Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken?

3 plaatsers

Ga naar beneden

Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken? Empty Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken?

Bericht  Fortissimo do 20 jun 2013 - 5:01

Wie heeft die ook gehad?

Vriend kreeg vandaag een beschikking van de belastingdienst. We moeten 1200 euro terugbetalen aan huurtoeslag. Waarom was ons niet duidelijk. Dus vriend heeft gebeld naar de Belastingdienst. Blijkt dat we vanaf januari tot nu (sinds we zijn gaan verdienen en dus boven de norm verdienen) terug moeten betalen! Maar waarom?! Wij wisten in januari toch nog niet dat we een baan zouden krijgen? En toen leefden we van €1200 netto per maand, dus gewoon netjes recht op huurtoeslag. En nu opeens dit? Iemand dit dit begrijpt?

Oh, en we hebben netjes onze jaarsalarissen doorgegeven elke keer. We waren als de dood dat we terug moesten gaan betalen namelijk..
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken? Empty Re: Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken?

Bericht  TukTuk do 20 jun 2013 - 5:04

Maar dat is toch logisch? Ze kijken naar je totale jaarinkomen. Het is niet zo als je de eerste maanden geen inkomen hebt, en je na 3 maanden ineens een hoog inkomen hebt, ze pas vanaf die maand gaan kijken naar je inkomen. Dus je had eigenlijk zodra je een baan kreeg, je (geschatte) jaarinkomen moeten wijzigen online. En dan had je ook kunnen zien dat je boven de grens uit kwam, en je dus moest gaan terug betalen.

Bij ons zou eigenlijk het broertje van mijn vriend een paar maanden komen inwonen, vanaf dat hij weer met zijn studie zou beginnen. Dus ik had ook gebeld, want tot die tijd werkt hij, en dan zouden we over die grens heen komen van de huurtoeslag. En dan nemen ze dus ook zijn gehele jaar inkomen, en niet pas vanaf het moment dat hij bij ons in is komen wonen. Wel zouden ze dan als het per 1 september is, dat je dan alles vanaf 1 september alleen hoeft terug te betalen. Uiteindelijk ging het niet door dan dat hij bij ons kwamen wonen.

Laatst aangepast door TukTuk op do 20 jun 2013 - 5:07; in totaal 1 keer bewerkt
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken? Empty Re: Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken?

Bericht  Fortissimo do 20 jun 2013 - 5:06

TukTuk schreef:Maar dat is toch logisch? Ze kijken naar je totale jaarinkomen. Het is niet zo als je de eerste maanden geen inkomen hebt, en je na 3 maanden ineens een hoog inkomen hebt, ze pas vanaf die maand gaan kijken naar je inkomen. Dus je had eigenlijk zodra je een baan kreeg, je (geschatte) jaarinkomen moeten wijzigen online. En dan had je ook kunnen zien dat je boven de grens uit kwam, en je dus moest gaan terug betalen.

Wij hebben dit direct gewijzigd. Maar van januari tot aan mei kwamen we niet eens aan 20 000 per jaar toe, laat staan boven de grens. En dan maar opeens terug betalen?
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast do 20 jun 2013 - 5:08

Waarschijnlijk kwam je er in de periode mei-december er weer ruim bovenuit. Je toeslag wordt ook berekend als een totaalbedrag die in twaalf termijnen wordt uitgekeerd, dus in dat opzicht klopt het ook wel. Maar zuur is het zeker wel.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 20 jun 2013 - 5:09

Fortissimo schreef:
TukTuk schreef:Maar dat is toch logisch? Ze kijken naar je totale jaarinkomen. Het is niet zo als je de eerste maanden geen inkomen hebt, en je na 3 maanden ineens een hoog inkomen hebt, ze pas vanaf die maand gaan kijken naar je inkomen. Dus je had eigenlijk zodra je een baan kreeg, je (geschatte) jaarinkomen moeten wijzigen online. En dan had je ook kunnen zien dat je boven de grens uit kwam, en je dus moest gaan terug betalen.

Wij hebben dit direct gewijzigd. Maar van januari tot aan mei kwamen we niet eens aan 20 000 per jaar toe, laat staan boven de grens. En dan maar opeens terug betalen?

Ja ik vind het logisch, als je nu wel boven die grens uit komt, dat is geloof ik 29500 euro samen? Dan heb je gewoon geen recht op huurtoeslag, wat je dan in welke maand verdiend hebt maakt niet uit natuurlijk. Daar kunnen ze moeilijk naar gaan kijken. Het gaat om wat je in het gehele jaar verdiend hebt, en als je vanaf mei zoveel verdiend hebt dat je boven die grens uitkomt, tja dan vervalt je recht op huurtoeslag voor het gehele jaar.. En als je aan die 29500 euro in 8 maanden kan komen, verdien je toch aardig ruim en heb je die toeslag toch ook niet nodig?

En ja het is zuur, maar wel terecht.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 20 jun 2013 - 6:38

Zodra je financiële situatie wijzigt moet je dit altijd gelijk doorgeven aan de belastingdienst en niet wachten tot volgend jaar. Dan heb je dit soort dingen niet. Ik ken de regels verder niet voor huurtoeslag en weet niet bij hoeveel salaris max, je daar recht op hebt. Weet jij dat precies? Het gaat om het geschatte jaarinkomen. Als je nu al bijna aan de 20.000 zit en jullie hebben allebei werk of er veranderd dus niets en het inkomen blijft zo dan ga je daar straks toch overheen? Dat is waarschijnlijk wat de belastingdienst ook heeft gezien. Wees dan blij dat ze nu aan de bel trekken en niet pas eind van het jaar.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 20 jun 2013 - 6:41

Huurtoeslag is ook iets waar je jaarlijks recht op hebt, net als zorgtoeslag. Dan is het toch logisch dat het om het gemiddelde van het hele jaar gaat? En dan is het vervelend als je eerst weinig hebt, maar logisch dat als je er boven zit, je er gewoonweg geen recht (meer) op hebt.

Mijn vriend en ik willen trouwen, eind november. Als we dat doen moet ik van het HELE jaar zorgtoeslag terugbetalen, omdat we dan voor het jaar waarin we trouwen toeslagpartners worden en er dus (geen) recht meer op hebben.

Gast
Gast

Bericht  Prosecco do 20 jun 2013 - 6:43

Zus schreef:Zodra je financiële situatie wijzigt moet je dit altijd gelijk doorgeven aan de belastingdienst en niet wachten tot volgend jaar. Dan heb je dit soort dingen niet. Ik ken de regels verder niet voor huurtoeslag en weet niet bij hoeveel salaris max, je daar recht op hebt. Weet jij dat precies? Het gaat om het geschatte jaarinkomen. Als je nu al bijna aan de 20.000 zit en jullie hebben allebei werk of er veranderd dus niets en het inkomen blijft zo dan ga je daar straks toch overheen? Dat is waarschijnlijk wat de belastingdienst ook heeft gezien. Wees dan blij dat ze nu aan de bel trekken en niet pas eind van het jaar. 

Dat is niet helemaal waar. Ik geef elke wijziging altijd direct door, maar toch klopt het nooit. Ik vraag de toeslagen dus 1 keer per jaar met terugwerkende kracht aan.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  Gast do 20 jun 2013 - 6:47

Het gaat inderdaad om je verzamelinkomen over het hele jaar. Heel vervelend, maar ze hebben wel gelijk.

Gast
Gast

Bericht  Fortissimo do 20 jun 2013 - 9:02

Flink balen. We hebben het nog bij een administratiekantoor neergelegd. Wachten zijn antwoord nog even af.

Wijzigingen geven wij altijd direct door, dus daar ligt het hem echt niet aan Wink
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast do 20 jun 2013 - 9:04

Ja maar of je het nou doorgeeft of niet, dat veranderd niks natuurlijk, het zorgt er alleen voor dat je NU al weet dat je moet betalen en het vanaf nu stopt, ipv aan het einde van het jaar voor 12x terug betalen.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 20 jun 2013 - 9:04

Fortissimo schreef:Flink balen. We hebben het nog bij een administratiekantoor neergelegd. Wachten zijn antwoord nog even af.

Wijzigingen geven wij altijd direct door, dus daar ligt het hem echt niet aan Wink

Maar wat voor een antwoord hoop / verwacht je nog te krijgen? Het is zuur, maar zo zijn de regels.. Andersom is het ook zo, als jij de eerste 6 maanden van het jaar wel goed verdiend, maar je raakt daarna je baan kwijt etc, waardoor je onder die grens komt, heb je ook gewoon recht op een jaar huurtoeslag / zorgtoeslag wat bij dat totale inkomen hoort.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 20 jun 2013 - 9:05

Pippa schreef:Huurtoeslag is ook iets waar je jaarlijks recht op hebt, net als zorgtoeslag. Dan is het toch logisch dat het om het gemiddelde van het hele jaar gaat? En dan is het vervelend als je eerst weinig hebt, maar logisch dat als je er boven zit, je er gewoonweg geen recht (meer) op hebt.

Mijn vriend en ik willen trouwen, eind november. Als we dat doen moet ik van het HELE jaar zorgtoeslag terugbetalen, omdat we dan voor het jaar waarin we trouwen toeslagpartners worden en er dus (geen) recht meer op hebben.

Maar ben je geen toeslagspartner als je in 1 huis woont dan?

Fortissimo, hebben ze wellicht een gemiddelde genomen bij de BD dat dan niet klopt? Als je nu berekend wat je zeg maar op jaarbasis aan inkomen krijgt dit jaar. Dus wat je reeds verdiend hebt en wat er nog gaat binnenkomen... Is dat dan onder of boven die grens? Dan weet je toch zo of het klopt, of zie ik dat verkeerd?

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 20 jun 2013 - 9:06

Pippa schreef:Ja maar of je het nou doorgeeft of niet, dat veranderd niks natuurlijk, het zorgt er alleen voor dat je NU al weet dat je moet betalen en het vanaf nu stopt, ipv aan het einde van het jaar voor 12x terug betalen.

Ligt er aan, het kan ook zo zijn dat je wel meer verdiend, maar nog wle onder die grens blijft. Dan wordt het nieuwe jaar bedrag berekend, de reeds uitbetaalde toeslagen er van afgetrokken en de rest wat overblijft wordt verdeeld over de resterende maanden.
Of als je inkomen juist lager wordt, krijg je in de maanden er na meer toeslag.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk do 20 jun 2013 - 9:06

Zus schreef:
Pippa schreef:Huurtoeslag is ook iets waar je jaarlijks recht op hebt, net als zorgtoeslag. Dan is het toch logisch dat het om het gemiddelde van het hele jaar gaat? En dan is het vervelend als je eerst weinig hebt, maar logisch dat als je er boven zit, je er gewoonweg geen recht (meer) op hebt.

Maar ben je geen toeslagspartner als je in 1 huis woont dan?

Fortissimo, hebben ze wellicht een gemiddelde genomen bij de BD dat dan niet klopt? Als je nu berekend wat je zeg maar op jaarbasis aan inkomen krijgt dit jaar. Dus wat je reeds verdiend hebt en wat er nog gaat binnenkomen... Is dat dan onder of boven die grens? Dan weet je toch zo of het klopt, of zie ik dat verkeerd?

Nee, sinds dit jaar niet meer. Alleen als je ook een samenlevingscontract hebt of getrouwd bent, of samen een kind hebt (en nog een paar uitzonderingen) Maar niet meer als je gewoon samenwoont.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: