Fruithap maken
+2
Mamsie
snoezel
6 plaatsers
Pagina 1 van 1
Fruithap maken
Ik ben sinds een week begonnen met het geven van groente. Tot nu toe wortels en broccoli in de blender gemikt, en dit was beide een groot succes. Ik wil zoveel mogelijk zelf proberen haar hapjes te maken. Heb vandaag dan ook een babycook gekocht.
Dit weekend wil ik beginnen met een fruithap. Alleen ik vind het erg verwarrend en kan niet goed vinden hoe je een fruithap maakt. Kook/stoom je bv een appel eerst of vermaal je die gewoon? En wordt dat dan niet bruin als je het van tevoren maakt? En kan je het dan invriezen?
Ja, jullie horen het- tips gevraagd
Dit weekend wil ik beginnen met een fruithap. Alleen ik vind het erg verwarrend en kan niet goed vinden hoe je een fruithap maakt. Kook/stoom je bv een appel eerst of vermaal je die gewoon? En wordt dat dan niet bruin als je het van tevoren maakt? En kan je het dan invriezen?
Ja, jullie horen het- tips gevraagd
snoezel- Prater
- Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10
Re: Fruithap maken
Gewoon vers pureren. Je je kan het invriezen maar banaan zou ik niet invriezen.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
Fruit heb ik maar heel even ingevroren maar ik vond het er niet lekker uitzien en Hayley at het slechter dan vers.
Appel deed ik gewoon in de hakker en daarna raspte ik maar toen was ze al wel wat ouder.
Appel deed ik gewoon in de hakker en daarna raspte ik maar toen was ze al wel wat ouder.
Gast- Gast
Hard fruit zoals appels stoom ik altijd. Dan doe ik een laag water in een pan en dan hang ik het fruit, of de groente, in een zeef boven het kokende water en dan doe ik de deksel op de pan. Daarna pureer ik het.
Fruit invriezen doe ik eigenlijk niet want J. heeft niet genoeg aan 1 banaan dus daar roer ik dan altijd nog een peer/appel of een uitgeperste sinaasappel en een liga eerste stap doorheen. Het gaat eigenlijk altijd op.
Het Opperdepop-boek van Albert Heijn is wel een echte aanrader als je zelf hapjes wilt maken en invriezen.
Fruit invriezen doe ik eigenlijk niet want J. heeft niet genoeg aan 1 banaan dus daar roer ik dan altijd nog een peer/appel of een uitgeperste sinaasappel en een liga eerste stap doorheen. Het gaat eigenlijk altijd op.
Het Opperdepop-boek van Albert Heijn is wel een echte aanrader als je zelf hapjes wilt maken en invriezen.
ekjir@M- Prater
- Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10
Ik kook of stoom het helemaal niet. Gewoon schillen en in de bak en de staafmixer door heen.
Ik heb het wel ingevriest omdat we hier begonnen met 5 lepelhapjes per dag. En ik mezelf niet 5 lepelhapjes per dag zag maken.
Ik heb het wel ingevriest omdat we hier begonnen met 5 lepelhapjes per dag. En ik mezelf niet 5 lepelhapjes per dag zag maken.
meisjesmama- Kletskop
- Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10
Ekjir@m: Waarom zou je hard fruit stomen als je het toch pureert? Dan haal je je toch alleen maar extra werk op de hals?
Gast- Gast
Maple schreef:Ekjir@m: Waarom zou je hard fruit stomen als je het toch pureert? Dan haal je je toch alleen maar extra werk op de hals?
Wij moeten fruit eerst gekookt testen voordat we het "rauw" aan bieden ivm allergieën. Dus als je kindje een flinke aanleg voor allergieën heeft zou ik het toch op wel eerst gekookt doen en pas daarna "vers".
Ik heb trouwens nu nog wel fruit in de vriezer omdat J. nu nog maar heel weinig eet, als ze straks meer gaat eten ga ik het dagelijks vers maken.
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Fiwen schreef:Maple schreef:Ekjir@m: Waarom zou je hard fruit stomen als je het toch pureert? Dan haal je je toch alleen maar extra werk op de hals?
Wij moeten fruit eerst gekookt testen voordat we het "rauw" aan bieden ivm allergieën. Dus als je kindje een flinke aanleg voor allergieën heeft zou ik het toch op wel eerst gekookt doen en pas daarna "vers". Ik had dit verhaal dus ook bij de kinderarts en de dietiste voorgelegd en die zeiden beide dat dit niet hoeft. Bij mijn oudste heb ik dit ook niet hoeven doen.
Ik heb trouwens nu nog wel fruit in de vriezer omdat J. nu nog maar heel weinig eet, als ze straks meer gaat eten ga ik het dagelijks vers maken.
meisjesmama- Kletskop
Ik kook het fruit zoals een appel en een peer maar heel even en daarna pureer ik het en vries een deel in (behalve banaan en avocado) Zacht fruit zoals banaan prak ik gewoon. Ik meng ook vaak 2 soorten door elkaar zoals mango en peer. Met de vruchten kiwi en aarbei moet je wel even wachten ivm de kleine pitjes
Gast- Gast
Dromertje schreef:Hier eet ze het vers, alles wat ze niet eet, eet ik wel op
Jij doet aan Rapley toch? Geef je dan bijvoorbeeld bij een appel gewoon een hard stuk in haar handjes? En krijgt ze dan wel veel binnen of duurt het gewoon erg lang?
Sorry voor de vele vragen haha maar ik was eigenlijk wel benieuwd hoe kleintjes er op reageren
Gast- Gast
Met kiwi en aardbei moet je wachten vanwege de allergiegevoeligheid voor kindjes onder een jaar. Verder heb ik eigenlijk nog nooit gehoord dat je fruit moet stomen/koken ivm allergieën, maar wil niet zeggen dat het onzin is, want ik heb wel eens gehoord dat kindjes die allergisch zij voor aardbei, niet altijd allergisch reageren op aardbeienjam (niet altijd, maar andere allergiche kinderen bijvoorbeeld weer wel, het is dus geen garantie), omdat de aardbei in jam ook verhit is geweest.
Overigens denk ik het koken van harde vruchten de snappen: Jullie pureren niet met de staafmixer zeker? Jullie gooien het in de blender of prakken het met een vork?
Overigens denk ik het koken van harde vruchten de snappen: Jullie pureren niet met de staafmixer zeker? Jullie gooien het in de blender of prakken het met een vork?
Gast- Gast
Mijn man is allergisch voor 'rauwe' appel, maar kan het wel eten als het bijvoorbeeld in de oven is geweest (appeltaart etc).
Wij hebben dit advies van de allergoloog gekregen dus of het waar is weet ik niet, maar ik hou me er wel aan. Tot op heden gaat het goed, en bij mijn neefjes is het zo ook gedaan en daar werd veel verschil gemerkt tussen gekookt en rauw.
Ach, uiteindelijk moet iedereen zelf beslissen hoe ze het geven. Ik denk dat het nog steeds niet duidelijk is wat nou het beste is, er zijn vast een hele lading onderzoeken die lijnrecht tegenover elkaar staan. Starten met 4 of 6 maanden? Eerst groenten en dan dan fruit of andersom? Fruit eerst koken of meteen rauw?
Wij hebben dit advies van de allergoloog gekregen dus of het waar is weet ik niet, maar ik hou me er wel aan. Tot op heden gaat het goed, en bij mijn neefjes is het zo ook gedaan en daar werd veel verschil gemerkt tussen gekookt en rauw.
Ach, uiteindelijk moet iedereen zelf beslissen hoe ze het geven. Ik denk dat het nog steeds niet duidelijk is wat nou het beste is, er zijn vast een hele lading onderzoeken die lijnrecht tegenover elkaar staan. Starten met 4 of 6 maanden? Eerst groenten en dan dan fruit of andersom? Fruit eerst koken of meteen rauw?
Fiwen- Kletskop
- Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Fiwen schreef:Mijn man is allergisch voor 'rauwe' appel, maar kan het wel eten als het bijvoorbeeld in de oven is geweest (appeltaart etc).
Klopt iedereen doet het op zijn eigen manier en moet daar achterstaan. Maar het grappige was dat ik al aan het kijken was voor een babycooker en toen hoefde het niet dat scheelde weer geld.
meisjesmama- Kletskop
Toen Hayley werd verdacht van KMA werd er tegen mij ook gezegd dat het gewoon "rauw" kon.
Maar tegen een vriendin van mij werd wel weer gezegd dat ze het moest stomen.
Maar tegen een vriendin van mij werd wel weer gezegd dat ze het moest stomen.
Gast- Gast
Maple schreef:Ekjir@m: Waarom zou je hard fruit stomen als je het toch pureert? Dan haal je je toch alleen maar extra werk op de hals?
Ik heb een simpele staafmixer die het wel fijn krijgt maar er blijven toch stukje in zitten. Appel is dan net te hard om weg te krijgen voor meneer. Als het iets zachter is zitten er nog steeds stukjes in maar geen hele harde.
ekjir@M- Prater
- Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10
Razz_ schreef:Dromertje schreef:Hier eet ze het vers, alles wat ze niet eet, eet ik wel op
Jij doet aan Rapley toch? Geef je dan bijvoorbeeld bij een appel gewoon een hard stuk in haar handjes? En krijgt ze dan wel veel binnen of duurt het gewoon erg lang?
Sorry voor de vele vragen haha maar ik was eigenlijk wel benieuwd hoe kleintjes er op reageren
Dat klopt. Appel doe ik wel even in de magnetron, anders is het te hard voor haar, maar peer, banaan etc krijgt ze wel rauw in d'r handjes. Ze krijgt dan inderdaad een reepje appel in haar handjes en dan gaat ze erop sabbelen/kauwen. Soms wil ze alleen sabbelen en soms bijt ze er echt wat vanaf. Fruit is ze alleen niet gek op, groente eet ze veel beter. Het begon met een ministukje boon en inmiddels eet ze er tussen de 5 en 10 op schat ik. Beetje lastig te beoordelen omdat er ook nog wel wat op de vloer (en daarmee in de mond van de hond) terecht komt en het hele eetverhaal eindigt met boontjes die in 300 stukjes op haar kinderstoelblad liggen.
Het introduceren van voedsel duurt wel langer dan wanneer je gepureerd geeft. Wij hebben een paar keer gemalen aangeboden, maar daar moet ze niets van hebben, dan houdt ze haar mondje strak op elkaar. Inmiddels krijgt ze ook een liga en eet ze de groenten/aardappelen redelijk oké, dus ze krijgt op zich wel voldoende binnen.
@ Maple: als je de aardbei even laat weken in warm water schijnen de zwarte pitjes (wat de allergie veroorzaakt)er vanaf te vallen en dan mag je ze al wel met 6 mnd geven.
Gast- Gast
Ik heb ook een babycook, en heb 1x bij de oudste eens geprobeerd om fruit te stomen, maar dat is gewoon niet lekker. Ik pureer dan ook alleen maar, met appel gaat dat ook wel heel goed. Ik deed dan meestal appel met banaan, dat wordt toch wel zacht.
Gast- Gast
Maple schreef:Met kiwi en aardbei moet je wachten vanwege de allergiegevoeligheid voor kindjes onder een jaar. Verder heb ik eigenlijk nog nooit gehoord dat je fruit moet stomen/koken ivm allergieën, maar wil niet zeggen dat het onzin is, want ik heb wel eens gehoord dat kindjes die allergisch zij voor aardbei, niet altijd allergisch reageren op aardbeienjam (niet altijd, maar andere allergiche kinderen bijvoorbeeld weer wel, het is dus geen garantie), omdat de aardbei in jam ook verhit is geweest.
Hier werd het ook aangeraden om appels en peren eerst te stomen ivm Ciske zijn koemelkallergie.
Ik vroor het wel gewoon in, bleef ook gewoon goed.
Alleen banaan kun je niet invriezen.
Gast- Gast
Ik stoomde wel appels in de Babycook en dan pureerde ik ze zodat het een soort appelmoes werd. Zachte vruchten zoals mango en peer pureerde ik rauw.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: