Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Ervaringen stuitligging

+10
Liadan
Exogenesis
Pien
Happydobby
Sterrin_
Thunder
Nana
Antibes
Jasmine
Novalee
14 plaatsers

Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Ervaringen stuitligging

Bericht  Novalee di 2 jul 2013 - 2:59

Al sinds het begin van de zwangerschap ligt ons meisje in stuit. Nu ben ik pas 31 weken zwanger dus ze heeft nog alle tijd om te draaien, maar ik was toch even benieuwd naar een aantal dingen.

Voor degenen bij wie de kleine zelf spontaan is gedraaid, met hoeveel weken was dat?

Voor degenen bij wie dat niet zo was, wat was toen de plan van aanpak? 

Mijn verloskundige vertelde me dat als ze bij de liggingsecho over 4 weken nog steeds in stuit ligt ik naar het ziekenhuis moet waar ze gaan kijken of ze gedraaid kan worden. Nu heb ik daar al wat over gelezen en de slagingspercentages zijn niet zo best (40%). De kans is kleiner als je steviger bent en dat ben ik. Daarnaast is het voor veel vrouwen best pijnlijk. Heeft iemand hier ervaring mee? Mag je zo'n draaipoging ook weigeren?

Had je zelf de keus tussen een stuitbevalling en een keizersnede? Zo ja, waar heb je voor gekozen? En hoe beviel dat?

Nogmaals, ik weet dat ze nog alle tijd heeft om te draaien. Ik maak me ook nog niet echt zorgen. Maar aangezien ze al sinds het allereerste begin zo ligt heb ik toch een beetje een gevoel dat het nog wel eens zo kan blijven. Daarbij ben ik ook liever nu al wat op de hoogte van dingen dat mocht het straks echt aan de orde zijn ik me niet dan in korte tijd moet inlezen en beslissen.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Jasmine di 2 jul 2013 - 3:22

Onze kleine man heeft ook van begin af aan dwars gelegen met af en toe een neiging naar stuit. Afgelopen vrijdag (35 weken) leek hij onderweg de goede kant op. Zijn hoofdje lag richting onderkant, maar nog niet helemaal recht voor de uitgang.

Heb zelf het idee dat hij weer is terug gedraaid en nog steeds niet goed ligt. In het ziekenhuis hebben ze mij verteld dat ze dan tussen de 36e en 37e week willen draaien. Donderdag heb ik weer controle in het ziekenhuis en dan hoor ik hoe het ervoor staat. Als hij inderdaad niet goed ligt, zal de gyn waarschijnlijk willen draaien. Dat zal dan z.s.m. gebeuren. Ik zie dat zelf niet zo zitten, maar de gynaecoloog is vrij overtuigd dat ze het dan wel wil proberen.

Belangrijk is ook de hoeveelheid vruchtwater. Als je kindje nog niet is ingedaald en er nog genoeg vruchtwater onderin zit zeg maar, is het ook makkelijker draaien, omdat ze er dan beter bij kunnen. Als je veel vruchtwater hebt, loop je echter ook meer risico dat je kindje vrolijk terug draait.

J. lag overigens ook tot 34 weken ofzo dwars. Zij is uiteindelijk wel zelf gedraaid.


Laatst aangepast door Jasmine op di 2 jul 2013 - 3:31; in totaal 1 keer bewerkt
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Antibes di 2 jul 2013 - 3:27

De hoeveelheid vruchtwater speelt inderdaad mee en slagingspercentage is ca. 50% van een uitwendige versie. Het zou niet echt pijnlijk mogen zijn eigenlijk. Keuze van versie is uiteraard aan jou, maar denk wel echt aan de risico's die toch wel hoger zijn voor stuitbevallingen en zeker voor sectio!

En stuitligging is eigenlijk het enige moment in Nederland waarop je zelf mag kiezen tussen bevallen/sectio.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Nana di 2 jul 2013 - 4:27

Ons kindje lag ongeveer vanaf het begin in stuit. Omdat ik graag thuis wil bevallen en een draaipoging ook liever niet zou ondergaan ben ik vanaf 32 weken gestart met moxa therapie (Google maar eens). Klinkt super zweverig en vond het ook hilarisch om te doen maar uiteindelijk is ons kindje wel naar hoofdligging gedraaid. Waar het doorkwam is natuurlijk nooit met zekerheid te zeggen, maar ben blij dat ik de moxa gedaan heb.
Nana
Nana
Prater
Prater

Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Thunder di 2 jul 2013 - 4:31

Mijn jongste lag in stuit en is met 36-37 weken zelf gedraaid naar de juiste houding.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Sterrin_ di 2 jul 2013 - 4:36

Hier lag de oudste tot 35 wk in stuit. 

De tweeling wisselde constant. De onderste lag al tijden in stuit, de bovenste heeft liggen draaien tot 36 wk.  Vraag me niet waar ze de ruimte vandaan haalde Wink 

uiteindelijk lagen ze beide in stuit en mocht ik normaal bevallen. Dit wilde ik zelf ook lieve dan een keizersnee ivm het herstel en dan 4 kindeten om voor te zorgen. 
Uiteindelijk werd het alsnog een spoedkeizersnee aar dat had een andere reden.

Bij mijn zus lag de 2e ook in stuit en zij is ook normaal bevallen. In 'ons' ziekenhuis sguurcen ze daar wel min of meer op aan.

Sterrin_
Prater
Prater

Aantal berichten : 841
Punten : 863
Registratiedatum : 27-10-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Happydobby di 2 jul 2013 - 4:40

Tuurlijk mag je de draaipoging weigeren.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Pien di 2 jul 2013 - 5:19

ook bij mij heeft hij altijd in stuit gelegen.  Pas sinds afgelopen zaterdag is hij gedraaid. Aande schopjes en bewegingen te voelen ligt hij nig steeds goed. Hopelijk blijft dat zo! 

Ik heb wel nagedacht over stuitbevalling,  ik zou dat echt niet zien zitten. Dus of een draaipoging of een keizersnede.

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Exogenesis di 2 jul 2013 - 5:33

Maar het kind ligt toch niet 'de hele zwangerschap' in stuit? Ik weet niet hoor, maar de mijne dwarrelt nog alle kanten op, zo te voelen Very Happy

Wel spannend zeg, als je in je laatste weken zit...
Exogenesis
Exogenesis
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2823
Punten : 2823
Registratiedatum : 13-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Liadan di 2 jul 2013 - 5:54

Mijn dochter lag in stuit met 30 weken, met 35 weken lag ze niet meer in stuit. Zij lag voor de 30 weken ook op vrijwel elke echo in stuit. 
Mijn zoon lag dwars tot ongeveer 38 of 39 weken. Hij draaide alleen ook nog heel veel. Een draaipoging deden ze niet omdat hij zelf nog zoveel aan het draaien was. De gynaecoloog zei dat ze hem tijdens de bevalling nog zouden kunnen proberen te draaien, hij lag ook nog niet ingedaald (lag nog erg hoog). Maar hij ging uiteindelijk dus ook nog goed liggen.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Silke di 2 jul 2013 - 6:29

Mijn oudste lag tot 34 weken in stuit en is toen zelf gedraaid. Hij is toen nog geen week later geboren.
Silke
Silke
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 277
Punten : 273
Registratiedatum : 23-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Teddyaapje di 2 jul 2013 - 6:38

Hier dachten ze eerst ook dat de baby in stuit lag maar bleek later op de echo niet zo te zijn. De baby heeft een spits kontje volgens de vk!

In de week waarin we dachten dat t n stuitligging was heb ik ook al wat opgezocht en ik zou niet voor een versie gekozen hebben. Ik hoor veel om me heen overmislukte en pijnlijke pogingen of baby's die na een geslaagdepoging toch weer terug draaide.

Ik zou wel moxa en hypnobirthing hebben geprobeerd. Bij HB is de slagingskans 85% en geheel pijnloos.

Als beide niet zou zijn gelukt zou ik vaginaal bevallen. Pas als de baby in een dermate stuit zou liggen dat vaginaal bevallen niet mogelijk zou zijn zou ik een draaipoging door de gyn laten doen.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  ingrid82 di 2 jul 2013 - 7:55

Die van ons lag ook in een stuit Hier is tie gedraaid bij ongeveer 33 weken, dodag weer een echo maar volgens mij ligt ie nog steeds goed. Goed dat je je voorbereid had ik. Ook gedaan en was eigenlijk verbaasd ( blij verrast) dat tie uiteindelijk met het hoofdje naar beneden ligt, komt vast goed!
ingrid82
ingrid82
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 159
Punten : 167
Registratiedatum : 15-02-11
Woonplaats : boxtel

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Novalee di 2 jul 2013 - 10:09

Jasmine, wat vervelend dat de kleine zo ligt. Hopelijk is hij toch de goede kant op aan het draaien en krijg je donderdag goed nieuws. Van dat vruchtwater wist ik niet trouwens, volgens mij heb ik dat gewoon een normale hoeveelheid.

Antibes, dat slagingspercentage van 40% had ik uit de folder van het NVOG, Het kan inderdaad ook best 50% zijn. Ik weet dat je normaal gesproken geen keus hebt in vaginaal bevallen of een keizersnede maar in dit geval meestal wel inderdaad. Ik weet ook helemaal niet of ik een draaipoging per se zou weigeren hoor, maar ik vroeg me gewoon af of je daarin een keus hebt of dat ze dat standaard proberen. 

Nana, ik heb net eens gegoogled op moxatherapie. Het klinkt wel apart, ik weet nog niet zo goed wat ik er van vind eigenlijk. Maar die slagingspercentages zijn wel hoopgevend!

Rataplan, fijn dat hij nog zo net op tijd gedraaid is!

Sterrin, er stond me inderdaad wel iets van bij dat jij het had meegemaakt. Ik heb dan die folder van de NVOG gelezen en daarin sturen ze ook wel wat aan op een gewone bevalling, wat natuurlijk ook wel logisch is.

Pien, fijn dat hij goed is gedraaid! Zelf ben ik er nog niet zo uit over wat ik wil. Beide keuzes hebben hun voor- en nadelen. Al heeft gewoon bevallen voor mijn gevoel de meeste voor- en minste nadelen.

Exogenesis, ze zal in het begin vast ook wel eens anders hebben gelegen maar niet veel. Bij elke echo (9, 16, 20 en 29 weken) lag ze in stuit en sinds het door de VK te voelen is ligt ze bij alle controles ook zo. Ze beweegt uiteraard wel maar niet zo heftig dat ik het idee heb dat ze af en toe de goede kant op draait (of dat heeft gedaan). 

Liadan, fijn dat het bij allebei vanzelf goed gekomen is. Is dat dan niet pijnlijk eigenlijk als ze met 38/39 weken nog draaien? Zoveel ruimte hebben ze dan toch niet meer?

Silke, poeh dat was echt op het nippertje dan!

Teddyaapje, dat hypnobirthing klinkt mij eerlijk gezegd te zweverig Embarassed 

Ingrid, oh, dat wist ik helemaal niet! Fijn dat P.jotr toch weer goed gedraaid is! Hopelijk ligt hij/zij dat donderdag ook nog. En pfff, wat vliegt jouw zwangerschap voorbij zeg! Nog maar 5 weekjes!
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Liadan di 2 jul 2013 - 19:07

Novalee schreef:
Liadan, fijn dat het bij allebei vanzelf goed gekomen is. Is dat dan niet pijnlijk eigenlijk als ze met 38/39 weken nog draaien? Zoveel ruimte hebben ze dan toch niet meer?

 Nee, was helemaal niet pijnlijk, ik voelde het meestal niet eens als hij draaide. Maar ik had een grote buik met veel vruchtwater, dus hij had nog ruimte genoeg.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Teddyaapje di 2 jul 2013 - 19:53

Daar was ik ook bang voor voordat ik aan de cursus begon maar dat is me heel erg meegevallen.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Jasmine di 2 jul 2013 - 21:27

Novalee schreef:Jasmine, wat vervelend dat de kleine zo ligt. Hopelijk is hij toch de goede kant op aan het draaien en krijg je donderdag goed nieuws. Van dat vruchtwater wist ik niet trouwens, volgens mij heb ik dat gewoon een normale hoeveelheid.

Ik hoop het ook. Een draaipoging lijkt me echt 10 keer niks, als de verloskundige/gyn aan mijn buik voelt doet het al ontzettend pijn. Morgen zal ik het weten. Ik heb voor mezelf al wel besloten dat ik absoluut niet aan een stuitbevalling ga beginnen. Een behoorlijk hoog percentage van de stuitbevallingen eindigt alsnog in een ks. Ik ben veel te bang dat ik weer complicaties krijg tijdens de bevalling en dan met dusdanige spoed een ks moet ondergaan, waardoor ik onder volledige narcose moet. Ik wil de geboorte van ons mannetje wel bewust meemaken.
Jasmine
Jasmine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Sterrin_ wo 3 jul 2013 - 9:19

Ik kreeg ook een spoed, maar kreeg gewoon een ruggeprik, dus dat doen ze ook wel. Hier was de onderste baby in acute nood, dus het moest echt snel gaan. Wat ook wel gebeurd is, want om 8.30 braken ze de vliezen, toen kwam dus de navelstreng mee, en besloten ze direct te opereren. Gingen in vliegende vaart richting ok nadat ik snel een catheter enz kreeg. Ik vroeg nog of ik niet onder narcose hoefde maar voor ik het wist moest ik al overstappen en krom zitten en zat de ruggeprik er al in. Om 8.47 en 8.49 zijn ze geboren dus kun je nagaan. smile

Sterrin_
Prater
Prater

Aantal berichten : 841
Punten : 863
Registratiedatum : 27-10-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Teddyaapje wo 3 jul 2013 - 10:32

Misschien kun je eens kijken op spinningbabies.com
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Shopaholic do 4 jul 2013 - 7:44

Voor degenen bij wie de kleine zelf spontaan is gedraaid, met hoeveel weken was dat? De jongste heeft hier tot ruim 36w in stuit gelegen. Op de dag voor de inleiding (met 37w) hebben ze een echo gemaakt en toen bleek ze alsnog gedraaid te zijn. Was dit niet het geval, had ik een geplande kz gehad ipv een geplande inleiding. Draaien wou ik niet, en mijn gyn  wou het ook niet ivm andere medischie klachten die ik al had.
Shopaholic
Shopaholic
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1501
Punten : 1491
Registratiedatum : 04-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Ervaringen stuitligging Empty Re: Ervaringen stuitligging

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum