Nyx en een kat
+14
June
Fortissimo
Victoria-
Sayuri
TukTuk
Marin
SoGood
Hoochie
mzcharlotte
Jip83
Penélope
Stranger
Maple
Nyx
18 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Nyx en een kat
Doordat we het fototopic vervuilden, hier even een eigen topic.
Ik wil graag een kat, maar ben van mening geweest dat een kat niets in mijn huis te zoeken heeft. De kans is namelijk aanwezig dat ik straks weer 50u van huis ben en dan is zo'n kat(je) natuurlijk alleen. Balkondeur openzetten is niet wenselijk, omdat ze dan naar beneden kan vallen (al breken ze hier hun val al op één hoog, omdat we een overkapping hebben van het winkelcentrum (Ik woon 2 hoog)). Daarnaast ben ik bang dat mijn kat(je) teveel eigenaren krijgt. De vorige kat die hier woonde, en dat is nu drie jaar geleden, had 14 eigenaren en iedereen die hem verwende. Als ik 50u per week niet thuis ben, kan ik anderen moeilijk verbieden om mijn huisdier water en een bakje te geven, maar is het wenselijk? Kan hij/zij wel in huis blijven, want als de temperaturen oplopen zoals ze nu doen, dan lijkt me dat eigenlijk een beetje dierenmishandeling. Het is hier op 47m2 nauwelijks koelte.
Al met al, heel veel twijfels.
Pippa en Maple, Continue
Ik wil graag een kat, maar ben van mening geweest dat een kat niets in mijn huis te zoeken heeft. De kans is namelijk aanwezig dat ik straks weer 50u van huis ben en dan is zo'n kat(je) natuurlijk alleen. Balkondeur openzetten is niet wenselijk, omdat ze dan naar beneden kan vallen (al breken ze hier hun val al op één hoog, omdat we een overkapping hebben van het winkelcentrum (Ik woon 2 hoog)). Daarnaast ben ik bang dat mijn kat(je) teveel eigenaren krijgt. De vorige kat die hier woonde, en dat is nu drie jaar geleden, had 14 eigenaren en iedereen die hem verwende. Als ik 50u per week niet thuis ben, kan ik anderen moeilijk verbieden om mijn huisdier water en een bakje te geven, maar is het wenselijk? Kan hij/zij wel in huis blijven, want als de temperaturen oplopen zoals ze nu doen, dan lijkt me dat eigenlijk een beetje dierenmishandeling. Het is hier op 47m2 nauwelijks koelte.
Al met al, heel veel twijfels.
Pippa en Maple, Continue
Nyx- Kletskop
- Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13
Re: Nyx en een kat
Zolang je twijfelt, moet je het sowieso (nog) niet doen. Een kat heeft wel aandacht en zorg nodig, en als je bang bent of je wel voldoende thuis bent en hij het fijn gaat hebben, moet je er nog even over na blijven denken.
Maar een kat kan heel goed alleen zijn, ze vermaken zichzelf wel, en ze slapen vaak veel op momenten dat ze alleen zijn. Ik snap alleen niet waarom een kat meer eigenaren zou moeten hebben? Als hij gewoon in jouw huis woont, geef JIJ hem eten & drinken en zorg jij voor hem, daar heb je helemaal niemand anders voor nodig.
Wij waren ook vier keer per week meerdere uren per dag afwezig, maar dat kan prima, als je zorgt dat er genoeg drinken staat en wat brokjes, en een kattenbak, is het goed. We zijn zelfs wel eens 1 nacht weggeweest, en dan maximaal 24 uur van huis. Hij had ons nauwelijks gemist, ik hem meer Maar langer vind ik (te) zielig, en zou ik ook nooit doen.
Je moet zorgen dat een kat lekker een eigen plek heeft om te liggen
Maar een kat kan heel goed alleen zijn, ze vermaken zichzelf wel, en ze slapen vaak veel op momenten dat ze alleen zijn. Ik snap alleen niet waarom een kat meer eigenaren zou moeten hebben? Als hij gewoon in jouw huis woont, geef JIJ hem eten & drinken en zorg jij voor hem, daar heb je helemaal niemand anders voor nodig.
Wij waren ook vier keer per week meerdere uren per dag afwezig, maar dat kan prima, als je zorgt dat er genoeg drinken staat en wat brokjes, en een kattenbak, is het goed. We zijn zelfs wel eens 1 nacht weggeweest, en dan maximaal 24 uur van huis. Hij had ons nauwelijks gemist, ik hem meer Maar langer vind ik (te) zielig, en zou ik ook nooit doen.
Je moet zorgen dat een kat lekker een eigen plek heeft om te liggen
Gast- Gast
Die twee weken per jaar dat het warm is, overleven ze. Zet 's morgens een huge bak water neer (onze katten hebben een kleine ovenschaal als waterbak, formaatje waar je voor 2 personen lasagne in kunt maken), daar redden ze het de hele dag prima mee. Eten idem. Je hoeft voor katten geen andere mensen in te schakelen om voor ze te zorgen, alleen als je op vakantie of een nachtje weg gaat.
Maple- Prater
- Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Kan de kat niet naar buiten (behalve balkon)? Want 47m2 vind ik anders te weinig. En een kat zou ik inderdaad niet alleen op het balkon laten. Onze kat is van 2 meter gevallen en brak z'n poot...
Stranger- Fluisteraar
- Aantal berichten : 294
Punten : 296
Registratiedatum : 13-01-13
47m2 kan, maar het hangt van het karakter van je kat af. Een wat oudere, rustige binnenkat redt het prima op zo'n klein oppervlak, een jonge, tierige kitten niet.
Maple- Prater
Ik vind het zielig als hij negen uur van de dag zonder mij moet zijn en ook nog niet naar buiten mag. Als hij naar buiten mag zal dat niet via het balkon zijn, want ondanks dat katten veelal hun val breken, kan het ook altijd fataal zijn. Dus dan zal het via het slaapkamerraam zijn, komt hij in het portiek en dan heeft hij opeens 14 nieuwe eigenaren. Want net als met de kat van mijn voormalige buren vonden ze het zielig dat het beestje alleen in het portiek zwalkte en vonden ze hem allemaal ondervoed (en ja, ik woon niet in het meest jonge portiek. ) en op het eind was dat beessie zo moddervet, dat hij nog amper de trap afkon.
Mijn twijfel is dus dat hij straks 9u alleen gaat zijn en dat hij niet naar buiten kan/mag. Dat lijkt me gewoon echt zielig. Het ligt natuurlijk ook aan de kat of het zielig is, want niet elke kat is een buitenkat, maar het lijkt me zo zielig. En dan nog meer dat hij zoveel lekkers krijgt buiten mijn huis om en dat hij dan weer op dieet moet.
Echt, ik denk zo ongelofelijk praktisch en tegelijk heel dom.
Mijn twijfel is dus dat hij straks 9u alleen gaat zijn en dat hij niet naar buiten kan/mag. Dat lijkt me gewoon echt zielig. Het ligt natuurlijk ook aan de kat of het zielig is, want niet elke kat is een buitenkat, maar het lijkt me zo zielig. En dan nog meer dat hij zoveel lekkers krijgt buiten mijn huis om en dat hij dan weer op dieet moet.
Echt, ik denk zo ongelofelijk praktisch en tegelijk heel dom.
Nyx- Kletskop
Overigens, ons appartement is zo'n 95m2, maar de helft van het oppervlak zijn ruimtes waar de katten niet mogen komen, en bij ons redden ze het ook prima.
En een oudere kat die altijd een binnenkat is geweest, zal buiten écht niet missen.
En een oudere kat die altijd een binnenkat is geweest, zal buiten écht niet missen.
Maple- Prater
Maple schreef:
Onze kat wist nauwelijks wat buiten was en heeft echt nooit moeite gedaan om te ontsnappen, omdat hij het ook niet snapte. Dus dan is het echt niet zielig voor zo'n kat. Ook slaap je in de nacht zo'n 7 uur, dan is de kat ook alleen, en meestal zijn katten in de nacht wakker (nachtdieren) en slapen ze overdag veel, dus zullen ze je niet missen. Ook hebben ze niet het besef van tijd.
Als wij er niet waren mocht onze kat ook alleen in de gang + keuken komen, en in de nacht ook, dus ruimte zegt niet zo heel veel.
Gast- Gast
Wij wonen ook in een appartement en hebben 2 katten die niet naar buiten mogen. Ze zitten soms met een van ons even op het balkon maar hebben ook geen behoefte aan buiten, ze weten natuurlijk ook niet beter! Overigens werken wij ook gewoon beide en zijn ze ook vaak alleen maar dat interesseert ze niks.
Ik zou als je twijfelt sowieso ging kat pakken. Ik denk dat als je besluit voor een kat te gaan het beste eentje uit het asiel kunt halen. Een rustige binnenkant zou dan toch kunnen?
Ik zou als je twijfelt sowieso ging kat pakken. Ik denk dat als je besluit voor een kat te gaan het beste eentje uit het asiel kunt halen. Een rustige binnenkant zou dan toch kunnen?
Penélope- Prater
- Aantal berichten : 1022
Punten : 1877
Registratiedatum : 22-11-10
Er is niks gezelligers aan 's ochtends op de wc zitten en dit gezelschap hebben
Jip83- Fluisteraar
- Aantal berichten : 189
Punten : 209
Registratiedatum : 26-07-13
Wij wonen op 50m2 en werken beiden full-time. Mijn kat vindt dat allemaal prima en is ontzettend blij als we weer terug zijn. Maar ook als we thuis zijn, gaat ze haar eigen gangetje. We houden overdag de balkondeur niet open als we werken, 's nachts (als het warm is) wel. Ze is 12 en springt niet meer zo hoog. Maar goed, mijn kat is dit al van jongsaf gewend.
Als je erover twijfelt, zou ik het niet doen. De bezwaren die je over huis/ruimte/tijd hebt, zijn overkomelijk. De buren heb je natuurlijk geen controle over.
Als je erover twijfelt, zou ik het niet doen. De bezwaren die je over huis/ruimte/tijd hebt, zijn overkomelijk. De buren heb je natuurlijk geen controle over.
mzcharlotte- Ratel
- Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10
Jip83 schreef:Er is niks gezelligers aan 's ochtends op de wc zitten en dit gezelschap hebben
Dat doet de mijne ook Hij lijkt ook op die van jou
Hoochie- Prater
- Aantal berichten : 846
Punten : 1082
Registratiedatum : 17-11-10
Ik vind het eigenlijk best egoistisch: En 50 uur van huis en de kat kan niet eens naar buiten maar zit opgesloten. Als hij nu kon gaan en staan wanneer hij wilde zou ik het heel anders vinden. Katten zijn jagers, die horen niet alleen en opgesloten te zitten. Je neemt dus een kat voor de overige paar uurtjes als je toevallig wel thuis bent? Daar doe je zo'n kat toch helemaal geen plezier mee..
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
Nee, een oudere kat het asiel laten zitten, daar doe je die kat wel plezier mee? Juist om die reden die jij aankaart, benadruk ik juist een wat oudere kat te nemen die het naar buiten gaan toch al niet gewend is en die gewoon heerlijk rustig op de bank kan liggen genieten. En al neem je er twee, ook prima.
Maple- Prater
Je hebt het steeds over straks weer 50 uur van huis zijn? Maar wie zegt dat je weer zo'n grote drukke baan gaat krijgen? Wie weet krijg je wel een baan van 32 uur en dan klinkt het al een heel stuk minder dramatisch.
Een oudere kat op een kleinere flat zonder buiten kan prima. Ik had wel een mini tuintje in m'n vorige huis, maar de kat kwam daar vrijwel nooit. Ze vond m'n bed, de bank en wat andere plekjes echt voldoende in huis, ze speelde nooit, maar kwam wel veel knuffelen. Een prima kat om in een appartement te houden dus.
Dat van al die nieuwe eigenaren snap ik ook niet zo. Ten eerste kan ie gewoon binnen blijven, ten tweede blijft de kat gewoon van jou hoor. Je kunt prima s ochtends voor je werk eten en drinken geven, en s avonds weer eten en drinken en de bak verschonen en lekker kroelen op de bank. Daar heb je maar 1 eigenaar voor nodig.
Een oudere kat op een kleinere flat zonder buiten kan prima. Ik had wel een mini tuintje in m'n vorige huis, maar de kat kwam daar vrijwel nooit. Ze vond m'n bed, de bank en wat andere plekjes echt voldoende in huis, ze speelde nooit, maar kwam wel veel knuffelen. Een prima kat om in een appartement te houden dus.
Dat van al die nieuwe eigenaren snap ik ook niet zo. Ten eerste kan ie gewoon binnen blijven, ten tweede blijft de kat gewoon van jou hoor. Je kunt prima s ochtends voor je werk eten en drinken geven, en s avonds weer eten en drinken en de bak verschonen en lekker kroelen op de bank. Daar heb je maar 1 eigenaar voor nodig.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Maple schreef:Nee, een oudere kat het asiel laten zitten, daar doe je die kat wel plezier mee? Juist om die reden die jij aankaart, benadruk ik juist een wat oudere kat te nemen die het naar buiten gaan toch al niet gewend is en die gewoon heerlijk rustig op de bank kan liggen genieten. En al neem je er twee, ook prima.
Ik lees nergens dat ze een kat uit het asiel wil maar dat terzijde. Wat is ouder? Onze poes is 10 jaar. Zij is hartstikke vitaal en speels en rent/klimt wat af buiten. Ze woont bij mijn moeder, want ik moet er niet aan denken om haar binnen op te sluiten in ons appartement. Zou ze doodongelukkig van worden. We hebben ook een andere oude, zieke poes gehad die bijna alleen maar sliep. Nou, oke, die had hier wel kunnen wonen. Maar zij was gewoon aan het einde van haar leven. Waarom zou je dat willen?
SoGood- Ratel
Ik denk dat Nyx met meerdere eigenaren bedoelt, dat mensen de kat ongevraagd gewoon eten en drinken geven als die kat buiten of op de galerij loopt. En dat wilt ze dus juist niet.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Nee, dat zegt zij niet, maar dat raad ik haar niet voor niets aan. En vitale tienjarige katten bestaan, maar in het asiel kunnen ze Nyx prima adviseren welke kat wel of niet geschikt is voor haar persoonlijke situatie. Ik vind het wel ver gaan om het direct egoïstisch te noemen.
Edit: kiezen voor een vitale kat omdat een oudere kat aan het einde van haar leven is, met het idee van 'waarom zou je dat willen', is toch niet minder egoïstisch? Of wel?
Edit: kiezen voor een vitale kat omdat een oudere kat aan het einde van haar leven is, met het idee van 'waarom zou je dat willen', is toch niet minder egoïstisch? Of wel?
Maple- Prater
Misschien moet ik katten ook niet mijn eigen kat vergelijken. Maar ik vind het verre van ideaal.
SoGood- Ratel
Nyx, je begint je verhaal met te zeggen dat je graag een kat wil, maar je klinkt helemaal niet enthousiast of gemotiveerd in de rest van je verhaal. Het is verstandig om advies te vragen, maar het komt bij mij over alsof je zelfs van alles erbij verzint om maar negatief advies te krijgen (bijv die 50 uur, ga je dan uit van een baan van 40 u en 2 u reistijd per dag?, het warme weer, etc). Daarom zeg ik: niet doen.
Sayuri- Fluisteraar
- Aantal berichten : 336
Punten : 347
Registratiedatum : 18-01-11
Eens met sayuri en Marin. Je kijkt alleen maar naar de nadelen. Wat zijn voor jou de redenen om wel een kat te nemen.
Victoria-- Fluisteraar
- Aantal berichten : 172
Punten : 190
Registratiedatum : 13-07-13
TukTuk schreef:Ik denk dat Nyx met meerdere eigenaren bedoelt, dat mensen de kat ongevraagd gewoon eten en drinken geven als die kat buiten of op de galerij loopt. En dat wilt ze dus juist niet.
Ja dat snap ik. Maar de kat hoeft toch ook niet naar buiten? Als de kat naast het appartement verder alleen op de galerij kan, lijkt me het ook geen meerwaarde om 'm naar buiten te laten. Naar buiten heeft m.i. pas zin als ie ook echt in het gras/zand kan rollen, bomen kan klimmen en kuiltjes kan graven (voor ontlasting enzo). Als ie dan toch alleen maar op de galerij kan, zou ik 'm net zo lief gewoon binnen houden en dan heb je dat hele probleem (wat ik sowieso vrij vaag vind) niet.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Toen wij Guus kregen, werkten mijn vriend en ik allebei 40 uur. Guus kwam uit het asiel en moest vervolgens op een flatje wonen. Maar die heeft daar echt wel genoten hoor! Katten passen zich erg gemakkelijk aan. Als ze maar lekker met je kan knuffelen 's avonds.
Wat betreft het balkon; Kijk eens bij zooplus. Heb je voor een paar euro een heel dun gaasnet wat je nauwelijks ziet, maar er wel voor zorgt dat de kat op het balkon blijft.
En al jouw 'a(l)s dit, a(l)s dat' hebben toch helemaal geen zin? Je kunt niet in de toekomst kijken. En as is verbrande turf (die uitspraak ken je vast ook wel .
Wat betreft het balkon; Kijk eens bij zooplus. Heb je voor een paar euro een heel dun gaasnet wat je nauwelijks ziet, maar er wel voor zorgt dat de kat op het balkon blijft.
En al jouw 'a(l)s dit, a(l)s dat' hebben toch helemaal geen zin? Je kunt niet in de toekomst kijken. En as is verbrande turf (die uitspraak ken je vast ook wel .
Fortissimo- Kletskop
- Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12
Een baan komt waarschijnlijk met twee uur reistijd per dag. Ik heb in de afgelopen jaren steeds in de stad gewerkt en dat is toch een uur heen en een uur terug.
Ik ben waarschijnlijk wat negatief, maar ik wil het goed doen voor een kat en als dat niet kan, dan kan ik een kat ook geen thuisbasis geven. Ik wil realistisch blijven.
Ik ben waarschijnlijk wat negatief, maar ik wil het goed doen voor een kat en als dat niet kan, dan kan ik een kat ook geen thuisbasis geven. Ik wil realistisch blijven.
Nyx- Kletskop
Ik las dat je een keukenmachine wil kopen als je financiële situatie op orde is. Een kat kost ook best wat geld, zeker een oudje. Lukt dat wel?
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: