Hoe maak ik van zulke koekjes?? (icing)
+2
PiP
Ibbeltje
6 plaatsers
Pagina 1 van 1
Hoe maak ik van zulke koekjes?? (icing)
Zucht... Ik krijg al niet van die mooie koekjes en dat met die icing wordt ook niet zo mooi strak als op de foto, wat is het geheim??
Of moet het niet met icing??
Of moet het niet met icing??
Laatst aangepast door PiP op za 29 jun 2013 - 3:26; in totaal 1 keer bewerkt
PiP- Ratel
- Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10
Re: Hoe maak ik van zulke koekjes?? (icing)
Met fondant of marsepein denk ik?
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Nee, deze koekjes op het plaatje zijn van iets vloeibaars gemaakt, ik gebruik zelf als basis (rood en blauw) wel marsepein, maar dan moet ik dus nog de rest inkleuren met "iets" ik dacht dat dat icing zou zijn en toen ik het kocht had ik het er nog over dat ik er koekjes mee ging maken en ze zeiden niks!?
Ook heb ik koekjesmix en die schijnt niet meer uit te lopen, maar ze zijn bij mij dus nog 1 cm uitgelopen ...
Ook heb ik koekjesmix en die schijnt niet meer uit te lopen, maar ze zijn bij mij dus nog 1 cm uitgelopen ...
PiP- Ratel
Ahh, ik ben al iets verder...
http://www.deleukstetaarten.nl/howto/4/Koekjes+versieren/
Zou je echt glycerine nodig hebben? Anders kan ik nu niet verder.....
Had eigenlijk ook gehoopt dat het iets makkelijker was ... even opspuiten en klaar, haha
http://www.deleukstetaarten.nl/howto/4/Koekjes+versieren/
Zou je echt glycerine nodig hebben? Anders kan ik nu niet verder.....
Had eigenlijk ook gehoopt dat het iets makkelijker was ... even opspuiten en klaar, haha
PiP- Ratel
Je koekjesdeeg moet heel koud zijn, dan behoud je de vorm het beste in de oven.
Als je de icing mixt volgens de aanwijzingen op t pak, dan heb je een hele stevige consistentie. Hier voeg je druppelsgewijs (anders gebruik je misschien teveel) water aan toe. Je moet dan kijken of als je met je lepel een lijn trekt deze na 15-20 seconden verdwijnt, niet langzamer of sneller. Dan heb je de goede consistentie. Ik kan je wel aanraden eerst de kleurstof toe te voegen, omdat dit natuurlijk ook al effect heeft op de consistentie.
Hierna doe je de icing in een spuitzak. Voor wat je wilt gaan doen kun je denk ik t beste een spuitmondje 2 gebruiken. Eerst spuit je dan de buitenrand, even wachten, of bijvoorbeeld de buitenrand van een volgend koekje doen, en dan spuit je zigzaggend de binnenkant. Als t goed is vloeit die vanzelf mooi, anders kun je even voorzichtig schudden met je koekje. Met een kwastje dat je vochtig maakt door t af te vegen aan een vochtige doek, kun je ook nog dingen netjes wegwerken. Je moet zelf een beetje op zoek naar de wachttijd tussen de rand en t binnenste van t koekje. Ga uit van max. 1 minuut. De rand moet zo droog zijn dat t niet uitloopt als je t binnenste spuit, maar nog zo nat dat ie mooi meevloeit met t binnenste. Voor 2 kleuren op elkaar laat je eerst de onderste laag volledig drogen, voor je de volgende laag erop spuit. Glycerine gebruik ik nooit, dat kun je erdoor doen zodat de icing niet voldoende uithard, maar ik gebruik t nooit en mijn koekjes smaken prima.
Als je ook wil gaan schrijven op de koek heb je een andere consistentie nodig. Je icing moet dan zo zijn dat je pieken kunt trekken waarvan t puntje redelijk snel ombuigt (denk aan softijs). Daarvoor gebruik ik een kleiner spuitmondje. Ik zal zo proberen een foto te plaatsen van koek die ik laatst gemaakt heb, daarvoor heb ik spuitmondje 1,5 gebruikt.
Als je koek helemaal klaar en droog is kun je die t beste terug in de oven doen, een uur op 50 graden met de deur op een kier, zo kan t vocht eruit en wordt de koek weer knapperiger. Succes!
Als je de icing mixt volgens de aanwijzingen op t pak, dan heb je een hele stevige consistentie. Hier voeg je druppelsgewijs (anders gebruik je misschien teveel) water aan toe. Je moet dan kijken of als je met je lepel een lijn trekt deze na 15-20 seconden verdwijnt, niet langzamer of sneller. Dan heb je de goede consistentie. Ik kan je wel aanraden eerst de kleurstof toe te voegen, omdat dit natuurlijk ook al effect heeft op de consistentie.
Hierna doe je de icing in een spuitzak. Voor wat je wilt gaan doen kun je denk ik t beste een spuitmondje 2 gebruiken. Eerst spuit je dan de buitenrand, even wachten, of bijvoorbeeld de buitenrand van een volgend koekje doen, en dan spuit je zigzaggend de binnenkant. Als t goed is vloeit die vanzelf mooi, anders kun je even voorzichtig schudden met je koekje. Met een kwastje dat je vochtig maakt door t af te vegen aan een vochtige doek, kun je ook nog dingen netjes wegwerken. Je moet zelf een beetje op zoek naar de wachttijd tussen de rand en t binnenste van t koekje. Ga uit van max. 1 minuut. De rand moet zo droog zijn dat t niet uitloopt als je t binnenste spuit, maar nog zo nat dat ie mooi meevloeit met t binnenste. Voor 2 kleuren op elkaar laat je eerst de onderste laag volledig drogen, voor je de volgende laag erop spuit. Glycerine gebruik ik nooit, dat kun je erdoor doen zodat de icing niet voldoende uithard, maar ik gebruik t nooit en mijn koekjes smaken prima.
Als je ook wil gaan schrijven op de koek heb je een andere consistentie nodig. Je icing moet dan zo zijn dat je pieken kunt trekken waarvan t puntje redelijk snel ombuigt (denk aan softijs). Daarvoor gebruik ik een kleiner spuitmondje. Ik zal zo proberen een foto te plaatsen van koek die ik laatst gemaakt heb, daarvoor heb ik spuitmondje 1,5 gebruikt.
Als je koek helemaal klaar en droog is kun je die t beste terug in de oven doen, een uur op 50 graden met de deur op een kier, zo kan t vocht eruit en wordt de koek weer knapperiger. Succes!
Vrees dat het echt oefenen, oefenen en oefenen is. Heb het nu ook een paar keer gedaan en word wel steeds mooier.
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Registratiedatum : 17-11-10
Ah kijk, ik had boter rechtstreeks uit de supermarkt en ik was ook vergeten het in de koelkast te laten rusten + mijn dochter die niet de snelste is met uitsteken
Ik heb al kant en klare icing van Wilton uit een tube, had het gisteren zonder glycerine gedaan.
Ga het van de week nog eens proberen met jouw besschrijving en anders met marsepein proberen, vind ik zelf ook lekkerder
Ik heb al kant en klare icing van Wilton uit een tube, had het gisteren zonder glycerine gedaan.
Ga het van de week nog eens proberen met jouw besschrijving en anders met marsepein proberen, vind ik zelf ook lekkerder
PiP- Ratel
Met kant en klare icing heb ik 't nooit geprobeerd, geen idee hoe dat verder werkt/welke consistentie dat is. Ik twijfel erover of die icing goed uithardt, maar ben benieuwd hoe 't werkt! Succes ermee, en als je nog vragen hebt, hoor ik 't wel!
Jep het is zeker oefenen, het is echt lastig om een goede strakke, even dikke lijn te trekken
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Ik was van de week bij de Bakzolder, maar het was druk en degene die er stond stond in haar eentje, heb dus ook niet echt advies kunnen krijgen.
Helaas is S ziek, anders was ik er morgen nog even heen gegaan voor advies qua de juiste producten.
Rebecca heeft me iig nog wat tips gegeven en nu maar hopen dat ik morgen wel even naar het dorp kan en bij de Jamin kan slagen.
Wat heb ik nodig om zelf icing te maken ipv de tube die ik heb?
Helaas is S ziek, anders was ik er morgen nog even heen gegaan voor advies qua de juiste producten.
Rebecca heeft me iig nog wat tips gegeven en nu maar hopen dat ik morgen wel even naar het dorp kan en bij de Jamin kan slagen.
Wat heb ik nodig om zelf icing te maken ipv de tube die ik heb?
PiP- Ratel
Zak icing mix, water en kleurstof
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Ik gebruik nooit mix i.v.m. e-nummers en andere rotzooi, maar je kunt makkelijk zelf royal icing maken met poedersuiker, eiwitten, citroensap en eventueel (natuurlijke) kleurstof.
Derpy- Prater
- Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: