Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Geboorteplan

5 plaatsers

Ga naar beneden

Geboorteplan Empty Geboorteplan

Bericht  PapillonRose zo 20 feb 2011 - 8:45

Wie van de mama's hier heeft ook een geboorteplan gemaakt voor de bevalling?
In de zwangerschapsgroep waar ik in zat werd dit onderwerp besproken en je kon (eventueel met hulp) een geboorteplan maken. In het ziekenhuis hier in de omgeving wordt dat ook steeds meer geaccepteerd en de leiding van de groep zou er dan voor zorgen dat je geboorteplan digitaal in je dossier kwam te staan zodat de gyn (of vk) je wensen kon zien en er zoveel mogelijk rekening mee kon houden.

Ik vraag me dit af nav opmerkingen in het 'wat riep jij tijdens je bevalling' topic. Heb in dit topic (en volgens mij ook wel eens in andere) dingen gelezen zoals onnodig getoucheerd worden, stagiaires die meeliepen en uitleg moesten krijgen, etc.

Dit soort dingen heb ik opgenomen in mijn geboorteplan, zodat ik zeker wist dat ik alleen getoucheerd zou worden als het echt nodig was, er geen stagiaires dingen bij me hoefden te doen, ik wilde alles uitgelegd krijgen, etc.

Ze hebben echt met alles rekening gehouden hier, en zijn ontzettend lief voor me geweest! Ik wilde graag alles uitgelegd hebben bijvoorbeeld, en dat deden ze ook. Plus dat er een extra persoon bij mocht zijn (normaal maar 2 bij je bevalling) en dat ze ook niet onnodig in en uit de verloskamer zouden lopen om me mijn rust te gunnen. En nog wel meer van dat soort dingetjes. Uiteraard wist ik wel dat er als er echt haast geboden was vanwege complicaties van het plan afgeweken zou kunnen worden, maar dat is ook logisch. Ik wist voor de zwangerschap niet van een geboorteplan af, maar ben blij dat ik het op tijd wist en er eentje gemaakt heb.

Dus ik vroeg me nu af of ik nog een zeldzaam persoon ben wat dit betreft of dat veel meer mama's hiervoor hebben gekozen.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geboorteplan Empty Re: Geboorteplan

Bericht  Mamsie zo 20 feb 2011 - 8:48

Niet zozeer een heel plan maar ik heb wel mijn wensen aangegeven en ook de dingen die ik niet wou.
Die heeft de vk op mijn zwangerschaps kaart gezet en daar hebben ze zich ook aan gehouden. Tenminste voor zover dat kon. Zo kon ik bij de laatste hem bijv niet zelf aanpakken maar als dat wel gewoon gekunnen had dat had mijn verloskundige dat ook gedaan.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  SparklingEyes ma 21 feb 2011 - 2:40

Jup ik heb er één gemaakt. Dit op aanraden van de VK. Achteraf ben ik hier heel blij mee!!

Ik ben uiteindelijk in het ziekenhuis beland en mijn VK heeft mijn plan doorgegeven. Ze hebben echt rekening gehouden met mijn wensen en daar ben ik nog altijd blij mee.

Je kunt er goed in aangeven wat je niet wil, wat je wel wilt en waarom je iets niet wilt. Tijdens mijn eigen bevalling heb ik weinig echt kunnen nadenken (toen ik eenmaal in het ziekenhuis was) en door mijn plan hebben ze gewacht met iest geven aan N. tot ik er bij was... Arme N. heeft ruim een uur op mama moeten wachten in de couveuse!! Maar ok, dat was wel mijn wens ..

Bespreek het met je VK, zij heeft mij een aantal tips gegeven hoe ik het plan'kon aanpassen of verbeteren. Bovendien weet zij dan ook wat je plan is, vóór je bevalling Wink

Succes ermee!!
SparklingEyes
SparklingEyes
Prater
Prater

Aantal berichten : 1222
Punten : 1506
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast ma 21 feb 2011 - 2:55

mocht er ooit een volgende komen wil ik wel een geboorteplan maken en deze van tevoren door laten lezen door de VK. Dan wil ik specifieke wensen erop zetten zoals zo min mogelijk toucheren, dat de vk zo laat mogelijk in de bevalling komt, dat ik of mijn man de baby aan pakt en dat mijn man de baby aan kleedt. Je moet dan denk ik wel heel duidelijk in je achterhoofd houden dat met complicaties het plan niet gevolgd kan worden en in zo'n geval je poot niet stijf willen houden.

Gast
Gast

Bericht  Parisienne ma 21 feb 2011 - 3:33

Ik had geen geboorteplan, maar bij een eventueel tweede zou ik mijn wensen wel graag duidelijk willen maken, door middel van bijvoorbeeld een geboorteplan. Uiteraard zal ik dan rekening houden met het feit dat het heel anders kan lopen i.v.m. onverwachte complicaties.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  snoezel ma 21 feb 2011 - 7:24

ik had geem geboorteplan, maar zou bij een evt tweede wel wat punten op papier zetten die ik belangrijk vind. Ik denk ook niet dat ik bij mijn eerste een goed plan had kunnen schrijven. Het was allemaal nieuw en had geen idee wat ik kon verwachten... Ja, kind moest eruit, zover was ik... :P Maar tegen een stagiaire had ik op voorhand niks, bij mijn volgende zou ik aangeven dat ik dat niet wens.
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Bericht  PapillonRose ma 21 feb 2011 - 10:46

Hier werd ik toevallig op de mogelijkheid gewezen en ik dacht: waarom ook niet?
Zeker achteraf gezien ben ik er erg blij mee dat ik een geboorteplan gemaakt heb, vooral als ik sommige dingen lees hier.

Net als met stagiaires. Ik heb er helemaal niks op tegen en bij zwangerschapscontroles mochten ze zoveel aan me vragen en bij me doen als ze wilden (bij wijze van spreken Laughing ). Maar ik bedacht me dat het me tijdens de bevalling toch niet fijn leek om dan extra vaak getoucheerd te worden. En meer kleine dingetjes, zoals graag alles uitgelegd krijgen en zoveel mogelijk met rust gelaten worden.Plus dat ik al vantevoren had aangegeven een ruggenprik te willen als ik het echt niet meer zou trekken en mijn gyn was akkoord. Dus geen verhalen van ruggenprik uit het hoofd praten tijdens de bevalling (hoor je weleens..maar nu vroeg ik er uiteindelijk niet eens om en kreeg hem gewoon aangesmeerd omdat ik anders niet te toucheren was :P).

De vk die dienst had in het zh zei wel dat het meeste al standaard is hier, maar ze had sowieso alles doorgelezen en hield er rekening mee. Mede daardoor kan ik heel positief op de bevalling terugkijken, omdat van die kleine maar toch belangrijke dingetjes goed geregeld waren en ook gerespecteerd werden. Natuurlijk besefte ik me wel goed dat zo alles anders kon gaan als er complicaties zouden optreden, dus dat heb ik wel in mijn achterhoofd gehouden.

Maar het is dus ook weer niet helemaal zeldzaam gelukkig Wink En voor degenen die het niet gedaan hebben is het best een aanrader (zeker als er nu dingen gebeurden die je liever niet weer zou zien).
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud