan krijg je veel mooiere kleuren. Dus wellicht kan dat bij Nikon ook. Geloof niet dat er veel Nikon gebruikers hier zijn trouwens, dus hoop dat je antwoord krijgt.
Olympus Pen is wel gaaf trouwens. Maar als je liever een SLR wil, begrijp ik dat ook heel goed.
Olympus Pen is wel gaaf trouwens. Maar als je liever een SLR wil, begrijp ik dat ook heel goed.
Gast- Gast
Ik ben Nikon gebruiker maar zoveel verstand heb ik er niet van haha.
Heb zelf de d3000.
Ik zou denk ik wel voor de Nikon gaan, omdat ik niet bekend ben met de ander maar ook omdat het qua geld niks uitmaakt.
Heb zelf de d3000.
Ik zou denk ik wel voor de Nikon gaan, omdat ik niet bekend ben met de ander maar ook omdat het qua geld niks uitmaakt.
Gast- Gast
Mijn collega heeft de Olympus Pen en die maakt echt zúlke mooie foto's! Hele scherpe foto's en heldere kleuren. 't Is dat ik een spiegelreflex en een bridge-camera een beetje onzin vind (liever gewoon een compact naast m'n spiegelreflex), maar anders had ik 'm gekocht.
Ik heb zelf alletwee mijn camera's van Canon. Een EOS 450 en een Ixus 70.
Ik heb zelf alletwee mijn camera's van Canon. Een EOS 450 en een Ixus 70.
Gast- Gast
Marin schreef:Ik weet niets van Nikon maar wil even inhaken op het laatste stukje wat je schreef. Je kan bij de Canon spiegelreflex camera's de kleurprogramma's instellen. ik heb 'm bijvoorbeeld altijd op Faithful staan, ipv Standard. Dan krijg je veel mooiere kleuren. Dus wellicht kan dat bij Nikon ook. Geloof niet dat er veel Nikon gebruikers hier zijn trouwens, dus hoop dat je antwoord krijgt.
oh ok, ja volgens mij heb je bij de nikon ook van programma's zoals levendig en neutraal enz. Maar hoef je hem dan nooit meer anders in te stellen of moet je dan als je wisselt van bijv een gebouw naar landschap weer opnieuw instellen.
Ik heb ook niet liever een spiegelreflex hoor, maar de pen is even duur als de nikon en toch ''maar'' een systeem. Ik ben bang dat als ik de pen koop dat ik spijt krijg dat ik de D3100 niet heb genomen. De reden dat ik twijfel tussen de pen en nikon is omdat canon geen kleine modellen heeft met minimaal een 18-105 lens en dan ook nog onder de €650. Maar mijn keuze is nog niet gemaakt hoor. De ene site zegt dat de pen beter is, de andere de nikon(omdat het een spiegel is), de man in de mediamarkt(had veel verstand volgens hemzelf) zei ook dat je voor hetzelfde geld beter een spiegelreflex kon nemen, aangezien het qua foto's dan eigenlijk niet scheelt maar qua capaciteiten en lensmogelijkheden wel. Pffff moeilijk hoor zo'n keuze!
Monte- Ratel
Monte schreef:
oh ok, ja volgens mij heb je bij de nikon ook van programma's zoals levendig en neutraal enz. Maar hoef je hem dan nooit meer anders in te stellen of moet je dan als je wisselt van bijv een gebouw naar landschap weer opnieuw instellen.
Ik heb ook niet liever een spiegelreflex hoor, maar de pen is even duur als de nikon en toch ''maar'' een systeem. Ik ben bang dat als ik de pen koop dat ik spijt krijg dat ik de D3100 niet heb genomen. De reden dat ik twijfel tussen de pen en nikon is omdat canon geen kleine modellen heeft met minimaal een 18-105 lens en dan ook nog onder de €650. Maar mijn keuze is nog niet gemaakt hoor. De ene site zegt dat de pen beter is, de andere de nikon(omdat het een spiegel is), de man in de mediamarkt(had veel verstand volgens hemzelf) zei ook dat je voor hetzelfde geld beter een spiegelreflex kon nemen, aangezien het qua foto's dan eigenlijk niet scheelt maar qua capaciteiten en lensmogelijkheden wel. Pffff moeilijk hoor zo'n keuze!
Nee je hoeft in principe niet opnieuw steeds in te stellen. Die van mij staat altijd op Faithful, tenzij ik 'm op Monochrome zet, dat is zwart-wit. Dan wissel ik met 1 druk op de knop tussen die twee.
Ik denk dat beide camera's kwalitatief allebei heel goed zullen zijn. Daar zal echt niet zo veel verschil tussen zitten. Denk dat je meer bij jezelf moet na gaan wat je er mee wilt doen. Wil jij je gaan verdiepen in een spiegelreflex en alle mogelijkheden daar bij? Of wil direct een gebruiksklare camera gebruiken? Dat soort vragen moet je jezelf stellen en op de basis daarvan kan je beter een keuze maken.
Gast- Gast
Ik heb de Nikon D3100. Vindt het een hele fijne camera.
Het is m'n eerste spiegelreflex dus ben alles nog aan het leren. Het mooie aan deze camera vind ik toch wel de help functie. Alle mogelijkheden legt de camera dus uit, wanneer je op dit knopje drukt. Voor een leek dus erg fijn.
De scherpte en instelmogelijkheden zijn erg mooi. Heb hiervoor ook compactcamera's van Nikon gehad en altijd erg tevreden geweest.
Het is m'n eerste spiegelreflex dus ben alles nog aan het leren. Het mooie aan deze camera vind ik toch wel de help functie. Alle mogelijkheden legt de camera dus uit, wanneer je op dit knopje drukt. Voor een leek dus erg fijn.
De scherpte en instelmogelijkheden zijn erg mooi. Heb hiervoor ook compactcamera's van Nikon gehad en altijd erg tevreden geweest.
Miekie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 28
Punten : 28
Registratiedatum : 20-11-10
Misschien vraag ik ook wel iets dat voor mij niet mogelijk is hoor. De onderstaande foto's zijn gemaakt met mijn powershot. Qua kleuren vind ik de foto's echt perfect. Ik ben alleen niet weg van de scherpte. Vooral bomen op de achtergrond vervagen tot een geheel en ik mis dus echt die scherpte. Nou is het wel zo dat ik mijn foto's niet wil aanpassen en dat ik graag op auto schiet(aangezien ik echt niets kan qua camera's). Krijg ik op een auto modus bij een DSLR wel het scherpe beeld dat ik wil of is het dan gelijk aan een compact?
Als je op de foto's klikt krijg je ze in het groot te zien.
Als je op de foto's klikt krijg je ze in het groot te zien.
Monte- Ratel
Monte schreef:Misschien vraag ik ook wel iets dat voor mij niet mogelijk is hoor. De onderstaande foto's zijn gemaakt met mijn powershot. Qua kleuren vind ik de foto's echt perfect. Ik ben alleen niet weg van de scherpte. Vooral bomen op de achtergrond vervagen tot een geheel en ik mis dus echt die scherpte. Nou is het wel zo dat ik mijn foto's niet wil aanpassen en dat ik graag op auto schiet(aangezien ik echt niets kan qua camera's). Krijg ik op een auto modus bij een DSLR wel het scherpe beeld dat ik wil of is het dan gelijk aan een compact?
Het antwoord hierop is eenvoudig: nee.
Je kunt nooit echt alles scherp krijgen in 1 foto. Je kan een diafragma hanteren van hier tot aan gunter (niet in de auto stand), maar als je een foto helemaal, van voor naar achter scherp wil hebben zal je bracketing moeten toepassen.
Los daarvan is een foto die van voor naar achter helemaal scherp is 9 van de 10 keer helemaal geen interessante foto meer. Het haalt compleet de dimensie uit je foto, dat wil je niet...
Gast- Gast
Ik zou niet voor een spiegelreflex gaan en vervolgens alles maar op de automatische stand schieten, dat is echt, echt zonde van je aanschaf. Zelfs op mijn compact amera stel ik alles handmatig in.
Ik zou dan bijvoorbeeld een spiegelreflex kopen en dan een fotocursus volgen zodat je je camera leert kennen. Maar automatisch schieten op een soiegelrelfex is zonde van je geld
Ik zou dan bijvoorbeeld een spiegelreflex kopen en dan een fotocursus volgen zodat je je camera leert kennen. Maar automatisch schieten op een soiegelrelfex is zonde van je geld
Gast- Gast
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: