links- of rechtshandig?
+14
Printje
sanne-84
Smaragdje
Rush
Roos
_Mashimaro_
MissBitchy
Coco
Parisienne
Papillio
Mamsie
Ella
Shopaholic
Jade
18 plaatsers
Pagina 1 van 1
links- of rechtshandig?
Is jouw kindje links of rechtshandig? En vanaf wanneer wist je dat?
R. duimt met haar linker duim (rechter duim, linker hand )en mijn moeder zei dat ze dan waarschijnlijk linkshandig is/wordt. Maar zegt dat wel iets? Hoe was dat bij jullie kindje?
R. duimt met haar linker duim (rechter duim, linker hand )en mijn moeder zei dat ze dan waarschijnlijk linkshandig is/wordt. Maar zegt dat wel iets? Hoe was dat bij jullie kindje?
Jade- Ratel
- Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11
Re: links- of rechtshandig?
Beiden
Shopaholic- Kletskop
- Aantal berichten : 1501
Punten : 1491
Registratiedatum : 04-12-12
Ik heb echt nog geen idee. Hij doet evenveel met links als met rechts
Ella- Ratel
- Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10
Hier nooit duimers maar ik heb 1 rechtshandige en 2 linkse.
Man en ik zijn alle 2 rechts.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
Dat kun je op zo'n jonge leeftijd echt nog niet zeggen.
Volgens mij kunnen zelfs peuters nog tweehandig zijn.
Je ziet die kleintjes vaak de ene keer met rechts kleuren en de keer erna met links.
Je ziet die kleintjes vaak de ene keer met rechts kleuren en de keer erna met links.
Papillio- Prater
- Aantal berichten : 543
Punten : 595
Registratiedatum : 16-01-11
Wat grappig Mamsie!Mamsie schreef:Hier nooit duimers maar ik heb 1 rechtshandige en 2 linkse.
Ik vraag me dan meteen weer af in hoeverre het erfelijk is (links-rechtshandigheid).
Jade- Ratel
Ik dacht al dat je er niets over zou kunnen zeggen, maar ik vind het wel leuk om van anderen te lezen. Ik ben benieuwd waarmee R. uiteindelijk zal gaan schrijven.Papillio schreef:Dat kun je op zo'n jonge leeftijd echt nog niet zeggen.
Jade- Ratel
Ik heb heel lang gedacht dat N. linkshandig zou zijn. Ze deed van kleins af aan bijna alles met links. Ze pakte alles met links aan, greep naar dingen met links, tekende met links.. zelfs het CB was het opgevallen. Nu doet ze echter alles met beide handen. We hebben dus nog geen idee.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Mijn zoon is links, mijn dochter rechts. Man en ik zijn beiden rechts.
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Zoon is óverduidelijk rechts!!
Haha nee hoor, hij is pas 12 weken, maar hij is nu z'n handjes aan het ontdekken en dingen proberen te grijpen en dat doet hij tot nu toe alleen maar met rechts.
Haha nee hoor, hij is pas 12 weken, maar hij is nu z'n handjes aan het ontdekken en dingen proberen te grijpen en dat doet hij tot nu toe alleen maar met rechts.
MissBitchy- Fluisteraar
- Aantal berichten : 164
Punten : 210
Registratiedatum : 01-09-12
Mijn zoon duimt met de duim van zijn linkerhand en doet alles met zijn rechterhand. Dus als ik jouw stukje goed lees, gaat de redenatie van je moeder hier niet op.
_Mashimaro_- Fluisteraar
- Aantal berichten : 491
Punten : 636
Oudste is linkshandig.
Wat ik weet is dat links/rechtshandigheid erfelijk bepaald is.
Waarbij rechtshandig dominant is. Linkshandigheid krijg je dus van beide ouders mee.
Zelfde geldt voor bruine ogen.
Roos- Prater
- Aantal berichten : 860
Punten : 931
Dat gaat bij ons niet op.Roos schreef:
Oudste is linkshandig.
Waarbij rechtshandig dominant is. Linkshandigheid krijg je dus van beide ouders mee.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Jullie kunnen beide rechtshandig/linkshandig zijn, waarin rechtshandig dus dominant is. Jullie hebben dan beide het linkshandige doorgegeven.Mamsie schreef:Dat gaat bij ons niet op.Roos schreef:
Oudste is linkshandig.
Zo werkt dat toch? Of heb ik niet opgelet vroeger.
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
X is rechtshandig (dominant)Rush schreef:Jullie kunnen beide rechtshandig/linkshandig zijn, waarin rechtshandig dus dominant is. Jullie hebben dan beide het linkshandige doorgegeven.Mamsie schreef:Dat gaat bij ons niet op.Roos schreef:
Oudste is linkshandig.
Zo werkt dat toch? Of heb ik niet opgelet vroeger.
x is linkshandig
Wanneer je dus Xx (bijv. X van moederszijde en x van vaderzijde) hebt en je man/vriend Xx heb je 25% kans op een linkshandig kind (xx) terwijl je dus beide rechtshandig bent.
Roos- Prater
- Aantal berichten : 860
Punten : 931
Hier valt er nog weinig van te zeggen. Eerst deed hij bijna alles met links, nu gebruikt hij beide kanten veel.
Smaragdje- Ratel
- Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Registratiedatum : 19-11-10
Ik zei het laatst ook. Als E iets pakt dan is het vaak met haar linkerhand. Hoewel het haarrechterhand is die ze vaker in de mond stopt
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
De echte voorkeurshand, die blijvend is, ontwikkeld zich pas op de peuter/kleuterleeftijd. Ik heb jonge kleuters die nog van hand wisselen. Je kunt er bij jonge kinderen nog niets van zeggen. R pakte altijd heel veel links, ook kleurtjes etc maar nu lijkt zijn voorkeurshand toch gewoon rechts te zijn. maar goed, hij kan nog wisselen natuurlijk.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Of je kind straks links- of rechtshandig is kun je nu nog niet zien, maar het is belangrijk dat beide handjes evengoed en evenveel worden gebruikt. Dat betekent dat beide hersenhelften zich goed ontwikkelen. Zie je dat je kind een duidelijke voorkeur heeft voor één kant, probeer het dan te stimuleren beide handjes te gebruiken.
Dit zie ik nu toevallig net in een infomail
Dit zie ik nu toevallig net in een infomail
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
L deed in het begin veel met links, waardoor ik het me ook wel eens heb afgevraagd. Maar nu gebruikt ze beide handen evenveel.
Heb met stage er wel eens een testje mee gedaan. Een paar kleuters gevraagd met links en met rechts hun naam te schrijven. Dan is het bijna even netjes. Daarna kinderen in groep 3 het zelfde laten doen, die schrijven met hun 'goede' hand hun naam dan veel beter dan met de andere hand!
Heb met stage er wel eens een testje mee gedaan. Een paar kleuters gevraagd met links en met rechts hun naam te schrijven. Dan is het bijna even netjes. Daarna kinderen in groep 3 het zelfde laten doen, die schrijven met hun 'goede' hand hun naam dan veel beter dan met de andere hand!
Jezzie- Ratel
- Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10
Mijn dochter is waarschijnlijk toch wel rechtshandig maar ze doet ook veel met links. Het lijkt er nu wel op dat ze met rechts meestal kleurt en schrijft. Maar ook met links kan ze kleuren/schrijven.
Bij mijn zoon denk ik nu dat hij rechtshandig is.
Bij mijn zoon denk ik nu dat hij rechtshandig is.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Mijn oudste is volledig links. De jongste is rechts. Wij zijn ook beide rechts. (Al ben ik dubbelhandig, ik doe veel dingen met links)
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
S doet alles met zijn linkerhand maar of dat zo blijft is nog maar af te wachten. We hebben meer linkshandigen in de familie dus zo heel raar zou het niet zijn.
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: