Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

wat is er dan precies 'niet goed' aan?

+7
Slakje
Printje
Snoopy
studiebol
Joli86
Annemie
Muppetje
11 plaatsers

Ga naar beneden

wat is er dan precies 'niet goed' aan? Empty wat is er dan precies 'niet goed' aan?

Bericht  Muppetje vr 26 apr 2013 - 5:46

Je kindje neerzetten op zn kont, laten staan met steun, lopen aan de hand. Ik hoor dat het niet goed zou zijn voor rug en heupen.

Aangezien ik zelf hele slechte heupen heb en omdat ik vind dat het vroeg genoeg is als hij het zelf doet doe ik het dus niet

Maar wat kunnen ze er dan van krijgen? Ik kan er nergens iets enigszins wetenschappelijk onderbouwds van vinden

Laatst aangepast door Muppetje op vr 26 apr 2013 - 6:11; in totaal 1 keer bewerkt

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

wat is er dan precies 'niet goed' aan? Empty Re: wat is er dan precies 'niet goed' aan?

Bericht  Annemie vr 26 apr 2013 - 6:00

Dat vroeg ik me laatst ook af, ik lees mee.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

wat is er dan precies 'niet goed' aan? Empty Re: wat is er dan precies 'niet goed' aan?

Bericht  Joli86 vr 26 apr 2013 - 6:14

Zolang je het met mate doet is er volgens mij niks aan de hand...
Joli86
Joli86
Prater
Prater

Aantal berichten : 1384
Punten : 1463
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Gast vr 26 apr 2013 - 6:14

Ik weet het ook niet precies, maar deze week zei onze cb-arts nog dat het niet goed was dat ik mijn dochter zelfstandig liet zitten, omdat ze dit nog niet uit haar zelf deed. Ze kan echter al makkelijk 45 minuten los zitten en zit ook helemaal stabiel. Nu ze kan zitten vindt ze liggen ook veel minder interessant. De cb-arts zei dat ik in de gaten moest houden dat mijn dochter niet vanuit zittende houding naar voren zou gaan hupsen, want dan zou ze een billenschuiver worden en dat gaan doen i.p.v. kruipen. En kruipen is schijnbaar heel belangrijk...

Gast
Gast

Bericht  studiebol vr 26 apr 2013 - 6:17

Robin_ schreef:Ik weet het ook niet precies, maar deze week zei onze cb-arts nog dat het niet goed was dat ik mijn dochter zelfstandig liet zitten, omdat ze dit nog niet uit haar zelf deed. Ze kan echter al makkelijk 45 minuten los zitten en zit ook helemaal stabiel. Nu ze kan zitten vindt ze liggen ook veel minder interessant. De cb-arts zei dat ik in de gaten moest houden dat mijn dochter niet vanuit zittende houding naar voren zou gaan hupsen, want dan zou ze een billenschuiver worden en dat gaan doen i.p.v. kruipen. En kruipen is schijnbaar heel belangrijk...

Volgens mij zeggen ze dit omdat de kinderen dan een kruislingse beweging (ofzo) kunnen maken, dus je rechterarm maar je linker been zeg maar. En dat was idd ergens voor nodig, maar waar voordat dan weer nodig was ben ik weer vergeten..
studiebol
studiebol
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6711
Punten : 7425

Bericht  Snoopy vr 26 apr 2013 - 6:19

Heeft het niet met de spier ontwikkeling te maken? Als ze het uit zich zelf doen dan zijn de spieren er dus sterk genoeg voor en 'beschermen' de spieren op die manier de gewrichten. Als je het voor ze gaat doen, dan hebben ze daar eigenlijk de kracht nog niet voor en komt de belasting op de gewrichten ipv op de spieren.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320

Bericht  Muppetje vr 26 apr 2013 - 6:22

Snoopy schreef:Heeft het niet met de spier ontwikkeling te maken? Als ze het uit zich zelf doen dan zijn de spieren er dus sterk genoeg voor en 'beschermen' de spieren op die manier de gewrichten. Als je het voor ze gaat doen, dan hebben ze daar eigenlijk de kracht nog niet voor en komt de belasting op de gewrichten ipv op de spieren.

Ja zoiets dacht ik ook dat het moest zijn. Dacht alleen misschien weet iemand het zeker

Muppetje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7378
Punten : 7820

Bericht  Printje vr 26 apr 2013 - 6:25

studiebol schreef:
Robin_ schreef:Ik weet het ook niet precies, maar deze week zei onze cb-arts nog dat het niet goed was dat ik mijn dochter zelfstandig liet zitten, omdat ze dit nog niet uit haar zelf deed. Ze kan echter al makkelijk 45 minuten los zitten en zit ook helemaal stabiel. Nu ze kan zitten vindt ze liggen ook veel minder interessant. De cb-arts zei dat ik in de gaten moest houden dat mijn dochter niet vanuit zittende houding naar voren zou gaan hupsen, want dan zou ze een billenschuiver worden en dat gaan doen i.p.v. kruipen. En kruipen is schijnbaar heel belangrijk...

Volgens mij zeggen ze dit omdat de kinderen dan een kruislingse beweging (ofzo) kunnen maken, dus je rechterarm maar je linker been zeg maar. En dat was idd ergens voor nodig, maar waar voordat dan weer nodig was ben ik weer vergeten..

Dat heeft met de hersenhelften te maken. Ik zet bijv ook altijd de kralenplanken links naar van een kind dat rechts is, ze moeten dan idd een kruislingse beweging maken, over het middelpunt van het lichaam heen gaan zeg maar.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Slakje vr 26 apr 2013 - 6:33

Maar wat moet je dan? Als ik Louise niet liet zitten, ging ze krijsen, desnoods een hele dag door tot ze mocht zitten (beetje hetzelfde als bij Robin_). Toch een beetje dubbel...
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  Puggle vr 26 apr 2013 - 6:35

Hier zit ze ook gewoon, vind ze echt geweldig. Maar ze kan het niet zelf. Ik wist eigelijk ook niet dat dat niet goed is. Van dat lopen wist ik wel.
Puggle
Puggle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12

Bericht  Lejow vr 26 apr 2013 - 6:56

Door de kruislingse bewegingen worden bepaalde verbindingen tussen de hersenhelften 'open' gezet. Hierdoor kun je je oa beter concentreren.
Daarnaast is er een verband tussen niet gekropen hebben en dyslexie (wat niet wil zeggen dat iedereen die niet kruipt dyslexie heeft/krijgt en dat iedereen die dyslexie heeft nooit gekropen heeft).
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659

Bericht  Steep vr 26 apr 2013 - 7:11

Lejow schreef:Door de kruislingse bewegingen worden bepaalde verbindingen tussen de hersenhelften 'open' gezet. Hierdoor kun je je oa beter concentreren.
Daarnaast is er een verband tussen niet gekropen hebben en dyslexie (wat niet wil zeggen dat iedereen die niet kruipt dyslexie heeft/krijgt en dat iedereen die dyslexie heeft nooit gekropen heeft).

Aha! Mijn man heeft niet gekropen een heeft dyslexie..
Steep
Steep
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2857
Punten : 3013
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  Amber- vr 26 apr 2013 - 7:15

Ik zet luuk ook gewoon zittend neer, als je het niet te lang doet is het volgens zijn fysiotherapeut niet echt een probleem. Denk ook dat het lang gaat duren voordat hij zelf kan gaan zitten door zijn arm.
Amber-
Amber-
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4069
Punten : 4135

Bericht  Annemie vr 26 apr 2013 - 7:27

Lejow schreef:Door de kruislingse bewegingen worden bepaalde verbindingen tussen de hersenhelften 'open' gezet. Hierdoor kun je je oa beter concentreren.

Hmmz, mijn zoontje heeft ook nooit gekropen... We zullen zien.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Snoopy vr 26 apr 2013 - 7:36

Puggle schreef:Hier zit ze ook gewoon, vind ze echt geweldig. Maar ze kan het niet zelf. Ik wist eigelijk ook niet dat dat niet goed is. Van dat lopen wist ik wel.

Maar volgens mij is dat ook niet zo erg. Want een baby neerzetten die dan vervolgens wel zelf kan blijven zitten heeft al best wat kracht. Alleen dan niet te lang natuurlijk.
Alleen forceren, dus neerzetten terwijl ze direct omvalt is niet goed.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320

Bericht  Printje vr 26 apr 2013 - 8:28

Ik heb R altijd gewoon neergezet, aan de hand met hem gelopen etc. Zolang het met mate is kan het volgens mij echt allemaal niet zoveel kwaad.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: