Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Spelt

+2
Aziraphale
Linda
6 plaatsers

Ga naar beneden

Spelt Empty Spelt

Bericht  Nigella do 1 aug 2013 - 22:18

Sinds deze week weet ik dat ik een allergie heb voor 'normaal' brood en graan. Mij is aangeraden om over te gaan op spelt. Ik wil deze kans aangrijpen om een stuk gezonder te gaan eten.

Het boek van Amber heb ik in huis, daar haal ik al wat dingetjes uit, maar ik heb zwakke momenten dat ik gewoon snel wil eten (gewoon wat dingen uit voorraadkast) of snacken. Daarnaast woon ik alleen, helaas niet de financiële middelen om helemaal biologisch te eten. 

Hebben jullie ervaringen met spelt? Ook als ingrediënt om mee te koken en bakken, of als vervanging van een afbakbroodje in het weekend, bepaalde producten in supermarkt die goed en lekker zijn.
Nigella
Nigella
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 26
Punten : 30
Registratiedatum : 11-02-12
Woonplaats : Bollenstreek

Terug naar boven Ga naar beneden

Spelt Empty Re: Spelt

Bericht  Linda do 1 aug 2013 - 23:54

Ik eet graag speltproducten. Brood is erg lekker.
Voor tussendoor eet ik graag speltwafels (hetzelfde als een rijstewafel alleen dan van spelt). En ik maak zelf pizzadeeg van speltmeel.
Je hebt ook speltpasta, ook lekker, maar best prijzig.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spelt Empty Re: Spelt

Bericht  Aziraphale vr 2 aug 2013 - 1:02

Nigella, je kunt het beste even naar een biologische supermarkt gaan en kijken wat je daar allemaal kunt vinden. Wij eten veel spelt, speltbrood bak ik bijvoorbeeld zelf in de boordbakmachine. Super simpel, een biologische mix waar alleen maar water bij hoeft en 3,5 uur later is je brood klaar. Verder hebben ze daar veel soorten meel, speltmeel, speltbloem maar bijvoorbeeld ook kikkererwtenmeel waar je lekkere dingen mee kan maken. Wij eten ook speltpasta, ik geloof dat die €2,50 kost voor 500 gram. Wel wat duurder dan normale pasta maar je eet er ook iets minder van omdat het beter vult.
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Spelt Empty Re: Spelt

Bericht  Melis_je vr 2 aug 2013 - 1:06

Ben je allergisch voor tarwe? Mag je wel rogge? Roggebrood is erg goedkoop en (als je eraan gewend bent) erg lekker. Het vult als een bom (heel veel voedingsvezels).

En mag je ook haver? Havermout is ook heel erg goedkoop. Je kunt er ook goed mee bakken (koeken en dergelijke).
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Spelt Empty Re: Spelt

Bericht  Nigella za 3 aug 2013 - 8:22

Bedankt voor jullie reacties dames!

Ben naar de plaatselijke reformwinkel geweest, en wat dingetjes gekocht. Vanavond zelf pasta gemaakt, was goed te doen smile

Het zal een kwestie van uitproberen worden, ook hoe 'gewone' bloem in recepten te vervangen door speltbloem.

Mijn ogen zijn wel geopend, sommige producten in de supermarkt waarvan je in 1e instantie denkt dat deze veilig zijn, blijven toch vol met 'rotzooi' te zitten... goed de etiketten leren lezen dus.
Nigella
Nigella
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 26
Punten : 30
Registratiedatum : 11-02-12
Woonplaats : Bollenstreek

Terug naar boven Ga naar beneden

Spelt Empty Re: Spelt

Bericht  Punk'd za 3 aug 2013 - 9:14

Ik maak vaak parneerlaagjes van speltvlokken en speltbloem.

Dan koop ik kalkoenfilet, die haal ik door de spelbloem en een geklopt ei, en dan lekker door de speltvlokken. Beetje peper en even bakken. Heerlijk!

Verder heb ik vandaag op de markt een 100% speltbroodje gehaald. Ik laat hem express niet snijden want dan kan ik zelf van die robuuste plakken snijden. Even roosteren, wat roomboter erop. Jum!

Ik ga voortaan elke zaterdag even naar die kraam. Heb hem nooit eerder zien staan. Ze hebben alleen maar puur en eerlijk brood zonder toevoegingen Very Happy

Punk'd
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Spelt Empty Re: Spelt

Bericht  June za 3 aug 2013 - 9:27

Punk'd schreef:Ik maak vaak parneerlaagjes van speltvlokken en speltbloem.

Dan koop ik kalkoenfilet, die haal ik door de spelbloem en een geklopt ei, en dan lekker door de speltvlokken. Beetje peper en even bakken. Heerlijk!

Verder heb ik vandaag op de markt een 100% speltbroodje gehaald. Ik laat hem express niet snijden want dan kan ik zelf van die robuuste plakken snijden. Even roosteren, wat roomboter erop. Jum!

Ik ga voortaan elke zaterdag even naar die kraam. Heb hem nooit eerder zien staan. Ze hebben alleen maar puur en eerlijk brood zonder toevoegingen Very Happy

WAAR? Dan kan ik mooi even langs voor ik op zaterdag ga werken. Beetje jammer dat je niet twee bitterballen bent komen eten vandaag!
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Spelt Empty Re: Spelt

Bericht  Punk'd za 3 aug 2013 - 19:57

Hahaha ik was er om 10.30 uur. Beetje vroeg voor bitterballen.

Ik heb er wel vrijdagavond wel met Harrison en K. gegeten! Very Happy 


De kraam heet trouwens Le Perron. Ik hoop dat ze er elke week staan. Op het kelfkesbos/valkhof.

Punk'd
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1502
Punten : 1542
Registratiedatum : 11-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Spelt Empty Re: Spelt

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum