Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Studentenkamervraagjes

+9
May
Try
Feline
Serena
TukTuk
Atelier Madame
Huppekee
Zora
SuperGrover
13 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Studentenkamervraagjes Empty Studentenkamervraagjes

Bericht  SuperGrover ma 7 maa 2011 - 7:50

Voor de (ex) studenten: Hoe ben jij aan een studentenkamer gekomen? Hoe lang moest je zoeken/hospiteren voordat je een kamer had? Hoeveel huur betaalde je voor hoeveel m²? En in welke stad studeerde je?

Ik ga in september in Utrecht studeren, maar ik woon nu in Friesland. Ik moet dus wel op kamers, de reistijd is niet echt te doen. Maar er is behoorlijke kamernood, dus ik vraag me af of het haalbaar is om voor september aan een kamer te komen, en dat soort dingen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Studentenkamervraagjes Empty Re: Studentenkamervraagjes

Bericht  Zora ma 7 maa 2011 - 7:53

Zou je ook willen overwegen vlak buiten Utrecht te gaan wonen? Best een aantal vrienden van mij is in Hilversum gaan wonen bijvoorbeeld... Ik zou in ieder geval nu al gaan beginnen met rondkijken, en niet pas tegen de zomer.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 7 maa 2011 - 7:58

als je nu begint met zoeken/inschrijven bij kamerbureau's/etc, heb je best wel grote kans op een kamer in september. Het enige is dat je niet te veel eisen moet stellen, denk ik. Ik bedoel, minimaal 15m2 voor maximaal 300 euro in de maand.. ik denk dat je dat in Utrecht kunt vergeten!

Buiten Utrecht op kamers wonen is idd ook een goede optie en vaak komen er ook wel kamers vrij tussen kerst en februari.

Gast
Gast

Bericht  Huppekee ma 7 maa 2011 - 8:00

Mensen kennen die weer iemand kennen die kamers verhuren :P

Je moet het aan zo veel mogelijk mensen vertellen, zodat ze voor jou kunnen vragen. Dit werkt beter dan via internet enzo. Ik ben zo aan mijn kamer gekomen (oud-studievriendje van familielid=pandjesbaas). Ik kon uiteindelijk uit 3 kamers kiezen!!

Ik heb een kamer van +/- 20 m2 voor 360 euro per maand (in het centrum van Utrecht). Je zou eventueel ook buiten Utrecht kunnen kijken.
Huppekee
Huppekee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 344
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  SuperGrover ma 7 maa 2011 - 8:01

Ik ben ingeschreven bij de SSHU, nu ruim een jaar, maar als ik de wachttijden op die site bekijk, schrik ik me de pleuris. Je ziet daar op welke datum de mensen zijn ingeschreven die de laatste 10 kamers hebben gekregen. Allemaal tussen 2005 en 2008. Ik snap het niet, dan ben je toch allang klaar met je studie?
Ook ben ik ingeschreven bij kamertje.nl en kamernet, maar dat gaat niet op wachttijd.

Vlak buiten Utrecht vind ik geen probleem. En 6 m² vind ik al helemaal prima, maar niet kleiner, dan word ik claustrofobisch.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 7 maa 2011 - 8:07

SuperGrover schreef:Voor de (ex) studenten: Hoe ben jij aan een studentenkamer gekomen? Via kamernet (Tip!) Hoe lang moest je zoeken/hospiteren voordat je een kamer had? Niet lang, ik geloof dat ik via kamernet al binnen een klein maandje een kamer heb gevonden. Hoeveel huur betaalde je voor hoeveel m²? Ik heb nu een kamer gevonden van ongeveer 19m2 voor €315. Best redelijk dus. En in welke stad studeerde je? Ik studeer momenteel in Breda, maar ik ga afstuderen in Apeldoorn. Daar ga ik binnenkort ook naar toe verhuizen.

Ik ga in september in Utrecht studeren, maar ik woon nu in Friesland. Ik moet dus wel op kamers, de reistijd is niet echt te doen. Maar er is behoorlijke kamernood, dus ik vraag me af of het haalbaar is om voor september aan een kamer te komen, en dat soort dingen.

Zeker weten! Zoek vooral op kamernet, via die weg vind je het makkelijkst en snelst een kamer. Zo ben ik ook aan mn kamer gekomen. Je zou natuurlijk ook in omgeving van Utrecht kunnen informeren voor een kamer. Culemborg, Breukelen, Utrecht Lunetten, Houten, Nieuwegein, Vleuten, Maarssen, Hilversum, Woerden, Zeist en Amersfoort (kan ook nog net) zijn ook opties waar je een kamer zou kunnen vinden.

Gast
Gast

Bericht  Atelier Madame ma 7 maa 2011 - 8:38

heb jaren op kamers gewoond in utrecht. VIA de sshu kan je goed kamer vinden. maar de wachttijden lopen wel op. ik zou me zo snel mogelijk inschrijven, warande in zeist is n leuk complex dicht bij de uithof! tuindorp is langere wachttijd geloof 1.5 jaar maar is ook heel leuk wonen!
je kunt via de sshu ook eerst tijdelijk n kamer huren en daarna doorzoeken .. inschrijven dus!
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  TukTuk ma 7 maa 2011 - 9:17

Pff ben ik blij dat dat in Belgie anders geregeld is!

Hier loopt het huren van de kamers via de school, eigenaren van studentenhuizen melden zich daaraan, en je krijgt gewoon een contract van de school. Niks hospiteren en dergelijk, maar wie het eerst komt wie het eerst maalt.
Zijn er problemen met de huisbaas, kan je dat via je school regelen.
En goed betaalbaar, 200 euro voor 14m2, en je betaald alleen voor de 10 maanden dat je les hebt, in de vakantie kan je je kamer aanhouden maar betaal je niks.

Succes met het vinden van een kamer!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Gast ma 7 maa 2011 - 9:26

Ik heb in verschillende studentenhuizen gewoond en al mijn kamers via kamernet gevonden. Voor mij was het geen probleem om te hospiteren, vond het altijd wel leuk om zo'n huis van binnen te zien en te praten met de bewoners. Op een bepaald moment wordt je er wel handig in. Kamernet is echt ideaal, je moet het gewoon een tijdje goed in de gaten houden en elke dag even checken en een goede motivatie schrijven wie je bent en waarom je een kamer zoekt etc. (die brief is ook belangrijk, want daarop wordt je geselecteerd)

Ik heb op kamers gewoond van 8 tot 24 m2 en de prijzen liepen op van 250 tot 400 euro per maand. Ik heb echt een super leuke tijd gehad met mijn huisgenootjes, is zo gezellig!!

Gast
Gast

Bericht  Atelier Madame ma 7 maa 2011 - 20:39

@AngelNyn: dat klinkt wel super goed zeg, zoals dat in Belgie geregeld is..

@Noa: dat jij altijd zulke goede ervaringen hebt met kamernet, ik hoor toch wel van heel veel mensen dat het niet meevalt om via Kamernet een kamer te vinden! Dat je echt goed moet zoeken en dat de prijzen vaak heel erg hoog liggen.

@Bitterkoek_: Je zou ook Hyves/facebook e.d. nog kunnen proberen, ik weet dat daar ook regelmatig kamers worden aangeboden.

@SuperGrover: een reden dat er op dit moment zulke lange wachttijden voor kamers zijn, is doordat er een aantal slooppanden in Overvecht waar veel studenten tijdelijk huurden, voorrang krijgen op de wachtlijst. Die mensen hebben vaak te korte wachttijd om gelijk aan de beurt te komen en zouden anders op straat komen te staan. Dus die mensen hebben allemaal een jaar bij hun eigen tijd gekregen, dus daardoor kunnen er ook schevere verhoudingen ontstaan, normaal is bijv de wachttijd voor de Warande een maand of 8, voor tuindorp 14 maanden en voor de uithof/ibb iets van 18.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 7 maa 2011 - 20:53

Ik heb in Nijmegen gestudeerd en zodra het kon (1 november voordat ik in het jaar erop aan mijn studie zou beginnen) mezelf ingeschreven bij de SSHN (Stichting Studentenhuisvesting). Ik woonde destijds in België, dus had de hoogste urgentie en had in augustus een kamer. Ik heb verder niet gezocht en al helemaal niet gehospiteerd gelukkig. Ik had 15m2 incl. eigen douche en wastafel, G/W/L, internet en kabel voor 250 euro, maar dat was in 2004. Zie dat het inmiddels 277 euro is.

Gast
Gast

Bericht  Serena ma 7 maa 2011 - 21:48

Bij mij duurde het een half jaar, heb toen een kamer via via gevonden, eerst in onderhuur en later kon ik daar blijven.. Dit was ook via de sshu, ik stond 1,5 jaar ingeschreven toen ik daar in aanmerking kwam voor een kamer... dus ik denk dat je in de zomer, zoals hier eerder al staat, wel in aanmerking kan komen.. Dat zijn dan vaak wel huizen met veel huisgenoten. Voorbeelden waar je dan terecht kan zijn: Warande in zeist, IBB (Ina b.oudier b.akkerlaan), Tuindorp en de Uithof.
ow mijn kamer was trouwens bijna 12m2 en bijna 300 euro inclusief alles.

Owja en de beste tip is het iedereen vertellen!
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694

Bericht  Feline ma 7 maa 2011 - 22:10

Ik woon nu 2,5 jaar in Utrecht en heb 2 verschillende kamers gehad. Beide via kamernet gevonden, de eerste binnen een maand, de 2e binnen 2 maanden. Als je slim bent ga je wel snel hospiteren want logischerwijs is de vraag naar kamers in september veel groter dan nu.
Feline
Feline
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2234
Punten : 2527
Registratiedatum : 21-12-10

Bericht  SuperGrover ma 7 maa 2011 - 22:46

Atelier Madame: Ik ben dus al ingeschreven bij de SSHU smile

Nu zoeken/hospiteren zou wel handig zijn dat je wellicht eerder aan de beurt bent, maar ik moet nog 2 maanden hier in Friesland naar school, dus nu een kamer in Utrecht zou ook niet bepaald praktisch zijn Wink Maar zodra ik mijn examens heb gehad, ga ik direct beginnen met reageren, ik weet toch zeker dat ik wel geslaagd ben.

Die wachttijden vallen me mee, als ik het hier zo lees. Dan heb ik misschien nog best een kans deze zomer! smile Ik lees ook op de site van de Warande dat de gemiddelde wachttijd 6-12 maanden is.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Try ma 7 maa 2011 - 23:58

SuperGrover schreef:
Die wachttijden vallen me mee, als ik het hier zo lees. Dan heb ik misschien nog best een kans deze zomer! smile Ik lees ook op de site van de Warande dat de gemiddelde wachttijd 6-12 maanden is.

Dat is gewoon een kwestie van hospiteren. Vriendinnetje heeft er 2 maanden (onderbroken, ze heeft nog kort ergens anders gewoond) over gedaan om daar een kamer te vinden maar via de SSHU krijg je sowieso na 3 maanden een kamer toegewezen als je meer dan 20x gehospiteerd hebt in die periode (of zoiets, er is iig een regel hiervoor).
Try
Try
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2117
Punten : 2294

Bericht  Atelier Madame ma 7 maa 2011 - 23:59

Maar je bent ook wel echt een beetje raar als je via de SSHU niet binnen 20x een kamer kan vinden Embarassed Ik heb echt ontzettend veel hospiteeravonden meegemaakt en ken ontzettend veel mensen die via de SSH huren, en eigenlijk niemand heeft een kamer toegewezen gekregen (hoewel er op de IBB wel een huis schijnt te zijn met allemaal mensen die niet zelf een kamer konden vinden binnen 30x oid).
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Bericht  May di 8 maa 2011 - 0:56

Ik had me ingeschreven bij de studentenhuisvesting. En die organiseerden toen nog kamerzoekdagen met kamergarantie, dus had je aan het einde van de dag nog geen kamer gevonden dan kreeg je een kamer toegewezen. En zodoende ben ik aan mijn kamer gekomen.
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169

Bericht  Susan di 8 maa 2011 - 1:34

Atelier Madame schreef:Maar je bent ook wel echt een beetje raar als je via de SSHU niet binnen 20x een kamer kan vinden Embarassed Ik heb echt ontzettend veel hospiteeravonden meegemaakt en ken ontzettend veel mensen die via de SSH huren, en eigenlijk niemand heeft een kamer toegewezen gekregen (hoewel er op de IBB wel een huis schijnt te zijn met allemaal mensen die niet zelf een kamer konden vinden binnen 30x oid).

Je kan toch gewoon dikke pech hebben en het 20 keer niet worden? Vind het wat cru om te veronderstellen dat het dan per se aan die persoon ligt, dat je dan raar bent of zo.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Atelier Madame di 8 maa 2011 - 1:47

Susan schreef:
Atelier Madame schreef:Maar je bent ook wel echt een beetje raar als je via de SSHU niet binnen 20x een kamer kan vinden Embarassed Ik heb echt ontzettend veel hospiteeravonden meegemaakt en ken ontzettend veel mensen die via de SSH huren, en eigenlijk niemand heeft een kamer toegewezen gekregen (hoewel er op de IBB wel een huis schijnt te zijn met allemaal mensen die niet zelf een kamer konden vinden binnen 30x oid).

Je kan toch gewoon dikke pech hebben en het 20 keer niet worden? Vind het wat cru om te veronderstellen dat het dan per se aan die persoon ligt, dat je dan raar bent of zo.

Nou geloof me, soms krijg je gewoonweg mensen over de vloer met een hospiteeravond die niet eens de moeite nemen om iets over zichzelf te vertellen of om kennis te maken met een huis... als je die houding altijd hebt dan vind je echt niet makkelijk een kamer, maar dan is het niet meer een kwestie van pech hebben. Verreweg bijna alle mensen vinden op de grotere SSH complexen binnen een keer of 5-10 wel een kamer.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Bericht  Jmdb di 8 maa 2011 - 1:56

SuperGrover schreef:Voor de (ex) studenten: Hoe ben jij aan een studentenkamer gekomen? Hoe lang moest je zoeken/hospiteren voordat je een kamer had? Hoeveel huur betaalde je voor hoeveel m²? En in welke stad studeerde je?

Ik heb eerst in een studentenhuis gezeten met 16 meiden, ik kwam aan deze kamer via een advertentie op de school zelf (de school had ook een aparte 'huizenlijst' die je kon opvragen) en ik betaalde voor 12 m² 275 euro incl. g/w/l. Dit was in een plaats vlakbij Utrecht. Vervolgens heb ik in Utrecht op kamers gezeten met 2 vriendinnen en daar betaalden we voor ongeveer 80 m² 975 euro kaal. Dit app. hadden we gevonden via Marktplaats, maar we zochten dus wel met z'n 3en. Geloof dat je voor studentenkamers inderdaad beter op kamernet kunt zoeken. Of 'studentenkamer Utrecht' in Google invoeren, dan kom je vast ook op genoeg websites.
Jmdb
Jmdb
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 27
Punten : 37
Registratiedatum : 14-12-10

Bericht  Susan di 8 maa 2011 - 1:57

Ik heb ook een keer bij mijn ex in het studentenhuis bij zo'n hospiteeravond gezeten, dat was ook zo'n groot complex, echt een afschuwelijke flat en een afschuwelijke locatie en daar kwamen nog best aardig wat mensen op af en de meeste mensen stelden zich vrij normaal en sociaal op, maar er was nou eenmaal maar één kamer vrij. De kans dat je op zo'n avond geen kamer krijgt is dus altijd nog groter dan de kans dat je wel een kamer krijgt en je hebt altijd concurrentie van mensen die óók geschikt zijn en weten hoe ze moeten hospiteren. Ik denk dat je wel gelijk hebt dat vrijwel iedereen wel een keer geluk heeft, maar ik denk dat er ook wel mensen zijn die steeds net achter het net vissen en het lijkt me dan heel vervelend als daar het vooroordeel aan kleeft dat je dan wel een tikkeltje weird zal zijn.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Atelier Madame di 8 maa 2011 - 2:09

@Susan: ik kan heel goed begrijpen dat je het ondereerlijk vind als er mensen achter het net vissen, maar toch zal het je verbazen hoe weinig mensen op komen dagen op hospiteeravonden en je MOET een keuze maken van de 15 mensen die je op de lijst krijgt. En aangezien die 15 mensen vaak lang niet allemaal kunnen op die avond, en er daar altijd al een paar een kamer van hebben word je vaak hooguit uit 5/6 mensen gekozen. En je heoft er niet met kop en schouders bovenuit te steken, maar een beetje een gezellig praatje maken moet je wel doen om te kijken of er een klik is tussen de bewoners en jou.

Uiteindelijk heb je dan wel een keertje beet, misschien niet na de 3e keer maar wel na de 12e keer. 25 keer hospiteren hoor je echt bijna nooit hoor.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Bericht  SuperGrover di 8 maa 2011 - 4:04

Maar bij de SSHU is het zo dat je een bepaalde inschrijftijd moet hebben om uberhaupt te mogen hospiteren. Alleen de 10 reacties met de langste inschrijftijd mogen hospiteren. In ieder geval is het goed om te weten dat het niet per se onmogelijk is om aan een kamer te komen voor het jaar begint.

De genoemde bedragen hier vind ik ook reuze meevallen!
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Shisha wo 9 maa 2011 - 7:46

Je kunt ook zelf een advertentie plaatsen bij kamernet. Dat heb ik destijds gedaan en toen had ik binnen 1 maand een kamer! Je wordt dan ook wel door rare snuiters gebeld (alleen staande mannen die nog wel een kamertje over hebben) maar ook gewone huisbazen voor een kamer in een studentenhuis.
Ik betaalde toen 375,- euro voor +/- 20m2.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10

Bericht  Gast wo 9 maa 2011 - 7:58

Mijn vriend kon het via de woningbouw huren. Hij kwam wel via via aan die kamer aangezien de overige bewoners in het huis zelf eerst op zoek mochten naar een nieuwe bewoner.
Hij betaald voor 17m2 (Al heb ik het idee dat het groter is) 300eu incl. Ook heeft hij een eigen badkamer. Het is trouwens in Groningen.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

Permissies van dit forum: