Onweer
+10
silly-one
Elliot
Taeda
Caramba
Willem
SoGood
Maple
Nyx
Printje
Ilovethe90s
14 plaatsers
Pagina 1 van 1
Onweer
Hier alle feitjes nog eens op een rijtje http://static.nos.nl/jeugdjournaal/uitleg/archiefuitleg/Onweer/Onweer.html
Zeg eens eerlijk, wist jij dit allemaal? Ik wist het wel maar denk dat er nog veel mensen zijn die bijvoorbeeld gewoon onder de douche springen als het onweert.
Zeg eens eerlijk, wist jij dit allemaal? Ik wist het wel maar denk dat er nog veel mensen zijn die bijvoorbeeld gewoon onder de douche springen als het onweert.
Ilovethe90s- Prater
- Aantal berichten : 1252
Punten : 1357
Registratiedatum : 02-11-12
Re: Onweer
Van dat douchen wist ik idd wel maar bellen met de vaste lijn gevaarlijk? Dat heb ik nooit geweten.
Wij halen eigenlijk wel altijd alle stekkers eruit bij flink onweer maar als de wasmachine al aanstaat ga ik hem niet uitzetten bijvoorbeeld.
Wij halen eigenlijk wel altijd alle stekkers eruit bij flink onweer maar als de wasmachine al aanstaat ga ik hem niet uitzetten bijvoorbeeld.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Ja. Ik heb een vader met doodangst voor onweer. Inmiddels ben ik oud genoeg om hem ermee te mogen pesten. Maar het houdt wel in dat hij heeft geprobeerd zijn angsten over te brengen op zijn kinderen. Het doet me alleen niets. Nooit gedaan ook.
Het enige waar ik rekening mee houdt is dat mijn soep op het fornuis begint te schiften.
Het enige waar ik rekening mee houdt is dat mijn soep op het fornuis begint te schiften.
Nyx- Kletskop
- Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13
Het meeste wist ik wel, alleen dat van dat elektrische veld om de aarde, dat wist ik niet.
Maple- Prater
- Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Ik zou gewoon zijn gaan douchen als het onweert. Is het heel dom dat ik dat niet wist?
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
Wat je wel/niet moet doen bij onweer was mij wel bekend. Dat is er als kind best ingeprent door mijn ouders, veiligheid voor alles. Dat onweer noodzakelijk is voor alles wat groeit en bloeit wist ik niet.
Willem- Prater
- Aantal berichten : 655
Punten : 690
Registratiedatum : 03-12-12
Ik wist het wel, ben ook als de dood voor onweer, hoe mooi het ook kan zijn.
Wat je ook het beste kunt doen, alle ramen en deuren dicht of zowel de deuren als ramen open, mocht er een vuurbal in huis komen, het zoekt altijd een uitgang. Heb je alleen een raam open of deur, dan ben je er mooi klaar mee als zo'n bal binnen is.
Mijn oom heeft al eens een bal door de tv zien gaan en een kennis van ons een vuurbal door de gang stuiterend en via de achterdeur er weer uit. Brrrrr.
Wat je ook het beste kunt doen, alle ramen en deuren dicht of zowel de deuren als ramen open, mocht er een vuurbal in huis komen, het zoekt altijd een uitgang. Heb je alleen een raam open of deur, dan ben je er mooi klaar mee als zo'n bal binnen is.
Mijn oom heeft al eens een bal door de tv zien gaan en een kennis van ons een vuurbal door de gang stuiterend en via de achterdeur er weer uit. Brrrrr.
Caramba- Ratel
- Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11
SoGood schreef:Ik zou gewoon zijn gaan douchen als het onweert. Is het heel dom dat ik dat niet wist?
Dit wist ik ook niet.
Taeda- Prater
- Aantal berichten : 1295
Punten : 1305
Registratiedatum : 11-01-13
Ik wist dat van dat douchen en het bellen via de vaste lijn ook niet. Vroeger trokken we ook alle stekkers eruit, maar dat doe ik eigenlijk al jaren niet meer.
Nyx, soep die gaat schiften door onweer? Hoe kan dat?
Nyx, soep die gaat schiften door onweer? Hoe kan dat?
Elliot- Ratel
- Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12
Het douche is er bij mij wet de paplepen ingestampt. We mochten echt niet douche of in bad en als we in bad lagen werden we eruit getrokken.
Ik heb ook ergens gelezen en door dit topic ook weer gaan zoeken, dat bliksem helemaal niet het hoogste punt opzoekt. Ze zoeken de weg van de minste weerstand, maar pas van 10 tot 100 meter boven de aarde kunnen ze dat vinden. Het kan dus ook zijn dat de boom totaal niet de juiste geleider is en dat de bliksem daarom op de grond inslaat.
Slaat bliksem altijd op het hoogste punt in?
Dat bliksem altijd op het hoogste punt inslaat is grote onzin. Bliksem is in feite blind en ziet dus niets. Pas op 10 tot 100 m boven de aarde zoekt de bliksem een goede plek om in te slaan. Vergeleken met de enorme afstand die de bliksemstraal dan al heeft afgelegd telt dat laatste stukje dus nauwelijks mee. Op de laatste paar meters gaat de bliksem op zoek naar een goed geleiden voorwerp zoals een bliksemafleider. http://wetenschap.infonu.nl/weer/625-donder-en-bliksem.html
Slaat de bliksem altijd op het hoogste punt in?
Een wijd verbreid misverstand is dat de bliksem altijd op het hoogste punt zou inslaan. Zou dat zo zijn, dan was bliksembeveiliging een fluitje van een cent. Zet links en rechts rond woonkernen een aantal hoge masten, aard deze goed af en klaar is Kees. Helaas, zo werkt het niet.
Bliksem is in feite blind en ‘ziet’ niets. Het is wel zaak zelf uit de buurt van hoge gebouwen, bomen en dergelijke te blijven. De kans dat de bliksem daar inslaat is groot. Maar zoals reeds is opgemerkt, bliksem is blind en grillig. Een bliksemontlading begint haar weg naar de aarde zo’n drie tot vijf kilometer hoogt. Pas op zo’n twintig meter boven een voorwerp of het aardoppervlak zoekt de ontlading een goede geleider, een bliksemafleider bijvoorbeeld. Ontbreekt zo’n voorziening dan kan de inslag overal plaatsvinden. Een mooi voorbeeld is altijd de kerktoren en het kerkdak. Op de toren is over het algemeen een bliksemafleider aanwezig, dat weet iedereen. Kijk echter ook eens goed naar het kerkdak. Daarop kunt u vaak meer dan een bliksemafleider ontdekken. Die zitten daar niet voor niets. Deze afleiders zijn aangebracht omdat de praktijk leert dat er vrijwel even zoveel blikseminslagen in een kerkdag als in een kerktoren voorkomen. Bovendien is het oppervlak van een kerkdak meestal groter dan dat van een toren en dat maakt de ‘scoringskans’ groter. http://www.rvb.nu/Info_bliksem.html
Ik heb ook ergens gelezen en door dit topic ook weer gaan zoeken, dat bliksem helemaal niet het hoogste punt opzoekt. Ze zoeken de weg van de minste weerstand, maar pas van 10 tot 100 meter boven de aarde kunnen ze dat vinden. Het kan dus ook zijn dat de boom totaal niet de juiste geleider is en dat de bliksem daarom op de grond inslaat.
Slaat bliksem altijd op het hoogste punt in?
Dat bliksem altijd op het hoogste punt inslaat is grote onzin. Bliksem is in feite blind en ziet dus niets. Pas op 10 tot 100 m boven de aarde zoekt de bliksem een goede plek om in te slaan. Vergeleken met de enorme afstand die de bliksemstraal dan al heeft afgelegd telt dat laatste stukje dus nauwelijks mee. Op de laatste paar meters gaat de bliksem op zoek naar een goed geleiden voorwerp zoals een bliksemafleider. http://wetenschap.infonu.nl/weer/625-donder-en-bliksem.html
Slaat de bliksem altijd op het hoogste punt in?
Een wijd verbreid misverstand is dat de bliksem altijd op het hoogste punt zou inslaan. Zou dat zo zijn, dan was bliksembeveiliging een fluitje van een cent. Zet links en rechts rond woonkernen een aantal hoge masten, aard deze goed af en klaar is Kees. Helaas, zo werkt het niet.
Bliksem is in feite blind en ‘ziet’ niets. Het is wel zaak zelf uit de buurt van hoge gebouwen, bomen en dergelijke te blijven. De kans dat de bliksem daar inslaat is groot. Maar zoals reeds is opgemerkt, bliksem is blind en grillig. Een bliksemontlading begint haar weg naar de aarde zo’n drie tot vijf kilometer hoogt. Pas op zo’n twintig meter boven een voorwerp of het aardoppervlak zoekt de ontlading een goede geleider, een bliksemafleider bijvoorbeeld. Ontbreekt zo’n voorziening dan kan de inslag overal plaatsvinden. Een mooi voorbeeld is altijd de kerktoren en het kerkdak. Op de toren is over het algemeen een bliksemafleider aanwezig, dat weet iedereen. Kijk echter ook eens goed naar het kerkdak. Daarop kunt u vaak meer dan een bliksemafleider ontdekken. Die zitten daar niet voor niets. Deze afleiders zijn aangebracht omdat de praktijk leert dat er vrijwel even zoveel blikseminslagen in een kerkdag als in een kerktoren voorkomen. Bovendien is het oppervlak van een kerkdak meestal groter dan dat van een toren en dat maakt de ‘scoringskans’ groter. http://www.rvb.nu/Info_bliksem.html
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
De meeste dingen wist ik wel, maar niet alles.
Wel goed om eens doorgelezen te hebben..
Wel goed om eens doorgelezen te hebben..
Destino- Prater
- Aantal berichten : 575
Punten : 585
Registratiedatum : 04-07-13
Ja, dit wist ik wel. Maar ik heb dan ook een fascinatie voor onweer
Exogenesis- Kletskop
- Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12
Exogenesis schreef:Ja, dit wist ik wel. Maar ik heb dan ook een fascinatie voor onweer
Voor mij geldt hetzelfde eigenlijk...
Ragazza- Prater
- Aantal berichten : 505
Punten : 491
Registratiedatum : 07-02-13
Oeh, dit zou toch wel hemels zijn voor onweer-liefhebbers:
Exogenesis- Kletskop
- Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12
Tsjee, komt dat zaterdag opdraven? Blegh!
Jeanette- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Onweer..
» Onweer!
» sneeuw met onweer
» Waar ben jij het liefst met onweer?
» Hond doodsbang voor onweer, iemand tips?
» Onweer!
» sneeuw met onweer
» Waar ben jij het liefst met onweer?
» Hond doodsbang voor onweer, iemand tips?
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: