Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen

+4
Annemie
Limburg85
Twellie
Printje
8 plaatsers

Ga naar beneden

Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen Empty Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen

Bericht  Printje za 20 apr 2013 - 0:39

Iemand deze aflevering gezien?

Kort door de bocht gaat het erom dat er eigenlijk veel te snel en onnodig een sticker op een kind geplakt wordt.
Kinderen krijgen de kans niet meer om zichzelf te zijn, zich te ontwikkelen of gewoon net wat af te wijken van wat 'normaal' is.

ook moeten kinderen maar presteren presteren en is het schijnbaar niet meer goed genoeg wanneer je kind gewoon lekker leert, maar geen vwo-er zal worden.

Hoe sta jij daarin?


Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen Empty Re: Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen

Bericht  Twellie za 20 apr 2013 - 0:50

Ze mogen best zichzelf zijn, als ze maar wel naar het VWO gaan. Het liefst dan wel in vijf jaar in plaats van zes jaar uiteraard Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen 3079029344. Ik houd verder niet van druk uitoefenen, maar presteren zullen ze!!
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen Empty Re: Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen

Bericht  Limburg85 za 20 apr 2013 - 0:51

Die aflevering moet ik eigenlijk zien, hoe jij het zegt hoor ik precies de ex van mijn man praten over hun zoon.
Limburg85
Limburg85
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3725
Punten : 3896
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Limburg

Terug naar boven Ga naar beneden

Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen Empty Re: Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen

Bericht  Annemie za 20 apr 2013 - 0:54

Ik heb het niet gezien, maar ik vind inderdaad dat tegenwoordig overal snel een "sticker" word op geplakt.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen Empty Re: Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen

Bericht  Coco za 20 apr 2013 - 2:10

Ze hoeven natuurlijk niet overal met de pet naar te gooien dus in zekere zin verwacht ik wel enige prestatie, maar dan wel op een manier en niveau die bij hun past en waar zij gelukkig van worden. Ik zie totaal geen reden om mijn kind per se het vwo te laten doen, daarna universiteit terwijl het eigenlijk kapster of politieagent wil worden.

Ik vind niks mis met mavo, mbo, hbo etc. Maar ze zullen wel een woordje krijgen als ze zonder teveel moeite vwo kunnen maar op het lbo eindigen. Maar vwo kunnen en mavo doen omdat ze bijv een grote passie hebben voor iets anders waar ze in hun toekomst ook iets aan kunnen hebben en daar naast school nog veel tijd in steken, dat vind ik prima.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen Empty Re: Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen

Bericht  Creabea_28 zo 21 apr 2013 - 3:52

Ik heb hem vandaag gekeken via uitzending gemist. Vond het heel interessant!
Ik vind dat elk kind zich op zijn eigen manier ontwikkelt en daarin ook zichzelf moet kunnen zijn. Ik was het wel eens met de directeur uit de documentaire. Kinderen moeten tegenwoordig zo ontzettend veel en als je ook maar een beetje afwijkt, krijg je meteen een stempel. Wel denk ik dat dit niet ligt aan de scholen en de leerkrachten, maar meer aan de maatschappij en de eisen van de regering. Ik sta voor de klas en vind deze eisen soms heel frustrerend.

Ik ben bijvoorbeeld van mening dat als een kind nog niet toe is aan groep 3 en de bijbehorende lesstof, dat pushen weinig zin heeft. Het kind krijgt het idee dat hij het niet goed genoeg doet en raakt alleen maar gefrustreerd en verliest hierdoor het plezier in leren. Iets wat, vind ik, juist de basis moet zijn. Ik laat een kind dan liever nog een jaar bij de kleuters en geef hem de tijd om eraan toe te zijn. Helaas zijn op de school waar ik werk de meningen hierover sterk verdeeld. Ik vind dat je alles moet halen uit een kind wat erin zit, maar je kan niet meer eruit halen dan dat...en daarbij heeft elk kind zijn eigen bodem. Ik vind het juist één van de leukste dingen van mijn werk om te zien en ervaren dat alle kinderen anders en uniek zijn smile

Mijn eigen kind mag ook zijn wie ze is, met eigen talenten, sterke en zwakke plekken. Zo lang zij met plezier naar school gaat en daar doet wat ze kan doen (dus wel je best doen om iets te bereiken en niet met je pet ernaar gooien) iets doet waar haar passie ligt en gelukkig is hierin, ben ik ook een gelukkige trotse mama! Zoals Coco omschrijft ben ik het helemaal mee eens!

Wat ik mij afvroeg Printje: jij werkt op een montessori school toch? Merk je verschil in etiketjes op jouw school in vergelijking met andere scholen? Wat is er zo anders aan jullie benadering?
Ik vraag me steeds meer af of ik daar niet meer op mijn plek zou zijn ipv het reguliere onderwijs waar ik nu werk.
Creabea_28
Creabea_28
Prater
Prater

Aantal berichten : 585
Punten : 616
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen Empty Re: Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen

Bericht  Zora zo 21 apr 2013 - 6:11

Ik was het niet helemaal eens met mw Batstra. Ze zei bijvoorbeeld alsof het een feit was dat elk kind met een 'sticker' dan denkt dat 'ie ziek is, gestoord, er is iets verkeerd met mij. Ze gaat helemaal aan het feit voorbij dat veel van deze kinderen al dóórhebben dat er iets anders is, dat sommige dingen bij hen net wat anders/moeilijker/langzamer gaan. Ze doen dan vaak wél hun best maar het lukt gewoon niet, wat uiteindelijk weer voor een vicieuze cirkel kan zorgen. Zo'n 'sticker' kan een kind dan juist zelfvertrouwen geven: zie je wel, het ligt niet aan mij, sommige dingen kan ik nog zo hard proberen, of er mijn best voor doen, maar het zal me niet altijd net zo makkelijk lukken...
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen Empty Re: Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen

Bericht  Manderijn zo 21 apr 2013 - 6:15

Ik denk dat je er als ouders zijnde voor moet waken dat er niet zomaar een sticker op je kind geplakt word. Want het word inderdaad snel gedaan.
Prestatiegericht tot een bepaalde hoogte, passende bij het niveau van je kind. Omlummelen is zonde dan denk ik.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen Empty Re: Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen

Bericht  Printje zo 21 apr 2013 - 8:54

Ik vond het vooral heel interessant omdat ik idd ook zie en merk dat het helaas vaak zo werkt. Er zijn ouders die kosten wat kost hoge resultaten willen terwijl niet alle kinderen dat kunnen. Mij interesseert zoiets echt helemaal niets, al wordt hij vuilnisman het boeit me niets zolang hij gelukkig is. Natuurlijk wil ik niet dat hij er zomaar met de pet naar gooit en ik wil hem stimuleren maar wanneer hij een vmbo kind zal zijn is het ook goed, het hoeft van mij geen vwo-er te worden als dat er gewoon niet in zit.


Ik vind het ook echt te slecht dat er scholen zijn die kleuters verplichten om 16 letters te laten beheersen, ik ben zo blij dat wij daar op school allemaal niet aan meedoen. Ik heb ook kinderen die erin geïnteresseerd zijn, die krijgen meer aanbod maar ik ga niet checken welke letters ieder kind beheerst en ga daar al helemaal niet eht oordeel aan vastkoppelen wel/geen groep 3.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen Empty Re: Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen

Bericht  Printje zo 21 apr 2013 - 8:58

Creabea_28 schreef:



Wat ik mij afvroeg Printje: jij werkt op een montessori school toch? Merk je verschil in etiketjes op jouw school in vergelijking met andere scholen? Wat is er zo anders aan jullie benadering?
Ik vraag me steeds meer af of ik daar niet meer op mijn plek zou zijn ipv het reguliere onderwijs waar ik nu werk.
\

Nee een Jenaplanschool. Ik denk wel dat er bij ons minder stickers geplakt worden omdat er bij ons veel meer mogelijkheden zijn om kinderen op eigen niveau's te laten werken door bijv. de heterogene groepen maar ook dat wij er eigenlijk vanuit gaan dat alle kinderen anders zijn, anders leren en ook niet allemaal hetzelfde zich ontwikkelen. Ik denk dat er bij ons gewoon veel meer ruimte is om jezelf te zijn zowel als kind als als leerkracht. Niet alle kinderen moeten op hetzelfde moment taalles 1 maken bijv. maar dat gebeurd veel meer op eigen tempo. Soms rekent een kind uit groep 3 in groep 4 of andersom.

We zeggen weleens ( niet door ons bedacht maar het is zo wel), ieder kind is een bloembol, je weet niet hoe ze zich gaan ontwikkelen. De een groeit wat langzamer, de ander wat sneller, de een heeft wat meer water nodig, de ander kan het net wat meer zelf. De een wordt een roos, de ander een madelief. En eht is allemaal goed, je kunt neit allemaal dezelfde bloem worden.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen Empty Re: Aflevering Zembla, 'stickers' plakken bij kinderen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum