Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Doorgeslagen zuinigheid

+6
Rush
Carmen_
GreenGrass
Nyx
Atelier Madame
Reeza
10 plaatsers

Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Gast za 25 mei 2013 - 3:14

Sinds ruim een half jaar heb ik een goed betaalde baan weten te bemachtigen. Mijn man verdient al jaren ruim boven modaal. We hebben dus best wat te besteden.

Dit is voor mij ook wel anders geweest. Ik heb jarenlang, toen ik nog studeerde heel krap gezeten. Voor mij geen probleem, ik heb me prima gered al die tijd en zag (en zie) er ook wel de charme van in. Het gaf me een kick om zuinig te leven en te leren om met weinig geld veel te kunnen doen. Ik was erg creatief met mijn lage budget en was trots dat ik het altijd weer redde.

Nu merk ik aan mezelf dat ik in die modus blijf hangen. Ik vind het erg lastig om geld uit te geven. Geef bijvoorbeeld haast nooit iets uit aan kleding, of aan zomaar iets leuks. Het lijkt wel alsof ik gewoon geen geld durf uit te geven, hoe belachelijk dit ook klinkt.

Ik weet dat dit een luxeprobleem is, maar herkent iemand dit? Iemand tips, oplossingen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Reeza za 25 mei 2013 - 3:20

Ik herken het. Niet dat ik geen geld uitgeef, maar ik wil altijd alles zo goedkoop mogelijk hebben. Gratis kaartjes voor party's, goedkope vakanties, alles uit de sale. Het is gewoon een verslaving, toen ik nog alleen was moest ik wel, maar nu hoef ik dat echt niet meer te doen. Ik lees nog iedere dag alle tientallen mailtjes met acties/sales door die ik krijg Embarassed Helaas heb ik geen tips..
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Gast za 25 mei 2013 - 3:33

Ja, precies, dat heb ik ook. Ik vind het fijn om het idee te hebben dat ik iets kan kopen voor de helft van het geld. Laatst hadden mijn man en ik het over kinderen en de praktische kant daarvan. Ik begon erover dat ik het nergens voor nodig zou vinden om alles nieuw te kopen, zonde van het geld. Toen zei mijn man: 'Ja, maar schat, wij kunnen dat toch allemaal gewoon betalen, waarom dan moeilijk doen?'

Toch gaat het mij daar dan niet om. Ok, leuk om alles nieuw te kunnen kopen, maar ik zou daar dus niet eens van kunnen genieten, dan zou ik al bezig zijn meet uitrekenen, hoeveel we teveel betalen t.o.v. tweedehands en wat we met dat geld allemaal hadden kunnen doen... dat is toch een beetje ziekelijk, of niet?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Atelier Madame za 25 mei 2013 - 3:53

Je hebt vast ook geen studieschukd meer waaraan je kunt aflossen en die zuinigheid dus handig is?

Ik herken het wel hoor, gewoon altijd overal koopjes vandaan halen. Bijv ik ben te beroerd om een opwarmmaaltijd of maaltijdsalade voor de volle prijs te kopen. Dan haal ik iets met een sticker met korting erop. idd kleding ook haast altijd uit de sale.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Gast za 25 mei 2013 - 4:23

@AtelierMadame: Ik heb wel een studieschuld, maar zelfs als ik die maximaal aflos elke maand, dan houden we nog genoeg geld over.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Nyx za 25 mei 2013 - 4:27

In de tijd dat ik veel verdiende gaf ik weinig uit. Kleine prulletjes kocht ik sowieso niet en zo wel dan dacht ik daar 100x over na. Ik vond het ook veel leuker om mijn bankrekening te zien groeien i.p.v. de troep in en rondom het huis. Nu achteraf denk ik weleens, zonde dat je niet wat meer voor jezelf hebt uitgegeven. Want toen kon het best.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Gast za 25 mei 2013 - 4:31

Ik probeer mezelf wel af en toe te verwennen. Het enige waaraan ik dan geld durf uit te geven is een diner in een duur restaurant. Ik weet niet waarom ik daar wel geld aan uit wil geven, maar op de één of andere manier vind ik goéd eten heel belangrijk en geef ik daar ook graag geld aan uit... maar zoiets materieels als spullen, of kleding, of andere prullaria... tsja, dan denk ik: er bestaat al zoveel van die troep in de wereld, waarom nog naar een winkel gaan waar alles nieuw is?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Nyx za 25 mei 2013 - 4:35

Dat ken ik wel. Mijn tweede bijbaantje was bij een pompstation en mijn baas was op dat moment 67 jaar. Hij zei altijd tegen mij:"Nyx denk er goed om. Eerst in de mond en dan om de kont. Zorg dat je altijd goed te eten hebt, die kleding komt wel". En dat is ook iets wat me altijd is bijgebleven. En ik leef er ook wel naar. Ik ken mensen die liever tien dagen pannenkoeken eten, dan dat ze die mooie broek laten schieten. Ik laat liever de broek schieten en koop liever goed en gezond eten voor mijn geld. Altijd al gedaan.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  GreenGrass za 25 mei 2013 - 4:53

Ik herken het ook. Ik wil niet 'te veel' voor iets betalen, dus ik ben altijd wel kritisch op wat ik koop. Als ik iets koop wat duurder is, wil ik wel dat het zijn waarde 'waard' is.

Soms ben ik wel in staat geld uit te geven, aan bijvoorbeeld schoenen of bepaalde kledingstukken. Meer vanuit gewoonte dat ik van huis uit ook bepaalde dingen altijd 'duur' kreeg. Maar in de supermarkt ben ik altijd wel kritisch en zal niet het A-merk kopen als het B-merk veel goedkoper en even goed is.

Aan de ene kant wordt ik soms gek van die kritische blik, maar aan de andere kant is het goed voor mijn portemonnee smile. Op vakantie geef ik trouwens wel wat makkelijker geld uit. Hebben jullie dat ook?

Mijn vriend kan er trouwens ook wat van, die zoekt ook altijd internet af voor de goedkoopste versie van een product.

GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Nyx za 25 mei 2013 - 4:56

Ik vind op vakantie gaan zonde van het geld. Betalen om naar dezelfde zon te kijken. Ik geloof dan ook dat als ik ooit iemand tref, dat hij mij aan de haren moet meesleuren op vakantie en me moet leren om daar van te kunnen genieten. pale
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Gast za 25 mei 2013 - 5:06

Aan reizen geef ik dan juist wél weer geld uit, al ben ik ook daarmee overdreven zuinig. Loop op alles af te dingen en ik wil niet worden afgezet, zelfs niet in een land waar de prijzen sowieso al stukken lager liggen.

Jouw uitspraak: 'Betalen om naar dezelfde zon te kijken', begrijp ik niet, maar ik lig dan ook nauwelijks in de zon wanneer ik op reis ben...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  GreenGrass za 25 mei 2013 - 5:07

KimRosenberg85 schreef:Aan reizen geef ik dan juist wél weer geld uit, al ben ik ook daarmee overdreven zuinig. Loop op alles af te dingen en ik wil niet worden afgezet, zelfs niet in een land waar de prijzen sowieso al stukken lager liggen.

Jouw uitspraak: 'Betalen om naar dezelfde zon te kijken', begrijp ik niet, maar ik lig dan ook nauwelijks in de zon wanneer ik op reis ben...

Haha wij zijn afgelopen zomer via vakantieveilingen goedkoop op vakantie geweest. Na de kerst zijn we ook aantal dagen weggeweest, maar hebben we ook wel kritische gekeken naar welk hotel we namen (qua prijs).

Wij tanken ook altijd bij een tankstation waarbij de prijzen altijd het laagst zijn (dus tanken op donderdag of zaterdag).
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Gast za 25 mei 2013 - 5:10

Wij hoeven het ook niet, en toch let ik op alle kosten, geef ik (vrij) weinig uit en shop ik het liefst in de sale en let ik op aanbiedingen. Ik haal daar ook (meer) voldoening uit eerlijk gezegd smile Vind het gewoon leuk om meer in mijn kast te hebben, voor minder geld. Alleen aan uit eten gaan geven we wel (te) veel geld uit, maar dan bv. wel weer voor een bepaalde tijd, omdat je dan het tweede menu gratis krijgt Laughing

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Nyx za 25 mei 2013 - 5:11

Kim, daar ben ik van huis uit mee opgegroeid. Als wij op vakantie gingen, dan gingen we met de bus naar Spanje. In Spanje bestond de vakantie uit een dag zee, dagen in het centrum en vele uren op het terras waar een half liter bier 100 peseta's was (wij kinderen kregen natuurlijk gewoon fris, haha). In dat opzicht zit ik liever thuis, want ook hier kan ik uren op het balkon zitten lamlendig zijn.

Ik weet wel, het is iets waar ik mee opgegroeid ben en waar ik doorheen moet. Maar tot dusver nog nooit de moeite genomen om me echt te verdiepen in cultuurvakanties. Momenteel vind ik het dus nog zonde van mijn geld om naar dezelfde zon te kijken.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Carmen_ za 25 mei 2013 - 5:13

Heel herkenbaar. Ik verdien bovenmodaal maar ben in mijn studietijd blijven hangen. Ik geef wel geld uit aan een mooie auto en nieuw huis. Maar aan spullen in huis? Ik durf het niet.

Carmen_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 312
Punten : 323
Registratiedatum : 27-10-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Rush za 25 mei 2013 - 5:22

Heel erg herkenbaar. Mn vriend noemt me niet voor niets gekscherend Dagobert haha.

Hij geeft heel makkelijk geld uit aan dure dingen terwijl ik dan tenminste nog even op internet wil vergelijken of het niet ergens veel goedkoper is. Ik winkel vrijwel altijd in de sale en let op aanbiedingen. Ik hou gewoon van koopjes en vind het zonde om teveel geld uit te geven als het veel goedkoper kan.

Ik kan ook eeuwen twijfelen over een dure aankoop zoals een fiets of tablet. Ik heb het geld wel, maar ineens zo'n gat op mn rekening vind ik niet zo leuk laughcry
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Gast za 25 mei 2013 - 5:47

Nyx schreef:Kim, daar ben ik van huis uit mee opgegroeid. Als wij op vakantie gingen, dan gingen we met de bus naar Spanje. In Spanje bestond de vakantie uit een dag zee, dagen in het centrum en vele uren op het terras waar een half liter bier 100 peseta's was (wij kinderen kregen natuurlijk gewoon fris, haha). In dat opzicht zit ik liever thuis, want ook hier kan ik uren op het balkon zitten lamlendig zijn.

Ik weet wel, het is iets waar ik mee opgegroeid ben en waar ik doorheen moet. Maar tot dusver nog nooit de moeite genomen om me echt te verdiepen in cultuurvakanties. Momenteel vind ik het dus nog zonde van mijn geld om naar dezelfde zon te kijken.
Hmm, zonde zeg! Hoe oud ben je nu dan? Want de gebruiken die ik heb meegekregen van mijn ouders, die heb ik vanaf mijn 18e toch wel onderzocht om te kijken of ze wel bij mij passen. Veel heb ik overgenomen, maar veel ook niet. Je bent nu toch volwassen genoeg om zelf beslissingen te nemen en dingen anders te doen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Willem za 25 mei 2013 - 5:54

Herkenbaar. Uiteindelijk zit ik met een huis vol goedkope troepjes en staan de duurdere dingen nog steeds op mijn verlanglijstje. Toch eens proberen om te gooien.
Willem
Willem
Prater
Prater

Aantal berichten : 655
Punten : 690
Registratiedatum : 03-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Nyx za 25 mei 2013 - 6:41

Kim, natuurlijk mag ik al jaren voor mezelf beslissen, maar ik heb mensen in mijn omgeving die graag op vakantie gaan zoals mijn ouders dat altijd graag deden. Zon, zee, strand, rust. Als ik op vakantie ga, dan wil ik ook graag wat cultuur opsnuiven. Ik krijg gewoon de rillingen als ik iemand hoor voorstellen op vakantie te gaan, maar als ik dan vraag wat degene dacht wat we dan gingen doen, krijg ik als antwoord: "Gewoon...Hangen...". Nou, nogmaals, dat kan ik thuis ook.

Maar dat ligt ook aan mij, dan moet ik andere mensen in mijn omgeving toelaten. Ik moet daarnaast ook zeggen dat ik het, op de goede baan na, niet altijd financieel heel makkelijk heb gehad en dan is vakantie ook niet het eerste waar ik aan denk.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Gast za 25 mei 2013 - 7:22

Ik heb het nu juist een beetje andersom. Ik heb weinig tijden gekend waarin ik echt op mijn geld moest letten en zodra ik meer te besteden had, gaf ik ook meer uit maar voornamelijk aan reizen en uitgaan. De rest boeit me niet zo. Ik heb het het afgelopen jaar best zwaar gehad financieel. Probeerde een gezin te onderhouden dat geen genoegen nam met minder of goedkoop. Nu dat gezin weg is gevallen hou ik voor mijn gevoel zo veel over ineens... En ondanks dat ik nu dus meer overhoud wil ik juist zuinig aan leven. Ik wil geen 100 euro meer kwijt zijn aan boodschappen voor een week en andere onzin en dat hoeft ook niet. Ik wil weer wat opbouwen (sparen) en zo zuinig mogelijk aan doen. Maar wel blijven reizen, zo goedkoop mogelijk dan...

Er is op zich toch niets mis mee om kritisch te kijken naar waar je je geld aan uitgeeft? Hoeveel geld er ook binnenkomt.

Nyx, het is ook je eigen karakter he, dat je liever niet reist. Ik heb vroeger precies zulke vakanties gehad, al dan niet met het vliegtuig. Het is aan jezelf of je daarin blijft hangen, of je dat wilt, of je iets anders wilt of dat het niet zo nodig hoeft allemaal. Mijn zusje is tevreden met 1 zonvakantie per jaar. Ik moest minstens 1 gave reis en wat kleine stedentripjes om tevreden te zijn... Zelfde gezin...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Nyx za 25 mei 2013 - 7:26

Zus, daar heb je ook helemaal gelijk in. Mijn broertje heeft dezelfde vakanties meegemaakt, maar gaat nog elk jaar op vakantie naar de zon. Hij vindt het wel geweldig. Hij moet ook, want anders voelt het niet goed voor hem.

Trouwens, weekendjes weg vind ik wel leuk om te doen. Dat is me ook lang genoeg. Ik wil nog een paar verre reizen maken, omdat het me geweldig lijkt. Israël staat bijvoorbeeld hoog op mijn verlanglijst. Maar als ik dat aan vrienden vertel, dan is hun vraag aan mij wat daar nu in vredesnaam te doen is. Misschien dan toch maar eens over denken om alleen te gaan. Al heb ik zelf wel de tijd. Het hoeft niet gelijk.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  SoGood za 25 mei 2013 - 7:33

Ik herken het wel en inmiddels heb ik mijn vriend hier ook mee 'besmet'. Ook wij geven wel relatief veel geld uit aan etentjes, terrasjes, luxe boodschappen enzo maar spullen voor in huis, dure kleding enzo dat dan weer niet.

We hebben lage lasten dus we zetten zoveel mogelijk op de spaarrekening, geeft ook wel een soort van kick en een goed gevoel. Maar ja, dit geld heeft wel een belangrijk doel dus dat moet ook.

We hebben wel afgesproken dat we een dure vakantie gaan boeken binnenkort dus dat moet dan maar. Wink
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Marcellah89 za 25 mei 2013 - 7:40

Ik voel me er juist prettig bij om een beetje op de prijs van iets te letten. Wij hebben pas een nieuwbouw huis gekocht en ik sla nu vast alle spullen in die ik denk nodig te hebben. Of ja, Aaaltijd al wilde hebben. Zo komt de rekening straks niet ineens en nu kan ik nog op de aanbiedingen letten. Ik heb bv best een dure smaak en wil er best geld aan uit geven maar bijvoorbeeld met koekenpannen, we gaan van gas naar inductie dus nieuwe pannen nodig. Ik wist welke ik wilde hebben en nu heb ik 3 pannen die normaal bij elkaar tegen de 300 euro zijn voor minder dan de helft gekocht. Dan ben ik er veel blijer mee dan wanneer ik de volle mep ervoor had betaald.
Marcellah89
Marcellah89
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 297
Punten : 377
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  GreenGrass za 25 mei 2013 - 8:36

Nyx schreef:Zus, daar heb je ook helemaal gelijk in. Mijn broertje heeft dezelfde vakanties meegemaakt, maar gaat nog elk jaar op vakantie naar de zon. Hij vindt het wel geweldig. Hij moet ook, want anders voelt het niet goed voor hem.

Trouwens, weekendjes weg vind ik wel leuk om te doen. Dat is me ook lang genoeg. Ik wil nog een paar verre reizen maken, omdat het me geweldig lijkt. Israël staat bijvoorbeeld hoog op mijn verlanglijst. Maar als ik dat aan vrienden vertel, dan is hun vraag aan mij wat daar nu in vredesnaam te doen is. Misschien dan toch maar eens over denken om alleen te gaan. Al heb ik zelf wel de tijd. Het hoeft niet gelijk.

Ow ik moet zo niet denken aan een 'strandvakantie' waarbij ik dagenlang niets doen. Ik wil als ik op vakantie ben graag de omgeving verkennen! Echt dagen luieren kan ik niet, ik wil gewoon een doel op een dag hebben.
GreenGrass
GreenGrass
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1786
Punten : 1891
Registratiedatum : 18-08-11
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Twellie za 25 mei 2013 - 9:12

Ik wil altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten wat betreft luxe Doorgeslagen zuinigheid 561177.

Op eten bespaar ik weinig: we eten gedeeltelijk biologisch, veel tropisch fruit, luxe maaltijdsalades enzovoorts.

Maar verder gaan we ook graag dagjes weg, op vakantie enzovoorts. Nu wil ik graag naar Londen maar ik wil wel voor maximaal vijftig euro heen en terug vliegen en dan vind ik het ook echt een uitdaging zo'n goedkoop ticket te vinden. Voor dagjes weg kijk ik op vakantieveilingen of GroupOn.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Doorgeslagen zuinigheid Empty Re: Doorgeslagen zuinigheid

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum