Hardloopschoenen
+6
Melis_je
Pitufo
SoGood
Minx
Ibbeltje
PapillonRose
10 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Hardloopschoenen
Welke hardloopschoenen hebben jullie/wat raden jullie aan?
Ik ben vandaag begonnen met start to run. Heb nu sneakers gebruikt die redelijk lopen, maar voor hardlopen is het op de lange termijn niet geweldig. Dus ik kijk het even aan, en als ik het volhoud dan wil ik graag hardloopschoenen kopen. Wat zijn een beetje goede schoenen voor een redelijke prijs?
Ik heb werkelijk geen idee zelf, jaren niets aan sport gedaan
Ik ben vandaag begonnen met start to run. Heb nu sneakers gebruikt die redelijk lopen, maar voor hardlopen is het op de lange termijn niet geweldig. Dus ik kijk het even aan, en als ik het volhoud dan wil ik graag hardloopschoenen kopen. Wat zijn een beetje goede schoenen voor een redelijke prijs?
Ik heb werkelijk geen idee zelf, jaren niets aan sport gedaan
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Re: Hardloopschoenen
Ik raad je aan om je voeten te laten meten met rennen in een winkel. Dan kun je pas goede schoenen kopen. Ik heb door financieel plaatje nog oude maar wil ter zijner tijd wel laten meten en dan echt goede kopen.
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
laat ze aanmeten is het enige wat ik er over kan zeggen. De een zal een neutrale nike schoen perfect zitten en de ander moet een anti-pronatie asic hebben. Geen algemeen advies over te geven.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
Eens, gewoon meteen bij een geode sportzaak advise inwinnen.
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
SoGood schreef:Eens, gewoon meteen bij een geode sportzaak advise inwinnen.
En bij een goede sportzaak advies inwinnen wil ook weleens helpen.
SoGood- Ratel
- Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10
Dan wacht ik nog even af of ik het echt wil blijven doen (is wel de bedoeling natuurlijk) en dan ga ik maar eens op zoek naar een goede winkel! Wist niet eens dat je die beter kunt laten aanmeten, weer wat geleerd
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
SoGood schreef:SoGood schreef:Eens, gewoon meteen bij een geode sportzaak advise inwinnen.
Pitufo- Fluisteraar
- Aantal berichten : 483
Punten : 501
Registratiedatum : 06-02-13
Deze zijn echt fantastisch: http://www.vibramfivefingers.it/barefoot_running.aspx
Er zijn verschillende modellen voor verschillende sporten/voeten. Ze hebben zulke dunne zolen, dat je je hele voet kunt gebruiken en afrollen met rennen. Het zit ontzettend lekker. Nadat je deze hebt gehad, voelen alle andere schoenen alsof je op plankjes loopt.
"Free your feet to perform at their best. The benefits of running barefoot have long been supported by scientific research. And there is ample evidence that training without shoes allows you to run faster and farther with fewer injuries.
No footwear comes closer to recreating this natural sensation than Vibram FiveFingers®. It allows you to land on your forefoot, directly below your center of gravity, resulting in optimum balance, increased stability, less impact and greater propulsion. Running in Vibram FiveFingers® delivers sensory feedback that improves agility and equilibrium and allows immediate form correction. In addition it stimulates and strengthens muscles in the feet and lower legs."
Er zijn verschillende modellen voor verschillende sporten/voeten. Ze hebben zulke dunne zolen, dat je je hele voet kunt gebruiken en afrollen met rennen. Het zit ontzettend lekker. Nadat je deze hebt gehad, voelen alle andere schoenen alsof je op plankjes loopt.
"Free your feet to perform at their best. The benefits of running barefoot have long been supported by scientific research. And there is ample evidence that training without shoes allows you to run faster and farther with fewer injuries.
No footwear comes closer to recreating this natural sensation than Vibram FiveFingers®. It allows you to land on your forefoot, directly below your center of gravity, resulting in optimum balance, increased stability, less impact and greater propulsion. Running in Vibram FiveFingers® delivers sensory feedback that improves agility and equilibrium and allows immediate form correction. In addition it stimulates and strengthens muscles in the feet and lower legs."
Melis_je- Kletskop
- Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11
ze smeren je echt niet het duurste gelijk aan hoor, maar zou het niet te lang uitstellen. Hoe vervelend het ook is want straks gebruik je ze niet maar lopen op sneakers is echt funest voor je voeten en knieeen. Daar zit totaal geen demping in.
Minx- Lady Post-a-lot
Ik zou zeker niet op vibram fingers of barefoot schoenen beginnen!! Zoiets moet opgebouwd worden.
En je adviestekst klopt ook niet met wat eronder in het engels staat. Barefootrunners rollen helemaal niet hun hele voet af. Die landen op hun voorvoet (dat staat ook in de tekst eronder), op je hak landen doet hartstikke pijn. Ren zelf maar eens een stukje op blote voeten, dan rol je ook niet je hele voeten af.
En je adviestekst klopt ook niet met wat eronder in het engels staat. Barefootrunners rollen helemaal niet hun hele voet af. Die landen op hun voorvoet (dat staat ook in de tekst eronder), op je hak landen doet hartstikke pijn. Ren zelf maar eens een stukje op blote voeten, dan rol je ook niet je hele voeten af.
Gast- Gast
Jip83 schreef:Ik zou zeker niet op vibram fingers of barefoot schoenen beginnen!! Zoiets moet opgebouwd worden.
Ik zeg niet dat je je hele voet afrolt. Ik zeg dat je je hele voet gebruikt - maar ik snap de verwarring. Je landt op je voorvoet en rolt dan naar je tenen, min of meer. Op normale hardloopschoenen heb je die flexibiliteit niet. En waarom zou je niet op 5fingers beginnen? Ze zijn erg gezond.
Melis_je- Kletskop
Melis_je schreef:Jip83 schreef:Ik zou zeker niet op vibram fingers of barefoot schoenen beginnen!! Zoiets moet opgebouwd worden.
Ik zeg niet dat je je hele voet afrolt. Ik zeg dat je je hele voet gebruikt - maar ik snap de verwarring. Je landt op je voorvoet en rolt dan naar je tenen, min of meer. Op normale hardloopschoenen heb je die flexibiliteit niet. En waarom zou je niet op 5fingers beginnen? Ze zijn erg gezond.
Ik heb geen ervaring met deze spannende schoenen, maar ik kan op mijn eigen hardloopschoenen gewoon landen op mijn voorvoet en afrollen naar mijn tenen. Al zullen deze schoenen vast nog flexibeler zijn.
Gast- Gast
SoGood schreef:SoGood schreef:Eens, gewoon meteen bij een geode sportzaak advise inwinnen.
Haha!
Gast- Gast
http://m.youtube.com/watch?v=wTTE0UJS774
Omdat je je voetspieren heel ander belast dan met gewone schoenen. Je rolt ook je voorvoet in principe niet af. Je zet je voet neer en tilt m weer op.
De uitleg van het bijgevoegde filmpje is goed, de uitvoering vind ik niet helemaal top. Hij moet meer passief zijn voet optillen en dus niet zo afrollen met zijn voorvoet en afzetten.
Dit filmpje is beter
http://m.youtube.com/watch?v=TgFj3jy4h2Y&feature=fvwrel
Omdat je je voetspieren heel ander belast dan met gewone schoenen. Je rolt ook je voorvoet in principe niet af. Je zet je voet neer en tilt m weer op.
De uitleg van het bijgevoegde filmpje is goed, de uitvoering vind ik niet helemaal top. Hij moet meer passief zijn voet optillen en dus niet zo afrollen met zijn voorvoet en afzetten.
Dit filmpje is beter
http://m.youtube.com/watch?v=TgFj3jy4h2Y&feature=fvwrel
Gast- Gast
Ik kan het filmpje niet openen. Waarom zou je er volgens jou dan niet mee moeten beginnen, als je begint met hardlopen? Waarom zou die spierontwikkeling slecht zijn? Barefoot schoenen stimuleren een goede looptechniek. Er is geen wetenschappelijke reden om aan te nemen dat je dempende hardloopschoenen nodig hebt. Er is vrij veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
http://bjsm.bmj.com/content/43/3/159.short (een samenvattende studie) of http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1934148209013677 (één korte studie)
http://bjsm.bmj.com/content/43/3/159.short (een samenvattende studie) of http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1934148209013677 (één korte studie)
Melis_je- Kletskop
Jammer. Het laat zien dat het wel een bepaalde looptechniek nodig heeft. Die moet iemand je wel aanleren of vertellen. En niet zo op eigen houtje mee beginnen.
Overigens heb ik natural running schoenen, daar zit ook nauwelijks steun in maar wel iets meer demping, omdat ik niet zo'n natuurtalent ben dat ik barefoot zou kunnen lopen.
Overigens heb ik natural running schoenen, daar zit ook nauwelijks steun in maar wel iets meer demping, omdat ik niet zo'n natuurtalent ben dat ik barefoot zou kunnen lopen.
Gast- Gast
Artikel 1 gaat over of een dempende hiel en anti pronatie nodig is. Nee, klopt is niet nodig. Maar barefoot zit helemaal geen steun in. Daar wordt niks over genoemd.
Artikel 2 zegt niet zo heel veel bijzonders voor mij. Dat met ondersteunde schoenen de druk op de knie hoger is? Maar dat komt dan waarschijnlijk door haklanding en niet zo zeer door de demping in de schoen oid
Artikel 2 zegt niet zo heel veel bijzonders voor mij. Dat met ondersteunde schoenen de druk op de knie hoger is? Maar dat komt dan waarschijnlijk door haklanding en niet zo zeer door de demping in de schoen oid
Gast- Gast
Artikel 1 is een samenvatting van de wetenschappelijke literatuur over 'klassieke' hardloopschoenen. Heb je het in 5 minuten gelezen?
Artikel 2 is een voorbeeldstudie waarin gevonden wordt dat barefoot minder druk op de knie geeft dan lopen met schoenen. Dat kan inderdaad komen door de looptechniek. Barefoot running stimuleert een goede looptechniek. Als je daar efficient minder blessures aan overhoudt, is dat dus gezonder. Het gaat natuurlijk om voorbeeldstudies. Bij de ene studie wordt iets wel gevonden, bij de andere niet, je kunt één studie niet als 'bewijs' aandragen dat een fenomeen bestaat. Maar er is geen reden om aan te nemen dat barefoot running minder gezond is, terwijl wel vrij veel studies beweren dat het minder blessures oplevert. Het zijn maar 2 voorbeeldartikelen, er is zoveel over dit onderwerp geschreven, dat als het je interesseert, je je ook zelf in kan lezen.
Artikel 2 is een voorbeeldstudie waarin gevonden wordt dat barefoot minder druk op de knie geeft dan lopen met schoenen. Dat kan inderdaad komen door de looptechniek. Barefoot running stimuleert een goede looptechniek. Als je daar efficient minder blessures aan overhoudt, is dat dus gezonder. Het gaat natuurlijk om voorbeeldstudies. Bij de ene studie wordt iets wel gevonden, bij de andere niet, je kunt één studie niet als 'bewijs' aandragen dat een fenomeen bestaat. Maar er is geen reden om aan te nemen dat barefoot running minder gezond is, terwijl wel vrij veel studies beweren dat het minder blessures oplevert. Het zijn maar 2 voorbeeldartikelen, er is zoveel over dit onderwerp geschreven, dat als het je interesseert, je je ook zelf in kan lezen.
Melis_je- Kletskop
Artikel 1 heb ik het abstract gelezen van de link. Ik hoef me niet in te lezen, omdat ik schoenen heb die prima zijn en prima bij mijn techniek passen.
Een natural running techniek op een bijpassende schoen geeft ook minder druk op de knie.
Nogmaals ik zou niet direct met barefootrunning beginnen als beginnende loper en gewoon naar een hardloopspeciaalzaak gaan om de schoenen bij je techniek aan te laten meten.
Overigens...als barefoot zo gezond is, waarom lopen alle topatleten daar dan niet op? Die lopen allemaal op een minimalistische schoen...maar ik heb er volgens mij geen 1 (zowel marathon als triathlon) geen 1 op vibram schoenen zien lopen...
Een natural running techniek op een bijpassende schoen geeft ook minder druk op de knie.
Nogmaals ik zou niet direct met barefootrunning beginnen als beginnende loper en gewoon naar een hardloopspeciaalzaak gaan om de schoenen bij je techniek aan te laten meten.
Overigens...als barefoot zo gezond is, waarom lopen alle topatleten daar dan niet op? Die lopen allemaal op een minimalistische schoen...maar ik heb er volgens mij geen 1 (zowel marathon als triathlon) geen 1 op vibram schoenen zien lopen...
Gast- Gast
We gaan deels langs elkaar heen. Barefoot wordt hetzelfde als naturalrunning genoemd. Omdat het om een minimalistische schoen gaat. Met een minimalistische schoen is niks mis. Alleen de vibram gaat nog een stap verder, en dat vind ik too much voor een beginnende loper.
In dit artikel wordt het heel duidelijk uitgelegd.
http://www.tri-run.com/info-natural-running-pm-38.html
In dit artikel wordt het heel duidelijk uitgelegd.
http://www.tri-run.com/info-natural-running-pm-38.html
Gast- Gast
Jip83 schreef:Nogmaals ik zou niet direct met barefootrunning beginnen als beginnende loper en gewoon naar een hardloopspeciaalzaak gaan om de schoenen bij je techniek aan te laten meten.
Dus je weet geen reden? Je hoeft je van mij niet in te lezen, en je hoeft het ook niet met me eens te zijn, maar als ik ongelijk heb, ben ik wel benieuwd waarom je dat denkt. Misschien leer ik er nog wat van. Ik zeg niet dat mijn standpunt het ultieme gelijk is. Ik baseer mijn schoenkeus op de huidige stand van zaken in de wetenschap, maar die stand van zaken kan juist erg veranderlijk zijn. Nieuwe studies, nieuwe inzichten.
Dat laatste; er worden wel wedstrijden voor de blote voet georganiseerd en er zijn ook athleten die het tijdens normale wedstrijden doen (http://naturalrunningcenter.com/2012/08/20/faster-barefoot-runner-america-jeremy-johnson/). Ik heb geen verstand van schoenen voor topatleten. Ik heb die ambities niet. Misschien hebben zij wel veel betere schoenen die ze met een veel groter budget kopen, ik zou het niet weten.
Melis_je- Kletskop
Melis_je schreef:
Misschien hebben zij wel veel betere schoenen die ze met een veel groter budget kopen, ik zou het niet weten.
vind dit wel heel schattig klinken die topathleten kopen echt zelf hun schoenen niet hoor
Minx- Lady Post-a-lot
Omdat je nu eenmaal niet meteen op vibram schoenen beginnen. Je belast je kuiten er behoorlijk mee en dat moet je rustig opbouwen, als beginnende loper heb je meestal nog helemaal geen hardloopconditie plus hardloopspieren, dus lijkt het mij teveel voor de spieren. Als ervaren loper kun je het wel doen.
Er is 1 marathon loper geweest die op blote voeten liep. De minimalistische schoenen zijn over het algemeen goedkoper dan de vibram. En nu zeg je zelf dat andere schoenen beter zijn omdat marathonwinnaars daar op lopen
edit:die krijgen ze van de sponsor. Al denk ik wel dat als de vibram fingers dè hardloopschoen was...dan hadden ze die gesponsord gekregen.
Loop je zelf hard Melisje?
Er is 1 marathon loper geweest die op blote voeten liep. De minimalistische schoenen zijn over het algemeen goedkoper dan de vibram. En nu zeg je zelf dat andere schoenen beter zijn omdat marathonwinnaars daar op lopen
edit:die krijgen ze van de sponsor. Al denk ik wel dat als de vibram fingers dè hardloopschoen was...dan hadden ze die gesponsord gekregen.
Gast- Gast
Jip83 schreef:Omdat je nu eenmaal niet meteen op vibram schoenen beginnen. Je belast je kuiten er behoorlijk mee en dat moet je rustig opbouwen, als beginnende loper heb je meestal nog helemaal geen hardloopconditie plus hardloopspieren, dus lijkt het mij teveel voor de spieren. Als ervaren loper kun je het wel doen.
Juist als je toch nog moet beginnen met hardlopen, kan je toch net zo goed meteen beginnen met een goede techniek? Ik zou echt niet weten waarom je eerst conditie zou willen opbouwen, en dan rustig overstappen naar barefoot. Want het is inderdaad even wennen. Ik denk dat als je een ervaren loper bent, je misschien juist 'te snel' overstapt. Dat je gewend bent aan x kilometer en dat te snel ook wil rennen met barefootschoenen, maar dat is speculatie.
Ik zeg niet dat die andere schoenen beter zijn, ik zei dat ik het niet zou weten. En dat meen ik ook. Nogmaals, ik beweer NIET dat Vibrams de ultieme hardloopschoenen zijn, dat heb ik in geen enkele post gezegd. Die wetenschappelijke studies gaan niet eens over Vibrams, maar over normale schoenen vergeleken met barefoot running. Ik heb in dit topic uitgelegd waarom ik voor dat soort schoenen gekozen heb EN dat de wetenschap veranderlijk is EN dat je het niet met mee eens hoeft te zijn.
Melis_je- Kletskop
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Pagina 1 van 2
Permissies van dit forum: