Taalvraagje
+3
Paper Crown
Lonely Goatherd
Pineco
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
Taalvraagje
Normaal gesproken ben ik altijd wel zeker van mijn zaak als het op taal aankomt, maar net wees een collega me op een fout en nu twijfel ik. Volgens mij zat ik goed, maar ik heb even jullie bevestiging nodig. Niet dat ik hém straks ten onrechte van een fout beschuldig...
Het gaat om de volgende zin: "U moet hun leren rationeel te rijden". Volgens mijn collega is het "hen" in plaats van "hun". Maar het gaat hier toch om een meewerkend voorwerp en dan is het toch "hun"?
Je kunt volgens mij zeggen: "je moet hen leren kennen", maar "je moet hun leren fietsen". Ik twijfel nu alleen nog maar meer eigenlijk Wie helpt me?
Het gaat om de volgende zin: "U moet hun leren rationeel te rijden". Volgens mijn collega is het "hen" in plaats van "hun". Maar het gaat hier toch om een meewerkend voorwerp en dan is het toch "hun"?
Je kunt volgens mij zeggen: "je moet hen leren kennen", maar "je moet hun leren fietsen". Ik twijfel nu alleen nog maar meer eigenlijk Wie helpt me?
Pineco- Prater
- Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13
Re: Taalvraagje
Ik ben echt bar slecht in de regels, doe alles op gevoel (en dat klopt dan ook bijna altijd). Mijn gevoel zegt in ieder geval heel duidelijk 'hen' in dit geval. Is er een regelkenner die dit kan bevestigen?
Lonely Goatherd- Prater
- Aantal berichten : 954
Punten : 1054
Registratiedatum : 10-07-12
"Hen" klinkt inderdaad beter, en tóch is het hier volgens mij "hun". Ik twijfel nog even door
Pineco- Prater
hen, omdat het beter klinkt. Zal wel weer zo'n woord zijn dat beide mogen
Paper Crown- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11
Volgens mij heb je gelijk en moet het inderdaad hun zijn. Het is een meewerkend voorwerp. Zie: http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/hun-hen
Bimbam- Kletskop
- Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11
Jij hebt gelijk. Bij een meewerkend voorwerp moet het 'hun' zijn of een voorzetsel + hen.
Dus, goed is:
U moet hun leren rationeel te rijden.
U moet aan hen leren rationeel te rijden. (Dit vind ik wel mooier)
Fout: U moet hen leren rationeel te rijden.
Fout: U moet aan hun leren rationeel te rijden.
Dus, goed is:
U moet hun leren rationeel te rijden.
U moet aan hen leren rationeel te rijden. (Dit vind ik wel mooier)
Fout: U moet hen leren rationeel te rijden.
Fout: U moet aan hun leren rationeel te rijden.
June- Kletskop
- Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12
Yeah, medestanders Dit is inderdaad de regel die ik altijd aanhoud. Alleen vond ik het bij deze zin zo moeilijk te bepalen of het echt om een meewerkend voorwerp ging. Ik had dus gewoon gelijk en dat ga ik hem even onder zijn neus wrijven. Ik word niet graag onterecht op fouten gewezen
Bedankt dames!
Bedankt dames!
Pineco- Prater
Pineco schreef:Yeah, medestanders Dit is inderdaad de regel die ik altijd aanhoud. Alleen vond ik het bij deze zin zo moeilijk te bepalen of het echt om een meewerkend voorwerp ging. Ik had dus gewoon gelijk en dat ga ik hem even onder zijn neus wrijven. Ik word niet graag onterecht op fouten gewezen
Bedankt dames!
Ik wel. Heeeeeerlijk om dan mijn gelijk aan te tonen.
Ik ben een triest persoon, ik weet het.
June- Kletskop
Als je het zo bekijkt Het gaf mij ook wel voldoening hoor, om hem op zijn ongelijk te kunnen wijzen
Pineco- Prater
Tfuuuuuu wat is Nederlands toch moeilijk! Dacht ik hun en hen net te snappen. Ik dacht dat hun altijd bezittelijk was. Of wanneer je 'aan hen' zegt je daar een samenvoeging van 'hun' van mocht maken.
Wat ik zo lelijk vind is 'hun zeggen/hun zijn'. Gelukkig snap ik die nog wel.
Gast- Gast
Carrie schreef:Tfuuuuuu wat is Nederlands toch moeilijk! Dacht ik hun en hen net te snappen. Ik dacht dat hun altijd bezittelijk was. Of wanneer je 'aan hen' zegt je daar een samenvoeging van 'hun' van mocht maken.
Ik vind dit ook lastig. Op papier doe ik het wel goed, maar in spreektaal doe ik het vaak fout volgens mij.
June- Kletskop
Dit is een lastige idd! Maar het is in dit geval idd 'hun' of 'aan hen'. (al vind ik 'hun' alleen maar klinken als het om bezit gaat, maar dat terzijde)
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
Deze regel ken ik ergens ver verstopt wel, maar ik doe het vaak fout!
Taeda- Prater
- Aantal berichten : 1295
Punten : 1305
Registratiedatum : 11-01-13
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: